Alhamdulillah Penyusuan Baby Ke 2 Sangat Mudah Sef Pandai Menyusu Susu Isteri Pun Banyak


Betullah orang kata kehadiran anak mengubah segala-galanya. Begitu juga bagi pasangan Doktor Selebriti ini, Dr Say Shazril dan isterinya Dr Azura Abas yang merasai selepas kehadiran anak nombor dua dalam keluarga, ia benar-benar buatkan mereka suami isteri perlu menghargai waktu yang ada sebaik mungkin.
Menerusi perkongsian Dr Say, sebagai seorang bapa yang mempunyai dua anak lelaki, kepentingan menguruskan masa adalah paling utama. Jika dulu anak seorang boleh lagi nak suka-suka, tapi selepas bertambah ahli keluarga, betullah orang kata masa itu emas.

Dulu saya pernah tanya ibu bapa yang anak lebih dari satu “how do u guys manage to handle the kids? Patut saya baca buku apa-apa or when the time comes, i will be ready?”.
Betul kata majoriti, “you will adapt once you are in the situation”. Satu benda penting saya belajar lepas kehadiran Sef adalah kepentingan me-manage masa. Dulu masa Ace, i took time for granted. Siang hari kadang-kadang lalai buat benda-benda melalaikan yang bila Ace balik dari sekolah baru kalut nak buat kerja. Akhirnya terpaksa mengorbankan masa bersama keluarga.

Lepas kehadiran anak kedua ni, lihat isteri tengah menyusu Sef dan Ace nak menempel kat mommy di samping 2nd caesar kali ni isteri cakap lebih menyakitkan daripada 1st caesar, buat saya tersedar akan kelalaian saya selama ni.
Kehadiran Sef mendisiplinkan diri saya. Walaupun siang hari kadang-kadang masih lalai dengan benda-benda melalaikan (still trying to improve on this), tapi saya akan pastikan semua kerja selesai selepas Ace pulang dari sekolah. Tumpuan hanya pada keluarga. Bawak Ace/ Sef jalan-jalan keliling neighbourhood petang-petang dan malam persiapkan mental dan fizikal untuk bantu pula isteri uruskan anak-anak.

Syukur Alhamdulillah baby Sef juga adalah bayi yang sangat mudah diuruskan sejak dari lahir. Paling buatkan saya teruja, Sef pandai latch bila nak menyusu, tak banyak ragam dan perjalanan penyusuan isteri kali ini pun sangat mudah dan berjalan lancar berbanding kelahiran pertama.
Sebagai suami, lihat isteri sentiasa dalam mood gembira setiap kali menyusu pun dah satu nikmat. Tambah lagi dengan penghasilan susu yang sangat meriah dan setakat ni mampu menampung permintaan Sef.
Malah ramai yang dah tahu susu ibu adalah susu yang terbaik untuk bayi kerana ia memberi imuniti semulajadi dalam badan anak serta dapat nutrisi yang bagus.

Isteri saya juga cukup berkeras tak nak panggil confinement lady siap tak bagi saya sebut perkataan “CL” tu yang sampai saya kena panggil “She who must not be named” dan alhamdulillah setakat ini Allah permudahkan perjalanan kami.
Awal-awal dulu isteri cakap “tengok dulu macam mana u handle 2 anak ni” bila saya bagitau dia “best jugak kalau ada 3 anak”  dan looking at how smooth things are, 2 tahun lagi kita timang anak ketiga ye @azuraabas? I rasa nombor 3 ni sure girl lah ahaha.
Kredit: IG Dr Say Shazril

Mama jom rileks jap, klik link ni!
Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post “Alhamdulillah Penyusuan Baby Ke-2 Sangat Mudah. Sef Pandai Menyusu, Susu Isteri Pun Banyak!” appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/alhamdulillah-penyusuan-baby-ke-2-sangat-mudah-sef-pandai-menyusu-susu-isteri-pun-banyak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Apam Susu Paling Mudah Guna Sukatan Cawan Sedap Sangat

Resipi Apam Susu Paling Mudah Guna Sukatan Cawan Sedap Sangat

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 321 hits
Dah bosan dengan warna dan perasa apam susu kali ini sedikit eksklusif dengan lorekan bunga ros di atasnya Kreatif dan berseni Paling menarik cukup mudah hendak disediakan dan confirm menjadi kerana menggunakan sukatan cawan sahaja Memang m...
Waktu Hamil 20kg Naik Bila Menyusu Berat Mia Ahmad Terus Susut Rezeki Susu Banyak

Waktu Hamil 20kg Naik Bila Menyusu Berat Mia Ahmad Terus Susut Rezeki Susu Banyak

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 255 hits
Tengok orangnya kecil sahaja tetapi rezeki susu untuk anak sangat meriah Namun atas kekangan tertentu Mia Ahmad yang juga seorang pelakon dan ibu kepada sepasang cahaya mata akui niatnya untuk menyusu sehingga 2 tahun tak kesampaian Rezeki ...
Resipi Puding Roti Pelangi Campur 2 Jenis Susu Jadi Lagi Sedap Nak Buat Pun Mudah

Resipi Puding Roti Pelangi Campur 2 Jenis Susu Jadi Lagi Sedap Nak Buat Pun Mudah

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 219 hits
Hujung minggu inilah masa untuk mama bereksperimen mencuba segala jenis makanan kesukaan anak anak Apa kata hujung minggu ini mama cuba sediakan puding roti pelangi ini pula untuk keluarga Gabungan bahan yang mudah dengan campuran dua jenis...
Panduan Selesaikan Masalah Dengan 6 Langkah Mudah Ini Sangat Berkesan Untuk Diamalkan

Panduan Selesaikan Masalah Dengan 6 Langkah Mudah Ini Sangat Berkesan Untuk Diamalkan

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 203 hits
Kalau anda nak selesaikan masalah perlu ada cara yang terbaik untuk selesaikannya Tak boleh sekadar mencongak dalam kepala sambil duduk atas kerusi malas dan cuba selesaikan dalam fikiran sahaja Sepanjang pengalaman bersama para usahawan ya...
Minum Susu Kambing Setiap Hari Susu Pekat Banyak Dua Dua Anak Tak Hisap Botol

Minum Susu Kambing Setiap Hari Susu Pekat Banyak Dua Dua Anak Tak Hisap Botol

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 277 hits
Menyusukan anak kita perlu enjoy Ini antara tip yang dipegang oleh ibu muda yang juga seorang influencer Shazwanie Yazip yang berjaya menyusukan anak sulungnya sehingga dua tahun secara eksklusif dan kini sedang menyusu pula anak kedua beru...
Resipi Kuih Vadai Sedap Lembut Tak Serap Minyak Mudah Sangat Nak Sediakan

Resipi Kuih Vadai Sedap Lembut Tak Serap Minyak Mudah Sangat Nak Sediakan

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 413 hits
Kuih Vadai antara kuih tradisi masyarakat India namun digemari oleh seluruh rakyat Malaysia Lagi sedap kalau makan panas panas Kalau nak cuba boleh ikuti resipi yang dikongsi ini Sape lagi geng yang suka makan kuih ni Tak pernah la nak jadi...
Anak Sihat Susu Badan Pun Banyak Walaupun Sudah Dua Kali Czer Shima Anuar

Anak Sihat Susu Badan Pun Banyak Walaupun Sudah Dua Kali Czer Shima Anuar

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 170 hits
Anak Sihat Susu Badan Pun Banyak Walaupun Sudah Dua Kali Czer Shima Anuar Gara gara penyanyi dan juga pelakon Ayda Jebat dikecam dan dipersoal netizen kerana memilih untuk bersalin secara pembedahan Caesarean pelakon Shima Anuar tampil pemp...
Hiburan Anak Sihat Susu Badan Pun Banyak Shima Anuar Pertahan Keputusan Ayda Jebat Nak C Sect

Hiburan Anak Sihat Susu Badan Pun Banyak Shima Anuar Pertahan Keputusan Ayda Jebat Nak C Sect

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 274 hits
Semalam penyanyi dan pelakon Ayda Jebat hebat dikritik netizen gara gara keputusan untuk melahirkan anak sulung dengan kaedah Caesarean ataupun C Sect ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementHari ini pelakon Shima Anuar tampil mempertahankan rakan a...
Hati Mesti Kental Ibu Kongsi Caranya Ajar Anak Tidur Bilik Sendiri Mudah Sangat

Hati Mesti Kental Ibu Kongsi Caranya Ajar Anak Tidur Bilik Sendiri Mudah Sangat

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 323 hits
Kebanyakan ibu bapa memang berniat nak asingkan tempat tidur anak Cuma perasaan tak sampai hati itu yang membataskan hasrat tersebut Namun jika hati tak kental sampai bila ibu bapa tak akan berjaya ajar anak berdikari dan merasai keseronoka...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik