Masa Si Kembar Baru Lahir Mereka Menyusu Lebih 1 2 Liter Sehari Dr Tengku Ezulia Kongsi Tip Banyakkan Susu


Naluri setiap ibu pastinya ingin menyusukan anak secara eksklusif walaupun tahu pelbagai cabaran yang perlu ditempuhi demi menjayakanya. Pakar Bedah Telinga, Hidung, Tekak, Dr.Tengku Ezulia Binti Tengku Nun Ahmad yang mesra dipanggil Dr.Ezulia juga mempunyai pelbagai pengalaman serta cabaran sepanjang menyusukan anak-anaknya.

Bercerita tentang pengalaman menyusukan dari anak pertama sehinggalah anak kembarnya, dia nekad untuk memberikan anak-anak dengan susu ibu walaupun tugasnya sebagai doktor pakar bedah sememangnya sangat sibuk. Sebolehnya dia tidak mahu anak-anak minum susu formula selagi rezeki dia untuk menyusukan anak masih ada. Walaupun penat namun ianya sangat berbaloi.
(Followers Pa&Ma jom rileks jap, klik link ni! https://bit.ly/3fRSN23)

Menurut Dr.Ezulia, anak kembarnya Nik Areq Al-Birran dan Nik Arez Al-Birran dimasukkan ke NICU sejurus selepas dilahirkan. Namun Dr.Ezulia bersyukur kerana dia dapat menyediakan susu ibu untuk diberikan kepada si kembar di NICU.

“Ketika si kembar dilahirkan, mereka diintubasi di NICU dan diberi susu melalui tabung ryle. Pada mulanya berat si abang menurun. Walaupun kedua-duanya mempunyai berat lahir yang sama, namun selepas beberapa ketika berat badan mereka berbeza 1 kg. Cukup penting memandangkan mereka baru lahir pada masa itu. Selama 3 bulan, saya terpaksa menambahkan fortifier ke dalam susu ibu saya untuk diberikan kepada si abang. Dan sekarang Alhamdulillah, berat badan si abang meningkat dan pencapaiannya berkembang dengan baik.I’m so thankful they are growing well… Alhamdulillah.”

“Saya rasa sangat penting untuk saya berkongsi tentang penyusuan susu ibu kerana ini adalah rutin saya pada masa ini. Saya menghasilkan kira-kira 1.2 liter susu ibu setiap hari untuk anak kembar saya ketika mereka baru dilahirkan. Berikut adalah beberapa cara untuk meningkatkan bekalan susu ibu.”
Tip Banyakkan Susu:
Minum air secukupnya Susukan baby sekerap yang boleh Power pumping bagi yang pam susu Makan makanan yang boleh banyakkan susu ibu seperti oat, bayam, salmon & kurma Minum susu almond kurma
Apabila ditanyakan tentang pengalaman menyusukan anak pertama, ianya bukanlah sesuatu yang mudah kerana ketika itu Dr.Ezulia pertama kali menjadi ibu dan masih belajar tentang penyusuan. Lebih mencabar apabila dia mendapat tawaran untuk menyambung pengajian di New York ketika usia anak sulungnya, Ally 10 bulan (2019).
Pengalaman Penyusuan Anak Pertama
“Menjadi ibu, anda akan kekurang waktu tidur. Ally akan bangun setiap 2-3 jam untuk menyusu pada waktu malam. Saya pernah belajar menyusu dalam posisi tidur/berbaring untuk menyusukan Ally jadi saya boleh menyambung tidur ketika saya sedang menyusu. Dengan cara itu saya dapat memaksimumkan waktu malam saya untuk tidur. Sangat penting untuk tubuh kita mendapat tidur dan rehat yang diperlukan secukupnya.”

“Masa mula-mula lekapan, dia dah pandai hisap sehingga rasa enjoy sangat. Rezeki juga waktu itu susu meriah dan memang dapat berikan secara eksklusif.”
“Di saat susu sedang meriah dan si kakak waktu itu berusia 10 bulan, dapat tawaran menyambung pengajian ke New York. Waktu itu dah mula rasa sedih sebab takut tak dapat berikan susu padanya.”

“Namun atas semangat yang diberikan suami, saya mengambil keputusan untuk membuat stok susu selama 3 bulan sebelum berpisah dengannya. Dari awal saya dah belikan satu freezer khas dan hantar susu yang dipam ke kampung kerana mak yang akan menjaga anak.”
“Semasa berada di New York saya tetap melakukan rutin mengepam dan simpan stok susu. Alhamudulillah perancangan saya itu berjaya kerana saya tak mahu putus susu apabila pulang semula ke Malaysia. Memang rasa mencabar, tetapi jika kita betul-betul mahu mesti akan berjaya.”

Dr Tengku Ezulia turut berkongsi tentang kelebihan susu ibu kepada ibu supaya para ibu lain mendapat semangat yang luar biasa untuk meneruskan penyusuan susu ibu.
Kelebihan susu ibu kepada ibu:
1. Turun berat badan lebih cepat: Penyusuan susu ibu dapat membakar sehingga 500 kalori setiap hari. Kajian menunjukkan ibu yang menyusu badan lebih mudah kembali kepada bentuk badan asal berbanding mereka yang tidak menyusu badan.
2. Jimat kos: Tidak perlu membeli susu formula. Tapi sambil2 scroll handphone tu jangan sibuk online shopping pula waktu tengah menyusu 😌
3. Kecutkan rahim dan kurangkan pendarahan: Penyusuan ibu merangsang rahim untuk menguncup dan kembali ke ukuran normal sekaligus mengurangkan risiko pendarahan selepas bersalin.
4. Kurangkan risiko kanser payudara dan ovari: Penyusuan susu ibu menyebabkan perubahan hormon yang dapat menunda kembalinya haid ibu. Ini mengurangkan pendedahan terhadap hormon estrogen yang berkaitan dengan peningkatan risiko kanser payudara dan ovari.

5. Sentiasa ada dan tidak memerlukan penyediaan: Penyusuan susu ibu menjadikan perjalanan ke sesuatu destinasi lebih mudah kerana susu ibu sentiasa bersih dan suhu yang betul. Tak perlu risau lupa bawa susu formula, air panas nak campur air suam, botol susu dan lain-lain.
6. Eratkan hubungan ibu dan bayi: Ikatan fizikal / emosi antara ibu dan bayi meningkat kerana lebih banyak hubungan kulit ke kulit.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza. Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.
The post Masa Si Kembar Baru Lahir Mereka Menyusu Lebih 1.2 Liter Sehari. Dr Tengku Ezulia Kongsi Tip Banyakkan Susu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/masa-si-kembar-baru-lahir-mereka-menyusu-lebih-1-2-liter-sehari-dr-tengku-ezulia-kongsi-tip-banyakkan-susu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buat Apa Saja Asalkan Susu Cukup Hanya Minum Air Pam Berkala Dr Halina Kongsi Tip Susukan Anak Kembar

Buat Apa Saja Asalkan Susu Cukup Hanya Minum Air Pam Berkala Dr Halina Kongsi Tip Susukan Anak Kembar

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 299 hits
Menyusukan seorang anak pun sudah terasa kepenatannya inikan pula menyusukan anak kembar Kegigihan dan kecekalan hati isteri Angkasawan Negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar iaitu Dr Halina Yunos menyusu dua anak kembarnya sememangnya amat dikag...
Susu Tak Keluar Jangan Putus Asa Praktis Tip Menyusu Ni Barulah Rasa Nikmatnya Dapat Susukan Anak

Susu Tak Keluar Jangan Putus Asa Praktis Tip Menyusu Ni Barulah Rasa Nikmatnya Dapat Susukan Anak

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 301 hits
Proses menyusukan anak sememangnya tidak mudah Tanpa pengalaman dan ilmu pengalaman pertama kali menyusukan anak menjadi terlalu sukar dan memenatkan Apa lagi kalau membandingkan susu kita dengan orang lain Boleh rasa down dan akhirnya kita...
Elfira Loy Kongsi Amalkan Zikir Ini 100x Sehari Kita Jadi Kurang Pemarah Pada Anak

Elfira Loy Kongsi Amalkan Zikir Ini 100x Sehari Kita Jadi Kurang Pemarah Pada Anak

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 245 hits
Pelakon Elfira Loy berkongsi zikir di laman Instagramnya kepada semua ibu bapa lain untuk dijadikan amalan seharian ketika membesarkan anak anak Menurut Elfira yang mesra dipanggil El dia juga sama seperti ibu lain yang selalu belajar sesua...
Tak Perlu Tunggu Besar 2 Tahun Masa Sesuai Ini Tip Mudah Berkesan Nak Ajar Anak Solat

Tak Perlu Tunggu Besar 2 Tahun Masa Sesuai Ini Tip Mudah Berkesan Nak Ajar Anak Solat

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 354 hits
Orang kata melentur buluh biarlah dari rebungnya Ketika anak masih kecillah mereka patut dididik dalam segala hal bukan ketika mereka sudah besar dan mula memahami keadaan disekelilingnya Antara perkara yang mak ayah boleh mulakan sejak ana...
Ibu Hampir Hilang Nyawa Sayang Sebelum Bersalin Lebih 1 Liter Air Ketuban Doktor Sedut

Ibu Hampir Hilang Nyawa Sayang Sebelum Bersalin Lebih 1 Liter Air Ketuban Doktor Sedut

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 313 hits
Setiap ibu pengalaman mengandung dan bersalin tak sama Ada yang dari awal kandungan sehingga bersalin semuanya lancar tetapi ada sesetengah ibu yang perlu mendapat pemeriksaan doktor disebabkan masalah kesihatan Bagaimanapun setiap ibu peng...
Anak2 Belum Tahu Lagi Ni Saya Nak Balik Baru Beritahu Mereka Shuib

Anak2 Belum Tahu Lagi Ni Saya Nak Balik Baru Beritahu Mereka Shuib

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 417 hits
Urusan pengebumi4n penyanyi wanita terkenal Siti Sarah Raissuddin 36 difahamkan selesai kira kira jam 1 petang tadi dan dijalankan dengan mengikut prosedur operasi standard yang ketat susulan allahy4rham meningg4l kerana CVD 19
Pernah Berjaya Susukan Anak Kembar Wanita Ini Kongsi Resipi Milkbooster Semulajadi

Pernah Berjaya Susukan Anak Kembar Wanita Ini Kongsi Resipi Milkbooster Semulajadi

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 195 hits
Milkbooster semulajadi boleh didapati dari sayur sayuran dan buah buahan Ibu menyusu digalakkan untuk mengamalkan pemakanan yang sihat supaya dapat menyusukan bayi dengan baik Elakkan mengambil sebarang produk yang tidak diketahui tentang k...
Malu Malu Kucing Bila Jumpa Balik Isteri Kongsi Nikmat Suami Pulang Selepas Khuruj Rasa Macam Pengantin Baru

Malu Malu Kucing Bila Jumpa Balik Isteri Kongsi Nikmat Suami Pulang Selepas Khuruj Rasa Macam Pengantin Baru

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 545 hits
RASA macam pengantin baru itulah perasaan seorang isteri mengimbau kembali saat suaminya pulang dari mendalami ilmu agama bersama jemaah tabligh Video yang dimuat naik oleh wanita berkenaan menunjukkan suaminya sedang menulis pesanan sebelu...
Pakar Kongsi 8 Fakta Penting Tentang Anak Lelaki Baru Senang Nak Handle

Pakar Kongsi 8 Fakta Penting Tentang Anak Lelaki Baru Senang Nak Handle

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 324 hits
Orang orang tua selalu cakap kalau ada anak lelaki cabaran untuk menguruskan mereka agak berbeza berbanding anak perempuan Hal ini kerana anak lelaki lebih cenderung dengan aktiviti lasak dan sentiasa bertenaga serta aktif dalam melakukan s...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb