Ketahui Lebih Lanjut Mengenai Makanan Barat Di Malaysia


Ketahui Lebih Lanjut Mengenai Makanan Barat di MalaysiaKewujudan menu makanan barat di Malaysia ini memang sudah lama. Mungkin juga kerana Malaysia pernah di jajah suatu ketika dulu hinggakan menu makanan barat ini seakan sudah menjadi satu makanan biasa yang ada di mana-mana dalam Malaysia. Kemasukan jenama makanan barat dari luar di zaman serba moden ini turut membuatkan menu makanan barat di sini semakin meluas dari masa ke semasa. 
Masakan Barat juga dikenali sebagai masakan Eropah dan menu-menu ini memang sudah menjadi trademark untuk negara-negara Eropah dan negara-negara Barat yang lain. Antara negara barat yang dimaksudkan ini adalah seperti Russia, Amerika Syarikat, Afrika Selatan, dan banyak lagi. Masakan di negara-negara Barat ini sebenarnya berbeza antara satu sama lain tetapi masih mempunyai beberapa persamaan.


Begitu jugalah dengan makanan barat yang ada di Malaysia ini. Walaupun ianya berasal dari sana tapi sudah banyak makanan barat yang diolah supaya menepati citarasa masyarakat di sini. 
Jika dibandingkan dengan masakan Asia, daging mempunyai peranan penting dalam budaya makanan Barat. Stik boleh menjadi jenis daging masak yang paling digemari. Produk tenusu umumnya digunakan dalam proses memasak, namun produk susu mempunyai beberapa jenis dan terutama keju mempunyai variasi yang tidak terkira banyaknya. 


Tak hanya itu, makanan barat turut terkenal dengan menu berasaskan roti, pasta, mee dan kentang. Tak dilupakan juga dengan menu salad bersama ramuan dan sos yang berbeza.
Sedangkan untuk negara Asia ini, makanan kita lebih kepada nasi dan lauk pauk. Walaubagaimanapun, orang Malaysia yang berbilang kaum ini tetap tidak kekok dengan makanan barat. Yang penting ianya disajikan halal supaya mudah untuk dinikmati tanpa rasa was-was.  
Bagi yang berminat dengan corak gaya pemakanan orang barat, selalunya hidangan makanan barat yang lengkap akan disajikan mengikut pesanan dalam turutan. Ia akan dimulakan dengan sup, hidangan utama, dan pencuci mulut. 
Selain dari makanan barat berasaskan daging, negara barat juga terkenal dengan menu berasaskan makanan laut. Antara yang paling ketara adalah Sepanyol yang terkenal dengan menu bernama tapas. Tapas ini biasanya dimakan ketika makan malam dan ia merupakan sejenis makanan yang dibuat menggunakan zaitun, makanan laut, roti dan kentang. 


Jenis makanan lain yang lazim adalah gaya bufet. Makanan jenis bufet ini, semua makan termasuk makanan pembuka, hidangan utama, dan pencuci mulut akan disajikan pada masa yang sama. 
Makin best bila ada pelbagai jenis pastri, pie dan puding. Bufet ini sangat popular dan boleh dinikmati ketika waktu makan tengah hari atau makan malam. 


Akhir sekali, hidangan dalam masakan Barat tidak dimakan dengan penyepit tetapi dengan garpu, pisau dan sudu. Terdapat pelbagai jenis garpu, pisau, dan sudu untuk pelbagai jenis makanan. Sebagai contoh, stik dipotong dengan pisau stik (lebih tajam dari biasa), dan pencuci mulut dimakan dengan saiz sudu yang berbeza daripada sup. Namun, beberapa hidangan turut dimakan dengan menggunakan tangan seperti kepak ayam, sandwich dan hamburger.
Jika disenaraikan mengikut negara. Tiap negara barat ini terkenal dengan menu mereka masing-masing seperti : 
- Amerika : Pizza, hamburger, stik, sayap kerbau, kentang goreng, burrito - Itali: Pizza dan pasta 
- England: Ikan & kerepek - Turki: Kebab - Perancis: Produk makanan laut dan tartar (daging mentah), quiche 
- Austria: Wiener schnitzel 
- Jerman: Jenis sosej dan kentang goreng 
- Rusia: Pelmeni (ladu diisi dengan daging cincang) 
- Switzerland: Fondue keju 
- Sepanyol: Paella (sejenis hidangan nasi yang dibuat polos atau dengan daging atau makanan laut) 
- Itali : Pizza 


Itulah serba sedikit penerangan mengenai makanan barat dan di Malaysia, terdapat banyak restoran dan kafe yang menyajikan hidangan Barat sebagai tambahan kepada citarasa tempatan atau Asia. Antara tempat makan untuk makanan barat yang popular adalah Hard Rock Cafe, Menate’ dan banyak lagi.
Jika anda seorang yang lebih gemar berada di rumah dan lebih suka makan di rumah, anda boleh terus memesan makanan Barat dalam talian dengan servis penghantaran. Ia boleh digunakan untuk semua jenis makanan baik sarapan, makan tengah hari atau makan malam. Ianya juga boleh dipesan untuk dimakan dalam majlis, mesyuarat, waktu rehat di pejabat dan sebagainya.
Antara servis pesanan dalam talian berserta dengan servis western food delivery adalah Foodpanda. Dengan Foodpanda ini, siapa saja boleh membuat pesanan bahkan banyak menu western ada di website mereka untuk dibuat pesanan. Harga yang ditawarkan juga sangat berpatutan. Caj penghantaran tersebut juga tidaklah semahal mana dengan mengikut jarak. 
Jika nak dibandingkan dengan masa, kos petrol, letih tersangkut di dalam kesesakan lalu lintas dan penat memandu sendiri, ternyata servis penghantaran dari Foodpanda ini memang bagus untuk digunakan. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azirahman.com/2020/10/ketahui-lebih-lanjut-mengenai-makanan-barat-di-malaysia.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+azirahman/MVSY+(Journey+Of+Life)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Makanan Malaysia Di Mana Apa Yang Harus Di Cuba Dan Berapa Harganya

Makanan Malaysia Di Mana Apa Yang Harus Di Cuba Dan Berapa Harganya

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 326 hits
Malaysia sebuah negara yang sering menjadi destinasi tarikan pelancong untuk pelbagai aspek Antaranya pemandangan yang menarik budaya yang pelbagai peramah dan tak lupa juga syurga makanan yang boleh menambat selera sesiapa saja termasuk pe...
Noor Hisham 871 Positif Covid 19 Hari Ini Malaysia Cecah Lebih 20 000 Kes

Noor Hisham 871 Positif Covid 19 Hari Ini Malaysia Cecah Lebih 20 000 Kes

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 255 hits
Jumlah kes baru harian Covid 19 di Malaysia mencatatkan rekod tertinggi dengan 871 kes dilaporkan hari ini menjadikan angka keseluruhan sebanyak 20 498 kes kata Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah Foto oleh Shafwan ZaidonPUTRAJAYA 18 Okt Jumlah...
Malaysia Mempunyai Lebih 28 7 Juta Pengguna Internet

Malaysia Mempunyai Lebih 28 7 Juta Pengguna Internet

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 293 hits
SKMM kini telah mengeluarkan laporan bulanan mereka dan turut berkongsi yang mana Malaysia mempunyai sekitar 28 7 juta pengguna internet Daripada angka tersebut mereka yang berumur 15 ke 40 atau yang dipanggil belia menjadi kumpulan demogra...
Masakan Malaysia 6 Makanan Luar Biasa Yang Membolehkan Anda Merasai Citarasa Asli Malaysia

Masakan Malaysia 6 Makanan Luar Biasa Yang Membolehkan Anda Merasai Citarasa Asli Malaysia

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 235 hits
Masakan Malaysia 6 Makanan Luar Biasa Yang Membolehkan Anda Merasai Citarasa Asli Malaysia Malaysia ada pelbagai jenis makanan dan setiap kaum ada makanan aslinya yang tersendiri Untuk kaum melayu terkenal dengan menu nasi lemak kaum cina d...
Hipokrasi Agama Dan Perkauman Barat Juga Wujud Di Malaysia

Hipokrasi Agama Dan Perkauman Barat Juga Wujud Di Malaysia

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 236 hits
1 Serangan umum keatas umat Islam oleh Presiden Perancis Emannuel Macron selepas pembunuhan seorang guru warga Perancis di Paris menerima kecaman seluruh umat Islam 2 Pembunuhan kejam yang dilakukan oleh seorang individu muslim berusia 18 t...
Jemaah Menteri Bincang Lebih Lanjut Titah Agong Muhyiddin

Jemaah Menteri Bincang Lebih Lanjut Titah Agong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 274 hits
113 total views 94 views today KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata Jemaah Menteri akan mengadakan perbincangan lebih lanjut terhadap titah Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Sha...
Inilah Makanan Dan Tempat Makan Best Di Cyberjaya Malaysia

Inilah Makanan Dan Tempat Makan Best Di Cyberjaya Malaysia

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 337 hits
Inilah Makanan Dan Tempat Makan Best di Cyberjaya MalaysiaCyberjaya adalah sebuah bandar dengan taman sains sebagai teras yang menjadi bahagian utama Koridor Raya Multimedia di Malaysia Ia terletak di Daerah Sepang Selangor Cyberjaya dikemb...
Pegawai Malaysia Mesti Lebih Beradab Kata Bekas Pelarian

Pegawai Malaysia Mesti Lebih Beradab Kata Bekas Pelarian

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 342 hits
Seorang pelarian Syria yang pernah terkandas di terminal klia2 selama 7 bulan pada 2018 bercakap mengenai pembaharuan dibuat di pusat tahanan imigresen di Malaysia Hassan al Kontar berkata dasar berkaitan pelarian di Malaysia terbelakang be...
Blacc Pearl Cafe Old Klang Road Menyajikan Makanan Barat Sambil Bersantai Perfect Place To Chill

Blacc Pearl Cafe Old Klang Road Menyajikan Makanan Barat Sambil Bersantai Perfect Place To Chill

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 200 hits
Baru baru ni ternampak tentang satu nama restoran ni bila search tentang tempat makan di KL Namanya adalah Blacc Pearl Cafe yang terletak di Old Klang Road Terdetik di hati eh nama ejaannya BLACC bukannya Black macam kebiasaan ejaan Saat pe...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo