Kesan Buruk Tidur Bukak Lampu



Seperti penulis, penulis gemar memasang lampu bilik tidur ketika waktu tidur. Ya, lampu kekuningan membantu menaikkan suasana bilik yang tidak terlalu cerah dan tidak terlalu gelap. Tetapi penulis akui, kehadiran lampu bilik tersebut menyebabkan tidur penulis kurang nyenyak. Kerap terjaga semasa tidur itu perkara biasa.

Kesan Buruk Tidur Bukak Lampu
Credit Pic : SUMBER
Adakah ia benar-benar ada kaitan dengan kehadiran lampu di dalam bilik yang menyala atau sekadar tabiat tidur penulis yang mudah terjaga ketika tidur. 

Kesan Buruk Tidur Bukak Lampu
Kenapa perlu tutup lampu bilik tidur semasa tidur?

Menurut Dr. Margaret Grose, cahaya tiruan ketika waktu malam seperti lampu bilik tidur mengganggu penghasilan melatonin dalam tubuh badan manusia.

Melatonin dihasilkan melalui kelenjar pineal di dalam otak, dan bertindak mengawal selia proses badan seperti kitaran bangun dan tidur sehinggalah kepada mood, tenaga dan selera manusia.


Apa pentingnya melatonin dan kaitannya dengan lampu bilik tidur?

Terdapat kebimbangan mengenai cahaya tiruan ini terhadap kesihatan manusia. Bermula sejak tahun 1980, satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Science mendapati, cahaya tiruan menahan pengeluaran melatonin dalam tubuh manusia.


Apakah kepentingan melatonin selain mengawal selia kitaran tidur manusia?

Melatonin juga bertindak sebagai bahan anti-kanser atau anti-karsinogen untuk pelbagai tumor.

Penghasilan melatonin ini sebenarnya meningkat secara semula jadi dalam tubuh manusia di antara jam 9 malam sehinggalah 7 pagi. 

Pada tahun 2007, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengisytiharkan bahawa cahaya tiruan ini merupakan faktor risiko karsinogenik untuk pekerja syif yang terdedah kepada sumber cahaya seperti lampu bilik ketika waktu di mana manusia sepatutnya tidur.

Pentingnya tidur di dalam gelap, tanpa cahaya lampu bilik tidur. Pendedahan tubuh manusia terhadap cahaya tiruan ketika waktu malam akan mengubah “jam tidur” dalaman tubuh.

“Jam dalaman” ini adalah satu mekanisme biologi yang mengawal selia kitaran bangun tidur manusia yang boleh mempengaruhi kualiti dan kuantiti tidur seseorang.

Melatonin yang dihasilkan pada waktu gelap membantu anda bersedia untuk tidur, dengan cara menghantar isyarat kepada otak bahawa sudah tiba masa untuk tubuh anda berehat.

Isyarat yang dihantar ini kemudiannya memulakan persediaan fisiologi tubuh untuk tidur seperti relaksasi otot, menghadirkan rasa mengantuk dan menurunkan suhu badan.


Cara Untuk Menyediakan Diri Sebelum Tidur :

Lampu bilik

Kurangkan pencahayaan dalam bilik dengan menggunakan lampu di dalam bilik berwarna kuning yang kurang cerah berbanding lampu bilik tidur berwarna putihKurangkan pencahayaan sejam sebelum waktu tidur untuk menggalakkan tubuh bersedia untuk tidurElakkan penggunaan gajet atau sebarang alat lain yang boleh menyebabkan mata anda kekal segar sebelum tidurGunakan topeng mata yang boleh membantu anda untuk lebih mudah tidurBagi mereka yang tidak biasa tidur dalam keadaan gelap, atau mungkin ‘takut’ berada dalam kegelapan, anda boleh cuba cara-cara seperti yang dinyatakan di atas.

Kesimpulan

Cuba kurangkan penggunaan cahaya di dalam bilik tidur anda, atau jika boleh, tutup terus semua lampu bilik tidur anda ketika tidur.

Ternyata, jika anda terus membuka lampu bilik tidur anda ketika anda tidur, ia hanya akan menjejaskan kualiti tidur harian anda.

Untuk mendapatkan tidur yang lena, maka anda perlu menutup lampu di dalam bilik anda. Ia bukan sahaja melenakan tidur anda, malah bacaan bil elektrik anda juga tidak melambung. Sihat dan jimat kan !!!

SUMBER

Baca Juga : Kenapa Cap Jari Semua Orang Tidak Sama?



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2020/07/kesan-buruk-tidur-bukak-lampu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih Ketat Lebih Bahaya Ini 6 Kesan Buruk Jika Pakai Korset Terlalu Lama Ketat Phm

Lebih Ketat Lebih Bahaya Ini 6 Kesan Buruk Jika Pakai Korset Terlalu Lama Ketat Phm

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 414 hits
Boleh dikatakan ramai wanita mengimpikan bentuk badan yang ideal Malah ada yang sanggup habis ribuan ringgit semata mata untuk kelihatan langsing dan cantik Ada yang menggunakan jalan pintas di mana mereka mengenakan bengkung atau korset ya...
Pru Lebih Awal Elak Kesan Lebih Buruk Najib

Pru Lebih Awal Elak Kesan Lebih Buruk Najib

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 227 hits
PEKAN Pembubaran Parlimen perlu dilakukan lebih awal bagi membolehkan Pilihan Raya Umum ke 15 diadakan berbanding tempoh matangnya pada 2023 Pengerusi Lembaga Penasihat Barisan Nasional Datuk Seri Najib Tun Razak berkata keperluan mengadaka...
Anak Tidur Tak Lena Buatkan Biskut Labu Ni Resipi Mudah Sedap

Anak Tidur Tak Lena Buatkan Biskut Labu Ni Resipi Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 545 hits
Untuk anak yang masih kecil kebanyakan ibu biasanya tidak yakin untuk memberi kudapan yang dibeli di pasaran Walaupun sudah dinyatakan bahan bahan yang digunakan dalam proses pembuatan kudapan di packaging masih ada rasa ragu ragu untuk mem...
Uniknya Tradisi Siesta Di Spanyol Demi Tidur Siang Toko Toko Ditutup Dan Warga Berhenti Kerja Dulu

Uniknya Tradisi Siesta Di Spanyol Demi Tidur Siang Toko Toko Ditutup Dan Warga Berhenti Kerja Dulu

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 443 hits
Tidur siang dianggap bisa meningkatkan konsentrasi saat kerja Bahkan ada walikota di Spanyol yang menjamin hak warganya buat tidur siang
Normalkah Si Manja Tidur Lama Ini 5 Situasi Ibu Bapa Perlu Kejutkan Bayi Jika Mereka Tidur Terlalu Lama

Normalkah Si Manja Tidur Lama Ini 5 Situasi Ibu Bapa Perlu Kejutkan Bayi Jika Mereka Tidur Terlalu Lama

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 265 hits
Melihat bayi tidur lena pasti menenangkan hati ibu yang menjaga Umum mengetahui bayi memerlukan tidur yang lebih lama berbanding orang dewasa Namun ada masanya ibu bapa perlu berwaspada jika bayi anda tidur lebih lama dari selalu Berikut ad...
Gelisah Dan Takut Nak Tidur Anda Mungkin Menghidap Somniphobia

Gelisah Dan Takut Nak Tidur Anda Mungkin Menghidap Somniphobia

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 381 hits
Setelah penat bekerja seharian tidur merupakan masa yang ditunggu tunggu oleh semua orang kerana ia adalah masa untuk tubuh badan beristrehat dan mengembalikan semula tenaga yang telah dikerah Tidur yang baik sangat penting untuk memastikan...
Serangan Pepijat 3 Tanda Awal Ini Menunjukkan Pepijat Ada Pada Katil Tempat Tidur Anda Sekarang

Serangan Pepijat 3 Tanda Awal Ini Menunjukkan Pepijat Ada Pada Katil Tempat Tidur Anda Sekarang

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 525 hits
Serangan pepijat dah jadi satu masalah yang kerap berlaku sekarang Menurut syarikat pest control berlesen di Shah Alam Easelife Services Sdn Bhd setiap minggu akan ada panggilan dari pelanggan mengadu rumah mereka ada pepijat Berbanding den...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Piala Presiden 2024 Senarai Pasukan Format

Saff One Zaidie Shidee Izmir Zoul Dzikri Sor Maaf Raya Kosong Kosong Chord

Kebenaran Lain Di Luar Pengadilan By Dr Rakib Dosen Akademi Dakwah

Himpunan Resepi Bubur Kacang Hijau Sedap Dan Lazat

Perincian Akaun 3 Kwsp Terbaru

Aaron Taylor Johnson Ketuai Barisan Pelakon 28 Years Later