Kita Boleh Ratakan Keluk Covid 19 Pada Pertengahan Mei Kata Pakar


Ainaa Aiman - Menurut pakar kesihatan awam, tindakan pantas menghentikan kemudahan awam berjaya memperlahankan kadar jangkitan Covid-19. PETALING JAYA: Usaha Malaysia untuk “meratakan keluk” kes Covid-19 mungkin membuahkan hasil pada pertengahan Mei jika kerajaan dan orang ramai terus menguatkuasakan langkah keselamatan yang ada, kata seorang pakar kesihatan awam.

Dr Rafdzah Ahmad Zaki dari Universiti Malaya berkata, bilangan kes baru mungin menurun pada akhir April sebelum keluk itu rata pada Mei.

“Pada masa ini bilangan kes baru kelihatan berada pada aras konstan, iaitu lebih 100 kes setiap hari. Ia masih tinggi,” katanya dengan menambah bahawa ia mungkin berpunca daripada kegagalan orang ramai mematuhi arahan tidak keluar rumah pada awal Mac.

Beliau berkata, anggaran mengenai matlamat meratakan keluk didasarkan kepada keadaan semasa dan beberapa andaian di sebalik model yang digunakan untuk meramal statistic.
Prof Dr Rafdzah Ahmad Zaki“Meratakan keluk” merujuk kepada proses kawalan penularan wabak Covid-19 yang menyaksikan jumlah kes tersebar dan tidak melonjak secara tiba-tiba, justeru megakibatkan kemudahan kesihatan, hospital dan wad kecemasan sesak dan tidak dapat menampung jumlah pesakit.

Rafdzah berkata, penutupan kemudahan awam di bawah perintah kawalan pergerakan (PKP) dan sekatan keluar-masuk penuh di kawasan berisiko tinggi berjaya memperlahankan kadar jangkitan Covid-19.

“Apabila kita perlahankan kadar jangkitan, maka seperti jangkaan, masa yang diambil untuk mencapai tahap sifar kes akan lebih lama,” katanya.

Corak jangkitan Covid-19 di Malaysia berbeza dengan negara lain seperti China, yang menyaksikan penularan lebih cepat wabak itu.

Bagaimanapun lonjakan semula kes jangkitan baru boleh berlaku jika langkah kawalan ditamatkan dan orang ramai tidak mengambil langkah perlindungan,” kata Rafdzah yang merupakan professor madya dan pensyarah dalam bidang epidemiologi di Jabatan Sosial dan Perubatan Pencegahan.

Perbandingan antara Malaysia dengan negara lain

Rafdzah berkata, taburan kes baru di Malaysia tidak sama seperti yang berlaku di China dan Korea Selatan.
Gambar worldometers.info.China menyaksikan kemuncak kes pada pertengahan Februari sebelum angkanya merata dan jatuh pada Mac. Di Korea Selatan, bilang kes baru memuncak pada awal Mac sebelum ia menurun dan keluknya merata pada pertengahan Mac.
Gambar worldometers.info.Malaysia mengalami peningkatan kes pada Mac, diikuti dengan peningkatan ketara pada pertengahan Mac. Berlaku lonjakan mengecut 190 kes baru pada 15 Mac berbanding 35 kes baru pada 14 Mac.

Kebanyakan kes berkait dengan himpunan jemaah tabligh di Masjid Sri Petaling pada awal Mac.

“Singapura dan Jepun meratakan keluk epidemiologinya pada paras lebih rendah daripada Malaysia. Walaupun kes mereka terus bertambah pada kadar lebih rendah, namun trend mereka masih menaik.”

Bagaimanapun perbandingan langsung dengan negara lain sukar dibuat kerana wujudnya perbezaan antara tahap kepadatan penduduk, sistem penjagaan kesihatan, sumber dan budaya, kata Rafdzah.
Pencapain Malaysia setakat ini?

Pelaksanaan pantas perintah kawalan pergerakan berjaya memperlahankan penularan wabak itu di negara ini.



“Kadar penggandaan (ia peningkatan hampir sekali ganda kes dalam 1 hari) di Malaysia tidak sepantas di China dan Itali,” katanya.

“Langkah tepat pelaksanaan PKP dan mengenal pasti kawasan zon merah membantu meratakan keluk jangkitan baru.

“Aktiviti penjejakan kontak dan isolasi secara meluas juga mengurangkan jangkitan dalam masyarakat, sekali gus menghalang keadaan menjadi lebih buruk daripada di Itali dan Sepanyol.”

Beliau berkata, Kementerian Kesihatan (KKM) bertindak bijak dengan memberi keutamaan kepada aktiviti saringan kes yang disyaki dan kluster kontak berikutan situasi kekurangan sumbernya.

“Walaupun terdapat tekanan supaya dilaksanakan langkah saringan besar-besaran ke atas anggota masyarakat, kementerian tidak terburu-buru membuat keputusan itu,” katanya.

Kapasiti makmal untuk menangani sampel juga mesti dipertimbangkan. “Berdasarkan kriteria saringan semasa, kita masih memerlukan masa 4-5 hari untuk mendapatkan keputusan.”

Rafdzah berkata, Malaysia bertindak baik dalam mempersiapkan kemampuan hospital awam bagi menghadapi peningkatan mendadak jumlah pesakit tenat yang mungkin memerlukan isolasi, oksigen dan bantuan penafasan mekanikal.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/04/kita-boleh-ratakan-keluk-covid-19-pada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Hospital Bergabung Lakukan Ujian Malaysia Mula Uji Penawar Covid 19 Pertengahan April

4 Hospital Bergabung Lakukan Ujian Malaysia Mula Uji Penawar Covid 19 Pertengahan April

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 239 hits
Demi memastikan lebih ramai rakyat pulih daripada pandemik Covid 19 ini negara kita akhirnya memulakan misi menguji penawar Covid 19 bermula pertengahan April ini Empat buah hospital yang terdiri daripada Pusat Perubatan Universiti Malaya b...
Polemik Mudik Lebaran Saat Wabah Corona Ini Kata Pakar Transportasi Ugm

Polemik Mudik Lebaran Saat Wabah Corona Ini Kata Pakar Transportasi Ugm

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 136 hits
Pakar transportasi UGM Prof Ahmad Munawar mengemukakan pendapat tentang polemik mudik yang berkembang di tengah masyarakat Menurutnya pemerintah harus mengambil tindakan tegas untuk melarang pemudik pulang kampung pada hari raya Idul Fitri
Ambil Peluang Tarik Syarikat Jepun Keluar Dari China Kata Pakar

Ambil Peluang Tarik Syarikat Jepun Keluar Dari China Kata Pakar

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 175 hits
Jepun mengarahkan syarikatnya yang berpangkalan di China supaya memulakan semula perniagaan mereka ke negara lain susulan pandemik Covid 19 PETALING JAYA Seorang pakar ekonomi menggesa Putrajaya mengambil peluang menarik pelaburan langsung ...
Susah Nak Ajar Anak Supaya Tak Sentuh Bahagian Muka Boleh Jelaskan Bahaya Virus Covid 19 Supaya Anak Faham

Susah Nak Ajar Anak Supaya Tak Sentuh Bahagian Muka Boleh Jelaskan Bahaya Virus Covid 19 Supaya Anak Faham

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 298 hits
Ia mungkin sesuatu yang sukar untuk dilakukan terutamanya bagi ibu bapa yang memiliki anak lebih daripada seorang dan dalam masa yang sama perlu melakukan tugasan kerja di rumah sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini Tetapi bagi m...
Pkp Fasa Ketiga Boleh Tamatkan Covid 19

Pkp Fasa Ketiga Boleh Tamatkan Covid 19

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 222 hits
PUTRAJAYA Fasa ketiga Perintah Kawalan Pergerakan disifatkan tempoh penting yang berupaya menamatkan penularan wabak COVID 19 di Malaysia Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah menjelaskan keyakinan itu bersandarkan kepada p...
Kedah Perlis Dan Pp Boleh Jadi Negeri Zon Hijau Covid 19

Kedah Perlis Dan Pp Boleh Jadi Negeri Zon Hijau Covid 19

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 860 hits
Tiga negeri di utara semenanjung boleh menjadi zon hijau Covid 19 jika tiada sebarang kes baru dicatatkan kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah Katanya Kedah Perlis dan Pulau Pinang mestilah bebas daripada sebarang kes posit...
Kkm Khuatir Ketidakpatuhan Kepada Pkp Boleh Jadikan Usaha Keras Bendung Covid 19 Jadi Sia Sia Kp Kesihatan

Kkm Khuatir Ketidakpatuhan Kepada Pkp Boleh Jadikan Usaha Keras Bendung Covid 19 Jadi Sia Sia Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 235 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Dr Noor Hisham Abdullah menyatakan bahawa pihaknya khuatir ketidakpatuhan kepada PKP boleh merencatkan usaha keras semua pihak bendung Covid 19 Kenyataan tersebut telah dinyatakan dalam sidang media laporan...
Keluarga Serang Pegawai Hospital Tidak Boleh Terima Ahli Keluarga Maut Akibat Covid 19

Keluarga Serang Pegawai Hospital Tidak Boleh Terima Ahli Keluarga Maut Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 270 hits
Sebuah keluarga bertindak menyerang pegawai hospital di Mexico City selepas mereka dihalang oleh pihak hospital untuk melihat ahli keluarga yang meninggal dunia akibat COVID 19 Kejadian pukul memukul ini telah dirakam oleh salah seorang pek...
Kerajaan Pn Tidak Boleh Pecat Wanita Berkebolehan Ini Kata Kor Ming

Kerajaan Pn Tidak Boleh Pecat Wanita Berkebolehan Ini Kata Kor Ming

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 182 hits
KERAJAAN Perikatan Nasional tidak wajar menamatkan perkhidmatan wanita wanita berkebolehan yang memimpin beberapa agensi dan syarikat berkaitan kerajaan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Nga Kor Meng berkata wanita terbabit yang mengetuai...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City