Mou Kerajaan Ph Bolehkah Matlamat Tercapai


 

Hari ini Malaysia berusia 58 tahun. Apa harapan rakyat pada hari lahir negara tercinta ini? Tentunya agar Malaysia bergerak maju, aman dan sejahtera. Paling utama ialah berakhirnya krisis kesihatan dan ekonomi yang membelenggu sekian lama – akibat Covid-19.
Khusus untuk menangani dua masalah besar itu, memorandum persefahaman atau MoU kerajaan dengan Pakatan Harapan dimeterai beberapa hari lalu. Saya tidak bercadang menghuraikan intipati terperinci MoU berkenaan kerana ia sudah mendapat liputuan meluas media. Juga pelbagai rumusan dan ulasan sudah dibuat ahli akademi dan penganalis.
Bukan hasrat saya juga untuk menyenaraikan kebaikan atau lebih tepat manfaat MoU itu kerana ini juga sudah diketahui umum. Rata-rata bersetuju ia membawa faedah lalu mengalu-alukan kerjasama kerajaan-PH seperti yang dirangka menerusi MoU itu.
Malah Yang di-Pertuan Agong menzahirkan rasa syukur dan sukacita. Baginda berharap kemelut politik yang melanda negara akan berakhir segera susulan MoU itu supaya orang politik boleh memberi keutamaan terhadap kemaslahatan rakyat dan kesejateraan negara, bermula pada sidang Parlimen yang sedang berlangsung.
Namun sebelum kenyataan itu dikeluarkan Istana Negara, ada pihak yang menyatakan rasa tidak senang terhadap MoU berkenaan.
Ada penyokong PH yang sangsi akan kejujuran kerajaan pimpinan Ismail Sabri Yaakob. Mereka bimbang ada perangkap sudah dipasang. Adakah kerajaan benar-benar serius atau sekadar mahu menyelamatkan diri untuk terus berkuasa? Itu tanya mereka.
Ada penganalis serta pemerhati politik khuatir tidak ada lagi semak dan imbang kerana pembangkang hilang taring. Dalam erti kata lain, pembangkang akan “kaw tim” lantas kerajaan bebas melakukan apa saja yang mereka ingini.
Bagi saya, itu semua teguran ikhlas terbit daripada kebimbangan tulen.
Apa pun Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dan rakan-rakan “terpaksa” tampil untuk memberitahu pembangkang tetap pembangkang. MoU itu, kata mereka, bukan bererti pembangkang menyertai kerajaan atau menyokong kerajaan membabi buta.
Malah kata Anwar pilihan untuk tidak menyokong usul sokong Perdana Menteri dan kerajaannya tetap ada. Kata Tony Pua dari DAP “PH tak rugi apa apa tetapi Malaysia raih manfaat”.
Bagaimanapun hanya PH yang terlibat dengan MoU itu. Kita tahu Warisan dan Pejuang tidak bersama. Ketika artikel ini ditulis, Presiden Warisan Shafie Apdal baharu berucap di Parlimen membidas PH kerana bekerjasama dengan pihak yang telah “mencuri” mandat mereka yang diberi rakyat. Jelas beliau merujuk Langkah Sheraton.
Realitinya, pembangkang berpecah. Sekurang-kurangnya dalam isu ini. Namun bagi saya, pembangkang terutama PH tidak punya pilihan selain memasuki MoU ini. Penolakan boleh menyaksikan mereka berdepan dengan tuduhan mereka hanya mahu main politik dan tidak hiraukan kesengsaraan rakyat.
Tetapi kerajaan juga ‘terperangkap’. Ia juga boleh dituduh demikian jika ‘buat perangai’ dan cuba ‘mempermainkan pembangkang’.
Walaupun Ismail orang Umno, adalah dipercayai ada pihak tertentu dalam partinya tidak senang adanya MoU itu. Dikatakan ini kerana agenda masing-masing. Walaupun Bersatu berada dalam pentadbiran Ismail, parti itu juga dikatakan tidak terlalu ghairah dengan MoU itu.
Menurut Mohd Azlan Zainal, pengarah operasi Ilham Centre, ini kerana “idea asal dibawa oleh mereka (Muhyiddin Yassin) tapi direalisasikan oleh Umno bawah Ismail”.
Anwar sudah menjelaskan mengapa PH bersetuju bekerjasama dengan Ismail tetapi menolak tawaran Muhyiddin. Ramai sudah maklum. Oleh itu tidak perlu saya ulangi.
Kata Azlan, kerajaan Ismail akan lebih berhati-hati bagi memangkin sokongan Melayu dan rakyat terhadap Umno.
Umum tahu MoU ini tidak mengikat tetapi lebih kepada persoalan sebagai gencatan politik. Kata Azlan, asasnya demi kestabilan poltik dan kepentingan rakyat. Maknanya Ismail mesti memastikan MoU itu berjaya.
Bagaimanapun berdasarkan apa yang berlaku di Parlimen semalam keadaan tidak menyenangkan. Umpamanya Ahli Parlimen RSN Rayer diusir menunjukkan amalan lama masih berjalan.
Lebih menyedihkan, hampir semua Menteri dan Timbalan Menteri tidak berada di dalam Dewan pada sesi petang semalam iatu hari pertama persidangan. Mereka sepatutnya hadir meneliti apa yang ditimbulkan Ahli Parlimen yang membahas titah Agong untuk dijawab kelak.
Malah, kata Ahli Parlimen Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, “masa Anwar bahas menteri yang sign MoU dan menteri lain tak ada, mana pergi? Tak hormat Dewan”.
Tidak menghormati Dewan sememangnya tindakan yang tidak boleh diterima. Malah apa yang berlaku, seperti yang dikatakan Syed Saddiq, tidak menunjukkan semangat MoU.
“Setuju. Sambalewa. Seolah-olah tidak menghormati MoU dan semangat kesefahaman. Tidak serius. Setelah sokongan diperolehi tidak menunjukkan komitmen baik,” kata Azlan.
Beliau melihat itu sisi positif kepada PH tetapi tidak pada kerajaan. “PH boleh menarik diri daripada MoU pada bila-bila masa sekiranya kerajaan gagal merealisasikan agenda yang dipersetujui bersama.
“Ini semua bergantung kepada keseriusan dan kejujuran kerajaan kerana tawaran bermula daripada pihak kerajaan.”
Persoalannya, adakah kerajaan benar-benar serius? Sesungguhnya ‘beban’ banyak atas bahu kerajaan. Namun untuk berlaku adil, PH juga mesti mainkan peranannya meski pun apa yang berlaku di Parlimen pada persidangan kelmarin tidak mencerminkan semangat kerjasama di sebalik MoU itu.
Saya setuju dengan Azlan bahawa MoU ini dilhat rapuh. Maksudnya apa apa boleh terjadi.
Oleh itu, sama ada ia akan berhasil bergantung kepada masa, juga kejujuran dan keseriusan, antara kedua dua pihak.
“Masing-masing kena berperanan dan komited berfungsi,” kata Azlan. Ya, lakukanlah yang sebaik mungkin untuk negara.
Selamat Hari Malaysia buat semua. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/09/mou-kerajaan-ph-bolehkah-matlamat.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+K

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perjanjian Malaysia 1963 Antara 6 Perkara Dalam Mou Kerajaan Pembangkang

Perjanjian Malaysia 1963 Antara 6 Perkara Dalam Mou Kerajaan Pembangkang

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 183 hits
MALAYSIA NOW Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob berkata memorandum tersebut adalah cara untuk mencari penyelesaian kepada sebarang permasalahan demi mencapai matlamat Malaysia makmur inklusif dan mampan Wakil pemimpin utama kerajaan dan pe...
6 Bidang Utama Mou Kerajaan Ph

6 Bidang Utama Mou Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 322 hits
September 13 2021 Pemimpin kerajaan dan Pakatan Harapan menandatangani memorandum persefahaman yang merangkumi enam bidang utama PETALING JAYA Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik antara kerajaan persekutuan dan Pakat...
Gempar Mou Dengan Kerajaan Akhirnya Tony Pua Dedah Rahsia Disebaliknya

Gempar Mou Dengan Kerajaan Akhirnya Tony Pua Dedah Rahsia Disebaliknya

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 286 hits
MoU dengan kerajaan akhirnya Tony Pua dedah rahsia disebaliknya Pakatan Harapan akan terus memainkan peranannya sebagai pembangkang walaupun telah menandatangani perjanjian untuk menyokong kerajaan persekutuan di Dewan Rakyat secara bersyar...
10 Tanya Jawab Mou Kerajaan Pn Ph

10 Tanya Jawab Mou Kerajaan Pn Ph

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 449 hits
Oleh Hassan Abdul Karim Soalan 1 Adakah Pakatan Harapan telah menyerah kalah kepada kerajaan Ismail Sabri Yaakob apabila menandatangani Memorandum Persefahaman dengan Kerajaan Jawapan Tidak PH tidak menyerah kalah PH tetap memainkan peranan...
Anwar Dimalukan Mp Kerajaan Boikot Ucapan Perbahasan Selepas Mou

Anwar Dimalukan Mp Kerajaan Boikot Ucapan Perbahasan Selepas Mou

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 152 hits
AGENDA DAILY Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Abdul Rahman berkongsi gambar dalam Twitter keadaan dalam Dewan Rakyat semasa Datuk Seri Anwar Ibrahim berbahas hari ini Walaupun Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik dimert...
Mou Kerjasama Kerajaan Pembangkang Menyebelahi Ph

Mou Kerjasama Kerajaan Pembangkang Menyebelahi Ph

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 272 hits
Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik yang ditandatangani petang tadi merupakan satu kemenangan kepada perjuangan rakyat sejak dua dekad lalu Senang dengan kerjasama Kerajaan Perikatan Nasional dan Pakatan Harapan itu ...
Mou Ph Dan Kerajaan Demi Nyawa Dan Mata Pencarian Rakyat

Mou Ph Dan Kerajaan Demi Nyawa Dan Mata Pencarian Rakyat

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 192 hits
MALAYSIA DATELINEMajlis Presiden Pakatan Harapan telah mengadakan mesyuarat pada hari ini untuk membincangkan sebuah memorandum persefahaman di antara Pakatan Harapan dan pihak Kerajaan di mana Pakatan Harapan telah memberi pandangan dan ca...
Mou Kerajaan Ph Bukan Kerajaan Campuran

Mou Kerajaan Ph Bukan Kerajaan Campuran

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 192 hits
Terdapat beberapa kekeliruan penyokong Pakatan Harapan berhubung memorandum persefahaman antara Kerajaan Perikatan Nasional dan PH yang akan ditandatangani pada petang ini Menurut Pengarah Komunikasi PH Fahmi Fadzil tidak banyak berubah dal...
Badan Antirasuah Kecewa Dengan Mou Kerajaan Ph

Badan Antirasuah Kecewa Dengan Mou Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 189 hits
Transparency International Malaysia tidak puas hati apabila tiga bidang pembaharuan dalam Pelan Antirasuah Nasional tiada dalam Memorandum Persefahaman kerajaan dan Pakatan Harapan Kami mengharapkan bahawa niat dan iktikad baik para penggub...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman