Masakan Malaysia 6 Makanan Luar Biasa Yang Membolehkan Anda Merasai Citarasa Asli Malaysia


Masakan Malaysia : 6 Makanan Luar Biasa Yang Membolehkan Anda Merasai Citarasa Asli Malaysia!

Malaysia ada pelbagai jenis makanan dan setiap kaum ada makanan aslinya yang tersendiri. Untuk kaum melayu terkenal dengan menu nasi lemak, kaum cina dengan nasi ayam serta kaum india dan mamak dengan menu nasi kandar. Jika dikira semuanya memang sukar kerana terlalu banyak makanan yang ada. Rasanya juga pelbagai dan sedap-sedap belaka. Boleh pilih dan nikmati mengikut selera.



Keunikan makanan di Malaysia ini turut mendapat tempat di hati para pelancong. Dek kerana itu ada dikalangan pelancong asing yang kembali bercuti di Malaysia hanya kerana rindukan masakan citarasa asli Malaysia sebagaimana yang telah pernah dicuba ketika berada di sini. 

Dan dalam banyak-banyak makanan luar biasa special di Malaysia dengan rasa asli, di sini dikongsikan lima jenis makanan patut di cuba sewaktu berada di Malaysia ini. Antara lima menu makanan special itu adalah :

#1 - Yong Tau Foo

Yong Tau Foo merupakan salah satu antara makanan jalanan yang popular di Kuala Lumpur. Yong Tau Foo merupakan makanan dari kaum cina tapi turut juga disukai oleh kaum yang lain. Yong Tau Foo ini juga boleh dibeli secara bungkus yang enak dan senang dibawa pergi untuk makan di mana saja. 



Selalunya ia diperbuat daripada kepingan kacang tanah dibungkus dengan daging atau pes ikan yang kemudian digoreng dalam kuali. Hidangan ini juga boleh dihidangkan dengan Tauhu sebagai bahan isian untuk orang-orang yang mencari pilihan dalam hidangan vegetarian.


#2 - Nasi Lemak 

Hidangan nasi yang cukup popular di negara-negara Asia, makanan ringan sederhana ini dianggap sebagai hidangan kebangsaan Malaysia yang juga boleh dirasakan di Kuala Lumpur. Hidangan ini diperbuat daripada santan, sambal, ikan bilis, kacang tanah dan telur rebus. Oleh kerana permintaan tinggi oleh penduduk tempatan, Nasi Lemak juga disajikan dengan rendang ayam dan daging dan juga sesuai dengan anggaran.



Walaupun reputasi nasi lemak sebagai salah satu makanan yang mengandungi kolestrol yang tinggi, permintaan untuk nasi lemak semakin tinggi disebabkan keenakan rasanya yang membuatkannya berbaloi dan digemari ramai. 

#3 - Nasi Ayam 

Semasa berjalan di jalan-jalan di Kuala Lumpur, pasti akan dapat melihat penjaja dan restoran yang menjual nasi ayam dengan mudah. Nasi Ayam ini juga merupakan salah satu makanan yang terkenal. Ia popular bukan saja di Kuala Lumpur tetapi di seluruh pelosok Malaysia. 



Hidangan ini mempunyai dua bahan utama iaitu ayam dan nasi. Cara yang biasa dibuat untuk membuat hidangan ini adalah dengan cara memasak nasi dengan stok rebusan ayam dan ayam itu seterusnya digoreng dengan beberapa perapan bahan sos dan rempah ratus. Akhir sekali, ia dihiasi dengan sedikit bawang merah goreng dan ketumbar. 

#4 - Roti Canai

Roti canai merupakan salah satu makanan yang amat diminati oleh kebanyakan rakyat Malaysia dan selalu dinikmati tidak kira masa. Ada orang yang suka menikmatinya semasa sarapan, makan malam dan lain-lain lagi malah terdapat juga pelancong asing yang meminati roti canai. Roti canai biasanya dihidangkan bersama kuah dal dan kuah kari. Untuk membuatkannya terasa sedap lagi, makan bersama teh tarik atau teh ais.  



Roti canai juga terdapat dalam pelbagai jenis, antaranya mestilah yang biasa kita makan iaitu roti kosong, dan yang lain seperti roti telur, roti mentega, roti tisu dan lain-lain lagi. Kini terdapat pelbagai jenis roti  canai yang telah diperbaharui bagi mengikut peredaran masa dan memenuhi kehendak pelanggan. Antaranya ialah roti keju, roti milo, roti canai telur goyang dan banyak lagi.

#5 - Nasi Kandar

Nasi kandar merupakan salah satu menu yang paling popular dalam kalangan masyarakat Malaysia. 



#6 - Satay

Kalau berada di Malaysia tak makan satay tak sah! Lagi-lagi untuk para pelancong. Ini kerana satay memang sedap dan menyelerakan. Satay ini merupakan potongan daging yang diperap dengan rempah ratus seterusnya di bakar hingga masak. Selalunya satay yang dibakar ini memang harum, sedap dan lembut berjus.


Makin best bila satay ini dihidangkan bersama dengan kuah kacang yang pekat. Kombinasi rasa kuah dari kacang yang berlemak, di tambah dengan cili dan santan, memang sangat mengagumkan. Kecil besar, tua muda, semuanya suka makan satay dan tak hairanlah kenapa satay ini boleh melonjak sebagai salah satu makanan wajib cuba di Malaysia. 

Makanan Malaysia Boleh Order Online Guna Foodpanda 

Tak kisah apa menu makanan yang diinginkan, untuk mudah boleh order guna perkhidmatan Foodpanda. Apa yang perlu dibuat hanyalah dengan memuat turun aplikasi Foodpanda ini ke handphone kemudian boleh masukkan lokasi terkini dan pilihan pelbagai makanan Malaysia akan terus muncul untuk dipilih. 



Setelah tahu makanan apa yang ingin dinikmati, boleh terus sahkan pesanan dan tunggu saja makanan yang dipesan ini tiba di depan mata. Dengan servis order food oleh Foodpanda begini sudah pastilah ianya dapat membantu memudahkan urusan orang ramai seperti kita ini..

Mungkin satu hari teringin nak makan sesuatu tapi malas nak drive, ataupun mungkin juga ditakdirkan kurang sihat dan tak ada tenaga untuk masak, bolehlah gunakan perkhidmatan pesanan berserta penghantaran makanan dari Foodpanda ini. Tambahan pula, harga makanan dan caj penghantaran yang ditawarkan masih di tahap berbaloi. 
SENYUM SAJA

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.nonasani.com/2020/10/masakan-malaysia-6-makanan-luar-biasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketahui Lebih Lanjut Mengenai Makanan Barat Di Malaysia

Ketahui Lebih Lanjut Mengenai Makanan Barat Di Malaysia

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 1090 hits
Ketahui Lebih Lanjut Mengenai Makanan Barat di MalaysiaKewujudan menu makanan barat di Malaysia ini memang sudah lama Mungkin juga kerana Malaysia pernah di jajah suatu ketika dulu hinggakan menu makanan barat ini seakan sudah menjadi satu ...
5 Menu Makanan Segera Sedap Yang Hanya Terdapat Di Malaysia

5 Menu Makanan Segera Sedap Yang Hanya Terdapat Di Malaysia

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 377 hits
5 Menu Makanan Segera Sedap Yang Hanya Terdapat Di MalaysiaRestoran makanan segera memang ada banyak di Malaysia dan kewujudan restoran segera seperti ini sememangnya dah lama ada di sini Restoran makanan segera sebegini sering dikunjungi r...
Kes Covid Di Sabah Luar Biasa Kerajaan Perlu Telus

Kes Covid Di Sabah Luar Biasa Kerajaan Perlu Telus

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 214 hits
Hari ini kes baru Postif Covid 19 sebanyak 1228 kita sudah beralih ke fasa baru dari 3 kepada 4 angka Maksudnya PN dan PM tebuk atap terbukti gagal Agaknya bagaimana Nasib Frontliner doktor dan jururawat di Sabah Pasti menakutkan Apakah sep...
Inilah Makanan Dan Tempat Makan Best Di Cyberjaya Malaysia

Inilah Makanan Dan Tempat Makan Best Di Cyberjaya Malaysia

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 337 hits
Inilah Makanan Dan Tempat Makan Best di Cyberjaya MalaysiaCyberjaya adalah sebuah bandar dengan taman sains sebagai teras yang menjadi bahagian utama Koridor Raya Multimedia di Malaysia Ia terletak di Daerah Sepang Selangor Cyberjaya dikemb...
Kepimpinan Luar Biasa Diperlukan Dalam Saat Luar Biasa Ahmad Shabery

Kepimpinan Luar Biasa Diperlukan Dalam Saat Luar Biasa Ahmad Shabery

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 213 hits
Bantuan seperti wang tunai subsidi atau pengeluaran akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja diperlukan bagi pelan jangka pendek Namun kita wajib memikirkan langkah jangka panjang sekiranya pandemik Covid 19 berterusan kata Ahli Majlis Tertin...
Muncul Istilah Artisan Untuk Bisnis Makanan Dan Kerajinan Apa Bedanya Dengan Produk Biasa

Muncul Istilah Artisan Untuk Bisnis Makanan Dan Kerajinan Apa Bedanya Dengan Produk Biasa

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 258 hits
Artisan bread artisan cheese atau bahkan artisan sabun kini sering dijual lebih mahal Kenapa ya
Makanan Citarasa Perak Di Restoran Labu Sayong Di Meru Ipoh

Makanan Citarasa Perak Di Restoran Labu Sayong Di Meru Ipoh

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 675 hits
Makanan Citarasa Perak Di Restoran Labu Sayong Di Meru Ipoh Assalamualaikum dan salam sejahtera semua Semalam sepatutnya Sha perlu kerja malam dan dah sedia untuk kerja jadi tak adalah sedia nak masak malam malam Oleh sebab tak ada idea nak...
Makanan Malaysia Di Mana Apa Yang Harus Di Cuba Dan Berapa Harganya

Makanan Malaysia Di Mana Apa Yang Harus Di Cuba Dan Berapa Harganya

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 326 hits
Malaysia sebuah negara yang sering menjadi destinasi tarikan pelancong untuk pelbagai aspek Antaranya pemandangan yang menarik budaya yang pelbagai peramah dan tak lupa juga syurga makanan yang boleh menambat selera sesiapa saja termasuk pe...
Buffet Ramadhan Citarasa Malaysia Di Laman Kayangan Shah Alam

Buffet Ramadhan Citarasa Malaysia Di Laman Kayangan Shah Alam

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 230 hits
Tak lama dah nak Bulan Ramadhan Banyak tempat yang tawarkan Buffet Ramadhan untuk kita berbuka puasa nanti Salah satu tempat yang aku tak pernah miss setiap tahun untuk Buffet Ramadhan ialah Laman Kayangan yang terletak di Shah Alam Aku sem...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat