Kesalahan Yang Kerap Dibuat Oleh Ibu Bapa Dalam Menidurkan Anak



Pada mereka yang sudah bergelar ibu bapa, pengetahuan tentang menjaga dan mendidik anda hendaklah dipelajari dan jangan melakukan semua itu sesuka-hati jika tidak mahu kesan buruk yang akan anda rasai bila mereka sudah besar. 

Kesalahan Yang Kerap Dibuat Oleh Ibu Bapa Dalam Menidurkan Anak|
Credit Pic : SUMBER
Sebaiknya dapatkan sebuah buku paduan cara menjaga anak khas dan semua yang berkaitan dengannya. Perhatikan persekitaran dan jadikan mereka yang sudah berumahtangga dan mempunyai anak sebagai panduan nyata untuk anda menjaga dan mendidik anak-anak dengan baik.

Kesalahan Yang Kerap Dibuat Oleh Ibu Bapa Dalam Menidurkan Anak
Salah satu perkara yang selalu ibu bapa lepas pandangan bila masuk bab menyuruh anak-anak untuk tidur. Tidak dinafikan ibu bapa sekarang yang sedang dalam dilema bagaimana caranya untuk memastikan waktu tidur anak-anak terjaga tanpa ada sebarang masalah yang timbul. Mungkin ada salah silap anda sebagai ibu bapa di beberapa hal yang anda tidak sedari.

Mari ikuti dan fahami beberapa perkara tersebut dan cara mengatasinya.

1. Terlalu Sibuk

Proses menjaga dan membesarkan anak-anak buka saja menjadi tanggungjawab seorang ibu sahaja, sebagai bapa anda anda juga harus memainkan peranan dalam menjaga anak. Jangan membiarkan anak-anak leka dengan bermain dengan alat permainan. 

Sesekali anda luangkan waktu untuk mereka supaya mereka tidak terus obses dengan apa yang sedang mereka main setiap hari. Jangan jadikan isu sibuk supaya anda tidak perlu meluangkan masa dengan anak-anak. Elakkan perkara tersebut jika tidak mahu anak and amembesar menjadi seorang yang degil.


2. Menyalakan Lampu

Mungkin ada segelintir kanak-kanak yang takut akan keadaan yang gelap dan mungkin ada yang tidak. Jika anda seorang ibu bapa yang bijak dan gunakan tabiat yang baik supaya mereka menjadi seorang yang berani untuk tidur sendiri semasa proses membesar. 

Anda boleh saja gunakan lampu tidur yang tidak terlalu terang supaya boleh membantu masa tidur mereka menjadi lebih nyenyak. Sebelum tidur, pastikan anda memasang alatan penghalau nyamuk atau losyen anti-nyamuk supaya mereka boleh tidur tanpa sebarang gangguan.


3. Pastikan Anak Dalam Keadaan Kenyang Sebelum Tidur

Pastikan perut anak-anak anda dalam keadaan yang kenyang dan terisi sebelum masuk tidur. Jika mereka tidur dalam keadaan perut yang kosong, itu akan menyebabkan masa tidur mereka menjadi terganggu dan merengek sehingga sukar untuk dikendalikan. Pastikan anak anda minum susu yang secukupnya dan jangan terlalu berlebihan.


4. Jam Waktu Tidur Yang Tidak Teratur

Waktu tidur kanak-kanak adalah sama dengan waktu tidur orang dewasa. Jika anda sudah terbiasa tidur pada jam yang sama dengan kerap, itu yang akan membuat sistem tubuh badan kita terbiasa untuk mengikutinya. Andai kata, seseorang itu tidur lambat dari jam kebiasaannya. 

Pada keesokan hari, sudah pasti tubuh badan akan rasa sangat letih dan mengantuk. Sama juga dengan bayi, pastikan mereka tidur pada masa yang sepatutnya. Tidur yang cukup, mereka juga tidak akan mudah meragam atau menangis. 

Waktu yang tepat untuk anak-anak tidur adalah seperti jam 09:00 – 10:00, 13:00 – 15:00 dan 19:00 sehingga pagi. Jadikan waktu ini sebagai waktu yang tepat untuk mereka masuk tidur dan mereka akan jadikannya sebagai kebiasaan setiap hari.


5. Elakkan Memberikan Barang Mainan

Memberikan barang mainan keta menyuruh anak-anak tidur bukanlah satu cara yang boleh menyelesaikan masalah dengan betul. Bahkan cara ini boleh mendorongnya untuk terus bermain dan bukannya tidur. 

Sebelum masuk ke dalam bilik tidur, sebaiknya anda alig dan simpan barang mainan yang boleh mengalih perhatiannya. paling penting, pastikan keadaan atas tidak sentiasa bersih dari sebarang sampah atau pasir-pasir kecil yang boleh menyebabkan ruam dan kerengsaan kulit mereka.

Anak-anak akan membesar dengan baik kerana ibu bapa yang meletakkan kebahagiaan dan perhatian yang sepenuhnya supaya anak melalui proses pembesaran dengan cara yang sepatutnya. Semoga bermanfaat. 

SUMBER

Baca Juga :  Bahaya Leher Pendek Akibat Dari Kegemukan






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2020/03/kesalahan-yang-kerap-dibuat-oleh-ibu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Beritahu Anak Dah Ada Simptom Kanser Ibu Kesal Kerap Beri Makanan Ringan Kepada Anak

Doktor Beritahu Anak Dah Ada Simptom Kanser Ibu Kesal Kerap Beri Makanan Ringan Kepada Anak

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 436 hits
Anak anak kecil disarankan mengambil pemakanan yang sihat dan berkhasiat agar dapat membesar dengan baik sihat dan cerdas Bukan sahaja anak anak kecil malahan orang dewasa juga digalakkan mengambil pemakanan yang sihat Makanan ringan contoh...
Sedih Tengok Si Anak Kecil Termenung Macam Tu Si Ibu Bapa Sibuk Dengan Phone

Sedih Tengok Si Anak Kecil Termenung Macam Tu Si Ibu Bapa Sibuk Dengan Phone

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 247 hits
Di zaman moden ini kita selalu sibuk Kita menyerahkan sebahagian masa kita bersama anak kepada pembantu asing yang ada di rumah Atau mungkin pada pengasuh di taska Tiada lagi hubungan anak ibu bapa yang akrab Apa yang lebih menyedihkan apab...
Ibu Bapa Sambil Lewa Anak Anak Ligat Melepak

Ibu Bapa Sambil Lewa Anak Anak Ligat Melepak

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 189 hits
Oleh Shanika Abdullatib dan Anasathia Anak JenisPUTRAJAYA 4 MAC Isu lepak dan berpelesiran membabitkan kanak kanak di negara ini dilihat tidak berkesudahan malah sering dikaitkan dengan pelbagai permasalahan termasuk menunggang basikal lasa...
Nak Sangat Masuk Syurga Usahalah Sendiri Anak Alami Depression Akibat Terlalu Ditekan Ibu Bapa

Nak Sangat Masuk Syurga Usahalah Sendiri Anak Alami Depression Akibat Terlalu Ditekan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 470 hits
Nak sangat masuk syurga usahalah sendiri Anak alami depression akibat terlalu ditekan ibu bapaKehidupan setiap individu berbeza beza Ada kelebihan dan kekurangan masing masing Ada juga yang berasa sedih dan duka dengan kehidupan tetapi ada ...
Ibu Bapa Sekarang Yang Sayang Anak Berlebihan Jom Baca

Ibu Bapa Sekarang Yang Sayang Anak Berlebihan Jom Baca

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 396 hits
Sekarang ini zaman Ibu bapa sayang anak berlebihan Putri Kucing comelSengaja aku tulis tajuk macam tu senang paham Siapa yang berminat pasal topik ni boleh klik baca Yelah aku rasa betul entah kenapa mentaliti Ibu bapa sekarang tak sama lag...
Anak Dipukul Ibu Dan Bapa Tirinya Dengan Kabel Elektrik Periuk Nasi

Anak Dipukul Ibu Dan Bapa Tirinya Dengan Kabel Elektrik Periuk Nasi

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 167 hits
Viral di media sosial gambar seorang kanak kanak lelaki berusia 12 tahun didera oleh ibu bapanya Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor Senior Asisten Komisioner Md Yusof Ahmad berkata pihaknya telah menahan ibu bapa kepada mangsa untuk memba...
Tak Tahan Ibu Bapa Selalu Bertengkar Anak 11 Tahun Maut Terjun Dari Bangunan Rumah

Tak Tahan Ibu Bapa Selalu Bertengkar Anak 11 Tahun Maut Terjun Dari Bangunan Rumah

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 274 hits
Seorang kanak kanak perempuan berusia 11 tahun terjun dari tingkat 39 bangunan kediamannya pada 26 November lalu kerana tidak tahan dengan ibu bapanya yang selalu bertengkar Keluarga berkenaan tinggal di sebuah pangsapuri di barat Hanoi Pas...
Demi Anak Kehendak Sendiri Diketepikan Ini Kos Sebenar Ibu Bapa Tanggung Setiap Bulan

Demi Anak Kehendak Sendiri Diketepikan Ini Kos Sebenar Ibu Bapa Tanggung Setiap Bulan

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 297 hits
Kos hidup di Malaysia pada masa ini memang meningkat saban tahun tetapi jika nafsu kita juga meningkat maka muncullah masalah Jika kita pandai menguruskan kehidupan kita hidup dalam keadaan ekonomi yang bobrok macam mana sekalipun Terbaru s...
Jenis Tekanan Yang Ada Pada Anak Anak Anda Yang Perlu Setiap Ibu Bapa Tahu

Jenis Tekanan Yang Ada Pada Anak Anak Anda Yang Perlu Setiap Ibu Bapa Tahu

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 258 hits
Mungkin anda hanya berfikir masalah stress hanya akan berlaku pada orang dewasa sahaja Tahukah anda gejala stres juga boleh mempengaruhi kanak kanak juga tanpa anda sedari Mungkin masalah seperti ini jarang sekali kita dengar dan berlaku Je...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say