Jenis Tekanan Yang Ada Pada Anak Anak Anda Yang Perlu Setiap Ibu Bapa Tahu



Mungkin anda hanya berfikir masalah stress hanya akan berlaku pada orang dewasa sahaja. Tahukah anda, gejala stres juga boleh mempengaruhi kanak-kanak juga tanpa anda sedari. Mungkin masalah seperti ini jarang sekali kita dengar dan berlaku. 


Jenis Tekanan Yang Ada Pada Anak-Anak Anda Yang Perlu Setiap Ibu Bapa Tahu
Credit Pic : SUMBER
Bila kanak-kanak sedang stres, mereka tidak tahu bagaimana cara untukmengatakannya kepada orang dewasa tentang tekanan yang mereka hadapi. Ibu bapa harus ambil tahu dan memainkan peranan yang penting untk memahami segala apa keperluan dan tangani masalah tersebut dengan bijak.


Jenis Tekanan Yang Ada Pada Anak-Anak Anda Yang Perlu Setiap Ibu Bapa Tahu
Kerap mengajak kanak-kanak berkomunikasi juga sangat penting dalam mengenali ciri-ciri gangguan tekanan kepada mereka. Dalm erti kata lain, tekanan adalah salah satu gangguan psikologi bila mula mengalami stres. Kewajiban ibu bapa untuk cuba memahami anak-anak dan mencari ciri-ciri gejala tekanan yang di hadapi oleh anak-anak seawal yang mungkin.

Berikut 5 ciri-ciri gejala tekanan yang berlaku kepada kanak-kanak yang harus anda ambil tahu.


1. Menangis

Sekiranya anak-anak anda menangis tanpa sebab, kebanyakkan ibu bapa mudah terus memarahi secara langsung. Jika hal tersebut berlaku, ia akan semakin menganggu psikologis anak dan menjadikan mereka bertambah tertekan. Sebaiknya ibu bapa haruslah berkelakuan lebih lembut supaya anak-anak selesa untuk mengungkapkan apa yang mereka rasai.


2. Enggan Mematuhi

Masa kanak-kanak adalah tempoh masa bagi mereka bermain dengan gembira bersama rakan sebaya. Walau sebanyak mana arahan yang telah ibu bapa berikan dan mengharap agar mereka mematuhinya. Namun mereka memutuskan dua perkara dengan melanggar arahan ibu bapa secara unilateral tetapi memberikan tekanan pada anak-anak.


3. Hyperaktif Secara Tiba-Tiba

Dengan peredaran zaman yang semakin pesat dan pembebasan perempuan yang semakin tinggi, ramai wanita yang tidak mahu tinggal di rumah dan menjaga anak-anak mereka. Kebanyakkan kini mereka akan menghantar anak-anak kepada pengasuh dan ibu bapa lepas tangan dan tidak mengetahuo perkembangan kanak-kanak secara langsung. 

Apabila anak-anak tiba-tiba hyperaktif, ibu bapa sering menganggapnya ‘nakal’. Kanak-kanak cenderung rasa marah, mengamuk dan sering membuat kecoh. Itu tandanya mereka ingin menarik perhatian ibu bapa mereka.


4. Kemurungan

Jika mereka mula mendiamkan diri secara tiba-tiba, ada kemungkinan mereka dalam keadaan yang tertekan. Cuba lihat ekspresi wajah kanak-kanak bila mereka termenung, tiada selera makan dan tidur tidak lena. Perangai kanak-kanak yang tertekan akan mudah berubah. Mereka lebih cenderung bergantung serta mengharapkan perhatian kepada ibu bapa dan tidak mahu bermain dengan rakan sebaya.


5. Sakit

Cuba ambil tahu rasa sakit yang berlaku pada kanak-kanak. Mereka juga akan mengalami kesakitan seperti orang dewasa juga. Kanak-kanak yang sakit sangat menginginkan perhatian yang lebih dari ibu bapanya. Mereka juga akan mudah tasa tertekan jika ada orang lain yang menaga mereka dan bukan ibu bapa sendiri. Kasih sayang dari ibu bapa adalah sangat penting untuk perkembangan minda anak-anak.

Menjadi ibu bapa mestilah bijak dan bijak dalam memahami anak anda, tetapi permata hatimu akan mengalami tekanan yang tidak diingini jika komunikasi dengan bayi anda tidak sesuai. 

Kanak-kanak dan orang dewasa awal mempunyai organ badan yang sama, walaupun mereka difikirkan mempunyai perbezaan yang besar. Ketahui lebih lanjut mengenai ciri-ciri kanak-kanak yang mengalami tekanan dan bertindak secara positif untuk kebaikan bayi.

Sebagai ibu bapa, anda haruslah bijak dalam menangani keadaan anak-anak anda. Mereka adalah permata hati anda. Sudah pasti anda tidak mahu perkara yang buruk berlaku kepada mereka. kanak-kanak juga memerlukan perhatian yang sepatutnya mereka dapati dari ibu bapa.


SUMBER

Baca Juga : Adakah Serangan Stroke Boleh Berulang Kembali?




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2020/03/jenis-tekanan-yang-ada-pada-anak-anak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Demi Anak Kehendak Sendiri Diketepikan Ini Kos Sebenar Ibu Bapa Tanggung Setiap Bulan

Demi Anak Kehendak Sendiri Diketepikan Ini Kos Sebenar Ibu Bapa Tanggung Setiap Bulan

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 298 hits
Kos hidup di Malaysia pada masa ini memang meningkat saban tahun tetapi jika nafsu kita juga meningkat maka muncullah masalah Jika kita pandai menguruskan kehidupan kita hidup dalam keadaan ekonomi yang bobrok macam mana sekalipun Terbaru s...
Ibu Bapa Sekarang Yang Sayang Anak Berlebihan Jom Baca

Ibu Bapa Sekarang Yang Sayang Anak Berlebihan Jom Baca

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 397 hits
Sekarang ini zaman Ibu bapa sayang anak berlebihan Putri Kucing comelSengaja aku tulis tajuk macam tu senang paham Siapa yang berminat pasal topik ni boleh klik baca Yelah aku rasa betul entah kenapa mentaliti Ibu bapa sekarang tak sama lag...
Kesalahan Yang Kerap Dibuat Oleh Ibu Bapa Dalam Menidurkan Anak

Kesalahan Yang Kerap Dibuat Oleh Ibu Bapa Dalam Menidurkan Anak

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 199 hits
Pada mereka yang sudah bergelar ibu bapa pengetahuan tentang menjaga dan mendidik anda hendaklah dipelajari dan jangan melakukan semua itu sesuka hati jika tidak mahu kesan buruk yang akan anda rasai bila mereka sudah besar Kesalahan Yang K...
Tak Tahan Ibu Bapa Selalu Bertengkar Anak 11 Tahun Maut Terjun Dari Bangunan Rumah

Tak Tahan Ibu Bapa Selalu Bertengkar Anak 11 Tahun Maut Terjun Dari Bangunan Rumah

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 280 hits
Seorang kanak kanak perempuan berusia 11 tahun terjun dari tingkat 39 bangunan kediamannya pada 26 November lalu kerana tidak tahan dengan ibu bapanya yang selalu bertengkar Keluarga berkenaan tinggal di sebuah pangsapuri di barat Hanoi Pas...
Anak Dipukul Ibu Dan Bapa Tirinya Dengan Kabel Elektrik Periuk Nasi

Anak Dipukul Ibu Dan Bapa Tirinya Dengan Kabel Elektrik Periuk Nasi

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 168 hits
Viral di media sosial gambar seorang kanak kanak lelaki berusia 12 tahun didera oleh ibu bapanya Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor Senior Asisten Komisioner Md Yusof Ahmad berkata pihaknya telah menahan ibu bapa kepada mangsa untuk memba...
Nak Sangat Masuk Syurga Usahalah Sendiri Anak Alami Depression Akibat Terlalu Ditekan Ibu Bapa

Nak Sangat Masuk Syurga Usahalah Sendiri Anak Alami Depression Akibat Terlalu Ditekan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 473 hits
Nak sangat masuk syurga usahalah sendiri Anak alami depression akibat terlalu ditekan ibu bapaKehidupan setiap individu berbeza beza Ada kelebihan dan kekurangan masing masing Ada juga yang berasa sedih dan duka dengan kehidupan tetapi ada ...
Sedih Tengok Si Anak Kecil Termenung Macam Tu Si Ibu Bapa Sibuk Dengan Phone

Sedih Tengok Si Anak Kecil Termenung Macam Tu Si Ibu Bapa Sibuk Dengan Phone

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 249 hits
Di zaman moden ini kita selalu sibuk Kita menyerahkan sebahagian masa kita bersama anak kepada pembantu asing yang ada di rumah Atau mungkin pada pengasuh di taska Tiada lagi hubungan anak ibu bapa yang akrab Apa yang lebih menyedihkan apab...
Ibu Bapa Sambil Lewa Anak Anak Ligat Melepak

Ibu Bapa Sambil Lewa Anak Anak Ligat Melepak

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 189 hits
Oleh Shanika Abdullatib dan Anasathia Anak JenisPUTRAJAYA 4 MAC Isu lepak dan berpelesiran membabitkan kanak kanak di negara ini dilihat tidak berkesudahan malah sering dikaitkan dengan pelbagai permasalahan termasuk menunggang basikal lasa...
Hampir Setiap Awal Pagi Pasti Kelihatan Bapa Muda Ini Diapit 2 Anak Kecil Di Masjid

Hampir Setiap Awal Pagi Pasti Kelihatan Bapa Muda Ini Diapit 2 Anak Kecil Di Masjid

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 284 hits
Hampir setiap awal pagi pasti kelihatan bapa muda ini di apit oleh 2 anak lelaki kecilnya bersolat suboh di Masjid Al Ikhlas Seksyen 13 Shah Alam Saya sangat terpesona Betapa seorang ayah yang masih muda berupaya dan berusaha bangun awal pa...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch