Ibu Bapa Sambil Lewa Anak Anak Ligat Melepak


Oleh Shanika Abdullatib dan Anasathia Anak Jenis
PUTRAJAYA, 4 MAC: Isu lepak dan berpelesiran membabitkan kanak-kanak di negara ini dilihat tidak berkesudahan, malah sering dikaitkan dengan pelbagai permasalahan termasuk menunggang basikal lasak yang dikategorikan sebagai bahaya dan sukar diambil tindakan undang-undang.
Saban tahun, purata 100 kes kanak-kanak berpelesiran berjaya diselamatkan Jabatan Kebajikan Malaysia (JKM), sekali gus menunjukkan langkah proaktif diambil bagi membela nasib kanak-kanak ini.
Menerusi temu bual eksklusif wartawan Bernama, Pengarah Bahagian Kanak-Kanak JKM Arfan Sulaiman mengupas isu kanak-kanak melepak dan berpelesiran dengan lebih mendalam.
BERNAMA: Dengan kajian dan pemantauan yang dilakukan oleh JKM, boleh huraikan faktor utama penyebab kanak-kanak ini berpelesiran?
ARFAN: Saya percaya isu ini berlaku disebabkan pelbagai faktor dan paling menonjol adalah ibu bapa terlalu percaya dan mengambil mudah apabila anak mereka berada di luar. Ini dapat dapat dilihat apabila saban tahun lebih 100 aduan diterima mengenai kanak-kanak ini berpelesiran dan JKM sentiasa tampil dengan pelbagai kaedah untuk membantu dan menyelamatkan kanak-kanak ini.
Melalui pemerhatian kami juga, tidak dinafikan sikap ibu bapa yang ambil mudah serta terlalu mempercayai anak mereka menyebabkan kanak-kanak ini ‘berani’ berpelesiran sehingga lewat malam.
Tidak terkecuali apabila ibu bapa menganggap kawasan perumahan yang didiami selamat serta umur anak yang berusia sembilan hingga 15 tahun adalah sudah besar juga mendorong kanak-kanak ini berada di luar rumah tanpa pengawasan yang sewajarnya.
Kami melihat trend ini amat membimbangkan walaupun secara purata ia hanya 100 kes setahun yang dilaporkan. Jadi bagaimana dengan yang tidak dilaporkan?
Bagaimanapun, melihat jumlah aduan yang diterima kita dapat simpulkan masyarakat semakin berani membuat aduan terutama di Talian Kasih 15999. Ini secara tidak langsung menunjukkan sensitiviti masyarakat terhadap kes melibatkan kanak-kanak semakin meningkat.
BERNAMA: Ada ibu bapa yang terlalu percayakan anak-anak mereka dan disebabkan itu mendorong ‘membenarkan’ anak mereka berpelesiran hingga dinihari. Adakah ini boleh dianggap kecuaian?
ARFAN: Kita tidak boleh menyamaratakan kerana setiap kes berbeza daripada pelbagai faktor. Sebagai contoh, anak memberitahu pergi tuisyen atau ada kelas tambahan dan sudah tentu ibu bapa percaya.
Begitu juga dengan keadaan sosioekonomi sesebuah keluarga yang ‘memaksa’ ibu bapa meletakkan kepercayaan kepada kanak-kanak. Sebagai contoh, ada ibu bapa yang terpaksa bekerja syif dan tiada kemampuan menyediakan pembantu rumah atau penjaga. Jadi mahu tidak mahu, mereka terpaksa ‘membiarkan’ anak menjaga diri sendiri.
Jika ada yang mendakwa faktor saiz rumah yang kecil membuatkan kanak-kanak itu tidak selesa berada di rumah, ia juga tidak tepat kerana ada kes berpelesiran yang membabitkan kanak-kanak daripada keluarga berpendapatan mewah.
Bagaimanapun, jika terdapat aduan terutama daripada jiran terdekat kami akan siasat dan lakukan yang terbaik untuk membantu mencari jalan penyelesaian. Kita juga percaya, peranan ibu bapa dalam proses mendidik dan mencegah itu lebih penting dalam mengekang anak-anak daripada berpelesiran.
BERNAMA: Isu kanak-kanak berpelesiran/ lepak ini juga sering dikaitkan dengan aktiviti basikal lajak. Apa pandangan pihak tuan?
ARFAN: Persoalan paling penting di sini adalah siapa yang sediakan basikal, dan jika diubah suai siapa yang membenarkannya? Bagi saya, jika pencegahan awal oleh ibu bapa sudah diambil, sudah tentu aktiviti basikal lajak ini dapat dikekang.
BERNAMA: Selain daripada cadangan peraturan ‘waktu perintah berkurung’, apakah antara solusi lain yang boleh diguna pakai dalam usaha mengekang kanak-kanak ini daripada berpelesiran, sekali gus mendedahkan mereka kepada pelbagai risiko keselamatan.
ARFAN: Saya kira, usaha terbaik adalah membudayakan semula ‘jaga tepi kain orang’ yang selama ini diketepikan atas pelbagai alasan. Saya percaya, jiran adalah jaringan sokongan yang perlu diperkukuhkan terutama di kejiranan yang mempunyai kes-kes kanak-kanak berpelesiran ini.
Di samping itu, kefungsian ibu bapa juga perlu diberi perhatian. Maksud saya, sistem kekeluargaan yang kondusif perlu diwujudkan seperti kemahiran menguruskan rumah tangga dan ini secara tidak langsung mengurangkan kebarangkalian anak-anak berpelesiran.
Di samping itu, ibu bapa juga perlu belajar menerima hakikat jika anak mereka bermasalah termasuk suka berpelesiran. Terima teguran yang diberikan oleh jiran kerana mereka mungkin mata dan telinga keselamatan anak anda ketika anda tiada di rumah.
BERNAMA: Difahamkan, JKM sendiri mempunyai pasukan khas untuk membantu masyarakat menangani gejala sosial, terutama yang melibatkan kanak-kanak. Boleh terangkan lebih lanjut mengenai pasukan ini?
ARFAN: JKM telah menubuhkan Pasukan Pelindungan Kanak-kanak yang mempunyai 132 Pelindung Kanak-kanak dan 149 Pusat Aktiviti Kanak-kanak. Mereka ini terdiri daripada masyarakat atau individu di kawasan penempatan yang kami pilih dan akan menggerakkan pelbagai program atau mengambil tahu isu-isu yang berlaku di kawasan mereka.
Penubuhan pasukan ini difokuskan di kawasan yang kadar jenayah kanak-kanak tinggi, kawasan berkepadatan tinggi atau kawasan yang mempunyai masalah sosial yang tinggi.
Kami tubuhkan pasukan ini bagi mengekang kecenderungan perilaku kanak-kanak ke arah negatif dengan mengadakan aktiviti yang bergantung kepada keperluan tempat atau lokasi.
Selain itu, dalam akta kanak-kanak sendiri, JKM mempunyai peranan iaitu pegawai kami diwartakan sebagai Pelindung/Pegawai Akhlak. Ini bermaksud, Pelindung/Pegawai Akhlak yang diberi kuasa ini menyelamat kanak-kanak bagi kes melibatkan pengabaian kanak-kanak, pembuangan bayi malah berpelesiran.
Namun dalam menjalankan fungsi itu, JKM mempunyai garis panduan dan tertakluk kepada akta dan kategori kanak-kanak yang perlu diselamatkan.
-BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/03/ibu-bapa-sambil-lewa-anak-anak-ligat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jenis Tekanan Yang Ada Pada Anak Anak Anda Yang Perlu Setiap Ibu Bapa Tahu

Jenis Tekanan Yang Ada Pada Anak Anak Anda Yang Perlu Setiap Ibu Bapa Tahu

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 259 hits
Mungkin anda hanya berfikir masalah stress hanya akan berlaku pada orang dewasa sahaja Tahukah anda gejala stres juga boleh mempengaruhi kanak kanak juga tanpa anda sedari Mungkin masalah seperti ini jarang sekali kita dengar dan berlaku Je...
Kesalahan Yang Kerap Dibuat Oleh Ibu Bapa Dalam Menidurkan Anak

Kesalahan Yang Kerap Dibuat Oleh Ibu Bapa Dalam Menidurkan Anak

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 199 hits
Pada mereka yang sudah bergelar ibu bapa pengetahuan tentang menjaga dan mendidik anda hendaklah dipelajari dan jangan melakukan semua itu sesuka hati jika tidak mahu kesan buruk yang akan anda rasai bila mereka sudah besar Kesalahan Yang K...
Tiktok Kini Membolehkan Ibu Bapa Menetapkan Had Masa Penggunaan Untuk Anak Anak

Tiktok Kini Membolehkan Ibu Bapa Menetapkan Had Masa Penggunaan Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 548 hits
https ift tt eA8V8J Dengan perkembangan arena media sosial salah satu perkara yang sering menjadi kerisauan ramai pihak adalah berkaitan dengan masa lama yang dihabiskan untuk melayari media sosial dan internet Untuk mengatasinya sejumlah p...
Tak Tahan Ibu Bapa Selalu Bertengkar Anak 11 Tahun Maut Terjun Dari Bangunan Rumah

Tak Tahan Ibu Bapa Selalu Bertengkar Anak 11 Tahun Maut Terjun Dari Bangunan Rumah

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 281 hits
Seorang kanak kanak perempuan berusia 11 tahun terjun dari tingkat 39 bangunan kediamannya pada 26 November lalu kerana tidak tahan dengan ibu bapanya yang selalu bertengkar Keluarga berkenaan tinggal di sebuah pangsapuri di barat Hanoi Pas...
Anak Dipukul Ibu Dan Bapa Tirinya Dengan Kabel Elektrik Periuk Nasi

Anak Dipukul Ibu Dan Bapa Tirinya Dengan Kabel Elektrik Periuk Nasi

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 168 hits
Viral di media sosial gambar seorang kanak kanak lelaki berusia 12 tahun didera oleh ibu bapanya Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor Senior Asisten Komisioner Md Yusof Ahmad berkata pihaknya telah menahan ibu bapa kepada mangsa untuk memba...
Ibu Bapa Sekarang Yang Sayang Anak Berlebihan Jom Baca

Ibu Bapa Sekarang Yang Sayang Anak Berlebihan Jom Baca

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 397 hits
Sekarang ini zaman Ibu bapa sayang anak berlebihan Putri Kucing comelSengaja aku tulis tajuk macam tu senang paham Siapa yang berminat pasal topik ni boleh klik baca Yelah aku rasa betul entah kenapa mentaliti Ibu bapa sekarang tak sama lag...
Ibu Minta Anak Menari Gelek Sambil Minta Maaf Didenda Kerana Ketuk Kepala Adik

Ibu Minta Anak Menari Gelek Sambil Minta Maaf Didenda Kerana Ketuk Kepala Adik

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 320 hits
Pergh Lain macam budak lelaki ni kena denda dengan ibunya Korang tengok tak video yang tular di media sosial baru baru ini Hehe Bila tengok video tu Ohmedia rasa bersalah nak gelakkan tetapi rasa kesian pun ada Menurut perkongsian Rabiatul ...
Demi Anak Kehendak Sendiri Diketepikan Ini Kos Sebenar Ibu Bapa Tanggung Setiap Bulan

Demi Anak Kehendak Sendiri Diketepikan Ini Kos Sebenar Ibu Bapa Tanggung Setiap Bulan

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 298 hits
Kos hidup di Malaysia pada masa ini memang meningkat saban tahun tetapi jika nafsu kita juga meningkat maka muncullah masalah Jika kita pandai menguruskan kehidupan kita hidup dalam keadaan ekonomi yang bobrok macam mana sekalipun Terbaru s...
Pastikan Rezeki Ibu Bapa Terima Benar Benar Berkat Barulah Anak Tak Keras Hati

Pastikan Rezeki Ibu Bapa Terima Benar Benar Berkat Barulah Anak Tak Keras Hati

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 383 hits
Anak adalah anugerah dan amanah Allah SWT kepada ibu bapa Adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai khalifah di muka bumi ini untuk membentuk budi pekerti yang mulia berlandaskan syariat Islam Pembentukan itu haruslah dilakukan ketika merek...
Adapting To Consumer Behavior

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord

Dap Sudah Perangai Sama Sakau Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Nga Kor Ming Azmin Ali

Polis Raub Menahan Empat Lelaki Bantu Siasatan Kes Gaduh Di Pakir Sebuah Kuil Pada Ahad Lalu