Susah Nak Ajar Anak Supaya Tak Sentuh Bahagian Muka Boleh Jelaskan Bahaya Virus Covid 19 Supaya Anak Faham


Ia mungkin sesuatu yang sukar untuk dilakukan terutamanya bagi ibu bapa yang memiliki anak lebih daripada seorang dan dalam masa yang sama perlu melakukan tugasan kerja di rumah sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini.
Tetapi bagi mengekang jangkitan COVID-19, anda perlu berkorban sedikit. Sambil melakukan kerja, sekali sekala cuba perhatikan tingkah laku anak-anak.

Tegurlah mereka jika anda melihat si kecil memegang wajah mereka. Namun, teguran tersebut perlu dengan cara berhemah dan bukan dengan nada yang tinggi.
Anda bukan mahu memarahi mereka, sebaliknya anda sekadar ingin menegur. Jadi pastinya ada perbezaan antara nada suara ketika marah dan memberi teguran, bukan?
Memuji anak
Siapa yang tidak suka menerima pujian? Sama ada individu dewasa mahupun kanak-kanak, semuanya menyukai apabila diri dipuji.
Untuk menghentikan sesuatu tabiat, ia bukan sekadar dengan arahan “Jangan buat” atau “Berhenti lakukannya”, tetapi ia lebih daripada itu.
Jadi, sekiranya anda sudah menegur dan anak mendengar teguran tersebut, jangan lokek untuk memuji mereka. Ini menjadikan mereka lebih berwaspada untuk tidak melakukannya.
Lakukan penerangan seperti mana anda memberitahu mereka tentang kepentingan menggunakan tisu dan membuangkannya selepas bersin berbanding bersin di baju. Begitu juga ketika anda mahu mengelakkan anak menyentuh muka.
Berikan sesuatu untuk dipegang
Bagi individu dewasa atau kanak-kanak, selalunya tabiat memegang wajah ini berlaku ketika tangan bebas tanpa melakukan apa-apa perkara. Jadi ia secara tidak langsung menimbulkan keinginan untuk menyentuh muka.
Bagi mengatasi masalah ini, mungkin anda boleh memastikan si kecil sentiasa melakukan sesuatu dengan tangannya, seperti melukis dan mewarna atau sekadar leka bermain dengan permainannya.
Helaian rambut yang menutupi wajah juga menyebabkan anak akan memegang wajah. Mungkin anda boleh memastikan rambut anak sentiasa dalam keadaan rapi dan kemas.
Jika tidak berhasil, mungkin anda boleh meminta anak untuk menggunakan tisu sebagai pelapik pada tangan sebelum menyentuh wajah mereka. Walaupun ia tidak dapat menghentikan tabiat memegang muka, namun ia dapat mengekang jangkitan COVID-19.
Sekiranya anda ingin menyuruh anak memakai topeng muka semata-mata untuk tidak mahu mereka memegang wajah, ia adalah 1 perkara yang tidak disarankan. Ia boleh menyebabkan anak rimas dan lemas dengan pemakaian topeng muka sepanjang hari.
Jelaskan konsep bakteria dan kuman
Sekiranya usia si kecil 3 tahun dan ke atas, mungkin anda sudah boleh menerangkan tentang konsep bakteria dan kuman serta bagaimana mereka menjangkiti melalui sentuhan di muka.
Tabiat membasuh tangan
Pada akhirnya, seorang kanak-kanak tetap menjadi kanak-kanak. Elakkan stres atau naik angin jika mereka masih dengan tabiat menyentuh muka mereka sendiri.
Menyentuh muka, memegang pelbagai jenis barang atau memasukkan tangan ke mulut adalah 1 perkara biasa yang dilakukan kanak-kanak.
Jadi seandainya anda tidak boleh menghentikan tabiat tersebut, maka anda perlu mewujudkan 1 tabiat penjagaan kesihatan yang baik untuk mengawalnya. Bagaimana?
Sentiasa galakkan anak untuk membasuh tangan dengan kerap setiap kali sebelum atau selepas melakukan sesuatu.
Anda boleh menyediakan sabun dengan bau yang digemari oleh mereka untuk menggalakkan mencuci tangan.
Sentiasa bersabar
Untuk mengelakkan anak menyentuh muka, ia tidak akan berjaya dengan hanya sekali teguran. Sebaliknya ia memerlukan kesabaran dan konsistensi daripada ibu bapa.
Anda juga boleh menunjukkan contoh teladan kepada anak-anak seperti melapik tangan dengan tisu sebelum memegang wajah.
Walau apa pun, jangan menengking atau meninggikan suara jika mereka tetap dan masih menyentuh wajah. Ingatkan mereka dengan cara yang baik dan lemah-lembut, okay?
Sumber: Hello Doktor
The post Susah Nak Ajar Anak Supaya Tak Sentuh Bahagian Muka, Boleh Jelaskan Bahaya Virus Covid-19 Supaya Anak Faham appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/susah-nak-ajar-anak-supaya-tak-sentuh-bahagian-muka-boleh-jelaskan-bahaya-virus-covid-19-supaya-anak-faham/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tabik Abang Polis Muka Habis Berbelang Jaga Roadblock Tengah Panas Demi Nak Kekang Covid 19

Tabik Abang Polis Muka Habis Berbelang Jaga Roadblock Tengah Panas Demi Nak Kekang Covid 19

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 283 hits
Di saat orang lain duduk di rumah bersama keluarga tersayang petugas barisan hadapan terpaksa bekerja keras untuk negara Polis dan tentera terpaksa berjemur di tengah panas demi memasikan semua orang mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan bag...
Buku Cerita Atas Talian Engkaulah Adiwiraku Ajar Anak Tentang Covid 19 Cara Santai

Buku Cerita Atas Talian Engkaulah Adiwiraku Ajar Anak Tentang Covid 19 Cara Santai

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 362 hits
Sebuah buku cerita atas talian baharu telah dihasilkan bertujuan untuk membantu kanak kanak memahami tentang wabak COVID 19 Pengisiannya telah disusun khas dengan kerjasama lebih daripada 50 organisasi yang bekerja di sektor kemanusiaan ter...
Ada Produk Ini Di Rumah Kena Sorok Bahaya Untuk Anak Bawah 2 Tahun Boleh Sawan Meninggal

Ada Produk Ini Di Rumah Kena Sorok Bahaya Untuk Anak Bawah 2 Tahun Boleh Sawan Meninggal

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 530 hits
Ibu bapa yang ada anak kecil dinasihatkan untuk sentiasa hati hati dan tidak meletakkan sebarang ubat ubatan di tempat yang mudah anak ambil Walaupun hanya sekadar minyak angin atau balm jika terlepas pandang ia boleh memudaratkan anak Anda...
Bersihkan Telefon Bimbit Kalau Tak Nak Virus Covid 19 Melekat

Bersihkan Telefon Bimbit Kalau Tak Nak Virus Covid 19 Melekat

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 414 hits
sumber hellodoktor comBersihkan Telefon Bimbit Kalau Tak Nak Virus COVID 19 Melekat Assalamualaikum Salam Sejahtera guys Apabila wabak COVID 19 mula melanda ramai di antara kita yang sudah mula mengambil berat berkenaan soal kebersihan diri...
Covid 19 Boleh Tersebar Melalui Kentut Doktor Temui Virus Ini Dalam Najis Pesakit

Covid 19 Boleh Tersebar Melalui Kentut Doktor Temui Virus Ini Dalam Najis Pesakit

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 370 hits
Berdasarkan penelitian yang dijalankan oleh sekumpulan doktor wabak pembunuh nombor satu dunia iaitu covid 19 boleh tersebar melalui bau kentut Adakah ini benar Atau sekadar mitos yang menakutkan orang ramai Hal ini kerana doktor yang menja...
Suami Nak Isteri Senyum Mudah Je Tak Berkira Buat Kerja Rumah Boleh Jaga Anak

Suami Nak Isteri Senyum Mudah Je Tak Berkira Buat Kerja Rumah Boleh Jaga Anak

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 619 hits
Pernah tak kita sebagai wanita yang bergelar ibu terfikir kenapa emosi kita kadang kala tak stabil Mudah marah mudah tinggikan suara dan sesekali cepat naik tangan dengan anak Biasanya jawapan yang selalu diberikan kerana ibu atau isteri te...
Kanak Kanak Kena Cukup Tidur Tak Boleh Lewat Tidur Kalau Nak Perkembangan Anak Baik Mama Tanya

Kanak Kanak Kena Cukup Tidur Tak Boleh Lewat Tidur Kalau Nak Perkembangan Anak Baik Mama Tanya

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 193 hits
Anak saya berumur 6 tahun Saya perhatikan dia sering penat dan mengantuk setiap pagi Gurunya pun ada memberitahu dia selalu mengantuk di dalam kelas dan lambat untuk memahami apa yang diajar Apa yang boleh saya lakukan untuk anak saya Nur N...
Sambil Jaga Anak Fedtri Yahya Masak Pelbagai Menu Masa Pkp Kongsi Resipi Rempeyek Campak Campak Semua Orang Boleh Buat

Sambil Jaga Anak Fedtri Yahya Masak Pelbagai Menu Masa Pkp Kongsi Resipi Rempeyek Campak Campak Semua Orang Boleh Buat

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 661 hits
Ketika Perintah Kawalan Pergerakan dijalankan memang ramai yang rajin ke dapur termasuklah pengacara dan personaliti televisyen Malaysia yang cukup popular Fedtri Yahya Terkenal bukan sahaja kerana kepetahannya mengacarakan setiap program y...
Kedah Perlis Dan Pp Boleh Jadi Negeri Zon Hijau Covid 19

Kedah Perlis Dan Pp Boleh Jadi Negeri Zon Hijau Covid 19

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 862 hits
Tiga negeri di utara semenanjung boleh menjadi zon hijau Covid 19 jika tiada sebarang kes baru dicatatkan kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah Katanya Kedah Perlis dan Pulau Pinang mestilah bebas daripada sebarang kes posit...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas