Susu Tak Keluar Jangan Putus Asa Praktis Tip Menyusu Ni Barulah Rasa Nikmatnya Dapat Susukan Anak


Proses menyusukan anak sememangnya tidak mudah. Tanpa pengalaman dan ilmu, pengalaman pertama kali menyusukan anak menjadi terlalu sukar dan memenatkan.
Apa lagi kalau membandingkan susu kita dengan orang lain. Boleh rasa ‘down’ dan akhirnya kita mula berputus asa untuk terus menyusukan anak. Jangan patah semangat. Adalah menjadi satu kerugian jika ibu berputus asa. Cuba dulu dan tambahkan ilmu dengan tip yang dikongsikan kaunselor laktasi, Dr Nurhaya Lactation Centre untuk semua. Barulah nampak hasilnya.

Sama ada ibu sedang mempersiapkan diri untuk menyusu selama 6 bulan atau selama 2 tahun, kedua-dua keputusan perlu di pandang serius. Persediaan dan sokongan yang baik perlu di lakukan. Kami di Dr Nurhaya Lactation Centre sentiasa menyokong mommy semua.
Di sini saya kongsikan 10 tips untuk ibu yang bakal menyusui bayinya:
1. Keperluan air untuk setiap manusia adalah berbeza. Namun sekiranya ibu menyusu, adalah sebaiknya mengekalkan kadar mengambilan air 8-12 gelas sehari.
Menyukat kadar pengambilan air adalah sangat tidak digalakkan terutamanya ketika di dalam tempoh 45 hari pertama kelahiran. Ia akan menyebabkan masalah lain seperti dehidrasi dan ibu mudah terkena jangkitan saluran kencing (UTI)

2. Ibu yang menyusu bayi secara ekslusif (6 bulan yang pertama) memerlukan kalori tambahan sebanyak 500 kalori dari keperluan harian.
Sekiranya ibu sedang ke Klinik Kesihatan atau ‘on-the-go’ pastikan ibu menyediakan sedikit makanan ringan di dalam beg agar tidak kelaparan.
3. Bayi menyusu tidak mengikut jadual. Maka sebaiknya ibu mengenali tanda-tanda bayi lapar (feeding cue) untuk memulakan penyusuan sesuai dengan tanda lapar yang diberi.
Penyusuan yang kerap 1-2 jam sekali diperlukan ketika diawal-awal kelahiran membantu mengatasi jaundis bayi. Setelah jaundis selesai, ibu boleh menyusu “on- demand” seperti biasa.

4. Di awal-awal kelahiran, ramai di kalangan perunding laktasi menyarankan posisi “cross craddle” untuk mendapatkan lekapan yang baik.
Namun apa pun posisi itu, 3 perkara perlu ibu capai, iaitu ibu selesa, bayi selesa dan “milk-trasfer” dari payudara ibu ke perut bayi berlaku dengan efektif.
5. Penyusuan di awal-awal kelahiran kadang-kadang boleh bertukar menjadi tekanan yang melampau. Please talk to your support system. Sama ada rakan, peer counselor, atau mereka dari kelompok ibu menyusu yang lain. Pastikan mereka adalah yang positif ok! Bukan yang asyik suruh pam over time sahaja. Itu bikin stress.

6. 3 hari pertama kelahiran, bayi akan turun berat badan. Ini normal. Pastikan tidak melebihi 10% dari berat lahir. Bayi PERLU mendapatkan berat lahirnya kembali pada usia 14 hari. Kalau sebelumnya bayi sudah capai berat lahir dan lebih, itu bagus.
Tapi jangan panik dulu. Tanya dan berbincang dengan pakar kanak-kanak you all. Bukan asal berat turun je susu tak cukup.
Perut bayi yang kecil tidak dapat mengambil susu yang banyak pada satu-satu masa. Maka adalah normal untuk bayi menyusu sekerap 8 -12 kali. Atau lebih. Penyusuan pada awal-awal kelahiran boleh jadi di antara 10-15 minit dan kemudian semakin panjang. Apa-apa pun watch your baby not the clock. Kenali hisapan bayi.
7. Sekiranya lekapan yang baik dapat dilakukan, ibu akan merasa selesa dan sedikit ibu yang merasakan tak selesa di awal-awal penyusuan.
Mendapat perlekapan yang baik adalah satu kemahiran yang di perlukan oleh dua pihak. Iaitu ibu dan anak. Bukan ibu sahaja atau bayi sahaja tetapi effort dari kedua-duanya.

8. Kebanyakkan masalah penyusuan dapat di selesaikan dengan hal-hal asas sahaja. Sekiranya perlekapan sakit, unlatch (leraikan perlekapan), ubah posisi dan cari posisi yang lebih sesuai dan selesa untuk bayi dan ibu, lakukan lekapan kembali, pegang dan posisikan payudara dengan baik.
Sekiranya produksi susu kurang, maka kerapkan penyusuan. Lebih kerap menyusu di payudara lebih banyak susu akan dihasilkan.
9. Walaupun ibu sudah pun mendapat dan melakukan asas penyusuan dengan baik, masih tetap normal sekiranya ibu tetap melalui fasa yang mencabar, seperti bayi yang tumbuh gigi, growth spurt, fussy and cranky serta segala macam cabaran yang boleh buat kita rasa nak give up.

Percayalah, saya yakin semua ibu menyusui merasakannya. Termasuk saya. Hahaha.
10. Jumlah susu yang di pam tidak selalunya memberi refleks kepada berapa banyak susu yang bayi ibu minum di payudara. Ada yang minum lebih sedikit dari apa yang ibu pam.
Menarik: Susu Melimpah Sampai Bengkak Susu, Dua Pengalaman Berbeza Dr Fatin Liyana Suka Makan Yogurt & Coklat

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah.
Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Susu Tak Keluar Jangan Putus Asa, Praktis Tip Menyusu Ni, Barulah Rasa Nikmatnya Dapat Susukan Anak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/susu-tak-keluar-jangan-putus-asa-praktis-tip-menyusu-ni-barulah-rasa-nikmatnya-dapat-susukan-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buat Apa Saja Asalkan Susu Cukup Hanya Minum Air Pam Berkala Dr Halina Kongsi Tip Susukan Anak Kembar

Buat Apa Saja Asalkan Susu Cukup Hanya Minum Air Pam Berkala Dr Halina Kongsi Tip Susukan Anak Kembar

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 298 hits
Menyusukan seorang anak pun sudah terasa kepenatannya inikan pula menyusukan anak kembar Kegigihan dan kecekalan hati isteri Angkasawan Negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar iaitu Dr Halina Yunos menyusu dua anak kembarnya sememangnya amat dikag...
Anak Yang Menyusu Susu Ibu Kurang Jadi Picky Eater Dalam Susu Ibu Ada Pelbagai Rasa

Anak Yang Menyusu Susu Ibu Kurang Jadi Picky Eater Dalam Susu Ibu Ada Pelbagai Rasa

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 273 hits
Semasa tahun pertama kehidupan kanak kanak mengalami tumbesaran fizikal sosial dan emosi yang pesat Tabiat pemakanan mereka juga berkembang ketika tempoh ini Ketika tempoh ini juga berlakunya peralihan daripada susu ibu ke pelbagai jenis ma...
Lepas Menyusu Cirit Birit Ruam Merah Bukan Biasa Tandanya Anak Alah Susu Lembu

Lepas Menyusu Cirit Birit Ruam Merah Bukan Biasa Tandanya Anak Alah Susu Lembu

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 199 hits
Alahan susu lembu atau Cow s milk protein allergy dalam bahasa yang ringkas dan mudah difahami Susu lembu adalah protein asing yang pertama sekali seseorang manusia atau bayi ambil selain daripada protein dari susu ibu sendiri jadi secara t...
Letak Target Menyusu Anak Hingga 2 Tahun Amal Makan Kurma Cara Tasha Shilla Maintain Susu

Letak Target Menyusu Anak Hingga 2 Tahun Amal Makan Kurma Cara Tasha Shilla Maintain Susu

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 390 hits
Buat ibu yang baru pertama kali menimang cahaya mata pasti akan ada rasa struglenya nak menyusukan bayi Sebab bukan mudah sebenarnya lagi lagi dengan tiada pengalaman Namun semua itu bukan satu masalah besar jika ibu benar benar bertekad Se...
Anak Tak Nak Menyusu Susu Ibu Mungkin Ini Puncanya Yang Ibu Wajib Tahu

Anak Tak Nak Menyusu Susu Ibu Mungkin Ini Puncanya Yang Ibu Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 312 hits
Saiz dan bentuk puting payudara berbeza mengikut individu Ibu yang memiliki puting tenggelam sering menghadapi masalah kerana kesukaran bayi untuk melekap pada payudara Kaunselor laktasi Noor Fazilah Abdul Rahman memberikan informasi mengen...
Normal Anak Minum Susu Ibu Mula Makan Akan Kurang Menyusu Ibu Tak Perlu Risau

Normal Anak Minum Susu Ibu Mula Makan Akan Kurang Menyusu Ibu Tak Perlu Risau

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 495 hits
Ibu ibu yang ada bayi berusia 6 bulan ke atas dan mula makan situasi anak susah makan atau kurang minum susu sentiasa buatkan ibu risau Bukan apa risau berat akan turun mendadak lagi lagi anak dalam fasa aktif meneroka Namun menurut Dietiti...
Memang Ada Rasa Nak Give Up Susukan Anak Kepayahan Yang Berbaloi Tasha Manshahar Kongsi Cerita

Memang Ada Rasa Nak Give Up Susukan Anak Kepayahan Yang Berbaloi Tasha Manshahar Kongsi Cerita

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 382 hits
Perjalanan menyusukan anak memang tidak mudah Memerlukan kesabaran yang tinggi untuk menjayakan penyusuan dengan baik dan lancar Sama seperti kita Tasha Manshahar juga mengakui pengalamannya menyusukan anak sulungnya Muammar tidak mudah Mal...
Masa Si Kembar Baru Lahir Mereka Menyusu Lebih 1 2 Liter Sehari Dr Tengku Ezulia Kongsi Tip Banyakkan Susu

Masa Si Kembar Baru Lahir Mereka Menyusu Lebih 1 2 Liter Sehari Dr Tengku Ezulia Kongsi Tip Banyakkan Susu

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 499 hits
Naluri setiap ibu pastinya ingin menyusukan anak secara eksklusif walaupun tahu pelbagai cabaran yang perlu ditempuhi demi menjayakanya Pakar Bedah Telinga Hidung Tekak Dr Tengku Ezulia Binti Tengku Nun Ahmad yang mesra dipanggil Dr Ezulia ...
Ini Punca Anak Mengamuk Sampai Berguling Ibu Ayah Tahu Tip Ni Boleh Bertenang

Ini Punca Anak Mengamuk Sampai Berguling Ibu Ayah Tahu Tip Ni Boleh Bertenang

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 262 hits
Pernahkan alami masalah anak kecil berumur 2 3 tahun yang mengamuk marah marah sampai menangis Sampai satu tahap anak mula baling barang pukul dan guling atas lantai macam kena histeria Lagi lagi apabila berada di majlis atau tempat awam bi...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau