Mengatakan Pn Kerajaan Pintu Belakang Tidak Betul Mesti Dihentikan Serta Merta Titah Sultan Selangor



Pembentukan kerajaan Perikatan Nasional (PN) bukan melalui pintu belakang ataupun rampasan kuasa, titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Sebaliknya, titah baginda yang mengikuti rapat kemelut politik negara PN telah dibentuk bagi menggantikan kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Jelas baginda, Yang di-Pertuan Agong telah membuat keputusan dengan teliti berdasarkan perlembagaan selepas rundingan dilakukan.

"Beta sendiri telah mengikuti perkembangan perubahan kuasa tersebut yang telah dilaksanakan oleh seri paduka baginda Yang di-Pertuan Agong dengan cukup berhati-hati dan selepas perundingan yang teliti dan terbuka diadakan, selaras dengan peruntukan yang terdapat di dalam Perlembagaan Persekutuan .



"Tohmahan berkaitan pembentukan kerajaan Persekutuan ini sebagai sebuah kerajaan pintu belakang ataupun satu rampasan kuasa adalah tidak bertepatan sama sekali.

"...Dan ia hendaklah segera dihentikan kerana Seri Paduka baginda Yang di-Pertuan Agong telah diberi kuasa untuk menggunakan budi bicara baginda sebagaimana yang diperuntukkan di dalam undang-undang," titah baginda.

Baginda bertitah pada istiadat pembukaan persidangan penggal ke-13 Dewan Negeri Selangor ke-14, 2020 di Shah Alam, hari ini.

1 Mac lalu, Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin telah mengangkat sumpah selaku Perdana Menteri Malaysia kelapan bagi menggantikan Dr Mahathir Mohamad.

Ia susulan keputusan Yang di-Pertuan Agong berkenan memilih Muhyiddin sebagai perdana menteri selepas mendapat sokongan majoriti anggota Dewan Rakyat.



Kemelut politik negara tercetus apabila Bersatu mengumumkan keluar PH pada 24 Feb lalu dan disusuli dengan keputusan bekas timbalan presiden PKR Mohamed Azmin lain bersama 10 anggota Parlimen PKR lain bertindak keluar parti.

Keputusan itu menyaksikan Mahathir turut melepaskan jawatan sebagai perdana menteri sekaligus menyaksikan kejatuhan kerajaan PH.

PN kemudian membentuk kerajaan dengan sokongan Bersatu, Umno, PAS dan Bebas.

Dalam pada itu Sultan Selangor turut bertitah supaya kerajaan negeri Selangor menjalinkan kerjasama erat dengan kerajaan pusat meskipun berbeza ideologi politik.

Titahnya lagi, baginda tidak mahu perbezaan tampuk pemerintahan dan ideologi politik akan menyebabkan rakyat Selangor terpinggir di dalam arus pembangunan ekonomi dan sosial.

"Beta sedar, dalam menegakkan pemerintahan berkonsepkan demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan, institusi raja tidak sepatutnya dilihat terlibat secara langsung dengan isu-isu yang berkaitan dengan politik dan seharusnya kekal sebagai sebuah badan yang mengatasi politik 'above politics'.



"Namun demikian, sebagai Sultan di negeri beta, beta bertanggungjawab untuk menasihati ahli-ahli yang behormat sekalian agar tidak melakukan sesuatu tindakan yang tidak bertanggungjawab yang boleh merugikan rakyat beta," katanya.

Pada akhir titahnya, Sultan Selangor turut menzahirkan penghargaan kepada angkatan tentera, pihak polis, Bomba serta anggita keselamatan yang telah menjalankan tugas bagi kemakmuran rakyat dan negeri itu.


MR :  Lepas ada yang biadah pula dengan Sultan selepas biadap dengan ulama... lengkap kebiadapan mereka!


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/03/mengatakan-pn-kerajaan-pintu-belakang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Titah Sultan Selangor Khalid Tidak Nafi Pn Kerajaan Sah Tapi Dibentuk Melalui Pintu Belakang

Titah Sultan Selangor Khalid Tidak Nafi Pn Kerajaan Sah Tapi Dibentuk Melalui Pintu Belakang

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 225 hits
Pengarah Komunikasi AMANAH Nasional Khalid Abd Samad menjelaskan istilah pembentukan Kerajaan Persekutuan melalui pintu belakang bukanlah gelaran yang menolak Perikatan Nasional sebagai kerajaan yang sah Sebaliknya beliau berkata penggunaan...
Khalid Samad Mahfuz Geng Ph Lain Boleh Hadam Titah Sultan Selangor Kerajaan Pn Pintu Belakang

Khalid Samad Mahfuz Geng Ph Lain Boleh Hadam Titah Sultan Selangor Kerajaan Pn Pintu Belakang

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 190 hits
Pembentukan kerajaan Perikatan Nasional bukan melalui pintu belakang ataupun rampasan kuasa titah Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Sebaliknya titah baginda yang mengikuti rapat kemelut politik negara PN telah dibentuk bagi meng...
Henti Tohmahan Kerajaan Persekutuan Ikut Pintu Belakang Sultan Selangor

Henti Tohmahan Kerajaan Persekutuan Ikut Pintu Belakang Sultan Selangor

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 180 hits
By 16 March 2020Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan menadah tangan berdoa pada Istiadat Pembukaan Persidangan Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor yang ke 14 di Bangunan Dewan Negeri Selangor foto IQBAL BASRI 16 MAC 2020S...
Sultan S Gor Tidak Bertepatan Dakwa Pn Kerajaan Pintu Belakang

Sultan S Gor Tidak Bertepatan Dakwa Pn Kerajaan Pintu Belakang

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 162 hits
MALAYSIAKINI Pembentukan kerajaan Perikatan Nasional bukan melalui pintu belakang ataupun rampasan kuasa titah Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Sebaliknya titah baginda yang mengikuti rapat kemelut politik negara PN telah diben...
Rakyat Cemas Kerana Kerajaan Pintu Belakang Gopoh

Rakyat Cemas Kerana Kerajaan Pintu Belakang Gopoh

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 228 hits
Tulisan dari IpohmaliSelepas pengumuman Muhyidin semalam aku dah tulis tindakan Kerajaan terlalu drastik tindakan perlu dibuat bertahap aku tulis semalam cara Muhyidin umumkan semalam dah mcm dia buat pengumuman tarikh hari raya tak jelas l...
Ph Selangor Singkir Bersatu Serta Merta

Ph Selangor Singkir Bersatu Serta Merta

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 303 hits
Kerajaan Pakatan Harapan Selangor menyingkirkan Bersatu berkuat kuasa serta merta selain membekukan peruntukan Ahli Dewan Undangan Negeri daripada parti itu Pengerusi PH Selangor Datuk Seri Amirudin Shari berkata keputusan tersebut dibuat s...
Kafe Ajak Pengunjung Guna Pintu Belakang Rai Kerajaan Baru

Kafe Ajak Pengunjung Guna Pintu Belakang Rai Kerajaan Baru

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 252 hits
PETALING JAYA 2 Mac Slogan kerajaan pintu belakang yang kerap dimainkan kebelakangan ini menarik perhatian sebuah kafe di sini Menerusi satu plakad yang digantung di hadapan pintu pemilik kafe meminta pengunjung menggunakan pintu belakang u...
Hari Pertama Muhyiddin Bertugas Imej Kerajaan Pintu Belakang Sudah Tercemar

Hari Pertama Muhyiddin Bertugas Imej Kerajaan Pintu Belakang Sudah Tercemar

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 328 hits
Hari ini merupakan hari pertama Muhyiddin Yassin masuk pejabat di Bangunan Perdana Putra sebagai Perdana Menteri Muhyiddin disambut Ketua Setiausaha Negara Mohd Zuki Ali ketika tiba di Perdana Putra sebelum dibawa ke aras 5 yang menempatkan...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly