Mou Janji Laksana Serta Merta Dari 6 Hanya 1 Diumum Akan Dibuat



Memorandum kerjasama (MoU) Kerajaan Persekutuan dan Pakatan Harapan (PH) yang ditandatangani pada 13 September lalu merangkumi bahagian yang dilaksanakan merta merta, bertempoh 3 bulan dan sehingga Julai 2022.
Bagaimanapun, terdapat 6 janji dalam bahagian itu yang mesti dilaksanakan serta merta. Malangnya hanya satu yang telah diumum pada 23 September lalu untuk dilaksanakan, iaitu Peruntukan Sama rata Ahli Parlimen Kerajaan dan Pembangkang.
Bagi Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim, nasib 5 lagi janji tidak boleh dibiarkan menjadi teka teki dan perlu diumumkan segera pelaksanaannya.
“Saya tidak puas hati perlaksanaan yang lambat terhadap 6 perkara di dalam MoU tersebut, yang perlu dilaksanakan serta merta tetapi hanya satu perkara sahaja yang telah diumumkan. Perlaksanaan keenam-enam perkara ternyata belum ada mekanismenya.
“Saya mendesak RUU Perkhidmatan Parlimen, pembentukan Jawatankuasa-Jawatan Pilihan Khas Parlimen yang baru, pindaan kepada Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat (Standing Order) dan Hak serta Kemudahan kepada Ketua Pembangkang segera dilaksanakan.
“Ini penting untuk mempastikan perlaksanaan persetujuan MoU itu mengikut jadual memandangkan terdapat 6 lagi pembaharuan yang lain yang perlu dilaksanakan dalam tempoh sehingga 31 Disember 2021,” katanya kepada Suara Keadilan.
Menurut Pembantu Jurucakap Parlimen KEADILAN bagi Pekerja dan Hak Pekerja itu lagi, peruntukan sama rata itu perlu diberi mulai pembayaran Oktober – Disember ini kerana Ahli Parlimen mempunyai pelbagai komitmen untuk membantu rakyat menjelang hujung tahun dan pembukaan tahun baharu persekolahan.
“Saya difahamkan bayaran (terakhir 2021) kepada Ahli Parlimen pembangkang dibuat bagi bulan September hingga Disember tahun ini. Manakala peruntukan tahun 2022 bermula dari bulan Januari untuk semua Ahli Parlimen.
“Dalam hal ini saya berpendirian, semua Ahli Parlimen mesti diberi peruntukan sama rata tidak kira sama ada mereka Ahli Parlimen Bebas ataupun dari parti politik pembangkang yang belum menandatangani Memorandum Persefahaman tersebut,” katanya.
Tambah Hassan, peruntukan sama rata itu amat perlu dimasukkan ke dalam pindaan Rang Undang Undang Perkhidmatan Parlimen agar siapa pun yang menjadi kerajaan pada masa hadapan akan mematuhinya dan hak kepada Ahli Parlimen tidak dinafikan.
“Peruntukan sama rata Ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang adalah baik kerana faedahnya dapat dinikmati oleh seluruh rakyat di 222 kawasan Parlimen meliputi seluruh negara.
“Peruntukan ini perlu diberi status undang-undang dengan Parlimen menggubal dan meluluskan Akta Peruntukan Dana Kawasan Parlimen. Tidak kira parti mana yang akan jadi kerajaan pada masa akan datang, perkara yang dipersetujui perlu dipatuhi menurut undang-undang.
“Peruntukan kepada setiap Ahli Parlimen hendaklah meliputi kos untuk pengurusan Pusat Khidmat Rakyat bagi setiap kawasan supaya Ahli Parlimen dapat mengadakan pasukan staf yang bergaji dan kemudahan pejabat yang lengkap bagi memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat di akar umbi,” katanya lagi.
Untuk rekod, amalan sedia ada amat mendiskriminasi Ahli Parlimen Pembangkang sejak perkhidmatan Parlimen diletakkan di bawah kuasa Perdana Menteri sejak beberapa dekad lalu.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga undang-undang dan Parlimen harus dirujuk untuk meminta peruntukan.
Biasanya Ahli Parlimen Pembangkang tidak akan diberi peruntukan. Amalan semasa ketika ini, Ahli Parlimen Kerajaan diberi peruntukan RM3 juta setahun manakala Pembangkang hanya RM100,000.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33204

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Desak Filipina Gugur Tuntutan Ke Atas Sabah Serta Merta Kata Azis Jamman

Desak Filipina Gugur Tuntutan Ke Atas Sabah Serta Merta Kata Azis Jamman

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 181 hits
Azis Jamman berkata selepas 58 tahun Sabah berada dalam Malaysia isu tuntutan Filipina masih berlarutan dan cuma kedengaran hangat menjelang pilihan raya di Sabah KOTA KINABALU Kerajaan perlu mendesak kerajaan Filipina untuk menggugurkan se...
Ph Akan Tarik Diri Jika Kerajaan Gagal Laksana Mou Kata Ahli Parlimen Pkr

Ph Akan Tarik Diri Jika Kerajaan Gagal Laksana Mou Kata Ahli Parlimen Pkr

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 163 hits
Seorang Ahli Parlimen PKR berkata Pakatan Harapan akan menarik diri daripada memorandum persefahaman transformasi dan kestabilan politik yang dimeterai dengan kerajaan pada bila bila masa jika ia gagal melaksanakan perkara yang dipersetujui...
Sebahagian Besar Janji Mou Perlu Dipenuhi Sekitar Mac 2022

Sebahagian Besar Janji Mou Perlu Dipenuhi Sekitar Mac 2022

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 191 hits
Parlimen Malaysia sudah cukup lama dikekang oleh kerajaan sejak 1960an apabila Darurat dikuatkuasakan lanjutan rusuhan kaum 13 Mei 1969 Sejak itu kebebasan Parlimen dihadkan dan institusi tersebut diletakkan di bawah kuasa Menteri di Jabata...
Hanya Sijil Vaksinasi Di Aplikasi Mysejahtera Saja Diterima

Hanya Sijil Vaksinasi Di Aplikasi Mysejahtera Saja Diterima

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 157 hits
Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Adham Baba berkata individu yang mencetak sijil vaksinasi sebagai bukti tidak akan diterima Kuala Lumpur Hanya sijil vaksinasi menerusi aplikasi MySejahtera saja yang diterima sebagai pembuk...
Video Hari Ni First Time Dapat Order Online Perasaan Bungkus First Order Tuh Hanya Allah Yang Tahu

Video Hari Ni First Time Dapat Order Online Perasaan Bungkus First Order Tuh Hanya Allah Yang Tahu

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 201 hits
Membuat sesuatu perniagaan ini perlu ada kesungguhan Waalupun tiada sokongan dari semua orang yang sepatutnya menyokong kita kita harus cekal dan terus berusaha untuk berjaya dalam perniagaan yang kita ceburi Setiap perniagaan ada untung da...
Apa Pas Boleh Buat Dengan Hanya 18 Kerusi Parlimen

Apa Pas Boleh Buat Dengan Hanya 18 Kerusi Parlimen

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 127 hits
Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah Bersuaralah jangan tenggelam di puncak kuasa Buktikan PAS tetap PAS yang dahulu tulen KEKUATAN PAS adalah terhadap ketulenannya bukan 18 kerusi Parlimen Jangan jadikan alasan apa yang boleh dibuat dengan 18...
Hanya Makan Sesudu Nasi Tidur Jam 2 Pagi Sebelum Vaksin

Hanya Makan Sesudu Nasi Tidur Jam 2 Pagi Sebelum Vaksin

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 308 hits
bharian com September 30 2021 10 41pmTangkap layar dari video yang tularMELAKA Murid sekolah rendah yang didakwa secara tiba tiba lemah selepas menerima suntikan vaksin COVID 19 disahkan tidur lewat iaitu pada jam 2 pagi dan hanya makan ses...
Resipi Goreng Cili Untuk Lauk Hanya Guna 3 Bahan Je

Resipi Goreng Cili Untuk Lauk Hanya Guna 3 Bahan Je

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 231 hits
Resipi ini nampak serupa dengan masak sambal tapi rasanya tak sama tau Malah wanita yang berkongsi resipi ini iaitu Ummi Syuhada menggunakan hati pedal dan kaki ayam untuk goreng cili Dijamin sedap lembut tak bau hanyir darah Namanya goreng...
Hiburan Suhaimi Saad Ubatkan Anak Demam Dengan Hanya Segelas Air Dibacakan Al Fatihah

Hiburan Suhaimi Saad Ubatkan Anak Demam Dengan Hanya Segelas Air Dibacakan Al Fatihah

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 177 hits
Sedia maklum bekas penyanyi kumpulan nasyid In Team Suhaimi Saad sebelum ini sering mendapat perhatian orang ramai dengan kontroversi yang sering dicetus olehnya ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementKali ini perkara yang mendapat menarik perhatia...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Catatan Hujung Minggu

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Maksud All Eyes On Rafah

Cita Cita Mahasiswi Ini Bikin Ulama Al Azhar Takjub

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Singapore S New Pm Takes Office Pledging To Lead In His Own Way