Pejam Mata Rendahkan Suara Bila Anak Buat Silap Cara Ini Berjaya Control Sikap Baran


Orang perempuan mudah marah dan mudah dipujuk. Lagi-lagi bila bergelar isteri dan ibu. Dengan bertambahnya tanggungjawab maka tahap tekanan itu bertambah. Cuma bagaimana kita kawal emosi itu terletak pada diri sendiri.
Tak semua yang kita lakukan akan sempurna. Mesti ada juga kekurangan. Oleh itu penting sebenarnya suami memahami dan bertolak ansur dalam memastikan urusan keluarga jadi lebih mudah.
Bukan apa jika keadaan ini tak ditangani dengan baik, kemungkinan besar sikap panas baran akan mudah ‘meletus’ walaupun hanya ada silap yang kecil dari suami atau anak.
Perkongsian dari ibu kepada tiga orang anak, Nazia Suhaimi bagaimana dia boleh mengawal dirinya dari sikap panas baran boleh dijadikan panduan bersama.

Orang tanya saya, macam mana saya control baran.
Ya, dulu saya baran. Luar biasa juga. Tanyalah suami saya, tuan Akmal. Benda kecil pun saya mudah berang.
Awal perkahwinan dulu saya pernah tanya suami saya, angkat baju tak? Masa tu dah Maghrib. Suami saya jawab tak, sebab saya tak pesan.
Terus saya menengking, saya kata habis semua benda saya kena buat sendirilah? Serius keluar suara lelaki masa tu. Sambil angkat baju, saya mendengus kuat sambil muka menyinga. Campak kasar baju-baju ke katil.
Kemudian, apa yang jadi lepas tu saya akan mudah berang. Kalau anak buat perangai, memang kenalah dengan saya. Kalau memukul, boleh berbirat dibuatnya.
Marahnya bersambung-sambung. Kalau boleh nampak dosa, agaknya berbakul-bakul penuh.
Bila saya decide nak lawan balik #depression dan #anxiety, saya kena buang semua benda-benda negatif termasuklah sikap baran.
Tuan Akmal nampak progress saya cuba buang sikap marah. Dari memukul, saya mula berhenti memukul. Dari menengking, saya mula rendahkan tone suara. Dari marah-marah, saya mula senyap. Dari marah berjam-jam, saya mula marah dalam tempoh sekejap. Dari marah bersambung-sambung, saya mula marah masa tu saja.
Ya, tak mudah. Ianya proses yang lama. Bertahun-tahun. Jadi, apa rahsianya?
Tak ada rahsia.
1. Saya banyak membaca dan cari ilmu terutama sekali bab parenting. Sebab life saya surirumah, 24 jam dengan anak. Saya mesti tackle punca utama buat saya stress. Bila ada ilmu, baru saya faham kenapa anak tantrum, kenapa anak meragam, kenapa anak beremosi.
2. Saya jaga makan. Saya perasan, bila saya eat clean dan makan dalam portion yang sedikit, emosi saya semakin baik. Bila saya follow penulisan doktor-doktor di Facebook, fahamlah saya. Makanan memang berkait rapat dengan emosi, terutama sekali kalau pengambilan gula dan tepung yang berlebihan. Jadi saya mula kurang makan makanan manis. Percaya tak, dulu sentiasa standby stok kek SR dalam peti.
3. Setiap malam, saya selalu minta maaf pada suami dan anak-anak. Saya sedar, jadi ibu bukan tanda saya ada kuasa veto untuk control anak. Saya sedar, saya bukan isteri yang sempurna buat suami saya. Amalan meminta maaf buat saya turunkan ego, lama-lama ego akan lenyap.
4. Saya mula memeluk dan mencium anak. Dulu, Mawar sangat takut pada saya. Sekarang, kalau Mawar nak ke sekolah mesti dia dapatkan saya dulu. Peluk dan cium tangan. Pergi kedai pun nak salam.
5. Saya mula ambil insiatif “pejam mata” bila anak buat silap. Contoh macam dalam gambar ini, Muawwiz nak tutup botol mineral sendiri. Yalah, dah 2 tahun ni semua benda dia nak buat sendiri. Saya cakap “okaylah, Awiz tutup sendiri.”

Tak lama lepas tu Muawwiz datang cakap minta maaf. Saya tanya kenapa? Dia tunjuk air tumpah. Yeee memang menyirap juga dibuatnya. Saya tarik nafas, saya jawab pergilah ambil kain di dapur. Boleh lap. (tanpa marah-marah)
Berlari anak Muawwiz ke dapur, ambil kain lap tangan terus lap air atas lantai. Kain lap tangan? Ya Allahhhh… Saya senyum jeee. Dah selesai lap Muawwiz kata dah mami. Saya kata okay pergi letak kain di singki dengan nada lembut. Kemudian saya puji, saya cakap bersih lantai ni, macam baru lepas mop.
Tak lama lepas tu, saya pula tertumpahkan air. Terus Muawwiz bersuara “tak apa mami, air boleh lap. Nanti pergi ambil kain” bersahaja saja dia bersuara, sama macam saya tegur dia sebelum ini. Sayu pulak hati ni bila anak tegur kita. Anak memang copy paste apa kita buat.
Akak-akak, abang-abang, bersabarlah dengan diri sendiri kalau nak berubah. Ada masa kita boleh, ada masa kita tak boleh. Itu biasa.
Berdoalah pada Allah. Bawa berbincang dengan pasangan sebab bagi saya, kunci perkahwinan itu ialah komunikasi. Mintalah pasangan beri sokongan. Kemudian sama-samalah berusaha.
“It takes two to tango.”
Cuba. Belum cuba belum tahu.
Sumber: Nazia Suhaimi
The post Pejam Mata & Rendahkan Suara Bila Anak Buat Silap. Cara Ini Berjaya Control Sikap Baran appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pejam-mata-rendahkan-suara-bila-anak-buat-silap-cara-ini-berjaya-control-sikap-baran/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Cara Mak Malas Didik 6 Anak Perempuan Buat Kerja Rumah Barulah Anak Tak Bantah Kalau Kena Suruh

Ini Cara Mak Malas Didik 6 Anak Perempuan Buat Kerja Rumah Barulah Anak Tak Bantah Kalau Kena Suruh

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 535 hits
Mempunyai 6 orang anak yang kesemuanya perempuan pasti bukan satu tugas mudah buat seorang ibu Maklum sahajalah setiap anak ada perangai masing masing Namun menurut Nor Shaeriani Awang Hamat dia bersyukur dan beruntung kerana kesemua anak a...
Berdoa Ketika Sikat Rambut Anak Cium Pipi Dan Dahi Cara Lembutkan Hati Anak Dengar Kata Ibu Bapa

Berdoa Ketika Sikat Rambut Anak Cium Pipi Dan Dahi Cara Lembutkan Hati Anak Dengar Kata Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 463 hits
Setiap ibu bapa pastinya mahukan anak anak yang berakhlak mulia dan menghormati ibu bapa Selain daripada mengajar tentang adab ibu bapa juga perlu menjadikan diri sendiri sebagai teladan untuk menjadi contoh ikutan kepada anak anak Anda jug...
Wanita Ini Kongsi Cara Dan Dokumen Yang Diperlukan Untuk Menukar Atau Memendekkan Nama Anak Yang Belum Berusia 12 Tahun

Wanita Ini Kongsi Cara Dan Dokumen Yang Diperlukan Untuk Menukar Atau Memendekkan Nama Anak Yang Belum Berusia 12 Tahun

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 343 hits
Bagi ibu bapa yang bakal menimang cahaya mata proses untuk memilih nama anak tidak dapat dinafikan adalah salah satu proses yang sangat menggembirakan Bagaimanapun selepas nama anak sudah dipilih dan akhirnya didaftarkan ibu bapa perlu bers...
Sunat Anak Lelaki Masa Bayi Ibu Kongsi Cara Mudah Nak Jaga Sembuh Cepat Ikut Saranan Doktor

Sunat Anak Lelaki Masa Bayi Ibu Kongsi Cara Mudah Nak Jaga Sembuh Cepat Ikut Saranan Doktor

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 580 hits
Bersunat atau berkhatan adalah kemestian yang perlu dilakukan kepada anak anak bagi orang Muslim Ada yang memilih untuk mengkhatankan anak anak ketika usia yang masih kecil dan ada juga yang sunatkan anak anak bila mereka dah mula bersekola...
Tak Perlu Suruh Dengar Azan Terus Gerak Ibu Ini Kongsi Cara Didik Anak Suka Solat

Tak Perlu Suruh Dengar Azan Terus Gerak Ibu Ini Kongsi Cara Didik Anak Suka Solat

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 339 hits
Kata orang sejuk perut ibu mengandung jika anak anak mempunyai keperibadian yang baik Seawal usia yang masih kecil ibu ayah perlu mendidik mereka untuk menjadi anak yang baik Seperti yang dikongsikan ibu ini dia bersyukur kerana anaknya tid...
Anak Buang Air Kecil Atas Tilam Berat Besar Mufti Kongsi Cara Nak Bersihkan Dan Sucikan Dari Najis

Anak Buang Air Kecil Atas Tilam Berat Besar Mufti Kongsi Cara Nak Bersihkan Dan Sucikan Dari Najis

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 487 hits
Ada anak kecil dan sering terkucil atas tilam waktu tengah malam itu perkara yang biasa bagi sesetengah ibu bapa Kencing malam atau betwetting terjadi apabila kanak kanak berusia 5 tahun dan ke atas tidak dapat mengawal kencing mereka semas...
Susahnya Macam Nak Berperang Doktor Ini Kongsi Cara Mudah Pujuk Anak Makan Ubat

Susahnya Macam Nak Berperang Doktor Ini Kongsi Cara Mudah Pujuk Anak Makan Ubat

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 537 hits
Tidak dinafikan sekarang musim demam banyak anak anak kita yang tidak sihat Demam disertakan dengan batuk dan selesema tak sampai hati bila lihat keadaan mereka Untuk mengurangkan suhu panas badan serta melegakan batuk selesema anak anak su...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara