Anwar Dimalukan Mp Kerajaan Boikot Ucapan Perbahasan Selepas Mou


AGENDA DAILY
Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Abdul Rahman berkongsi gambar dalam Twitter keadaan dalam Dewan Rakyat semasa Datuk Seri Anwar Ibrahim berbahas hari ini.
Walaupun Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik dimerterai dengan pembangkang dan kerajaan, namun Ahli-ahli Parlimen (MP) blok kerajaan tidak berminat untuk mendengar ucapan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Dewan Rakyat hari ini.
Lebih memalukan, Anwar semasa membahaskan usul menjunjung kasih Titah Dirajanya dengan keadaan dalam dewan lenggang ekoran sebahagian besar kedudukan kerusi di blok kerajaan hampir kosong, ia termasuk ketiadaan Menteri dan Timbalan Menteri.
Malah, paling mengecewakannya tidak juga kelihatan MP Bagan Datuk, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang dianggap sebagai anak muridnya.
MP Padang Serai, M Karupaiya meluahkan kekecewaannya dengan bangun mencelah dan mengkritik keadaan kerusi yang kosong di blok kerajaan semasa Anwar berbahas.
“Banyak kerusi kosong. Sekurang-kurangnya 10 peratus daripada mereka harus hadir. Kita ada Kabinet besar. Kami berdebat tetapi hanya kerusi yang mendengar,” katanya dipetik ketika bangun mencelah.
Turut meluahkan rasa kecewa termasuk MP Muar, Syed Saddiq Abdul Rahman yang mempersoalkan mengapa tidak ramai MP dari blok kerajaan berada dalam dewan.
Bagaimanapuna, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna yang juga MP Kapit, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi pantas mencelah sambil memaklumkan beliau mendengar perbahasan dibuat Anwar.
Hari ini adalah hari kedua sidang Dewan Rakyat dengan perbahasan lebih bertumpu kepada usul menjunjung kasih Titah Diraja.
Semalam, blok pembangkang, Pakatan Harapan dan kerajaan menandatangani MoU Transformasi dan Kestabilan Politik yang berlangsung di Parlimen.
MoU berkenaan yang membentuk satu kerjasama ‘dwipartisan’ dengan menjulang semangat Keluarga Malaysia, mempunyai enam agenda merangkumi pemerkasaan pelan Covid-19, transformasi pentadbiran, pembaharuan Parlimen, kebebasan institusi kehakiman, Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dan pembentukan jawatankuasa pemandu.
Untuk rekod, tawaran kerjasama tersebut sebelum ini pernah dibuat oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum meletak jawatan tetapi ditolak mentah-mentah pembangkang.
Hanya dengan kerajaan baharu diterajui UMNO sahaja Anwar tunduk dan menerima tawaran MoU tersebut, begitu takut beliau kepada UMNO sehingga mengadaikan prinsip perjuangannya sebelum ini.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/anwar-dimalukan-mp-kerajaan-boikot.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Kekal Jadi Pembangkang Walaupun Sain Mou Dengan Kerajaan Kata Fahmi

Ph Kekal Jadi Pembangkang Walaupun Sain Mou Dengan Kerajaan Kata Fahmi

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 404 hits
September 14 2021 Antara perkara disepakati kerajaan dan Pakatan Harapan dalam memorandum persefahaman termasuk tidak membubarkan Parlimen hingga 31 Julai tahun depan menurut Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil Dalam catatan di Twitter Ahl...
Anwar Jamin Ketelusan Mou Dengan Kerajaan

Anwar Jamin Ketelusan Mou Dengan Kerajaan

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 145 hits
Hari ini menandakan pembukaan Parlimen 2021 dengan penuh istiadat Saya percaya setiap daripada kita yang hadir hari ini hanya mengutamakan kepentingan rakyat Inilah masanya kita semua dapat mecapai titik persamaan dan melaksanakan perubahan...
Persoalan Yg Berlegar Siapa Yang Kena Check Mate Di Mou Kerajaan Dan Pembangkang

Persoalan Yg Berlegar Siapa Yang Kena Check Mate Di Mou Kerajaan Dan Pembangkang

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 251 hits
Kedua dua pihak telah memberi hujah masing masing dan yang paling bersungguh sungguh mempertahankannya adalah pembangkang Mereka bagai dikejar bayang sendiri dihantui dan takut penyokonng salahkan mereka Kaki ampu cybertrooper pembangkang p...
Gempar Ph Bakal Tarik Diri Dari Mou Dengan Kerajaan

Gempar Ph Bakal Tarik Diri Dari Mou Dengan Kerajaan

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 196 hits
September 19 2021 PH bakal tarik diri dari MoU dengan kerajaan Pakatan Harapan akan menarik diri sekiranya kerajaan tidak melaksanakan semua perkara yang dipersetujui dalam Memorandum persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik yang di...
Kerajaan 30 Hari Jika Tanpa Mou Tajuddin

Kerajaan 30 Hari Jika Tanpa Mou Tajuddin

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 105 hits
Kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berdepan risiko menjadi kerajaan 30 hari jika tidak menandatangani memorandum persefahaman dengan Pakatan Harapan kata Ahli Parlimen Pasir Salak Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahm...
Mou Dengan Ph Terbit Daripada Dasar Inklusif Kerajaan

Mou Dengan Ph Terbit Daripada Dasar Inklusif Kerajaan

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 159 hits
Berasas semangat Keluarga Malaysia tiada siapa tertinggal termasuk pembangkang KOTA KINABALU Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik yang dimeterai antara kerajaan dan Pakatan Harapan terbit daripada dasar inklusif keraj...
Mou Kerajaan Ph Bolehkah Matlamat Tercapai

Mou Kerajaan Ph Bolehkah Matlamat Tercapai

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 451 hits
Hari ini Malaysia berusia 58 tahun Apa harapan rakyat pada hari lahir negara tercinta ini Tentunya agar Malaysia bergerak maju aman dan sejahtera Paling utama ialah berakhirnya krisis kesihatan dan ekonomi yang membelenggu sekian lama akiba...
Ph Akan Tarik Diri Jika Kerajaan Gagal Laksana Mou Kata Ahli Parlimen Pkr

Ph Akan Tarik Diri Jika Kerajaan Gagal Laksana Mou Kata Ahli Parlimen Pkr

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 161 hits
Seorang Ahli Parlimen PKR berkata Pakatan Harapan akan menarik diri daripada memorandum persefahaman transformasi dan kestabilan politik yang dimeterai dengan kerajaan pada bila bila masa jika ia gagal melaksanakan perkara yang dipersetujui...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau