Mou Beri Ph Peluang Tentukan Hala Tuju Negara



Memorandum kerjasama Kerajaan Perikatan Nasional dan Pakatan Harapan (PH) tidak boleh ditafsir secara mudah bahawa pembangkang telah menyokong kerajaan.
Bagi Ketua Penerangan KEADILAN, Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin, memorandum tersebut sendiri mempunyai peruntukan yang memberi kelebihan kepada PH, iaitu Perkara 9, yang membenarkan pembangkang terus mengkritik dan menegur pentadbiran PM Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
“Dalam rundingan terakhir, kita minta dalam MoU ini diletakkan satu peruntukan, iaitu dalam Perkara 9. Memorandum ini ada dua bahagian; satu perjanjian kedua lampiran.
“Dalam memorandum utama dinyatakan tugas dan peranan PH sebagai pembangkang. Jadi itu saya percaya satu klausa yang cukup penting memberi pencerahan kepada rkayat bahawa MoU ini walaupun kita tandatangani dengan kerajaan, namun ia tidak menghakis peranan kita sebagai pembangkang yang terus melaksanakan semak, imbang, menegur dan mengkritik kerajaan. Dengan ada peruntukan isu sahaja pun sudah memadai bahawa kita bukan menyokong kerajaan.
“Ada beza MoU ini dengan yang biasa diamalkan di negara demokrasi lain iaitu CSA, perjanjian memberi sokongan dan Belanjawan. Di negara yang ada kerajaan minioriti, mereka harus buat perjanjian dengan pembangkang supaya bila timbul hal Belanjawan kerajaan diberi sokongan oleh pembangkang
“Dalam kontes negara kita, kerajaan PM Ismail bukanlah majoriti. Dari 220 Ahli Parlimen yang sedang berkhidmat, maknanya 114 sudah ada majoriti.
“Sebab itu kita lihat apabila kerajaan kemukakan pandangan untuk wujudkan persefahaman dalam keadaan negara sedang hadapi pandemik Covid 19, maka di sana kita merasakan elok kita manfatkan peluang ini untuk meletakkan agenda dan prinsip perjuangan kita,” katanya dalam forum maya Borak Dahsyat bertajuk: “MoU; Betul Ke PH Sokong Kerajaan?”, malam tadi.
Ditanya mengapakah baharu sekarang PH ingin bersama kerajaan dan tidak sebelum itu, Shamsul berkata, PH perlu membuktikan mereka bukan pengacau yang menjatuhkan PM Mahiaddin sebagaimana dijaja oleh tentera siber PN dan media rasmi negara.
“Saya sebut, kita berhadapan pelbagai kritikan terutama bila Mahiaddin terpaksa meletak jawatan. Kita dikatakan kumpulan yang tidak menghiraukan masalah negara waktu pandemik Covid. Kita dianggap pengacau, kumpulan yang hanya nak bermain politik.
“Walhal dari segi fakta dalam kerajaan Mahiaddin yang menarik sokongan (hingga PM jatuh adalah) Zahid Hamidi dan rakan-rakan Umno yang lain. Maka runtuhlah kerajaan Mahiaddin.
“Kemudian barulah kita ambil peluang angkat pemimpin kita untuk jadi calon PM. Setelah selesai semua proses itu Anwar tidak berjaya dapat majoriti. Yang jadi Ismail.
“Sekarang bila berlaku perubahan, jangan kita pula dituduh sekali lagi menggugat kerajaan Ismail dalam erti kata membelakangkan semua isu yang berkaitan rakyat semata-mata untuk menjadi PM,” katanya.
Oleh yang demikian, tambah Ahli Parlimen Hang Tuah Jaya itu, penyertaan PH dalam MoU perlu dianggap bukti konkrit bahawa pembangkang sanggup bersama-sama kerajaan PN untuk mengeluarkan rakyat Malaysia dari pandemik Covid 19 dan membina semula negara.
“Jadi dengan adanya memorandum ini telah memberikan pencerahan kepada rakyat PH dalam main business. Kita nak tumpu kepada kesihatan, tumpu kepada ekonomi, tumpu reformasi Parlimen. Itu teras permintaan kita. Itu dipersetujui kerajaan dengan garismana pelaksanaan.
“Itu merupakan hidangan kita kepada rkayat. Tengok betapa serius kita untuk bersama-sama mengelurkan negara ini daripada pandemik dan memberi tumpuan kepada pembinaan semula negara, terutama ekonomi,” katanya lagi.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33084

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hala Tuju Normal Baharu Pendidikan Dr Radzi Jidin Menteri Kanan Pendidikan

Hala Tuju Normal Baharu Pendidikan Dr Radzi Jidin Menteri Kanan Pendidikan

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 281 hits
HALA TUJU NORMAL BAHARU PENDIDIKAN DR RADZI JIDIN MENTERI KANAN PENDIDIKAN Konteks KPM ttg persediaan apa yang perlu dilaksanakan berkaitan covid telah laksanakan perbincangan dgn pelbagai pihak perlu ada pendekatan yang kemas supaya tidak ...
Ph Selangor Mahu Mb Putuskan Hala Tuju Nyahwarta Hutan Simpan

Ph Selangor Mahu Mb Putuskan Hala Tuju Nyahwarta Hutan Simpan

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 297 hits
Mesyuarat pengerusi pengerusi komponen Pakatan Harapan Selangor hari ini memutuskan agar Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari membincang dan memutuskan hala tuju penyahwartaan Hutan Simpan Kuala Langat Utara dalam Majlis Mesyuar...
Mou Dengan Ph Akan Diterjemah Dalam Aspek Pemulihan Negara Kata Bung

Mou Dengan Ph Akan Diterjemah Dalam Aspek Pemulihan Negara Kata Bung

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 183 hits
September 14 2021 Perjanjian kerjasama antara kerajaan dan Pakatan Harapan dibuat atas kepentingan negara dan rakyat kata Pengerusi Umno Sabah Bung Moktar Radin KOTA KINABALU Pengerusi Umno Sabah Bung Moktar Radin berkata perjanjian kerjasa...
Doktor Lari Ke Swasta Jururawat Pula Lari Ke Luar Negara

Doktor Lari Ke Swasta Jururawat Pula Lari Ke Luar Negara

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 499 hits
PUTRAJAYA Penghijrahan jururawat ke luar negara dijangka terus melonjak susulan banyak negara kini membuka pasaran buruh berkenaan dengan tawaran gaji lumayan selain memberi kelonggaran dalam pemakaian hijab Terbaharu Singapura mulai Novemb...
Pelan Pembukaan Sekolah Petunjuk Negara Menuju Fasa Endemik Kata Menteri

Pelan Pembukaan Sekolah Petunjuk Negara Menuju Fasa Endemik Kata Menteri

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 223 hits
BERNAMA Pendekatan pembukaan sektor pendidikan secara berfasa itu juga menunjukkan negara akan kembali kepada keadaan sediakala Menteri Pendidikan Radzi Jidin bercakap dalam sidang media bersama Menteri Pertahanan Hishammuddin Hussein di Ku...
Hari Sukan Negara 2021 Disambut Secara Hibrid 9 Oktober

Hari Sukan Negara 2021 Disambut Secara Hibrid 9 Oktober

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 418 hits
Hari Sukan Negara 2021 disambut secara hibrid 9 Oktober bakal memberikan penekanan kepada penggunaan teknologi terkini Golongan profesional seperti pempengaruh media sosial pemain industri atlet dan ikon sukan akan ditampilkan untuk menarik...
Dewan Rakyat Dewan Negara Perlu Capai Persetujuan Had Umur Calon Pru Gerakan

Dewan Rakyat Dewan Negara Perlu Capai Persetujuan Had Umur Calon Pru Gerakan

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 227 hits
Dr Dominic Lau Hoe Chai KUALA LUMPUR Parti Gerakan Rakyat Malaysia mencadangkan kerajaan meminda Enakmen Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan agar selaras dengan persejutuan Dewan Rakyat untuk membenarkan calon Pilihan Raya Umum akan datang ...
77 5 Dewasa Dalam Negara Lengkap Vaksin Covid 19

77 5 Dewasa Dalam Negara Lengkap Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 260 hits
BERNAMA 92 9 atau 21 861 904 individu daripada populasi dewasa sudah menerima sekurang kurangnya satu dos vaksin Orang ramai yang menerima vaksin lengkap diberikan beberapa kelonggaran di Fasa Dua Pelan Pemulihan Negara Antaranya dibenarkan...
Dong Zong Bukan Saja Tak Adil Pada Sistem Pendidikan Negara Tapi Juga Bangsa Cina

Dong Zong Bukan Saja Tak Adil Pada Sistem Pendidikan Negara Tapi Juga Bangsa Cina

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 191 hits
Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin Jangan tunduk desakan pertubuhan rasis yang sudah tolak tawaran kerajaan BANGI Persekutuan Persatuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia bukan sahaja tidak berlaku adil kepada sistem pendidikan n...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Aidil Fitri 1445h

Simpan Duit Kertas Rm5

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Candidates Hoping For Strong Voter Turnout At Kkb Polls

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa