Perjanjian Malaysia 1963 Antara 6 Perkara Dalam Mou Kerajaan Pembangkang


MALAYSIA NOW
Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob berkata memorandum tersebut adalah cara untuk mencari penyelesaian kepada sebarang permasalahan demi mencapai matlamat Malaysia makmur,inklusif dan mampan.

Wakil pemimpin utama kerajaan dan pembangkang dalam majlis Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik hari ini. Wakil-wakil kerajaan dan pembangkang hari ini menandatangani memorandum persefahaman (MoU) untuk mengembalikan kestabilan politik ketika negara berdepan dengan pandemik Covid-19.
Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik ditandatangani oleh Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dan pemimpin utama Pakatan Harapan (PH) Anwar Ibrahim, Mohamad Sabu dan Lim Guan Eng serta pemimpin Upko Wilfred Madius Tangau.
Turut hadir dalam sesi tandatangan tersebut adalah Yang di-Pertua Dewan Negara Rais Yatim, Yang di-Pertua Dewan Rakyat Azhar Harun, Annuar Musa (Umno-Ketereh), Anthony Loke (DAP-Seremban), Saifuddin Nasution Ismail (PKR-Kulim Bandar Baharu), Salahuddin Ayub (Amanah-Pulai) dan Timbalan Presiden Upko Donald Peter Mojuntin.
Dalam sebuah kenyataan, Ismail berkata, cadangan transformasi tersebut adalah selaras dengan titah diraja Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah hari ini dalam sidang Parlimen.
“Titah hasrat Baginda Tuanku, semua pihak perlu mengamalkan demokrasi bermusyawarah dalam mencari penyelesaian kepada apa jua permasalahan demi mencapai matlamat Malaysia makmur,inklusif dan mampan,” katanya.
Dalam kenyataannya, memorandum tersebut turut menyenaraikan enam perkara termasuk; pemerkasaan pelan Covid-19, transformasi pentadbiran, pembaharuan Parlimen, kebebasan institusi kehakiman, Perjanjian Malaysia 1963 dan pembentukan jawatankuasa pemandu.
Menurutnya, kerajaan yakin memorandum persefahaman yang dizahirkan ini bukan sahaja berupaya mengenepikan segala perbezaan politik, bahkan mampu memastikan pemulihan negara berjalan secara holistik dan inklusif.
Semalam, kerajaan dan gabungan pembangkang utama Pakatan Harapan (PH) mencapai persetujuan yang akan memberikan kestabilan politik ketika negara terus berperang dengan Covid-19, dengan memorandum bersejarah akan ditandatangani kedua-dua pihak esok.
Dalam sebuah kenyataan, wakil kedua-dua pihak dalam berkata Memorandum Persefahaman untuk Transformasi dan Kestabilan Politik akan ditandatangani bagi memberi keutamaan kepada landskap politik yang baru melalui inisiatif-inisiatif transformasi dan pembaharuan terhadap tata kelola pentadbiran kerajaan, khususnya memperkasakan peranan institusi Parlimen.
Mereka berkata melalui beberapa pusingan rundingan antara Putrajaya dan PH, mereka bersetuju untuk melaksanakan pendekatan dwi partisan dalam usaha Malaysia memulihkan ekonomi negara daripada impak pandemik.
Pada Jumaat, Ismail berkata pentadbiran beliau sedia untuk melaksanakan beberapa pembaharuan institusi bagi memperkukuhkan peranan Parlimen, ia adalah cadangan yang mirip dengan apa yang ditawarkan pendahulu beliau Muhyiddin Yassin di hujung pentadbirannya bulan lalu.
Tawaran Ismail antara lain termasuk memastikan keseimbangan keanggotaan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen melibatkan ahli Parlimen kerajaan dan ahli Parlimen pembangkang, pelaksanaan Undi 18, rundingan bersama ahli Parlimen dan dipersetujui secara bersama sebelum pembentangan rang undang-undang dan ketua pembangkang akan diberikan saraan dan kemudahan yang setara dengan seorang menteri serta menghadkan 10 tahun penggal jawatan perdana menteri.
Pada 25 Ogos lalu, Ismail bertemu dengan pemimpin utama PH sebagai langkah yang dilihat mematuhi nasihatan istana supaya kerajaan yang baru ditubuhkan bekerjasama dengan pembangkang dalam usaha menangani pandemik Covid-19.
Pertemuan mereka itu bahkan menyaksikan sebuah kenyataan ditandatangani bersama yang jarang berlaku sebelum ini bagi mendapatkan titik persefahaman dalam usaha “menurunkan suhu kemelut politik” dalam negara.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/perjanjian-malaysia-1963-antara-6.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mou Kerajaan Pembangkang Akan Neutralkan Kluster Mahkamah Kata Penganalisis

Mou Kerajaan Pembangkang Akan Neutralkan Kluster Mahkamah Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 331 hits
A Pemerhati politik berkata sukar untuk golongan kleptokrat sabotaj kerajaan sedia ada sekiranya kerjasama dengan PH diteruskan dengan lancar Wakil dari blok kerajaan dan pembangkang menandatangani MoU persefahaman Isnin lalu dalam usaha tr...
Ph Kekal Jadi Pembangkang Walaupun Sain Mou Dengan Kerajaan Kata Fahmi

Ph Kekal Jadi Pembangkang Walaupun Sain Mou Dengan Kerajaan Kata Fahmi

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 405 hits
September 14 2021 Antara perkara disepakati kerajaan dan Pakatan Harapan dalam memorandum persefahaman termasuk tidak membubarkan Parlimen hingga 31 Julai tahun depan menurut Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil Dalam catatan di Twitter Ahl...
Persoalan Yg Berlegar Siapa Yang Kena Check Mate Di Mou Kerajaan Dan Pembangkang

Persoalan Yg Berlegar Siapa Yang Kena Check Mate Di Mou Kerajaan Dan Pembangkang

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 251 hits
Kedua dua pihak telah memberi hujah masing masing dan yang paling bersungguh sungguh mempertahankannya adalah pembangkang Mereka bagai dikejar bayang sendiri dihantui dan takut penyokonng salahkan mereka Kaki ampu cybertrooper pembangkang p...
Mou Kerjasama Kerajaan Pembangkang Menyebelahi Ph

Mou Kerjasama Kerajaan Pembangkang Menyebelahi Ph

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 274 hits
Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik yang ditandatangani petang tadi merupakan satu kemenangan kepada perjuangan rakyat sejak dua dekad lalu Senang dengan kerjasama Kerajaan Perikatan Nasional dan Pakatan Harapan itu ...
Dr Dzulkefly Cadang Bentuk Mou Kestabilan Reformasi Antara Ph Dan Kerajaan

Dr Dzulkefly Cadang Bentuk Mou Kestabilan Reformasi Antara Ph Dan Kerajaan

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 125 hits
MALAYSIA DATELINEAhli Parlimen Kuala Selangor Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad mencadangkan agar Parlimen menstrukturkan semula Jawatankuasa Pilihan Khas dengan keahlian yang seimbang antara kerajaan dan pembangkang Katanya bagi memperkukuhkan...
Ada Sesuatu Yg Tak Kena Dlm Kerjasama Antara Pihak Pembangkang Dgn Pihak Kerajaan Mail Sabri

Ada Sesuatu Yg Tak Kena Dlm Kerjasama Antara Pihak Pembangkang Dgn Pihak Kerajaan Mail Sabri

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 117 hits
KamalShah Immunisasi kelompok 80 di Malaysia bila2 masa boleh tercapai tak sampai bulan Disembar pada tahun ini juga Ini bermakna PRU15 boleh senang diadakan tanpa banyak risau masalah COVID di sepanjang tahun 2022 bermula dari bulan Januar...
Perjanjian Kerajaan Pembangkang Tergugat Tanpa Undi Percaya

Perjanjian Kerajaan Pembangkang Tergugat Tanpa Undi Percaya

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 186 hits
MALAYSIA DATELINEAhli Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang menegaskan Perjanjian Keyakinan dan Perbekalan serta agenda reformasi antara kerajaan dan pembangkang berada dalam keadaan tidak menentu tanpa undi percaya di Parlimen Pemimpin ve...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Crisis Management 101

Elok Kita Saja Yang Tanam Bawang Harian Metro 09 05 2024

Tarikh Bayaran Gaji Ogos 2024

Sophia Liana Mahal Chord

Beratnya Tantangan Rusaknya Moral Dari Luar Dan Dalam By Dr Hm Rakib S

Euro Berjaya Melepasi Cabaran