Pastikan Kebersihan Makanan Di Tahap Terbaik Semuanya Bermula Dari Rumah Dan Ini Caranya


Makanan yang tidak diolah dengan bersih akan memudahkan anda mendapat sakit akibat makanan yang dimakan. Mikro-organisma termasuk bakteria, virus dan kulat yang terdapat dalam makanan boleh menyebabkan keracunan makanan yang membawa kepada pelbagai tanda-tanda yang tidak menyenangkan seperti sakit perut, cirit-birit dan muntah-muntah.
Kebersihan makanan perlu dititikberatkan bagi menghindari penyakit berbahaya daripada membelenggu diri. Keracunan makanan kadang-kadang boleh membawa kepada gastroenteritis, yang merupakan keradangan perut dan usus, atau masalah kesihatan yang lebih serius seperti keracunan darah (septisemia) dan kegagalan buah pinggang.
Ingat beberapa perkara yang mudah bagi mencegah keracunan makanan. Kebersihan makanan di tahap terbaik boleh melindungi keluarga tersayang daripada dijangkiti penyakit berbahaya. Semuanya bermula dari rumah.
Amalan mencuci tanganSalah satu perkara yang paling penting ialah memastikan tangan sentiasa bersih daripada sebarang kuman dan bakteria.
Pembersihan tangan tidak bermakna hanya lulus apabila tangan anda di bawah air paip, tangan perlu digosok dengan betul menggunakan sabun. Tangan perlu dibasuh selepas menggunakan tandas, sebelum menyediakan makanan, selepas batuk atau bersin dan semasa penyediaan makanan.
Ia mungkin kelihatan berlebihan untuk membasuh tangan lima kali atau lebih semasa menyediakan hanya satu hidangan, tetapi ini adalah cara terbaik bagi memastikan tangan anda bersih dan bebas daripada sebarang kotoran serta bakteria yang boleh merebak.
Kaunter kerja bersihSebelum anda bermula untuk menyediakan apa-apa makanan, pastikan kawasan kerja di dapur berada dalam keadaan bersih dan sempurna. Work tops perlu dicuci dengan menggunakan kain bersih atau span. Selain itu, peralatan dapur juga perlu dibersihkan sebelum anda menggunakannya. Ia perlu dicuci dengan cecair pencuci dan air panas.
Ruang kerja yang sentiasa digunakan juga pastinya terdedah kepada sebarang kekotoran. Oleh itu, pastikan anda membersihkan apa-apa makanan tertumpah merta bagi mengelakkan daripada berlarutan ke ruang lain. Mengekalkan ruang kerja yang bersih mampu mengurangkan risiko makanan tercemar.

PenyimpananJika anda menyimpan makanan di tempat yang salah atau pada suhu yang salah, ia boleh membawa kepada pertumbuhan bakteria. Oleh itu, anda perlu sentiasa periksa label untuk panduan di mana untuk menyimpan makanan.Menyimpan makanan segar dan beku di dalam peti sejuk atau beku secepat mungkin selepas anda membelinya. Ini adalah penting terutamanya dalam cuaca panas.Simpan daging mentah dan makanan laut yang berasingan daripada makanan lain.Menyimpan daging mentah dalam bekas kedap udara di bahagian bawah peti sejuk bagi mengelakkan jus atau darah menitis ke makanan lain.Letakkan bahan mentah di dalam bekas supaya ia tidak menitik sekali gus mencemarkan makanan lain.Buang sebarang makanan yang telah luput tarikh.Menyimpan makanan dengan betul dapat membantu mengekalkan kualiti supaya ia selamat untuk dimakan. Barang-barang kering seperti gula atau tepung perlu disimpan dalam bekas kedap udara yang bersih dan kering. Bekas kemudiannya diletakkan ke dalam pantri atau di kaunter dapur di mana ia bebas daripada kelembapan dan suhu yang melampau.Selain itu, ketahuilah bahawa makanan yang telah dimasak atau disediakan kebiasaannya selamat untuk dimakan dalam masa yang singkat. Selepas itu makanan tersebut yang perlu disejukkan atau dibuang. Jika makanan yang ditinggalkan terlalu lama, bakteria boleh mula tumbuh di atasnya. Makanan rosak atau tercemar boleh mengakibatkan keracunan makanan atau penyakit lain.
PersediaanJangan mengendalikan makanan jika anda mempunyai masalah perut, seperti cirit-birit, muntah-muntah, bersin atau batuk dengan kerap.Periksa label makanan sebelum anda membuat keputusan apa yang perlu digunakan. Makanan kedai yang dibeli datang dengan dua tarikh iaitu penggunaan mengikut tarikh dan terbaik sebelum tarikh. Jangan gunakan apa-apa makanan yang telah luput tarikh. Walaupun anda fikir ia kelihatan baik, ia mungkin tidak selamat untuk dimakan.Rambut yang panjang harus diikat bagi menampilkan kekemasan dan juga mengelakkan daripada rambut termasuk ke dalam makanan semasa penyediaan.Sebelum memasak, tanggalkan barang perhiasan seperti cincin, jam tangan dan gelang dan membasuh tangan. Ia adalah tempat pembiakan yang sesuai untuk bakteria yang kemudiannya boleh mencemarkan makanan. Ia juga membuat aktiviti memasak lebih mudah tanpa sebarang perhiasan.Tukar semua tuala teh, tuala dapur dan bahan-bahan pembersihan yang lain dengan kerap kerana ini boleh menyebabkan pembiakan bakteria terutamanya jika ia lembap.Bersihkan pinggan mangkuk sebelum meletakkannya di atas meja makan. Walaupun pinggan yang disimpan di dalam almari mungkin agak bersih, ia perlu dibilas dengan air panas dan sedikit sabun bagi menghalang bakteria daripada terus tersembunyi. Ini adalah penting terutamanya untuk peralatan makan yang sudah lama tidak digunakan untuk tempoh yang agak lama.Gunakan pemotong yang berbezaSebaik-baiknya, anda perlu menggunakan papan pemotong yang berlainan untuk daging mentah, produk tenusu, ikan, dan barang salad. Anda boleh membeli papan pemotong kod warna (misalnya, merah untuk daging mentah dan hijau untuk buah-buahan dan sayur-sayuran), yang membantu mengelakkan kekeliruan.
Tetapi jika anda tidak dapat berbuat demikian, pastikan anda membasuh setiap papan yang telah digunakan dalam air sabun panas bagi mengelakkan pencemaran.

Sumber gambar: 123 royalty free
Nak dapatkan pelbagai peralatan memasak elektrik di Shopee?  Jom klik sini
Kehadiran Tumbuhan Herba Di Dapur, Menghijaukan Dan Menyegarkan
Ini Caranya Nak Jimat Masa Memasak
Kaedah Memasak Sayur Untuk Pelihara Khasiatnya
[embedded content]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2020/08/pastikan-kebersihan-makanan-di-tahap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakar Mengatakan Ini Adalah Tempat Terbaik Untuk Makanan Barat Di Kl

Pakar Mengatakan Ini Adalah Tempat Terbaik Untuk Makanan Barat Di Kl

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 262 hits
Ini bukan bercerita tentang pakar pemakanan makanan sihat tu tau tapi ini merujuk kepada pakar suka makan Pakar makan macam kita kita ni fahamlah tahap cerewetnya tu macam mana Ada yang pentingkan rasa makanan ada yang utamakan gaya persemb...
12 Dari Pintu Lemari Terbaik Untuk Setiap Ruang Di Rumah Anda

12 Dari Pintu Lemari Terbaik Untuk Setiap Ruang Di Rumah Anda

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 216 hits
Meskipun pintu lemari sangat penting mereka tetap menjadi salah satu kebutuhan yang sering terlupakan ketika datang ke desain interior Tentu lemari lebih penting dalam diri mereka sendiri karena Anda tidak ingin barang barang Anda di tempat...
5 Makanan Terbaik Dimakan Waktu Pagi

5 Makanan Terbaik Dimakan Waktu Pagi

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 870 hits
5 Makanan Terbaik Dimakan Waktu Pagi Waktu pagi dah terbiasa makan nasi lemak roti canai dan teh tarik Memang lazat manis dan berlemak Kalau lepas tu badan start naik lemak letih dan mengantuk jangan merungut okay Kerana pilihan pemakanan a...
Ledakan Dahsyat Di Beirut Rumah Sakit Hancur Banyak Korban Terlantar Di Jalan

Ledakan Dahsyat Di Beirut Rumah Sakit Hancur Banyak Korban Terlantar Di Jalan

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 220 hits
Ledakan besar menghancurkan pusat Kota Beirut Lebanon Setidaknya ditemukan 10 orang meninggal dunia dan lusinan orang terluka
Suri Rumah Sepenuh Masa Atau Suri Rumah Bisnes

Suri Rumah Sepenuh Masa Atau Suri Rumah Bisnes

papar berkaitan - pada 4/8/2020 - jumlah : 304 hits
Suri rumah sepenuh masa atau Suri rumah bisnes Assalamualaikum dan salam sayang Ciktom ada terbaca wall kawan facebook ciktom
Ini Sebabnya Mask Tak Sesuai Untuk Anak Bawah 2 Tahun Tak Ada Hal Penting Duduk Rumah

Ini Sebabnya Mask Tak Sesuai Untuk Anak Bawah 2 Tahun Tak Ada Hal Penting Duduk Rumah

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 440 hits
Dalam keadaan sekarang ibu bapa yang ada anak kecil perlu fikirkan beberapa kali untuk membawa anak keluar Bukan apa tak semua golongan sesuai memakai pelitup muka Penjelasan mengenai pemakaian pelitup muka bagi kanak kanak bawah 2 tahun in...
Wanita Di Pasuruan Merasa Dipaksa Akui Ibunya Covid 19 Ini Kata Rumah Sakit

Wanita Di Pasuruan Merasa Dipaksa Akui Ibunya Covid 19 Ini Kata Rumah Sakit

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 255 hits
Tirani Ika Pratiwi curhat soal ibunya yang diabetes dilabeli COVID 19 Ia merasa dipaksa RSUD dr R Soedarsono Kota Pasuruan untuk mengakui ibunya kena COVID 19 Namun pihak rumah sakit membantah soal aksi pemaksaan tersebut Seperti yang disam...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus