Dia Jadi Mudah Makan Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan


Bila bercakap tentang pemakanan, ramai ibu-ibu yang mengadu “anak saya tak suka makan, bila makan sikit je” atau “anak saya langsung tak nak makan cuma nak susu”. Fasa ni tentu akan dilalui oleh setiap ibu.
Baca: Ini Sebab Anak Kena Ada ‘Peneman’ Bila Mak Ayah Tiada Di Sisi, Tapi Jangan Sampai Jadi Punca Sakit!
Kadang-kadang ibu pun buntu sebab dah macam-macam cara cuba. Mungkin juga ibu boleh baca perkongsian daripada bapa ini En. Khairul Abdullah.
Bagi anak bongsu aku ni, makanan juga adalah sejenis permainan okeh. Kadang-kadang nak marah, yelah habis bersepah siap dengan pakej lumur kepala lagi. Tapi kan aku baca, anak-anak yang bermain dengan makanan ni dia jenis lebih mudah makan.

Dia tak jadi “picky eater” atau terlalu memilih makan.
Anak-anak yang dibiarkan bermain dengan makanan ni didapati belajar menggunakan kesemua deria atau sensori dia untuk melihat, mengenal dan merasa makanan tersebut dari segi rupa, warna, tekstur dan juga rasanya.

Bila dia pegang, meramas dan bermain dengan letak di mata, kepala rambut dan sebagainya dia dapat betul-betul merasa tekstur makanan tersebut. Jadi dia boleh expect bagaimana tekstur yang akan dia rasa bila dimasukkan ke dalam mulut.
Dia macam belajar Maths lah. Kalau setakat dok mengira atas kertas jer dia jadi lambat dan tak jelas. Namun bila bagi objek dia pegang untuk dia tambah, tolak dan sebagainya maka kefahaman dia lebih jelas.

Bermain adalah elemen penting dalam tumbesaran anak-anak dan sangat penting untuk perkembangan otak mereka. Depa belajar dengan banyak melalui semua deria terutama sentuhan.
Anak jadi lebih kreatif. Dia pegang spaghetti sambil buat gaya seolah memancing ikan bila dia dapat spaghetti yang panjang. Ada yang dia pegang dia buat bunyi ular dan sebagainya.

Bermain ni juga membantu anak untuk tidak memilih makanan. Kajian pakar mendapati anak-anak yang dibiarkan bermain dengan makanan dapat makan apa sahaja yang diberikan dan tidak terlalu memilih.
Selain itu ia juga menggalakkan anak untuk lebih curious dan explore. Anak-anak tak suka dipaksa makan. Kita biasa bagi pilihan supaya dia duduk dan habiskan makanan, kalau tak habis dia tak boleh bangun atau tak boleh sambung tengok tv.
Namun selalunya depa akan pilih untuk duduk sahaja berbanding habiskan makanan. Tak bangun pun tak apa, depa sanggup.
So biarlah depa main, cuma elakkan jangan sampai membazir.
Aku realize yang anak bongsu aku ni adventure gila bab makan.
Waktu umur sekarang ni dia memang main dengan makanan dia. Asal ada bentuk jer dia mula buat kereta lah, buat kapal terbang lah, lumur di kepala lah, masuk dalam baju lah dan macam-macam.
Namun dia makan apa sahaja dan sanggup merasa apa sahaja makanan baru yang aku bagi. Durian dia makan, budu pun aku bagi dia rasa, sambal pedas pun dia rasa. Ada yang dia suka dan ada yang dia tak suka. Tapi dia sangat mudah makan.
Anak aku yang kedua memang jenis tak main-main dengan makanan. So memang picky eater. Nak rasa makanan pun tak mau. Jenuh cuba bagi makan macam-macam tapi tak mau jugak. Tukar setting tukar itu tukar ini semua tak mau. Dia nak makan ituuuu jer.
Anak yang sulung tu pun dulu umur 2-3 tahun main dengan makanan dia. Sekarang dia juga mudah makan.
So aku rasa ada betulnya lah.
Tapi tulah kan, kita ni asal nampak anak main-main jer kita dah mula marah. Kita sanggup suap anak makan sebab taknak bersepah-sepah, taknak dia lumur spaghetti tu kat kepala.
Lagi satu sebenarnya kita taknak membazir, dan tak elok bermain dengan makanan kan? Rezeki kot, mana boleh dibuat main kan?
Ke macamana?
#SuperDaddy
Mungkin ramai yang tertanya-tanya betul ke kalau anak makan sendiri dia akan belajar daripada situasi tersebut? Atau hanya bersepah sahaja yang mama dapat. Sebenarnya ada manfaat setiap aktiviti yang anak lakukan sendiri. Senang kata ada pro and cons. Ini penjelasan Dietitian tentang perkara ini.

SELAMAT KE BAGI BABY MAKAN SENDIRI?
Traditional led weaning vs Baby led weaning. Mana method yang lagi baik waktu perkenalkan makanan pelengkap kepada baby mommies?
Traditional led weaning
Mommies sediakan makanan, mommies yang akan suap makanan ke anak dan akan berdasarkan clue dari anak samada anak kenyang, anak minat makanan tersebut atau anak tak suka
Baby led weaning
Mommies sediakan makanan tetapi hidang makanan tersebut anak yang makan sendiri, anak yang berhenti dari makan sendiri, anak main dengan makanan.
Maka yang mana cara yang sesuai??
Kalau saya dua-dua cara boleh. Samada TLW atau BLW kedua cara boleh diguna untuk memulakan makanan pelengkap kepada anak.
Baby led weaning (BLW)
Pros BLW
– Anak belajar skill baru (focus,angkat makanan dan menyuap ke mulut)
– Anak makin minat waktu makan..sebab eating time is play time
– Senang untuk mengenal pasti makanan apa yang anak anda suka
Cons
– Lebih banyak lantai yang makan dari anak yang makan (antara umur 6-12bulan)
– Jika fully BLW adalah lebih tinggi keberangkalian anak mendapat kurang dari keperluan sebab focus adalah main bukan makan
– risiko cekik (choking) adalah tinggi jika tidak memantau dengan baik
Traditional led weaning
Pros
– Lebih banyak anak yang makan dari lantai
– Mommies boleh identify bila nak transition tekstur makanan
– Risiko cekik (choking) rendah
– Boleh kawal kuantiti makanan yang diambil oleh baby
Cons TLW
– Anak boleh kurang minat kepada makanan sebab focus main adalah kepada lain..lebih lebih lagi jika waktu makan diiringi oleh gadget
– Kurang peluang anak untuk mengembangkan motor skills
– Sukar untuk mommies identify apakah makanan yang anak suka..perlu masak, beri dan trial and error baru boleh mengenalpasti makanan kesukaan
Kedua dua cara adalah berkesan untuk beri anak makan yang penting;
1. Mommies perlu mengawasi anak setiap kali waktu makan
2. Sediakan makanan yang lengkap dengan 3 komponen utama (carbohydrate, protein dan serat) walaupun amalkan TLW / BLW
3. Wujudkan kepelbagaian setiap hari (Kalau setiap hari bubur aje..walaupun BLW anak tetap akan bosan)
Mommies kenal anak anda bagaimana…ada waktu TLW boleh ada waktu BLW boleh..ikut keadaan dan ikut kepada anak mommies ye..your the boss..hehehe
Harap membantu
Sekian
Kredit: Dietitian Fizah Sobri Baca: Terkena Tempias Alahan Fazura, Fattah Amin teruja & makin gementar tunggu kelahiran anak The post “Dia Jadi Mudah Makan” Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dia-jadi-mudah-makan-bapa-kongsi-rahsia-buat-anak-jadi-suka-nak-makan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Musim Panas Ni Anak Mudah Selesema Doktor Kongsi Tip Rawatan Di Rumah Selain Makan Ubat

Musim Panas Ni Anak Mudah Selesema Doktor Kongsi Tip Rawatan Di Rumah Selain Makan Ubat

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 402 hits
Bila bulan lepas anak dah selesema lepas tu kena semula ibu ibu pun dah buntu Kalau nak bergantung dengan ubat pun tak elok juga untuk anak kecil Jadi ada baiknya ibu cuba buat beberapa langkah untuk mengurangkan selesema di rumah Apa yang ...
Resepi Pizza Mudah Nak Buat Bakar Guna Kuali Je Tak Cukup Satu Kalau Anak Anak Makan Memang Sedap

Resepi Pizza Mudah Nak Buat Bakar Guna Kuali Je Tak Cukup Satu Kalau Anak Anak Makan Memang Sedap

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 297 hits
Makanan seperti Pizza memang menjadi kegemaran anak anak di rumah Tapi kalau nak beli boleh tahan juga harganya Tambah pula kalau ada ahli keluarga yang ramai Lebih baik buat sendiri kat rumah gunakan bahan bahan yang mudah Kalau mama nak b...
Dimsum Homemade Cara Mudah Cepat Buat Sendiri Baru Puas Anak Anak Makan

Dimsum Homemade Cara Mudah Cepat Buat Sendiri Baru Puas Anak Anak Makan

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 303 hits
Selain nasi roti pasta dan aneka mi sesekali cuba ubah selera anak dengan pemakanan yang ringan tetapi mengenyangkan Dimsum antara makanan yang boleh mengenyangkan seisi keluarga malah sihat kerana lengkap dengan protein serta sayur sayuran...
10 Rahsia Nak Anak Jadi Bijak

10 Rahsia Nak Anak Jadi Bijak

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 441 hits
Satu kebahagian bila kita dapat melihat anak membesar menjadi orang yang bijak pandai Bukan keluar je anak tu terus jadi bijak Yang penting nak anak jadi bijak The post appeared first on
Kadang Berselera Ada Waktu Tak Nak Makan Anak Makan Ikut Mood Bukan Picky Eater

Kadang Berselera Ada Waktu Tak Nak Makan Anak Makan Ikut Mood Bukan Picky Eater

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 363 hits
Cabaran menghadapi anak yang kurang gemar makan sering kita dengar Dalam tempoh anak aktif membesar terutama ketika mereka bermain misalnya kecenderungan untuk anak kurang gemar makan amatlah tinggi Pun begitu anak kita bukan picky eater se...
Resepi Donut Kegemaran Anak Anak Sedap Mudah Nak Buat Guna Sukatan Cawan Je Rasa Memang Awesome

Resepi Donut Kegemaran Anak Anak Sedap Mudah Nak Buat Guna Sukatan Cawan Je Rasa Memang Awesome

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 476 hits
Salah satu makanan kegemaran anak anak adalah donut Tambah pula kalau dapat makan yang lembut dan sedap rasanya Pendek kata tak cukup satu kalau anak makan Perkongsian resepi donut daripada Puan Asma Mohamed senang je mama nak buat untuk an...
Anak Baru Nak Makan Dah Kena Alergi Ini Saranan Dietitian Nak Elak Anak Alami Alahan Pada Makanan

Anak Baru Nak Makan Dah Kena Alergi Ini Saranan Dietitian Nak Elak Anak Alami Alahan Pada Makanan

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 404 hits
Cukup enam bulan ibu biasanya akan mula memperkenalkan si kecil dengan makanan pejal Memang ada rules yang biasa disarankan oleh pakar pemakanan bagi mengelakkan si kecil alami alahan pada sesetengah makanan tertentu Untuk ketahui bagaimana...
Makanan Jejari Berasaskan Ikan Kaya Dha Untuk Anak Mudah Nak Buat Rasa Pun Sedap

Makanan Jejari Berasaskan Ikan Kaya Dha Untuk Anak Mudah Nak Buat Rasa Pun Sedap

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 476 hits
Makanan jejari sering dihidangkan sebagai snek untuk si manja Kalau selalu menggunakan ayam sebagai sumber protein kali ini ibu ini menggunakan isi ikan pula Amat baik kerana kaya DHA DHA atau docosahexaenoic acid yang banyak terkandung di ...
Resepi Chicken Bone Broth Untuk Stok Makanan Anak Mudah Je Nak Buat Boleh Kuatkan Antibodi Si Kecil

Resepi Chicken Bone Broth Untuk Stok Makanan Anak Mudah Je Nak Buat Boleh Kuatkan Antibodi Si Kecil

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 424 hits
Chicken bone broth mudah disediakan dan enak dijadikan bahan rencah sajian bayi Paling win bila ia membantu menguatkan antibodi anak Ibu ibu tentu selektif bab makanan bayi Jadi aspek penyediaan sajian tanpa menggunakan bahan perisa tiruan ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Easy Ways To Overcome Spotify Errors And Slowness On Iphone Android

5 Simptom Gerd Paling Umum Yang Perlu Korang Ketahui

Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi