Lepas Menyusu Cirit Birit Ruam Merah Bukan Biasa Tandanya Anak Alah Susu Lembu


Alahan susu lembu atau “Cow’s milk protein allergy” dalam bahasa yang ringkas dan mudah difahami. Susu lembu adalah protein asing yang pertama sekali seseorang manusia atau bayi ambil selain daripada protein dari susu ibu sendiri jadi secara teorinya.
Risiko untuk bayi yang mengambil susu lembu untuk dapat alahan terhadapnya sentiasa ada sebagai mana risiko untuk seseorang individu mendapat simptom alahan terhadap makanan berprotein yang diambil contohnya kacang (peanut allergy), gandum (wheat allergy), seafood, telur dan sebagainya.

Secara amnya terbahagi kepada dua jenis berdasarkan jangka masa kesan reaksi alahan muncul. Immediate (serta merta) vs Delayed (dalam masa beberapa jam sehingga beberapa hari). Ianya akan terjadi selepas seseorang bayi pertama kali mula mencuba susu lembu (susu formula yang kita guna setiap hari tu susu lembu).
Simptom alahan boleh melibatkan pelbagai sistem pada tubuh badan manusia :
Usus : Muntah-muntah (ringan sehingga yang teruk), Cirit birit, Berak darah, Muntah darah (bayangkan kalau seseorang yang mempunyai ekzema alahan kulit, permukaan kulit yang kasar gatal merah…perkara sama boleh terjadi pada mana-mana permukaan usus), Sakit perut (kalau bayi..sentiasa merengek tanpa sebab, sukar tidur waktu malam).
Dan apabila simtom tidak begitu ketara dan perkara ini dibiarkan, ianya mungkin menyebabkan tumbesaran bayi terganggu kerana permukaan usus yang menjadi radang tidak dapat menyerap nutrien dengan baik.

Kulit : Ruam yang terjadi serta merta setelah minum susu formula pertama kali….sangat spesifik utk masalah ini. Saya tidak melihat ekzema (ekzema shj tanpa gejala usus) iaitu masalah yang sgt biasa terjadi di kalangan bayi sbgi manifestasi alahan susu lembu kerana banyak faktor lain yang lebih biasa menjadi penyebab ekzema perlu difikirkan terlebih dahulu.
Lain-lain : Gejala lain melibatkan sistem pernafasan telah juga dikenalpasti tetapi tidak sekerap gejala-gejala tersebut diatas.

Proses penyiasatan dan rawatan :
Masalah ini biasanya doktor dah boleh syak hanya dengan pengambilan riwayat simptom (gejala yang mula serta merta atau beberapa hari selepas penggunaan susu formula adalah sangat spesifik untuk masalah ini) dan pemeriksaan fizikal. Ujian darah (allergi test) yang sekarang ini banyak klinik boleh tawarkan hanya terhad untuk bayi yang mengalami simptom alahan yang “immediate” atau serta merta kerana ianya adalah “IgE mediated”.
IgE adalah salah satu kelas antibodi di dalam badan kita yang bertanggungjawab dalam reaksi alahan dan ujian darah ini secara khususnya mengesan IgE terhadap protein susu lembu yang terdapat di dalam badan pesakit yg mempunyai masalah ini. Malangnya, utk pesakit yang simptomnya dtg beberapa jam atau hari selepas terdedah kpd susu lembu buat pertama kali, ujian ini tidak berguna sama sekali kerana ianya adalah “non IgE mediated”.
Untuk pesakit ini kita hanya boleh kenalpasti melalui ujian “food omission” dan “rechallenge”. Bila berhenti susu lembu OK, bila start balik..simptom jadi balik. Semua ini harus dijalankan dengan pengawasan doktor yang arif tentang masalah ini.
Apakah susu gantian yang sesuai utk bayi yang disyaki alah dengan susu lembu?
– Susu bukan dari susu lembu cnth nya susu soya, susu dari “beras”
– Susu khas …dari sumber lembu tetapi proteinnya telah di pecahkan ke molekul lebih kecil supaya tubuh badan dah tak kenal itu susu lembu. Kalau tak kenal maka takder lah reaksi ..betul tak?
## ada yang tanya kalau susu lembu alah, susu kambing OK kan doktor? Saya tak recommend sebab kajian dah buktikan yang 90% bayi yang alah kepada susu lembu akan turut alah kepada susu kambing (struktur proteinnya lebih kurang sama)
Berapa lama masalah ini akan berterusan?
Bergantung kepada berapa teruk simtomnya dan jenis alahan (immediate vs delayed, IgE vs non IgE)

Yang non IgE / delayed reaction ni, biasanya kurang lebih 40% akan sembuh pada usia setahun dan selebihnya akan sembuh sesuai dgn pematangan sistem antibodi tubuh badan. Tetapi yang menhidapi IgE type / immediate / reaksi serta merta, tempoh yang lebih lama diambil utk masalah ini reda. Jadi penilaian berkala perlu sehingga masalah ini selesai.
Kredit: Pakar Gastro Kanak-Kanak, Dr Nazrul Neezam

Mama jom rileks jap, klik link ni!
Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
 
The post Lepas Menyusu, Cirit Birit, Ruam Merah Bukan Biasa. Tandanya Anak Alah Susu Lembu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/lepas-menyusu-cirit-birit-ruam-merah-bukan-biasa-tandanya-anak-alah-susu-lembu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lepas 2 Tahun Anak Dibiasakan Minum Susu Segar Dr Kongsi Kebaikan Berbanding Susu Lain

Lepas 2 Tahun Anak Dibiasakan Minum Susu Segar Dr Kongsi Kebaikan Berbanding Susu Lain

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 277 hits
Selepas anak berumur dua tahun ibu ibu masih keliru sama ada untuk beri susu formula atau susu segar dalam kotak Ada juga yang menganggap tak apalah anak tak menyusu sebab dah besar Disebabkan ibu bapa masih ragu ragu lagi dalam hal ini keb...
Letak Target Menyusu Anak Hingga 2 Tahun Amal Makan Kurma Cara Tasha Shilla Maintain Susu

Letak Target Menyusu Anak Hingga 2 Tahun Amal Makan Kurma Cara Tasha Shilla Maintain Susu

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 391 hits
Buat ibu yang baru pertama kali menimang cahaya mata pasti akan ada rasa struglenya nak menyusukan bayi Sebab bukan mudah sebenarnya lagi lagi dengan tiada pengalaman Namun semua itu bukan satu masalah besar jika ibu benar benar bertekad Se...
Susu Tak Keluar Jangan Putus Asa Praktis Tip Menyusu Ni Barulah Rasa Nikmatnya Dapat Susukan Anak

Susu Tak Keluar Jangan Putus Asa Praktis Tip Menyusu Ni Barulah Rasa Nikmatnya Dapat Susukan Anak

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 301 hits
Proses menyusukan anak sememangnya tidak mudah Tanpa pengalaman dan ilmu pengalaman pertama kali menyusukan anak menjadi terlalu sukar dan memenatkan Apa lagi kalau membandingkan susu kita dengan orang lain Boleh rasa down dan akhirnya kita...
Anak Yang Menyusu Susu Ibu Kurang Jadi Picky Eater Dalam Susu Ibu Ada Pelbagai Rasa

Anak Yang Menyusu Susu Ibu Kurang Jadi Picky Eater Dalam Susu Ibu Ada Pelbagai Rasa

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 275 hits
Semasa tahun pertama kehidupan kanak kanak mengalami tumbesaran fizikal sosial dan emosi yang pesat Tabiat pemakanan mereka juga berkembang ketika tempoh ini Ketika tempoh ini juga berlakunya peralihan daripada susu ibu ke pelbagai jenis ma...
Normal Anak Minum Susu Ibu Mula Makan Akan Kurang Menyusu Ibu Tak Perlu Risau

Normal Anak Minum Susu Ibu Mula Makan Akan Kurang Menyusu Ibu Tak Perlu Risau

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 496 hits
Ibu ibu yang ada bayi berusia 6 bulan ke atas dan mula makan situasi anak susah makan atau kurang minum susu sentiasa buatkan ibu risau Bukan apa risau berat akan turun mendadak lagi lagi anak dalam fasa aktif meneroka Namun menurut Dietiti...
Masa Si Kembar Baru Lahir Mereka Menyusu Lebih 1 2 Liter Sehari Dr Tengku Ezulia Kongsi Tip Banyakkan Susu

Masa Si Kembar Baru Lahir Mereka Menyusu Lebih 1 2 Liter Sehari Dr Tengku Ezulia Kongsi Tip Banyakkan Susu

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 499 hits
Naluri setiap ibu pastinya ingin menyusukan anak secara eksklusif walaupun tahu pelbagai cabaran yang perlu ditempuhi demi menjayakanya Pakar Bedah Telinga Hidung Tekak Dr Tengku Ezulia Binti Tengku Nun Ahmad yang mesra dipanggil Dr Ezulia ...
Alhamdulillah Penyusuan Baby Ke 2 Sangat Mudah Sef Pandai Menyusu Susu Isteri Pun Banyak

Alhamdulillah Penyusuan Baby Ke 2 Sangat Mudah Sef Pandai Menyusu Susu Isteri Pun Banyak

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 281 hits
Betullah orang kata kehadiran anak mengubah segala galanya Begitu juga bagi pasangan Doktor Selebriti ini Dr Say Shazril dan isterinya Dr Azura Abas yang merasai selepas kehadiran anak nombor dua dalam keluarga ia benar benar buatkan mereka...
Sendawa Lepas Menyusu Elak Baby Kembung Perut Betul Ke

Sendawa Lepas Menyusu Elak Baby Kembung Perut Betul Ke

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 230 hits
SENDAWA LEPAS MENYUSU ELAK BABY KEMBUNG PERUT BETUL KE Iye betul sangat Sapa yang ada anak kecik wajib tau pasal ni Ketakselesaan baby ni ada macam macam tau Kalau bukan masalah lampin yang basah baby tak lapar dan kawasan persekitaran yang...
Awal Awal Eyra Nangis Anak Tak Pandai Menyusu Sampai Satu Tahap Hayder Tak Ingat Mamanya

Awal Awal Eyra Nangis Anak Tak Pandai Menyusu Sampai Satu Tahap Hayder Tak Ingat Mamanya

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 167 hits
Pengalaman penyusuan setiap ibu tak sama Ada yang susu meriah di awal kelahiran dan anak pandai menyusu Tak kurang juga yang terpaksa tunggu beberapa hari untuk susu keluar selain diuji pula dengan anak yang menangis tak cukup susu dan ada ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City