4 Hospital Bergabung Lakukan Ujian Malaysia Mula Uji Penawar Covid 19 Pertengahan April


Demi memastikan lebih ramai rakyat pulih daripada pandemik Covid-19 ini, negara kita akhirnya memulakan misi menguji penawar Covid-19 bermula pertengahan April ini.
Empat buah hospital yang terdiri daripada Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) bersama tiga hospital kerajaan iaitu Hospital Sungai Buloh, Hospital Kuala Lumpur dan Hospital Tuanku Jaafar Seremban akan memulakan ujian klinikal pada pertengahan April ini.

Laporan terdahulu menyatakan, Malaysia bakal menyertai pelbagai lagi negara dunia dalam mencari penawar COVID-19 dengan bermulanya ujian klinikal secara bersama di antara empat hospital tempatan.
Menurut Profesor Datuk Dr. Adeeba Kamarulzaman, Dekan Fakulti Perubatan PPUM, yang mengetuai kumpulan penyelidik empat hospital ini amat menghargai penyertaan Kementerian Kesihatan Malaysia dalam kajian yang amat penting ini bagi menyelamatkan banyak nyawa.

Terdahulu menerusi kenyataan yang dikeluarkan oleh Astro Awani semalam, beliau memberitahu bahawa fokus kajian mereka adalah pada ubat bernama Tocilizumab yang dipasarkan dengan jenama Actemra.
Ubat ini menunjukkan perkembangan memberangsangkan dalam beberapa ujian klinikal bebas di seluruh dunia untuk merawat pandemik ini. Malah kajian tocilizumab yang sebelum ini dijadikan penawar membabitkan radang sendi atau artritis rheumatoid, akan tertumpu kepada perbandingan tocilizumab secara intravena dengan dos tinggi corticosteroid pada 300 pesakit teruk COVID-19.

Menurutnya lagi, fokus kajian adalah pada peratusan kecil pesakit COVID-19 yang akan menjadi teruk berbanding majoriti lain.
“15 peratus pesakit akan jadi tenat dengan 5 peratus daripadanya menjadi kritikal dan 1 hingga 3 peratus seterusnya meninggal dunia,” katanya.

“Tujuan kajian ini antara lain bagi melakukan pemantauan rapi kumpulan pesakit, sebaik sahaja kemerosotan secara klinikal dan makmal, sama ada akan dirawat dos tinggi steroid atau dengan tocilizumab,” jelasnya.
Kajian ini juga untuk menghalang perkembangan proses keradangan melampau (hyperinflammation) yang menyebabkan kegagalan pernafasan. Ini dengan harapan untuk mengelak lebih ramai pesakit yang bergantung kepada mesin artificial ventilation yang bukan sahaja terhad, tetapi mengakibatkan pelbagai komplikasi lain.
Jelas Prof Datuk Dr. Adeeba lagi, sistem imun tubuh akan memberi tindak balas berlebihan berbahaya yang dikenali sebagai cytokine storm yang menewaskan pesakit dengan kegagalan sistem pernafasan diikuti pelbagai organ lain.

“Tindak balas sistem imun tubuh pada virus inilah yang membunuh mereka. Jadi kita perlu temui cara untuk hentikan tindak balas sistem imun yang berlebihan ini sebaik sahaja ia bermula,” katanya yang merupakan pakar dalam penyakit berjangkit.
Semoga usaha murni dan gabungan empat hospital ini bakal menemui penawar yang sebaiknya untuk membantu memulihkan pesakit-pesakit terutama jumlah pesakit yang terpaksa bergantung kepada mesin artificial ventilation yang meningkat saban hari.
Dalam pada itu masyarakat diminta untuk terus kekal berada di rumah demi memastikan rantaian Covid-19 ini dapat diputuskan. Doakan yang terbaik buat negara kita yang tercinta.
Sumber: Astro Awani
The post 4 Hospital Bergabung Lakukan Ujian, Malaysia Mula Uji Penawar COVID-19 Pertengahan April appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/4-hospital-bergabung-lakukan-ujian-malaysia-mula-uji-penawar-covid-19-pertengahan-april/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jumlah Kes Covid 19 Di Malaysia Dijangka Akan Memuncak Pada Pertengahan April Who

Jumlah Kes Covid 19 Di Malaysia Dijangka Akan Memuncak Pada Pertengahan April Who

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 263 hits
Sama sama kita doakan yang terbaik small Cover image via Harian Metro small Pertubuhan Kesihatan Sedunia baru baru ini menjelaskan bahawa menurut data yang dimiliki pada ketika ini Pejabat WHO Negara menganggarkan Malaysia menunjukkan jumla...
Kalau Rakyat Masih Berdegil Who Jangka Kes Covid 19 Malaysia Meningkat Pertengahan April

Kalau Rakyat Masih Berdegil Who Jangka Kes Covid 19 Malaysia Meningkat Pertengahan April

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 258 hits
Terdahulu Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah memaklumkan terdapat tanda tanda awal Malaysia berjaya mengekang penularan wabak COVID 19 berdasarkan laporan graf daripada Malaysian Institute of Economic Research Perkara in...
Current Statistics Of Covid 19 In Malaysia 12 April 2020

Current Statistics Of Covid 19 In Malaysia 12 April 2020

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 373 hits
A total of 153 additional confirmed COVID 19 cases were reported to the National Crisis Preparedness and Response Centre MOH today Cumulatively there are now 4 683 confirmed COVID 19 cases in Malaysia 113 cases have fully recovered and disc...
Puteri Aishah Kongsi Video Ujian Saringan Covid 19 Bakal Lakukan Swab Test Buat Kali Kedua

Puteri Aishah Kongsi Video Ujian Saringan Covid 19 Bakal Lakukan Swab Test Buat Kali Kedua

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 429 hits
Sebelum ni dah ramai artis menjalani ujian saringan Covid 19 secara drive thru Antaranya ialah Ummi Nazeera Nazim Othman Uqasha Senrose dan ramai lagi Kali ini giliran Puteri Aishah pula yang baru baru ini memuatnaik satu video di Instagram...
Mungkin Terdapat Tiga Keturunan Covid 19 Di Malaysia

Mungkin Terdapat Tiga Keturunan Covid 19 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 166 hits
PUTRAJAYA 15 APRIL Kementerian Kesihatan tidak menolak kemungkinan terdapat tiga keturunan Covid 19 di negara ini kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Bagaimanapun berkata menegaskan masih terlalu awal untuk mengesahk...
Luluhnya Hati Ibu Masih Dalam Pantang Bayi Berusia Sebulan Positif Ujian Covid

Luluhnya Hati Ibu Masih Dalam Pantang Bayi Berusia Sebulan Positif Ujian Covid

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 339 hits
Ibu mana yang tak sedih dan risau apabila bayi berusia sebulan dan masih dalam pantang disahkan ujian saringannya positif Covid 19 sehingga terpaksa berada di wad berasingan untuk betul betul bebas dari virus ini Menerusi perkongsian di Fac...
India Sedia Jual Ubat Anti Malaria Kepada Malaysia Rawat Pesakit Covid 19

India Sedia Jual Ubat Anti Malaria Kepada Malaysia Rawat Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 351 hits
NEW DELHI India bersetuju menjual tablet hydroxychloroquine kepada Malaysia untuk digunakan dalam rawatan pesakit Covid 19 kata seorang menteri kepada Reuters hari ini selepas New Delhi menarik balik larangan mengeksport ubat anti malaria i...
Mantan Napi Program Asimilasi Covid 19 Di Malang Lakukan Curanmor

Mantan Napi Program Asimilasi Covid 19 Di Malang Lakukan Curanmor

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 200 hits
Setelah digeledah ternyata pelaku memiliki kunci T berarti ada niat untuk memiliki kendaraan bermotor tersebut terangnya
416 Kes Covid 19 Adalah Dalam Kalangan Bukan Warganegara Malaysia Kp Kesihatan

416 Kes Covid 19 Adalah Dalam Kalangan Bukan Warganegara Malaysia Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 199 hits
KETUA Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata sebanyak 416 kes COVID 1 adalah dalam kalangan bukan warganegara Malaysia Kementerian Kesihatan Malaysia juga bekerjasama dengan Pesuruhjaya Tinggi Untuk Pelarian Petubuhan Bang...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment