Tak Perlu Suruh Dengar Azan Terus Gerak Ibu Ini Kongsi Cara Didik Anak Suka Solat


Kata orang, sejuk perut ibu mengandung jika anak-anak mempunyai keperibadian yang baik. Seawal usia yang masih kecil, ibu ayah perlu mendidik mereka untuk menjadi anak yang baik.
Seperti yang dikongsikan ibu ini, Ija Juhari, dia bersyukur kerana anaknya tidak perlu disuruh untuk menunaikan solat. Katanya lagi, pendidikan solat bermula sejak anak masih bayi. Apakah kaedah yang digunakan oleh ibu ini?

“Mummy, dah pukul berapa?”
“Dah pukul 9, jom tidur.”
“Tapi Eesa tak solat lagi. Sekejap ya Eesa solat dulu.”
Begitulah setiap hari. Kalau di kejut bangun Subuh terus bingkas bangun. Tak pernah bertanya apa-apa sebab dia dah tahu masuk waktu solat.
Perut ibu mana tak sejuk kalau setiap kali anak yang ingatkan kita dia tak solat lagi. Hati ibu mana tak tersentuh bila dia bangun terus siapkan katil dan dia yang kejutkan kita untuk solat.
Bukan mudah untuk menjaga bayi berumur 4 bulan seorang diri tanpa seorang ayah. Tambahan apabila waktu-waktu genting seperti nak solat atau ‘nature call’. Tapi kekurangan itu membuatkan kita lebih kuat.
Artikel Menarik: [Pejam Mata & Rendahkan Suara Bila Anak Buat Silap. Cara Ini Berjaya Control Sikap Baran]
Orang selalu tanya bagaimana nak ajar anak solat sejak kecil?
Sebenarnya pendidikan solat untuk anak-anak bermula sejak bayi. Solat perlu diterapkan kerana ia adalah ibadah wajib bagi seorang muslim. Ia adalah tanggungjawab yang berat untuk kedua-dua ibubapa.
Umur 0-7 tahun adalah peringkat usia yang paling mudah untuk dibentuk. InsyaAllah di bawah ini adalah tips-tips yang saya amalkan kepada Eesa Putra sejak kecil.
Semasa Mengandung 1.Haramkan diri dari mendengar musik selama 2 tahun. Tiada lagu dari radio atau tv. Masuk kereta hanya pasang CD Al-Quran. Balik rumah hanya dengar alunan Al-Quran.
2.Banyakkan membaca Al-Quran. Waktunya adalah selepas subuh ketika menunggu masuk Syuruk. Sebelum Dhuha (jika waktu cuti). Selepas maghrib menunggu waktu Isyak dan selepas Isyak sebelum tidur.
3.Banyakkan membaca terjemahan Al-Quran untuk memahami kalam Allah. Bercerita dengan anak dalam perut dan sentiasa berdoa dengan doa-doa dari Al-Quran.
4.Banyakkan baca doa untuk anak-anak dan keturunan yang soleh. InsyaAllah berkesan.
Umur 0-7 tahun 1.Deria Mendengar dan Melihat
Ibu bapa adalah role model anak-anak. Anak akan lebih mudah mengikut apa yang mereka selalu lihat dan dengar. Sewaktu masih bayi dan berumur 0-2 tahun mereka banyak mendengar selepas umur 3-4 tahun itu mereka banyak melihat.

Umur 5-6 tahun mereka akan meniru. Dengar dan lihat adalah dua deria yang utama sewaktu mereka kecil. Pertumbuhan kanak-kanak paling cepat adalah umur 0-7 tahun. Sebab itulah kita perlu memupuk kebaikan, disiplin dan sifat-sifat yang baik sewaktu mereka masih kecil.
2.Waktu Azan dan Masuk Waktu Solat
Ajari mereka tentang Azan dan beritahu mereka bunyi azan menandakan masuk waktu solat. Ibubapa mesti sentiasa peka dengan Azan dan bersegera untuk menunaikan solat. Dari situ anak-anak akan faham tentang azan dan masuknya waktu solat. Nampak mudah tapi sangat berat sebab dari sinilah anak-anak akan mula melihat sifat ambil berat tentang waktu solat.
3.Sentiasa Solat Di Hadapan Anak-anak
Bakat meniru anak-anak ini kadang-kala menggelikan hati. Tapi itulah salah satu dari didikan untuk kita mengajar mereka tentang rukun solat. Solatlah di hadapan mereka supaya mereka dapat meniru dan mengajuk kita. Kemudian terangkan apa yang mereka lakukan.
4.Puji dan Didik
Memang susah nak khusyuk dengan anak-anak yang mengganggu solat kita. Tapi jangan jadikan ia sebagai satu halangan. Galakkan mereka untuk berdamping rapat dengan kita. Ajar mereka untuk solat di sebelah walaupun mereka hanya ikut untuk satu rakaat. Pujilah apa yang mereka lakukan walaupun ia salah. Jangan terlalu keras kerana kita mahukan mereka seronok bukan terpaksa.

5.Bawa Mereka Pergi Masjid & Surau
Dekatkan mereka dengan suasana masjid dan surau supaya mereka sentiasa ingin solat pada waktunya. Sentiasa ajar mereka adab dalam masjid. Cari masjid yang children friendly. InsyaAllah mereka akan suka ke masjid.
6.Ajar Mereka Mengenal Allah dan Tuntutan Solat
Ajar anak kewajipan solat dan kepada siapa kita bersujud. Ceritakan tentang kekuasaan Allah dna keindahan kehidupan di alam yang kekal. Sentiasa cerita yang benar tentang dunia.
7.Baca Al-Quran dan Berzikir
Dekatkan anak dengan Al-Quran dan baca bersama mereka untuk memberikan kefahaman tentang suruhan dan larangan Allah. Sentiasa ingatkan tentang hukuman yang Allah sediakan untuk orang-orang yang melanggar suruhanNya.
Artikel Menarik: [Sehebat Mana Kita Menjadi Ibu, Amalkan Doa Ini Demi Kebaikan Anak]
Tiada apa yang lebih penting dari solat. Solat sahaja yang dapat menghalang dari pekara keji dan maksiat.
Tiada apa yang lebih penting untuk kita selain dari doa anak-anak yang soleh. Salah kita jika selepas mati mereka tidak tahu untuk berdoa untuk kita apatah lagi solat.
Solat itu tiang agama.
The post Tak Perlu Suruh, Dengar Azan Terus ‘Gerak’. Ibu Ini Kongsi Cara Didik Anak Suka Solat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-perlu-suruh-dengar-azan-terus-gerak-ibu-ini-kongsi-cara-didik-anak-suka-solat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pada Yang Menyesal Letak Nama Anak Panjang Panjang Ibu Ini Kongsi Cara Mudah Ubah Nama

Pada Yang Menyesal Letak Nama Anak Panjang Panjang Ibu Ini Kongsi Cara Mudah Ubah Nama

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 516 hits
Seorang ibu berkongsi pengalaman memendekkan nama anak anaknya kerana terlalu panjang dan sukar untuk dieja oleh anaknya Keputusan tersebut dibuat setelah berbincang dengan suaminya turut berkongsi di facebook miliknya bagaimana pengalaman ...
Ini Cara Mak Malas Didik 6 Anak Perempuan Buat Kerja Rumah Barulah Anak Tak Bantah Kalau Kena Suruh

Ini Cara Mak Malas Didik 6 Anak Perempuan Buat Kerja Rumah Barulah Anak Tak Bantah Kalau Kena Suruh

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 533 hits
Mempunyai 6 orang anak yang kesemuanya perempuan pasti bukan satu tugas mudah buat seorang ibu Maklum sahajalah setiap anak ada perangai masing masing Namun menurut Nor Shaeriani Awang Hamat dia bersyukur dan beruntung kerana kesemua anak a...
Berdoa Ketika Sikat Rambut Anak Cium Pipi Dan Dahi Cara Lembutkan Hati Anak Dengar Kata Ibu Bapa

Berdoa Ketika Sikat Rambut Anak Cium Pipi Dan Dahi Cara Lembutkan Hati Anak Dengar Kata Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 463 hits
Setiap ibu bapa pastinya mahukan anak anak yang berakhlak mulia dan menghormati ibu bapa Selain daripada mengajar tentang adab ibu bapa juga perlu menjadikan diri sendiri sebagai teladan untuk menjadi contoh ikutan kepada anak anak Anda jug...
Sunat Anak Lelaki Masa Bayi Ibu Kongsi Cara Mudah Nak Jaga Sembuh Cepat Ikut Saranan Doktor

Sunat Anak Lelaki Masa Bayi Ibu Kongsi Cara Mudah Nak Jaga Sembuh Cepat Ikut Saranan Doktor

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 580 hits
Bersunat atau berkhatan adalah kemestian yang perlu dilakukan kepada anak anak bagi orang Muslim Ada yang memilih untuk mengkhatankan anak anak ketika usia yang masih kecil dan ada juga yang sunatkan anak anak bila mereka dah mula bersekola...
Setiap No Ibu Ayah Cakap Kena Ada Alternatif Baru Anak Dengar Kata

Setiap No Ibu Ayah Cakap Kena Ada Alternatif Baru Anak Dengar Kata

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 409 hits
Ibu bapa perasan tak setiap perkataan NO atau TAK BOLEH yang kita cakap pada anak kita tak bagi jawapan yang tepat pada mereka atau hanya tergantung begitu sahaja Akhirnya anak memang akan hentikan apa yang dia lakukan tapi selepas itu past...
Anak Buang Air Kecil Atas Tilam Berat Besar Mufti Kongsi Cara Nak Bersihkan Dan Sucikan Dari Najis

Anak Buang Air Kecil Atas Tilam Berat Besar Mufti Kongsi Cara Nak Bersihkan Dan Sucikan Dari Najis

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 486 hits
Ada anak kecil dan sering terkucil atas tilam waktu tengah malam itu perkara yang biasa bagi sesetengah ibu bapa Kencing malam atau betwetting terjadi apabila kanak kanak berusia 5 tahun dan ke atas tidak dapat mengawal kencing mereka semas...
Wanita Ini Kongsi Cara Dan Dokumen Yang Diperlukan Untuk Menukar Atau Memendekkan Nama Anak Yang Belum Berusia 12 Tahun

Wanita Ini Kongsi Cara Dan Dokumen Yang Diperlukan Untuk Menukar Atau Memendekkan Nama Anak Yang Belum Berusia 12 Tahun

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 342 hits
Bagi ibu bapa yang bakal menimang cahaya mata proses untuk memilih nama anak tidak dapat dinafikan adalah salah satu proses yang sangat menggembirakan Bagaimanapun selepas nama anak sudah dipilih dan akhirnya didaftarkan ibu bapa perlu bers...
Ibu Bapa Wajib Tahu Cara Monitor Kegunaan Telefon Anak Secara Online Dengan Aplikasi Ini

Ibu Bapa Wajib Tahu Cara Monitor Kegunaan Telefon Anak Secara Online Dengan Aplikasi Ini

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 2148 hits
Ibu bapa tolonglah install Penting sangat aplikasi ini small Cover image via Iluminasi small Kejadian tersebut berlaku di rumah pengasuh yang dikatakan telah menjaga mangsa sejak bulan Oktober 2017 Namun anak pengasuh yang baru berusia 12 t...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Boarding Pass Tak Mention Am Pm Pelajar Kolej Terlepas Flight Kerana Salah Waktu

Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah

Rukun Wuduk Niat Doa Selepas Wuduk