Lari 1 Darjah Je Sama Nilai Dengan 122 Km Dari Kedudukan Sebenar Kaabah Peguam Kongsi Kepentingan Semak Arah Kiblat


Solat merupakan perkara asas dan wajib bagi setiap individu Muslim. Solat yang sempurna bukan sekadar cukup rakaat, tapi bermula dari persiapan untuk menunaikannya dari berwuduk sehinggalah memberi salam.
Salah satu aspek paling penting dalam bersolat ialah menentukan arah kiblat kerana ia merupakan syarat sah solat.
Jika di dalam hutan sekalipun kita dituntut untuk berikhtiar memastikan arah kiblat dengan cara tertentu, apatah lagi di rumah.
Penentuan kiblat di rumah amat penting kerana jika tersilap, maka bertahun-tahunlah kita solat menghadap ke arah yang salah.
Baru-baru ini, seorang peguam berkongsi mengenai kesan tersalah kiblat menurut ahli falak. Kongsi Nor Zabetha, kesilapan sedikit dalam menentukan arah kiblat boleh menyebabkan perbezaan sehingga ratusan kilometer dari kedudukan Kaabah yang sebenar.
Berikut adalah perkongsiannya.
“Puan tahu, sebenarnya kalau kita terlari sikit kiblat. Walaupun 1 darjah sekalipun, nilainya sama dengan 122 km dari kedudukan Kaabah sebenar”, kata Haji Zahari, petugas arah kiblat dari Persatuan Ahli Falak Negeri Selangor. Fuh! Banyak tu. Saya buat kira-kira. Jaraknya macam Kuala Lumpur ke Melaka. Kalau jalan kaki, tak sampai-sampai. Ini adalah kajian dari UKM. Oleh Prof Ir. Dr. Norhana Arsad.
Minggu lepas saya ada cerita tentang buku Falak Syarie dan kepentingan arah kiblat. 2 3 hari juga saya berfikir tentang salah arah kiblat tidak boleh buat main-main.
Tiba-tiba kelmarin saya hendak ke pejabat, bertemu dengan seorang lelaki dalam lif. Dia tersesat, salah mencari tingkat. Dia rupanya dari Persatuan Ahli Falak Negeri Selangor.
Sempat kami bersembang, katanya dia dipanggil oleh beberapa rumah di kediaman saya untuk tetapkan arah Kiblat. Katanya hanya RM50, satu rumah sahaja. Baru saya tahu ada servis yang begini.
Mujur saya panggil. Bila dia buat tetapan menggunakan kaedah manual, cahaya matahari, dengan bendul, dengan laser point, kiraan darjah melalui pembaris. Rupa-rupanya walaupun terkalih sikit kiblat kami yang mengikut arah telefon pintar itu. Jarak lari dengan Kaabah sampai hampir 500 kilometer. Aduh! Sangat banyak. Lebih jauh dari pergi ke Kedah.
Cuba tengok dalam gambar dibawah, tak jauh larinya dari sticker kiblat asal dipejabat kami tetapi bayangkan hingga 500 km dari jarak Kaabah yang sebenar. Mungkin ada sebab Allah pertemukan saya dengan dia kerana sejak 2 3 hari berfikir tentang isu ini.
Kalau saya bermusafir atau bersinggah sekejap, sukar untuk tentukan kaedah ini, tetapi kalau di rumah atau dipejabat. Ini tempat kita tinggal dan beribadat.
Sayangnya kalau setiap hari tersalah arah. Habis kami satu pejabat semua salah arah setiap hari. Jadi saya minta betulkan di rumah dan pejabat. Tuan Haji pasang sticker kiblat siap dengan nombor siri yang diperakui oleh Persatuan Ahli Falak Negeri Selangor, selepas membuat tetapan yang betul.
Beliau tunjuk gambar pada saya, dalam satu stadium bagaimana sekumpulan manusia bersolat dengan arah kiblat yang berbeza-beza. Seorang ke kiri sikit, seorang ke kiri banyak dan seorang lagi terus lari arahnya.
Saya tanya, “Aik? Kenapa berbeza sangat. Mereka tidak perasankah arah kiblat orang lainkah sebelum solat?”. Kata tuan haji, ini sebabnya semua percaya telefon pintar masing-masing. Yang telefon pintar lebih mahal mungkin tak percaya arah kiblat kumpulan telefon pintar yang lebih murah. Mungkin mereka rasa telefon mereka lagi betul. Jadi mereka percaya telefon masing-masing.
Nampak mudah tetapi kesannya sangat dalam. Saya letak gambar nombor telefon Tuan Haji dibawah. Hubungilah beliau untuk menentukan kiblat yang sebenar di rumah masing-masing, insyallah beliau akan datang dirumah untuk membuat tetapan.
Memandangkan Tuan Haji dari Persatuan Ahli Falak Negeri Selangor, maka memang banyak team mereka untuk buat tetapan. Jadi pasti permintaan anda akan dilayan.
Kalau lebih cantik, kita ajak jiran-jiran juga dan rakan-rakan di kawasan perumahan yang sama. Ajak sekali datang dan buat tetapan. Biar arah kiblat rumah kita semua tepat. Lebih bagus. Semuanya bermula dari rumah. Jadikan ibadah kita sempurna.





Sumber: Nor Zabetha
The post “Lari 1 Darjah Je Sama Nilai Dengan 122 Km Dari Kedudukan Sebenar Kaabah”, Peguam Kongsi Kepentingan Semak Arah Kiblat appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/kepentingan-semak-arah-kiblat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perlu Ke Qadha Solat Kalau Dah Bertahun Silap Arah Kiblat Ini Penjelasan Mufti

Perlu Ke Qadha Solat Kalau Dah Bertahun Silap Arah Kiblat Ini Penjelasan Mufti

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 247 hits
Rata rata daripada kita sudah mengetahui bahawa berdiri menghadap kiblat yang betul merupakan syarat sah solat Pun begitu dalam sesetengah situasi kita menghadapi kesukaran menentukan arah kiblat seperti ketika berada di dalam hutan ataupun...
Kaabah Adalah Kiblat Bukan Untuk Disembah Dr Zakir Naik

Kaabah Adalah Kiblat Bukan Untuk Disembah Dr Zakir Naik

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 346 hits
Kaabah adalah Kiblat Bukan untuk Disembah Dr Zakir Naik Dr Zakir Naik adalah nama yang tidak asing lagi di seluruh dunia Beliau terkenal sebagai seorang pakar dalam bidang perbandingan agama diperingkat antarabangsa Beliau sangat terkenal d...
Besok Umat Islam Diminta Cek Ulang Arah Kiblat Ada Apa

Besok Umat Islam Diminta Cek Ulang Arah Kiblat Ada Apa

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 204 hits
Besok Umat Islam Diminta Cek Ulang Arah Kiblat Hal ini karena Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika mengatakan matahari akan berada tepat di atas Ka bah pada Rabu 15 Juli besok Fenomena tersebut terjadi karena pada tanggal tertentu da...
Kalau Basuh Akan Jadi Sebab Pori Pori Telur Terbuka Wanita Kongsi Idea Simpan Telur Dengan Selamat Dalam Peti Ais

Kalau Basuh Akan Jadi Sebab Pori Pori Telur Terbuka Wanita Kongsi Idea Simpan Telur Dengan Selamat Dalam Peti Ais

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 187 hits
Kebiasaannya telur pastinya akan dibeli dengan jumlah yang banyak dan ibu ibu pastinya pening memikirkan untuk menyimpan telur tersebut Mungkin ada juga sesetengah ibu ibu yang menyimpan telur tersebut di dalam peti ais namun terkadang tida...
Happy Birthday Lara Alana Genap Usia 6 Tahun Scha Al Yahya Kongsi 10 Momen Indah Bersama

Happy Birthday Lara Alana Genap Usia 6 Tahun Scha Al Yahya Kongsi 10 Momen Indah Bersama

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 457 hits
Semalam usia si comel selebriti Junior Lara Alana iaitu anak kepada Scha Al Yahya dan Awal Ashaari genap 6 tahun Ibunya Scha Al Yahya berkongsi dedikasi teristimewa buat permata hatinya itu di laman Instagram miliknya Dalam perkongsian ters...
Dr Noor Hisham Kongsi Laporan Media Berbahasa Cina Malaysia Di Tangga Kedua Terbaik Anti Pandemik

Dr Noor Hisham Kongsi Laporan Media Berbahasa Cina Malaysia Di Tangga Kedua Terbaik Anti Pandemik

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 308 hits
Kecekepan negara kita menangani pandemik COVID 19 ketika ini memang diakui dan sering sahaja menjadi tumpuan dunia Pengiktirafan itu sudah pastinya tidak datang dengan mudah dan semestinya mengambil kira pelbagai aspek dan pendekatan menang...
Chef Kimi Kongsi Otak Otak Salmon Asam Pedas Tulang Lembu

Chef Kimi Kongsi Otak Otak Salmon Asam Pedas Tulang Lembu

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 269 hits
Sentuhan Chef yang berpengalaman memang nampak keistimewaannya Dari penampilan dan pemilihan resipi jelas menampakkan kreativiti pemilik resipnya Chef Roskaimi Ismail atau mesra dipanggil Chef Kimi Bertugas sebagai Head of Chef yang juga me...
Demi Isteri Anak Dalam Kandungan Fattah Amin Elak Bergaul Dengan Ramai Orang Fazura Kongsi Foto Terkini Kehamilan

Demi Isteri Anak Dalam Kandungan Fattah Amin Elak Bergaul Dengan Ramai Orang Fazura Kongsi Foto Terkini Kehamilan

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 555 hits
Risau dengan kesihatan dan juga keselamatan isteri tercinta yang sedang mengandungkan anak pertama pelakon dan penyanyi Fattah Amin menyatakan bahawa dia tidak boleh lalai dengan prosedur operasi standard yang dilaksanakan oleh kerajaan sel...
Basuh Tangan Dengan Cuka Amalkan Penjarakan Sosial Filem Tahun 1968 Kongsi Cara Ibnu Sina Banteras Pandemik

Basuh Tangan Dengan Cuka Amalkan Penjarakan Sosial Filem Tahun 1968 Kongsi Cara Ibnu Sina Banteras Pandemik

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 239 hits
Langkah Kementerian Kesihatan membasmi COVID 19 dengan mesej kesihatan seperti mengamalkan penjarakan sosial dan menjaga kebersihan menepati saranan Ibnu Sina Menerusi satu perkongsian Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau