Mandi Nak Lama Lama Pergi Playground Tak Nak Balik Kita Yang Kena Ajar Anak Move On


Mandi, nak mandi lama-lama. Pergi playground, tak nak balik. Pergi “supermarket”, nak lari kesana kemari. Main mainan orang lain, tak nak pulang. Pergi kedai mainan, nak bawa mainan keluar dari kedai.
Baca: 6 Tahun Menyusukan 3 Anak, 6 Tahun Tak Cukup Tidur. Suami Sumber Kekuatan Diana Amir

ANAK SUSAH “MOVE ON”
Anak saya pun pernah ada ciri-ciri diatas sebelum ini, memang susah sangat nak “move on” bila pergi ke sesuatu tempat atau pinjam mainan di mana-mana. Semua dia nak buat harta sendiri dan rumah sendiri.
Puncanya adalah kerana semasa ini anak tak tahu lagi semua barang dia jumpa atau main bukan hak milik dia. Anak ingat bila main mainan itu, automatik dah jadi hak milik dia.
Saya pasti ramai juga mak ayah yang mengalami masalah ini, selalunya akan bermula dalam lingkungan 1 tahun 3 bulan ke atas. Yang mana belum tunjukkan ciri-ciri ini, ayuhlah bersedia mental dan fizikal.
Pertama perlu fikir positif sebab memang fitrah budak-budak suka bermain. Selagi tak penat dan tenaga mereka ada bateri selagi itu anak tak nak balik. Selagi belum bosan main mainan baru selagi itu mereka tak nak lepaskan.
Tapi masalah akan timbul bila setiap kali anak merengek tak nak balik, kita turutkan. Bila anak menangis nak bawa mainan keluar, kita ambil dan belikan. Belajar untuk “move on”pun penting dalam perkembangan anak. Untuk mengelakkan masalah besar dikemudian hari apabila setiap kali anak pergi supermarket akan ada episod amukan anak. Baik mulakan awal.
Memang kalau boleh kita nak bagi semua benda pada anak, tapi ada masanya anak juga perlu hormat keputusan mak ayah dan belajar bertolak ansur kerana tak semua dikehendaki dia akan dapat. Realiti kehidupan sebenar pun tak macam itu.
Jadi ini tips saya untuk bantu anak “move on” dari sesuatu yang anak suka. Mulakan seawal mungkin kalau anak dah mula faham.
1. Konsep kepunyaan.
Konsep ini sebenarnya dah boleh diajar seawal umur 1 tahun kerana waktu ini perkembangan emosi anak dah berkembang dan normal waktu ini anak dah mula tahu diri sendiri berbeza dengan mak ayah. Bila pergi kemana-mana tempat yang ada mainan, beritahu anak yang mainan itu bukan anak punya.

Cara untuk ajar senang sahaja, mulakan dengan benda harian. Contohnya dalam kes saya dan anak saya; “Ini baju Mummy, ini baju Eva” atau “Mummy punya, Eva punya”.
Kalau anak pegang atau bermain dengan barang bukan kepunyaannya, beritahu awal-awal yang barang itu orang lain punya sebelum mereka mula ada “attachment” dengan barang tersebut.
2. Kaedah bercerita (“story telling”)
Beritahu anak tempat mana yang kita akan tuju supaya dia mula “lepaskan” perasaan seronok lebih awal. Kalau mak ayah dah tahu atau dah biasa ke tempat itu, ceritakan pada anak tujuan ke tempat itu, pergi berapa lama, apa yang ada disana dan sebagainya. Involve anak dalam setiap apa yang kita lakukan supaya anak rasa dihargai dan dihormati.
3. Time out.
Ingatkan anak masa yang anak dibenarkan main. Kalau anak yang umur bawah 2 tahun mungkin kena ada “distractions” untuk tinggalkan tempat yang anak tak nak balik. Kalau dah lebih 2 tahun boleh beritahu kenapa kena balik contohnya:
“Jom, jalan-jalan” “Jom balik, kita pergi makan”
Kalau anak dah tahu masa, boleh beritahu masa anak dibenarkan main supaya dia “mentally prepared” dan gunakan masa dengan sebaiknya. Disarankan untuk ingatkan anak 30 minit, 10 minit dan 5 minit sebelum.
Baca: Anak Teruja Makan Roti Bakar Berinti Buttermilk, Ni Cara Mudah Nak Sediakan!

Point ini penting sangat untuk mengurangkan episod menangis. Kalau anak yang nak mandi lama-lama pun sama, mak ayah perlu tahu untuk manipulasi anak ikut kreativiti.
4. Belajar melepaskan barang.
Ini adalah apa yang saya terapkan pada anak saya supaya cepat “move on” dan untuk mengelakkan satu rumah bersepah.
Anak umur bawah 2 tahun ini memang sangat naif, kalau dah sayang sesuatu benda mesti rasa nak bawa benda itu kemana-mana tetapi bila dah bosan mereka akan campak mainan merata-rata.
Jadi untuk mengelakkan satu rumah bersepah, mak ayah boleh cuba terapkan konsep main-mainan di satu tempat kalau nak pergi tempat lain anak kena tinggalkan dahulu.

Contohnya mainan masak-masak ada diruang tamu, kalau anak nak pergi bilik dia kena tinggalkan mainan dahulu. Masa awal-awal memang susah sebab kalau boleh anak nak bawa kemana-mana. Kalau saya dan anak saya, saya minta anak saya “bye” semua barang sebelum pergi.
Bila anak dah biasa dengan konsep ini, insyaAllah kurang dah episod anak pergi kemana-mana nak bawak balik mainan dan masalah rumah bersepah dengan mainan.
Baca: Nak Elak Covid Memang Kena Pakai Face Mask, Tapi Awas Jangan Sampai Jadi Punca Anak Jatuh Sakit!
Konsep saya mudah,
kalau kita nak dihormati oleh anak, hormat anak dahulu.
Kalau kita nak anak bertolak ansur, kita pun perlu belajar bertolak ansur.
Kalau kita nak anak dengar cakap kita, dengar cakap anak juga.
Kalau kita nak anak ikut kita, kadang kala kita juga perlu ikut anak ke mana dia nak pergi.
Give and take.
Jangan anggap anak seperti bayi yang tak tahu apa, tetapi anggaplah anak seperti individu yang tengah belajar tentang kehidupan.
Kesimpulannya sebelum anak belajar manipulate kita, ayuhlah kita manipulate anak dahulu. All the best! Terima kasih, silakan SHARE sekiranya bermanfaat untuk diri sendiri atau orang lain.
Sumber:
Maryam Jamadi
Pediatric Occupational Therapist
BEYOND Home Therapy Selayang & JB
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Mandi, Nak Lama-Lama. Pergi ‘Playground’, Tak Nak Balik. Kita Yang Kena Ajar Anak ‘Move On’! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mandi-nak-lama-lama-pergi-playground-tak-nak-balik-kita-yang-kena-ajar-anak-move-on/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Konon Nak Wangi Lepas Mandi Rupanya Bahaya Henti Sapu Bedak Pada Anak

Konon Nak Wangi Lepas Mandi Rupanya Bahaya Henti Sapu Bedak Pada Anak

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 366 hits
Barulah nampak macam mandi kalau pakai bedak Ayat ayat sebegini sudah sebati dalam masyarakat kita Bukan hanya pada muka bahkan bedak ini juga turut disapu pada seluruh anggota badan Tabiat menyapu bedak pada badan dan muka bayi ini sebenar...
Sihir Still Exist Wanita Rasa Panas Lepas Balik Kerja Pergi Berubat Bila Check Cctv Rupanya

Sihir Still Exist Wanita Rasa Panas Lepas Balik Kerja Pergi Berubat Bila Check Cctv Rupanya

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 494 hits
Dah masuk tahun 2020 ni masih lagi wujud orang main sihlr sihlr ni lebih pelik lagi yang tukang buat tu orang muda Seorang wanita baru balik dari kerja terasa handle di pintu keretanya berminyak Sihlr still exist bukan orang tua je do this ...
Kalau Tak Yakin Nak Bagi Anak Air Susu Kultur Boleh Bagi Makanan Probiotik

Kalau Tak Yakin Nak Bagi Anak Air Susu Kultur Boleh Bagi Makanan Probiotik

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 351 hits
Susu kultur adalah antara contoh makanan yang mengandungi probiotik atau dipanggil bakteria baik Bakteria baik ini berfungsi meningkatkan persekitaran sihat di dalam sistem penghadaman Puan Nurbaidurah Bazid Pegawai Dietetik berkongsi bilak...
Dia Jadi Mudah Makan Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan

Dia Jadi Mudah Makan Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 389 hits
Bila bercakap tentang pemakanan ramai ibu ibu yang mengadu anak saya tak suka makan bila makan sikit je atau anak saya langsung tak nak makan cuma nak susu Fasa ni tentu akan dilalui oleh setiap ibu Baca Kadang kadang ibu pun buntu sebab da...
Sampai Hari Ni Ramai Doakan Awak Noah Anak Meninggal Selang Sehari Isteri Pergi

Sampai Hari Ni Ramai Doakan Awak Noah Anak Meninggal Selang Sehari Isteri Pergi

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 284 hits
Rindu orang yang dah tiada ni lagi sakit dan perit kerana hanya kenangan saja boleh mengubat kerinduan pada insan yang dah tiada Namun setiap perjalanan hidup ini Allah dah aturkan semua pada hamba Nya Perkongsian kisah sedih seorang suami ...
Dah Lama Teringin Kanak2 Simpan Duit Dalam Tabung Nak Beli Burger Daging

Dah Lama Teringin Kanak2 Simpan Duit Dalam Tabung Nak Beli Burger Daging

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 287 hits
Mengusahakan perniagaan gerai sememangnya ada pasang surutnya Bukan itu sahaja sudah tentu ada pelanggan setia yang menjadi penggemar juadah yang dijual di gerai tersebut dan tidak kisah datang berulang kali untuk membeli makanan disitu Nam...
Selepas Azura Jamal Abdillah Bakal Timang Anak Lelaki Nak Namakan Zek Sempena Watak Dalam Lakonan

Selepas Azura Jamal Abdillah Bakal Timang Anak Lelaki Nak Namakan Zek Sempena Watak Dalam Lakonan

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 445 hits
Umum mengetahui tentang kehamilan kedua isteri Raja Pop Negara Datuk Jamal Abdillah selepas melahirkan bayi perempuan yang diberi nama Nur Azura Yamani Oktober lalu Nama Nur Azura diambil sempena filem Azura lakonan Jamal bersama Fauziah Ah...
Nak Ayden Jadi Anak Yang Baik Soleh Macam Arwah Atok Tahniah Nora Ariffin Selamat Timang Cucu Pertama Semalam

Nak Ayden Jadi Anak Yang Baik Soleh Macam Arwah Atok Tahniah Nora Ariffin Selamat Timang Cucu Pertama Semalam

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 761 hits
Kehadiran seorang bayi dalam sebuah keluarga adalah satu kebahagiaan untuk semua Tambahan pula jika ia merupakan bayi sulung dalam keluarga yang dibina Penyanyi popular Nora Ariffin semalam berkongsi berita gembira bahawa dirinya kini sudah...
Lost Bagaimana Nak Bonding Bersama Anak Lelaki Ini Caranya

Lost Bagaimana Nak Bonding Bersama Anak Lelaki Ini Caranya

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 204 hits
Memiliki anak lelaki menjadi impian bagi setiap bapa mereka mengharapkan untuk berkongsi minat yang sama terutama sekali dari segi sukan dan aktiviti Tak lupa juga berkongsi pasukan bola sepak yang sama Samalah seperti ibu ibu impian untuk ...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional