Ini Cara Mak Malas Didik 6 Anak Perempuan Buat Kerja Rumah Barulah Anak Tak Bantah Kalau Kena Suruh


Mempunyai 6 orang anak yang kesemuanya perempuan pasti bukan satu tugas mudah buat seorang ibu. Maklum sahajalah setiap anak ada perangai masing-masing. Namun menurut Nor Shaeriani Awang Hamat, dia bersyukur dan beruntung kerana kesemua anak-anaknya yang sejak kecil telah diajar membuat kerja rumah akur dengan apa yang diminta atau disuruh ibu mereka.
Sedang hamil anak ketujuh, anak-anak perempuan Nor Shaeriani berumur dari 18 hingga 3 tahun. Apabila ditanya bagaimana cara dia mengasuh anak-anak agar ringan tulang dari kecil dan tidak membantah walau disuruh, jelasnya sejak dari kecil dia ajar anak-anaknya itu buat kerja rumah seperti orang dewasa.

“Saya memang ajar anak-anak dari kecil lagi buat semua yang orang dewasa buat. Setakat ini Alhamdullilah memang mereka ikut dan tak membantah. Mungkin anak-anak perempuan jadi mereka ok sikit.
“Anak saya yang paling kecil pun saya dah ajar buat kerja yang ringan-ringan, contohnya masukkan pakaian kotor dalam bakul baju kotor, ajar dia betulkan baju-baju yang terbalik dan ajar masukkan baju dalam mesin pengering, Alhamdullilah memang dia dapat ikut dan semuanya berjalan lancar.
“Sekarang ni saya tengah hamil, ada alahan sikit. 6 orang anak saya tu lah yang banyak membantu uruskan kerja-kerja kat rumah ni,” ujarnya Nor Shaeriani.
Ajar anak baca surah Al Mulk & Al Waqiah Ditanya juga apakah ada amalan doa yang diamalkan olehnya untuk anak-anaknya itu, menurut Nor Shaeriani sejak dua tahun lepas dia wajibkan anak-anaknya membaca surah Al Mulk dan Al Waqiah setiap malam Bersama-sama.
“Saya wajibkan semua anak-anak saya membaca surah Al Mulk dan surah Al Waqiah setiap malam Bersama-sama. Alhamdullilah sudah menjadi amalan mereka walaupun saya tak larat. Sekarang anak-anak dah boleh hafal surah-surah tersebut.”

Dalam satu posting yang dibuat di Facebook miliknya, ibu ini ada berkongsi 5 tip untuk mendidik anak-anak perempuannya:
5 tips cara Mak ‘malas’ didik 6 anak pompuannya…. 
Sebelum tidur.
Mak ‘malas’ tak sediakan barang sekolah anak-anak dia. Cuma Mak ‘malas’ membebel la jangan smpi esok kul 8 baru nk g sekolah…Dia galak anak dia yang kemas sendiri. Cari sendiri baju, seluar, seluar kecil. Anak makan.
Mak ‘malas’ tak kemas meja makan. Tapi Mak ‘malas’ akan pastikan 1 keluarga makan bersama-sama apabila tiba time makan..Mak ‘malas’ kata, “lepas makan kemas meja, basuh pinggan, itu tanggungjawab”. Anak kecil umur 3 tahun sudah kena selesai sendiri. Mak ‘malas’ cuma touch up kasi elok saja. Anak main.
Mak ‘malas’ tak penat-penat kemas semua. Dia panggil semua datang kemas. Semua kena stop main. Kena kemas. Kadang-kadang mak ‘malas’ memetir juga. Selagi X selesai Mak ‘malas’ akan membobel kasi kemas betul2 Anak mandi.
Baju sepah depan tandas, dalam tandas. Mak ‘malas’ tak kutip. Mak ‘malas’ kata, “baju kotor masuk bakul”. Anak kecil umur 3 tahun pun kena buat. Nasiblah dapat mak ‘malas’. Spring cleaning.
Mak ‘malas’ tak buat sendiri-sendiri. Mak ‘malas’ kata, “Anak-anak hari ini spring cleaning, Kakak sapu sampah, mop, kak ngah dengan adik cuci toilet, papa buang sampah, kemas dapur”.
Nasiblah dapat Mak ‘malas’. Lagi-lagi la sekarang Mak ‘malas’ kuat membobel time membuyung ni..bb dalam perut pun automatik terdidik oleh Mak ‘malas’
Hakikatnya Mak ‘malas’ bukan malas. Mak ‘malas’ nak didik anak tentang tanggungjawab. Mak ‘malas’ bukan kuli. Ini keluarga kita, tanggungjawab kita. Tak ada raja, tak ada permaisuri, tak ada kuli.
Biar Mak ‘malas’ memetir sekarang daripada akan datang menyusahkan suami, dan menyusahkan isteri..
“Mak ko tak ajar dari kecik ke?”.
Eh..eh..lupa pulak anak Mak ‘malas’ mane ada laki kan …so , esok2 jgn smpi laki korang ckp mcm ni tau …
#mamaanok6gegirl
#comingsoonno7
Sumber: Nor Shaeriani Awang Hamat
 
The post Ini Cara ‘Mak Malas’ Didik 6 Anak Perempuan Buat Kerja Rumah, Barulah Anak Tak Bantah Kalau Kena Suruh! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ini-cara-mak-malas-didik-6-anak-perempuan-buat-kerja-rumah-barulah-anak-tak-bantah-kalau-kena-suruh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Perlu Suruh Dengar Azan Terus Gerak Ibu Ini Kongsi Cara Didik Anak Suka Solat

Tak Perlu Suruh Dengar Azan Terus Gerak Ibu Ini Kongsi Cara Didik Anak Suka Solat

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 339 hits
Kata orang sejuk perut ibu mengandung jika anak anak mempunyai keperibadian yang baik Seawal usia yang masih kecil ibu ayah perlu mendidik mereka untuk menjadi anak yang baik Seperti yang dikongsikan ibu ini dia bersyukur kerana anaknya tid...
Seawal 2 Tahun Dah Boleh Ajar Buat Kerja Rumah Ini Senarai Kerja Rumah Yang Sesuai Mengikut Usia Anak

Seawal 2 Tahun Dah Boleh Ajar Buat Kerja Rumah Ini Senarai Kerja Rumah Yang Sesuai Mengikut Usia Anak

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 2198 hits
Untuk pengetahuan para mommy dan daddy di luar sana terlalu manjakan anak boleh buat si manja tidak berdikari dan selalu mengharapkan anda sahaja Perkara ni perlu diberi lebih perhatian sebab ia boleh buat anak anda membesar menjadi individ...
Anak Sulung Perempuan Kesayangan Mak Ayah Kakak Yang Baik Boleh Diharap

Anak Sulung Perempuan Kesayangan Mak Ayah Kakak Yang Baik Boleh Diharap

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 452 hits
Ibu bapa yang mempunyai anak lelaki sulung beruntung kerana dia boleh diharap untuk melindungi adik adiknya apabila sudah besar Bagaimana pula dengan anak sulung perempuan adakah adik adiknya nanti tidak boleh bergantung kepada kakak yang p...
Saya Beli Gajinya Suruh Dia Jadi Suri Rumah Abam Nak Isteri Jaga Anak

Saya Beli Gajinya Suruh Dia Jadi Suri Rumah Abam Nak Isteri Jaga Anak

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 906 hits
Saya beli gaji isteri semata mata nak suruh dia berhenti kerja dan jaga anak Walaupun orang kata rugilah jadi suri rumah tapi ini pengorbanan isteri yang patut semua suami hargai kata Abam Bocey Abam Bocey mengakui bahawa dia meminta isteri...
Pada Yang Menyesal Letak Nama Anak Panjang Panjang Ibu Ini Kongsi Cara Mudah Ubah Nama

Pada Yang Menyesal Letak Nama Anak Panjang Panjang Ibu Ini Kongsi Cara Mudah Ubah Nama

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 516 hits
Seorang ibu berkongsi pengalaman memendekkan nama anak anaknya kerana terlalu panjang dan sukar untuk dieja oleh anaknya Keputusan tersebut dibuat setelah berbincang dengan suaminya turut berkongsi di facebook miliknya bagaimana pengalaman ...
Menyesal Bubuh Nama Panjang Sangat Ini Cara Ubah Nama Anak Di Jpn

Menyesal Bubuh Nama Panjang Sangat Ini Cara Ubah Nama Anak Di Jpn

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 647 hits
Akhir akhir ni memang nama anak yang panjang dan moden menjadi trend ibu ayah Sekali dengar memang sedap unik dan lain daripada yang lain Hmmm Tapi bila difikirkan semula ada juga ibu ayah yang rasa menyesal sebab bubuh nama anak terlalu pa...
Cara Tepat Bagi Anak Muda Untuk Tetap Sehat Di Tengah Banyaknya Jajanan

Cara Tepat Bagi Anak Muda Untuk Tetap Sehat Di Tengah Banyaknya Jajanan

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 197 hits
Bukan enggak boleh makan jajanan kekinian Milenial yang saya baca memang punya sifat suka mencari hal baru dan suka explore Dengan gawai mereka berselancar mencari jajanan apa saja yang lagi nge tren sekarang tutur ahli gizi Siti Dharma Azi...
Kupas Tuntas Cara Kerja Dan Efek Samping Obat Penguat Kandungan Manjurkah Cegah Keguguran

Kupas Tuntas Cara Kerja Dan Efek Samping Obat Penguat Kandungan Manjurkah Cegah Keguguran

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 198 hits
Ibu ibu hamil yang punya riwayat keguguran atau tiba tiba mengalami flek saat hamil pasti pernah diresepkan obat ini Sudah tahu efek sampingnya apa
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Konsert Siti Nurhaliza Cinta Di Awan Arena Of Stars Resort World Genting Ogos Ini

10 Keutamaan Silaturahmi Berdasarkan Hadits Hadits Shahih

Balang Biskut Raya 2024

Bendi Goreng Bersambal

Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord