Sunat Anak Lelaki Masa Bayi Ibu Kongsi Cara Mudah Nak Jaga Sembuh Cepat Ikut Saranan Doktor


Bersunat atau berkhatan adalah kemestian yang perlu dilakukan kepada anak-anak bagi orang Muslim. Ada yang memilih untuk mengkhatankan anak-anak ketika usia yang masih kecil dan ada juga yang sunatkan anak-anak bila mereka dah mula bersekolah.
Selain daripada aqiqah, mencukur rambut dan memberi nama, berkhatan antara sunnah Nabi SAW yang dilakukan pada hari ke-7 kelahiran. Jadi kalau nak khatankan anak pada usia 7 hari selepas kelahiran mereka amatlah digalakkan.
Seperti perkongsian seorang ibu Nor Izura Mohd Salleh menerusi Kelab Ibu Mengandung Malaysia (KIMM) yang bercerita tentang anaknya yang disunatkan ketika usia baru masuk 3 bulan.

Menurutnya juga oleh kerana keadaan kemaluan anaknya yang ‘buta’ doktor menyarankan untuk mengkhatankan si kecilnya lebih awal kerana bimbang dengan kemungkinan seperti kencing berdarah, jangkitan pada air kencing dan banyak lagi.
Berikut adalah perkongsian yang dibuat:
Nama saya IMAN ZARIF AKRAM. Saya dah bersunat ketika menghampiri usia 3 bln! Alhamdulillah 
Saya sekadar ingin berkongsi pengalaman saya bersunat di awal usia. Manalah tau, ada kawan2 yang nak sunat awal cam saya jugak nanti.

10/1/2020
Saya ke klinik Salam di Seksyen 7,Bangi. Mami saya dah set appointment dgn Dr Affandi sbb nak tgk sama ada saya sesuai disunatkan atau tidak (cek bebird). Bila Dr cek, Dr ckp saya boleh bersunat dan memang perlu bersunat awl sbb bebird saya buta. Beberapa kemungkinan penyakit spt kencing berdarah, jangkitan pd air kencing, sakit ketika kencing, dll sekiranya tidak bersunat awal (kemungkinan)
17/1/2020
Saya sepatutnya bersunat pada waktu petang tapi terpaksa ditangguhkan ke waktu mlm (9.00 mlm) atas hal2 yg tak dpt dielakkan. Maka, malam tu saya ke klinik dgn confidentnya.

Masuk dalam bilik operasi, Dr Affandi menerangkan prosedur berkhatan kepada mami didi saya sebelum memulakan proses berkhatan. Saya telah disuntik ubat bius 5 kali di kawasan sekitar bebird. Nanges la jugak time tuh, tapi takla meraung teruk. Sblm proses memotong bebird, dr minta mami saya pegang tangan takut saya menangis atau jadi agresif.. Tp alhamdulillah, sy steady ja. Kuatkan saya? 
Sebelum keluar, Dr memberi penerangan tentang cara penjagaan saya. Antaranya ialah:
Pakai pampers dgn longgar supaya bebird saya kurang sakit. Kerap menukar pampers saya bagi mengelakkan jangkitan pd bebird. Dr menyarankan saya menukar pampers setiap kali selepas kencing. Kalau berak, lagi la wajib tukar  Setiap kali tukar pampers, mami kena sapu ubat antiseptik di sekeliling bebird saya dgn kapas sebelum menyapu dgn losyen. Ini bagi mengelakkan berlakunya jangkitan/ nanah di bebird saya. Bebird saya kena rendam dgn ayaq garam (3/4 cawan) dlm 10-30 minit setiap kali mandi. Dr suruh letak ubat bontot kalau saya nanges.
Mlm pertama saya tidur, mmg saya xdpt tidoq lena sgt sbb mami lupa cucuk ubat bontot. Sian saya 
18/1/2020
Saya bangun dengan gembiranya mcm tiada apa2 yg berlaku. Pagi tu saya mandi macam biasa.
Ptg tu, sy start rendam bebird dgn ayaq garam. Alhamdulillah, saya tak nanges.
Mami follow ja apa yg Dr suggest. Pasal pakai pampers longgar, sapu ubat semua
20/1/2020
Saya kena jumpa Dr Affandi sekali lagi. Mami bgtau dr yg satu jahitan dah tanggal, satu jahitan lagi dah otw nk tanggal, dan satu lagi jahitan masih utuh kat situ.
Alhamdulillah, bebird saya cantik dan tak dak jangkitan. Dr cuma bgtau, yg di sekeliling kwsn bebird yg dipotong tu ada air bisa (selaput berwarna kelabu). Dr ckp, sepatutnya air bisa tu perlu dibersihkan/dibuang selepas sesi rendaman ayaq garam. Kiranya sblm pakai pampers n bebird tgh lembut, kena cuci buang. Dr turut ajar mami saya cara cuci selaput ayaq bisa tuh.
Mami mintak tambah ubat bontot sbb kesian kt saya, takut saya xselesa. Masa bersunat aritu, dr bg 3 ketol ja. Ubat bontot mami bagi waktu siang sekali n mlm sekali sblm tdoq.

23/1/2020
Alhamdulillah, benang terakhir tertanggal lepas rendam ayaq garam masa mandi pagi tu. Bebird saya pon dah nampak elok cantik. Mami continue pakai losyen kat sekeliling bebird saya.
Masa hari ke6 ni, saya dah pakai pamper cam biasa sbb luka dah alhamdulillah, sembuh elok.
Itu ja perkongsian saya utk kali ini. Moga dapat dijadikan panduan buat kawan2 saya yang ingin bersunat awal, insya Allah.
Oh lupa nak bgtau, saya dapat sijil TAHNIAH haritu sbb saya dah bersunat. Nnt kena tampal dlm bilik la jawabnya 

***Sedikit nota/peringatan***
Masa tidur, pastikan letak alas/ lapik kerana kemungkinan berlakunya kebocoran adalah tinggi (pampers pakai longgar).
Ramai yg bertanya kos bersunat baby.. Kos bersunat di klinik salam, bdr baru bangi ialah RM300 bg bayi berumur sethn ke bwh.
Sumber: KIMM & Nur Izura Mohd Salleh
The post Sunat Anak Lelaki Masa Bayi, Ibu Kongsi Cara Mudah Nak Jaga & Sembuh Cepat Ikut Saranan Doktor appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sunat-anak-lelaki-masa-bayi-ibu-kongsi-cara-mudah-nak-jaga-sembuh-cepat-ikut-saranan-doktor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Susahnya Macam Nak Berperang Doktor Ini Kongsi Cara Mudah Pujuk Anak Makan Ubat

Susahnya Macam Nak Berperang Doktor Ini Kongsi Cara Mudah Pujuk Anak Makan Ubat

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 537 hits
Tidak dinafikan sekarang musim demam banyak anak anak kita yang tidak sihat Demam disertakan dengan batuk dan selesema tak sampai hati bila lihat keadaan mereka Untuk mengurangkan suhu panas badan serta melegakan batuk selesema anak anak su...
Pada Yang Menyesal Letak Nama Anak Panjang Panjang Ibu Ini Kongsi Cara Mudah Ubah Nama

Pada Yang Menyesal Letak Nama Anak Panjang Panjang Ibu Ini Kongsi Cara Mudah Ubah Nama

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 512 hits
Seorang ibu berkongsi pengalaman memendekkan nama anak anaknya kerana terlalu panjang dan sukar untuk dieja oleh anaknya Keputusan tersebut dibuat setelah berbincang dengan suaminya turut berkongsi di facebook miliknya bagaimana pengalaman ...
Tak Perlu Suruh Dengar Azan Terus Gerak Ibu Ini Kongsi Cara Didik Anak Suka Solat

Tak Perlu Suruh Dengar Azan Terus Gerak Ibu Ini Kongsi Cara Didik Anak Suka Solat

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 332 hits
Kata orang sejuk perut ibu mengandung jika anak anak mempunyai keperibadian yang baik Seawal usia yang masih kecil ibu ayah perlu mendidik mereka untuk menjadi anak yang baik Seperti yang dikongsikan ibu ini dia bersyukur kerana anaknya tid...
Boleh Nak Bagi Anak Snek Sihat Tapi Ikut Saranan Daripada Pakar Pemakanan

Boleh Nak Bagi Anak Snek Sihat Tapi Ikut Saranan Daripada Pakar Pemakanan

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 316 hits
Snek secara perlahan lahan telah menjadi antara pilihan makanan utama pada kanak kanak seluruh dunia Kanak kanak pada masa kini lebih mengambil dan memakan snek sepanjang aktiviti seharian mereka Anda harus menyedari bahawa tabiat pemakanan...
Dari Anak Susah Makan Sekarang Semua Nak Teknik Pujuk Cara Ibu Ini Berkesan

Dari Anak Susah Makan Sekarang Semua Nak Teknik Pujuk Cara Ibu Ini Berkesan

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 382 hits
Rasanya normal untuk anak membesar lalui fasa tak berselera makan tolak makanan dan tiba tiba jadi picky eater Ya NORMAL Tapi kena cepat cepat cari jalan untuk dia berselera dan suka makan Tak mudah tapi tak mustahil Jangan kita pula biarka...
Anak Buang Air Kecil Atas Tilam Berat Besar Mufti Kongsi Cara Nak Bersihkan Dan Sucikan Dari Najis

Anak Buang Air Kecil Atas Tilam Berat Besar Mufti Kongsi Cara Nak Bersihkan Dan Sucikan Dari Najis

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 484 hits
Ada anak kecil dan sering terkucil atas tilam waktu tengah malam itu perkara yang biasa bagi sesetengah ibu bapa Kencing malam atau betwetting terjadi apabila kanak kanak berusia 5 tahun dan ke atas tidak dapat mengawal kencing mereka semas...
Ibu Bapa Wajib Tahu Cara Monitor Kegunaan Telefon Anak Secara Online Dengan Aplikasi Ini

Ibu Bapa Wajib Tahu Cara Monitor Kegunaan Telefon Anak Secara Online Dengan Aplikasi Ini

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 2140 hits
Ibu bapa tolonglah install Penting sangat aplikasi ini small Cover image via Iluminasi small Kejadian tersebut berlaku di rumah pengasuh yang dikatakan telah menjaga mangsa sejak bulan Oktober 2017 Namun anak pengasuh yang baru berusia 12 t...
Nak Ajar Anak Kita Dulu Kena Betul Dia Ikut Contoh Depan Mata

Nak Ajar Anak Kita Dulu Kena Betul Dia Ikut Contoh Depan Mata

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 346 hits
Ketika membesarkan anak anak didiklah mengikut perkembangan mereka Beri perhatian kepada emosi serta tingkah laku mereka Untuk memastikan anak membesar dalam persekitaran yang positif elakkan terlalu menekan mereka untuk melakukan sesuatu y...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis