Kaabah Adalah Kiblat Bukan Untuk Disembah Dr Zakir Naik


Kaabah adalah Kiblat, Bukan untuk Disembah – Dr Zakir Naik Dr.Zakir Naik adalah nama yang tidak asing lagi di seluruh dunia. Beliau terkenal sebagai seorang pakar dalam bidang perbandingan agama diperingkat antarabangsa.
Beliau sangat terkenal dengan teknik pidato dan debatnya yang sangat mantap dan berkesan, menggunakan dalil-dalil daripada al-Quran dan hadis yang sahih serta beberapa kitab-kitab agama lain seperti kita Bible, kitab Veda, kitab Bhagwad Geeta, kitab Upandishads dan banyak lagi.
Kembara dakwahnya juga ternyata berkesan dan efektif apabila forum ceramah beliau sentiasa menarik minat ribuan hadirin dari pelbagai latar belakang agama.
Dilahirkan pada 18 Oktober 1965 di Mumbai, India beliau juga terkenal dengan kebolehannya mematahkan hujah pihak lawan serta memberikan jawapan yang menyakinkan terhadap persoalan-persoalan yang dikemukakan secara sepontan.
Menjelang tahun 2002, beliau sudahpun memberikan lebih daripada 1000 ceramah di peringkat antarabangsa seperti di Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom, Arab Saudi, United Arab Emirates, Kuwait, Qatar, Bahrain, Oman, Afrika Selatan, Itali, Mauritius, Australia, Malaysia, Singapura, Hong-Kong, Thailand, Guyana (Amerika Selatan) dan banyak lagi termasuklah ceramah ditempat asal beliau sendiri; India.
Di dalam setiap ceramahnya sudah pasti banyak persoalan-persoalan diajukan kepadanya. Apa yang menarik kali ini penulis ingin berkongsikan dengan pembaca semua mengenai persoalan “Mengapa Umat Islam mengelilingi Ka’bah? Mari kita lihat jawapan dari Dr.Zakir Naik ini.
Dalam sebuah forum terbuka yang dihadiri oleh ribuan orang dan disiarkan di Peace TV, seorang lelaki bertanya kepada Dr Zakir Naik, mengapa umat Islam mengelilingi ka’bah ketika haji dan umrah. Apakah ada alasan ilmiah dan logik disebaliknya?
Saya ingin mengetahui tentang Ka’bah. Maksud saya, apa penjelasan secara kajian keilmuan dan logik pentingnya Ka’bah? Dan mengapa umat Islam mengelilingi Ka’bah?”
Jawapan Dr. Zakir Naik Mengapa Muslim Mengelilingi Kabah
Saudara ini bertanya dengan bagus.
Apa pentingnya Ka’bah menurut kajian keilmuan dan logik? Dan mengapa umat Islam mengelili Ka’bah?
Ramai orang bukan Islam beranggapan bahawa umat Islam menyembah Ka’bah. Saya akan memberikan jawapan saya dan nanti saya akan memberikan jawapan secara ilmiah.
Saya akan satukan bersama. Menjawab soalan saudara dan menjawab orang bukan Islam lainnya atas kesalahfahaman ini.
Ka’bah adalah kiblat, sebagaimana firman Allah dalam Al Qur’an:
وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ
“Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arah Ka’bah” (QS. Al Baqarah: 144)
Dalam bahasa Arab, kiblat. Jadi Ka’bah hanya sebagai arah. Sebagai contoh, misalnya sekarang kita sembahyang, beberapa orang menghadap selatan, ada yang menghadap utara, ada yang ke timur, ada yang ke barat. Ke arah mana yang kamu ikut? Jadi demi persatuan, kami menghadap pada satu arah Ka’bah.
Jadi Ka’bah adalah kiblat kami. Tidak ada seorang muslim pun yang pernah menyembah Ka’bah.
Dan ketika peta geografi dunia pertama kali adalah muslim yang membuat itu pertama kali. Al Idrisi pada tahun 1154 yang membuat peta dunia, bahkan muslim yang membuat peta dunia itu, kutub selatan ada di atas dan kutub utara ada di bawah dan Ka’bah berada di tengah-tengah.
Kemudian orang Barat meluncurkan kartografi (pembuatan peta) dan mengubah kutub utara ke atas dan kutub selatan ke bawah, bahkan Ka’bah masih tetap berada di tengah-tengah.
Jadi di bahagian mana pun kamu berada di dunia, jika kamu berada di utara menghadap ke selatan, jika kamu berada di timur menghadap ke barat, jika kamu berada di barat menghadap ke timur, jika kamu di selatan menghadap ke utara. Semua muslim di dunia menghadap pada satu arah iaitu Ka’bah dan Ka’bah adalah kiblat.
Sekarang, ketika kamu pergi umrah, ketika pergi haji, kita melakukan tawaf mengelilingi Ka’bah. Kita berjalan mengelilingi ka’bah. Kenapa kami berjalan mengelilingi Ka’bah? Pada dasarnya adalah kerana Tuhan Pencipta. Dan Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam melakukan itu.
Kamu bertanya, apa alasan logiknya? Ini tidak disebutkan dalam Quran dan hadis. Jika aku adalah orang yang berakal mahu berfikir, kenapa kami berjalan mengelilinginya?
Alasan yang boleh aku fikirkan adalah setiap lingkaran hanya punya satu titik tengah. Kita berjalan mengelilingi Ka’bah adalah untuk membuktikan bahawa hanya ada satu Tuhan.
Kerana lingkaran hanya punya satu titik tengah tidak akan ada dua titik tengah. Jika kita berjalan mengelilingi Ka’bah adalah untuk membuktikan bahawa hanya ada satu Tuhan.
Dan pernyataan Umar bin Khattab radhiyallahu ‘anhu ketika mencium Hajar Aswad yang ada di Ka’bah, “Hajar aswad ini hanyalah batu yang tidak bisa memberikan kebaikan dan keburukan. Aku menciumnya kerana melihat Nabi menciumnya.” Jadi tidak ada muslim yang menyembah Ka’bah.
Bahkan di zaman Nabi, ada sahabat yang melantunkan azan di atas Ka’bah. Tidak ada orang yang menyembah sesuatu lalu berani berdiri di atasnya.
Jadi Ka’bah adalah kiblat, hanya arah. Bukan disembah.
Sumber : Ais Limau / rojakmedia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://depalmasp.com/kaabah-adalah-kiblat-bukan-untuk-disembah-dr-zakir-naik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suit Filed By Zakir Naik Against Ex State Rep Transferred To Penang High Court

Suit Filed By Zakir Naik Against Ex State Rep Transferred To Penang High Court

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 250 hits
The High Court here today allowed an application by former Batu Uban state assemblyman S Raveentharan to transfer the suit filed by independent speaker Dr Zakir Naik against him for alleged defamation to the Penang High Court Judicial Commi...
Lari 1 Darjah Je Sama Nilai Dengan 122 Km Dari Kedudukan Sebenar Kaabah Peguam Kongsi Kepentingan Semak Arah Kiblat

Lari 1 Darjah Je Sama Nilai Dengan 122 Km Dari Kedudukan Sebenar Kaabah Peguam Kongsi Kepentingan Semak Arah Kiblat

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 394 hits
Solat merupakan perkara asas dan wajib bagi setiap individu Muslim Solat yang sempurna bukan sekadar cukup rakaat tapi bermula dari persiapan untuk menunaikannya dari berwuduk sehinggalah memberi salam Salah satu aspek paling penting dalam ...
Raveentharan Can Transfer Zakir Naik S Suit To Penang High Court

Raveentharan Can Transfer Zakir Naik S Suit To Penang High Court

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 258 hits
The High Court here in Kuala Lumpur today allowed an application by former Batu Uban state assemblyperson S Raveentharan to transfer the suit filed against him by independent speaker Zakir Naik to the Penang High Court The suit was filed fo...
Putrajaya Digesa Naik Elaun Rumah Polis Ringan Beban Anggota Pangkat Rendah

Putrajaya Digesa Naik Elaun Rumah Polis Ringan Beban Anggota Pangkat Rendah

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 309 hits
Abdul Hamid Bador meminta kerajaan mempertimbangkan perkara itu kerana ada anggotanya yang sering mengadu terpaksa membayar sewa rumah tinggi khasnya yang tinggal di bandar besar dan elaun ketika ini tidak mencukupi KUALA LUMPUR Polis memin...
Kpm Komited Naik Taraf Sekolah Daif Di Sabah

Kpm Komited Naik Taraf Sekolah Daif Di Sabah

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 198 hits
Abdul Rahemang TaimingKEMENTERIAN Pendidikan Malaysia sedia bekerjasama dengan semua pihak bagi memastikan projek pembangunan dan naik taraf sekolah daif di Sabah dapat dilaksanakan Menteri Kanan Dr Mohd Radzi Md Jidin berkata keutamaan ker...
Hiburan Muat Naik Video Berbusana Pengantin Zarina Anjoulie Selamat Bernikah

Hiburan Muat Naik Video Berbusana Pengantin Zarina Anjoulie Selamat Bernikah

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 389 hits
Sering memuat naik gambar mesra bersama kekasih hati Eilyas Azhar atau lebih dikenali sebagai Yas termasuk memberi bayangan bahawa dirinya telah menempah baju kahwin sebelum ini pelakon sensasi Zarina Anjoulie menerusi Insta Story dilihat m...
Lenovo Legion Gaming Phone Diperlihatkan Melalui Iklan Ringkas Hadir Dengan Kamera Pop Naik Di Sisi

Lenovo Legion Gaming Phone Diperlihatkan Melalui Iklan Ringkas Hadir Dengan Kamera Pop Naik Di Sisi

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 198 hits
Lenovo sedia menjadualkan 22 Julai 2020 ini untuk memperkenalkan telefon pintar memfokuskan permainan video dibawah jenama Legion iaitu Lenovo Legion Gaming Phone Dalam terus menarik pengguna untuk ternanti nanti dengan telefon berkenaan ki...
Laptop Rusak Saat Ujian Online Satu Siswa Sma Di Nganjuk Tak Naik Kelas

Laptop Rusak Saat Ujian Online Satu Siswa Sma Di Nganjuk Tak Naik Kelas

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 231 hits
Satu siswa SMA Negeri 2 Nganjuk Jawa Timur berinisial RVR tidak naik kelas karena tidak menDapatkan haknya mengikuti ujian susulan selama pembelajaran jarak jauh pada masa pandemi corona covid 19 Wasekjen Federasi Serikat Guru Indonesia Sat...
Ini 7 Cara Bagaimana Iphone Naik Taraf Kamera Mereka Melalui Ios 14 Nanti

Ini 7 Cara Bagaimana Iphone Naik Taraf Kamera Mereka Melalui Ios 14 Nanti

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 458 hits
iOS 14 sudahpun boleh dimuat untuk versi Beta Seperti korang semua tahu iOS 14 membawakan beberapa ciri baru kepada iPhone korang termasuklah sistem kamera Dipetik 9To5Mac dikatakan iOS4 akan menaik taraf kamera pada iPhone dengan beberapa ...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show