Desak Filipina Gugur Tuntutan Ke Atas Sabah Serta Merta Kata Azis Jamman


Azis Jamman berkata, selepas 58 tahun Sabah berada dalam Malaysia, isu tuntutan Filipina masih berlarutan dan cuma kedengaran hangat menjelang pilihan raya di Sabah. klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)

KOTA KINABALU: Kerajaan perlu mendesak kerajaan Filipina untuk menggugurkan serta-merta tuntutan yang dibuat ke atas Sabah atau berdepan tindakan yang boleh menjejaskan hubungan diplomatik antara dua negara ini, kata Ahli Parlimen Sepanggar Azis Jamman.

Beliau berkata, kerajaan perlu buktikan apa yang selalu disebut oleh pemimpin mereka bahawa “Malaysia akan mempertahankan setiap inci tanah di Wilayah Sabah”.

“Isu tuntutan Filipina ke atas Sabah bukanlah baharu, apa yang mengecewakan selepas 58 tahun Sabah berada di dalam Malaysia, isu ini masih berlarutan dan cuma kedengaran hangat menjelang pilihan raya di Sabah.


“Ia bukan sahaja dijadikan modal politik oleh pemimpin Malaysia mahupun pemimpin Filipina, buktinya, sejak setahun berakhirnya PRN di Sabah, isu tuntutan Filipina ini tiba-tiba tidak kedengaran lagi,” katanya ketika membahaskan Rancangan Malaysia Ke-12 di Dewan Rakyat, hari ini.

Azis yang juga Ketua Pemuda Warisan berkata, kerajaan perlu menunjukkan komitmen yang serius dalam isu tuntutan berkenaan dengan mengetengahkan serta menyuarakan dalam sidang-sidang antarabangsa.

“Justeru, “once and for all’, kerajaan perlu menunjukkan komitmen yang serius, jangan hanya dilaungkan pada musim pilihan raya tetapi perlu diketengahkan dan disuarakan, di dalam sidang-sidang antarabangsa contohnya ASEAN, Negara-Negara Berkecuali mahupun Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu,” katanya.


Terdahulu, Azis turut menyeru kerajaan supaya memaksimakan penggunaan aset-aset pertahanan negara untuk mengekang kemasukan pendatang asing tanpa izin (PATI) di Sabah.

Katanya, punca kehadiran PATI ini adalah disebabkan terdapatnya banyak lorong-lorong tikus yang menjadi akses mudah kepada PATI selain wujudnya pihak yang menjadi pemudahcara kemasukan mereka bagi tujuan mengaut keuntungan peribadi.

“Kenapa kita tidak memaksimumkan penggunaan aset-aset pertahanan negara dan kenapa kita tidak meletakkan aset-aset ini di tempat yang lebih strategik demi menjamin keselamatan negara?


“Contohnya, Kem Lok Kawi Putatan, yang menempatkan Batalion Ketiga Rejimen Askar Melayu Diraja dan Kem Paradise yang terletak di Kota Belud.

“Apa perlunya kem-kem ini dikekalkan di zon yang tidak pernah menghadapi sebarang ancaman luar sejak puluhan tahun? Saya juga difahamkan, kem ini akan dinaiktaraf, untuk apa?

“Bukankah sekarang ini, kita sudah tidak berhadapan dengan ancaman komunis dan bukankah jika terdapat serangan ke atas Pantai Timur Sabah, kerahan daripada kem-kem ini akan mengambil masa?,” soalnya.

SOURCE: FMT

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/10/desak-filipina-gugur-tuntutan-ke-atas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Tak Layan Tuntutan Ke Atas Sabah

Malaysia Tak Layan Tuntutan Ke Atas Sabah

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 334 hits
Kerajaan sekali lagi menegaskan pendirian tidak mengiktiraf dan tidak akan melayan sebarang tuntutan mana mana pihak ke atas sebahagian atau keseluruhan Sabah KUALA LUMPUR Kerajaan sekali lagi menegaskan pendirian tidak mengiktiraf dan tida...
Bukan Rintangan Besar Umno Sabah Juga Sedia Lawan Bersatu Pada Pru15 Kata Bung

Bukan Rintangan Besar Umno Sabah Juga Sedia Lawan Bersatu Pada Pru15 Kata Bung

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 306 hits
Umno akan mempertahankan kerusi Parlimen yang dimenangi pada PRU lalu seterusnya akan memperkasakan parti kata Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin KOTA KINABALU Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin berkata parti itu sedia berdepan dengan Bersa...
Bung Bohong Bukan Ph Potong Bajet Pembinaan Lebuhraya Pan Borneo Sabah Kata Ahli Parlimen

Bung Bohong Bukan Ph Potong Bajet Pembinaan Lebuhraya Pan Borneo Sabah Kata Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 336 hits
Ahli Parlimen Kota Kinabalu Chan Foong Hin berkata Bung Moktar Radin sedar bukan Pakatan Harapan yang memotong bajet pembinaan sebaliknya kerajaan Sabah ketika itu yang meminta projek tersebut diambil alih oleh JKR Sabah PETALING JAYA Ahli ...
Mou Janji Laksana Serta Merta Dari 6 Hanya 1 Diumum Akan Dibuat

Mou Janji Laksana Serta Merta Dari 6 Hanya 1 Diumum Akan Dibuat

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 224 hits
Memorandum kerjasama Kerajaan Persekutuan dan Pakatan Harapan yang ditandatangani pada 13 September lalu merangkumi bahagian yang dilaksanakan merta merta bertempoh 3 bulan dan sehingga Julai 2022 Bagaimanapun terdapat 6 janji dalam bahagia...
Mohon Sijil Khas Jika Tidak Boleh Divaksin Atas Faktor Perubatan Kata Menteri

Mohon Sijil Khas Jika Tidak Boleh Divaksin Atas Faktor Perubatan Kata Menteri

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 186 hits
BERNAMA Khairy berkata mereka yang tidak boleh divaksin atas faktor perubatan seperti alahan kepada vaksin perlu mendapatkan pengesahan daripada pakar perubatan berdaftar yang merawat mereka Petugas perubatan tentera memberi vaksin kepada a...
Tak Benar Remaja Meninggal Selepas Divaksin Kata Pengarah Kesihatan Sabah

Tak Benar Remaja Meninggal Selepas Divaksin Kata Pengarah Kesihatan Sabah

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 254 hits
Dr Rose Nani Mudin berkata perbuatan individu yang menyebarkan video itu boleh menimbulkan kebimbangan dan panik orang ramai khasnya ibu bapa dan remaja yang bakal divaksin PETALING JAYA Pengarah Kesihatan Sabah Dr Rose Nani Mudin menolak v...
Pemimpin Sabah Perlu Muhasabah Bebas Perjuangkan Hala Tuju Kata Salleh

Pemimpin Sabah Perlu Muhasabah Bebas Perjuangkan Hala Tuju Kata Salleh

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 194 hits
Salleh Said Keruak mengingatkan dirinya dan rakan seperjuangan untuk muhasabah diri dan terus bebas memperjuangkan hala tuju kepentingan serta masa depan Sabah KOTA KINABALU Pemimpin di Sabah wajar muhasabah diri dan terus bebas memperjuang...
Situasi Covid 19 Di Sabah Bertambah Baik Kata Masidi

Situasi Covid 19 Di Sabah Bertambah Baik Kata Masidi

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 217 hits
Foto Bernama 872 kes baharu Covid 19 di Sabah hari ini 15 daerah catat penurunan kes Kota Kinabalu Situasi Covid 19 di Sabah nampaknya bertambah baik berdasarkan trend penurunan jangkitan harian kata Masidi Manjun Sabah merekodkan 872 kes b...
Jangan Bawa Penyakit Di Semenanjung Ke Sabah Kata Masidi

Jangan Bawa Penyakit Di Semenanjung Ke Sabah Kata Masidi

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 207 hits
Masidi Manjun berkata beliau sendiri sering berhubung dan berbincang dengan beberapa wakil rakyat pembangkang khususnya melibatkan perkara berkaitan pengurusan Covid 19 di Sabah KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi M...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin