Laila Guna Kaki Buat Semua Kerja


KUALA KRAI: Dilahirkan tanpa kedua-dua belah tangan, kekurangan itu bukanlah tiket untuknya berpeluk tubuh, sebaliknya wanita kental dari Kampung Sungai Pas, di sini mampu melakukan apa sahaja kerja seperti mereka yang normal.
Sesiapa kali pertama melihat keadaan fizikal Laila Setapa, 39, yang tidak memiliki sepasang tangan sehingga paras bahu pasti memikirkan banyak kesulitan dihadapinya.
Namun, sebaik diperlihatkan kemampuannya mengguna pisau, memasak di dapur, menulis dan memasukkan benang ke dalam jarum dengan menggunakan kaki pasti membuatkan ramai terpegun.
Bagi Laila, tiada apa yang menyukarkannya kerana sejak lahir lagi, sepasang kakinya bukan sahaja digunakan untuk berjalan tetapi juga menggantikan tangan bagi menguruskan diri, melakukan kerja rumah dan bekerja untuk kelangsungan hidup.
“Selepas tamat sekolah, saya bekerja di beberapa pasar raya di sekitar Kuala Krai dan tiada masalah untuk saya membuat kerja seperti orang lain seperti menyusun barang dalam kedai.
“Selain itu, saya juga pernah bekerja di bengkel jahitan dan diberi tugas menjahit butang, kelim tangan serta menampal manik.
“Mungkin bagi orang lain kerja menjahit tidak mampu dilakukan oleh orang seperti saya namun sepasang kaki ini langsung tidak kekok memasukkan benang ke dalam jarum dan menjahit,” katanya ketika ditemui di rumahnya, di sini, baru-baru ini.
Ketika ditanya mengenai pengalamannya ketika berada di bangku sekolah, Laila anak ketujuh daripada sembilan beradik, berkata dia dilayan seperti pelajar normal lain, cuma akan diberikan kerusi tambahan yang bertindak sebagai meja ketika menulis.
Laila berkata, sebaik tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), pernah ditawarkan melanjutkan pengajian ke sebuah kolej di luar Kelantan, namun keluarga berat untuk melepaskannya kerana bimbang berdepan dengan kesukaran disebabkan kekurangannya itu.
Laila tinggal berdua bersama ibunya, Minah Awang Lah, 75, manakala semua adik-beradik yang lain tinggal berasingan kerana sudah berumahtangga.
Beliau tidak kekok langsung menguruskan kerja rumah, termasuk memasak malah dapur juga diletakkan di tempat rendah bagi memudahkannya.
“Memandangkan mek (ibu) pun sudah tidak larat, selalunya saya yang memasak. Semua proses memasak sama ada menyiang ikan atau ayam, kopek bawang hinggalah memasak atas dapur, memang tiada masalah bagi saya.
“Hanya jika ingin membuat masakan menggunakan santan sahaja saya memerlukan bantuan mek untuk memerah kelapa yang saya mesin untuk hasilkan santan,” katanya.

Ketika ditanya mengenai jodoh dan hasrat untuk berumahtangga, Laila berkata dia tidak terlalu memikirkan hal itu namun pada masa sama tidak menolak andainya dipertemukan dengan lelaki yang boleh menerima kekurangannya.
Beliau tidak meletakkan sebarang kriteria kerana sedar akan kekurangan dimilikinya tetapi apa yang diutamakan adalah keihklasan hati untuk menerimanya.
“Saya sering terfikir bahawa jika saya berkahwin nanti, mungkin akan membebankan orang dan disebabkan itulah saya tidak terlalu memikirkan soal jodoh serta serahkan pada Allah,” katanya.
The post Laila guna kaki buat semua kerja appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/laila-guna-kaki-buat-semua-kerja/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Siap Semua Kerja Rasa Lenguh Kaki Bolehlah Cuba Teknik Urutan Mudah Ni

Dah Siap Semua Kerja Rasa Lenguh Kaki Bolehlah Cuba Teknik Urutan Mudah Ni

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 558 hits
Biasalah kalau ibu ibu rasa sakit kaki Waktu sibuk menguruskan hal rumah dan anak anak tak terasa pun Bila dapat rehat malam tu barulah terasa lenguhnya Artikel Menarik Kadang kadang nak harapkan suami dia pun letih juga Baru nak minta tolo...
5 Wisata Kuliner Solo Kaki Lima Yang Paling Hits Sudah Coba Semua

5 Wisata Kuliner Solo Kaki Lima Yang Paling Hits Sudah Coba Semua

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 207 hits
Solo merupakan kota yang banyak menawarkan keragaman wisata Tidak hanya terkenal dengan budaya dan batik Solo juga memiliki beragam wisata kuliner yang wajib untuk dikunjungi
Soal Isu Reshuffle Moeldoko Bilang Semua Menteri Lagi Fokus Kerja

Soal Isu Reshuffle Moeldoko Bilang Semua Menteri Lagi Fokus Kerja

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 131 hits
Kepala Staf Kepresidenan Moeldoko menegaskan Presiden Joko Widodo atau Jokowi belum berniatan melakukan reshuffle kabinet Sebab menurut dia saat ini menteri Kabinet Indonesia Maju sedang fokus melakukan berbagai pekerjaan mulai dari ekonomi...
Urutan Kaki Sebelum Tidur Sesuai Untuk Ibu Yang Tak Berhenti Buat Kerja Rumah

Urutan Kaki Sebelum Tidur Sesuai Untuk Ibu Yang Tak Berhenti Buat Kerja Rumah

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 454 hits
Beberapa kajian mengatakan bahawa urutan di tapak kaki sebelum tidur mampu menjadikan badan lebih santai dan mengurangkan risiko kekejangan pada otot otot Diambil petikan dari laman stylecraze com terdapat banyak manfaat melakukan urutan pa...
Berbasikal Ke Mekah Kerja Gila Seorang Ustazah Dan Suami

Berbasikal Ke Mekah Kerja Gila Seorang Ustazah Dan Suami

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 742 hits
Tajuk Ustazah Basikal Nekad Ke Makkah Penulis Ahmad BMIPenerbit Iman ReadersTahun terbit 2019Jumlah muka surat 708 Harga RM79Kisah pengembaraan begini memang mudah memancing minat saya Apatah lagi jika ia dilakukan oleh seseorang yang bukan...
Tertekan Kerja Kerja Pembinaan Suri Rumah Fail Saman Rm5 5 Juta

Tertekan Kerja Kerja Pembinaan Suri Rumah Fail Saman Rm5 5 Juta

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 269 hits
KUALA TERENGGANU Tertekan dengan kerja kerja pembinaan berhampiran sehingga mengakibatkan rumah didiami rosak teruk selain berdepan masalah debu dan bunyi bising berterusan sejak lima tahun lalu seorang suri rumah memfailkan saman terhadap ...
Menhan Prabowo Subianto Kunjungan Kerja Ke Abu Dhabi

Menhan Prabowo Subianto Kunjungan Kerja Ke Abu Dhabi

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 129 hits
Karo Humas Kementrian Pertahanan Brigjen TNI Totok Sugiharto menjelaskan bahwa perjalanan Prabowo Subianto ke luar negeri bertujuan untuk memperkuat diplomasi pertahanan
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur