Kerjasama Dengan Ph Pembebasan Najib Masih Hantui Umno


bharian.com.my
Oleh Fahmy A Rosli 
[email protected] Ogos 29, 2024 
Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyampaikan ucapan pada sesi Penggulungan Presiden sempena Perhimpunan Agung UMNO (PAU) sempena Perhimpunan Agung UMNO 2024 di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTCKL). - Foto NSTP/AIZUDDIN SAAD
Rata-rata pemimpin dan perwakilan yang ditemui menyifatkan mood Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2024 melabuhkan tirainya Sabtu lalu, dalam keadaan baik. Namun, pada perhimpunan itu, ada juga perwakilan UMNO menyindir, 'nasib baik BN menang PRK Nenggiri, kalau tidak mood perhimpunan kali ini mesti suram'.

Itulah berkat Barisan Nasional (BN) menerusi UMNO berjaya merampas balik kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Nenggiri daripada BERSATU, apabila memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) kerusi pada 17 Ogos lalu, seminggu sebelum PAU berlangsung, kata seorang perwakilan lain dari negeri utara.

Apabila UMNO menerusi calonnya, Ketua Pemuda UMNO Kelantan, Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani berjaya memenangi PRK itu, ramai perwakilan menyifatkan parti keramat orang Melayu itu sudah kembali bangkit menunjukkan prestasi baik dilakar di bawah teraju Presiden, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang juga Pengerusi BN.

Di sebalik kemenangan UMNO/BN di Nenggiri, ia dilihat masih belum dapat membuatkan UMNO khususnya dalam kalangan ahlinya berasa selesa dengan kejayaan itu kerana masih ada yang kurang selesa dengan kerjasama BN dengan Pakatan Harapan (PH) dalam Kerajaan Perpaduan.

Ini kerana, sepanjang PAU berlangsung, isu kerjasama dengan PH, sama ada mahu 'go solo' dan isu memperjuangkan hak dan nasib Melayu serta Islam adalah antara isu paling banyak ditekankan selain memajukan ekonomi Melayu Bumiputera serta pendidikan.

Tidak terkecuali, isu pembebasan bekas Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak yang terkenal jolokan 'bossku' antara menjadi tumpuan sepanjang PAU berlangsung. Ia mungkin kerana isu terkait 'bossku' agak dominan atau populis sifatnya kerana dilihat dekat dengan hati akar umbi UMNO dan pemimpin tertentu.

Ia dapat dilihat apabila sebanyak 72 daripada 171 bahagian UMNO mengusulkan untuk menuntut parti meneruskan agenda memberi keadilan dan pengampunan penuh kepada bekas perdana menteri itu.

Menurut Setiausaha Agung UMNO, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki, usul itu adalah tertinggi pernah diperoleh dalam PAU berbanding perhimpunan agung sebelum ini.

Selain itu, timbul dakwaan tidak ramai kehadiran perwakilan dari sebuah negeri di Pantai Timur pada perhimpunan agung kali ini, kerana dikatakan tidak berpuas hati dengan usaha pemimpin tertinggi UMNO membebaskan Najib.

Boleh dilihat isu berkait pembebasan Najib sebenarnya masih menjadi topik malar segar kerana ia bagaikan tidak sah jika tidak dibangkit atau diperkatakan kerana aura, jasa dan pengaruh 'bossku' bukan calang-calang dalam sanubari orang UMNO dan akar umbi.

Hal ini kerana, ada pihak percaya dengan pembebasan Najib, ia dapat menjadi pemangkin untuk mengembalikan prestasi UMNO lebih-lebih lagi apabila hendak mengharungi Pilihan Raya Umum ke-16 (PRU16) menerusi agenda 'UMNO kembali dominan'.

Perkara itu dinyatakan jurucakap UMNO Terengganu, Mohd Iskandar Jaafar yang tidak menolak, pembebasan Najib turut akan memberi manfaat kepada PH sebagai parti dominan dan terbesar dalam Kerajaan Perpaduan ketika ini.

Meskipun barisan kepemimpinan UMNO sama ada di peringkat tertinggi atau bahagian dilihat boleh menerima kerjasama BN dengan PH, namun di peringkat akar umbi boleh dikatakan masih ada yang tidak dapat menerima kolaborasi itu.

Mana tidaknya, setiap kali perhimpunan agung berlangsung boleh dikatakan setiap perwakilan hadir, seperti tidak lekang dengan isu membabitkan parti lawan yang sekarang ini sudah berkawan.

Maka, dapat dilihat, PAU kali ini lebih cenderung menjadi pentas untuk 'mentarbiah' ahli parti mengenai kebaikan hasil kerjasama dengan PH. Justeru, banyak pencerahan dan penjelasan turut dihidangkan kepada perwakilan berkaitan permasalahan itu.

Antaranya jaminan keistimewaan orang Melayu dan Islam tidak terancam di bawah Kerajaan Perpaduan, seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan.

Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO, Datuk Shamsul Anuar Nasarah turut berkata, pentas PAU kali ini antara lain menegaskan prinsip dan ideologi parti tidak berubah dalam soal mempertahankan Islam, Melayu dan Bumiputera tetapi kekal menghormati kepelbagaian serta menghormati kaum lain.

Timbalan Menteri Dalam Negeri yang juga Ahli Parlimen Lenggong itu berkata, ia bermakna dalam dinamik politik berbeza, prinsip dipegang UMNO tidak berubah bahkan kekal diperkukuhkan dalam melaksanakan hal berkaitan soal Islam, Melayu dan Bumiputera.

Tambahnya, pentas sama berperanan untuk menegaskan kepada ahli UMNO supaya memahami perubahan berlaku di bawah dan mesti meletakkan parti ini sesuai dengan perubahan sekarang.

Sementara itu, pada sesi PENTalk platform anjuran Penerangan UMNO, Ahli MKT, merangkap Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir, menegaskan UMNO berikrar untuk terus memastikan Universiti Teknologi MARA (UiTM) kekal sebagai institusi pengajian tinggi (IPT) bagi orang Melayu dan Bumiputera.

Puteri UMNO turut mahu parti terus memberi perhatian dengan memperkukuh tiga teras diperjuangkan parti iaitu agama, pendidikan dan ekonomi, bagi mengembalikan sokongan orang Melayu serta Bumiputera kepada UMNO.

Ketika sesi penggulungan perhimpunan tempoh hari, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, memberi jaminan tidak akan sesekali membiarkan Melayu selaku bangsa majoriti di negara ini menjunam, selain menyebabkan Islam terancam.

Beberapa perwakilan juga menyuarakan hal sama dengan mahu UMNO kembali menjadi tonggak dan penggerak utama bersama badan bukan kerajaan (NGO) serta parti politik Melayu kerana melihat berlaku perpecahan dalam kalangan orang Melayu sangat ketara ketika ini, khasnya pasca PRU15.

Secara kesimpulannya, 'perkahwinan' antara UMNO menerusi BN dengan PH masih menghantui segelintir ahli parti itu yang bimbang ia mungkin mengancam kedudukan Islam, Melayu dan Bumiputera yang dilindungi Perlembagaan serta perlembagaan parti.

Apa yang jelas, Perhimpunan Agung UMNO yang tidak dihadiri wakil PH menjadikan pentas itu disasarkan untuk memulihkan kembali atau memperbaiki hubungan sesama ahli dalam UMNO yang perlu berubah, mengambil kira kedinamikan landskap politik negara


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/08/kerjasama-dengan-ph-pembebasan-najib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemuda Umno Tanya Kerajaan Titah Adendum Najib Wujud Atau Tidak

Pemuda Umno Tanya Kerajaan Titah Adendum Najib Wujud Atau Tidak

papar berkaitan - pada 25/8/2024 - jumlah : 123 hits
kosmo com myOleh HARRITH HISHAM24 Ogos 2024 9 52 pmDr Akmal pada penggulungan Perhimpunan Agung Umno 2024 di Pusat Dagangan Dunia m hari ini Foto oleh FARIZ RUSADIO KOSMO KUALA LUMPUR Pemuda UMNO meminta kerajaan untuk menjelaskan sama ada ...
Titah Adendum Pengampunan Najib Pemuda Umno Akan Mohon Menghadap Sultan Pahang

Titah Adendum Pengampunan Najib Pemuda Umno Akan Mohon Menghadap Sultan Pahang

papar berkaitan - pada 25/8/2024 - jumlah : 72 hits
KUALA LUMPUR Pemuda UMNO memaklumkan pihaknya akan memohon untuk menghadap Sultan Pahang Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah berhubung isu Titah Adendum dalam kes pengampunan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak K...
Beberapa Persoalan Tentang Usul 72 Umno Bahagian Tuntut Pengampunan Penuh Najib

Beberapa Persoalan Tentang Usul 72 Umno Bahagian Tuntut Pengampunan Penuh Najib

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 68 hits
Setiausaha Agung UMNO Dr Asyraf Wajdi Dusuki memaklumkan kepada perwakilan Perhimpunan Agung UMNO atau PAU2024 bahawa sebanyak 72 usul diterima daripada UMNO bahagian di seluruh negara yang menuntut Najib Razak diberi pengampunan penuh Kata...
Ismail Sabri Harap Azalina Rayu Pembebasan Najib

Ismail Sabri Harap Azalina Rayu Pembebasan Najib

papar berkaitan - pada 29/8/2024 - jumlah : 110 hits
bharian com myOleh Ogos 28 2024Ismail Sabri dalam program Podcast Keluar Sekejap yang dihoskan Khairy Jamaluddin dan Shahril Hamdan yang disiarkan hari ini KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob meminta kepemimpin...
Umno Resolute In Fighting For Najib Says Zahid

Umno Resolute In Fighting For Najib Says Zahid

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 69 hits
Umno president Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi says the party remains resolute in fighting for its incarcerated former leader Datuk Seri Najib Razak If anyone is still questioning our commitment I want to assure you that the party remains ...
Umno Going Solo We Ll Decide Closer To Ge16 Says Tok Mat

Umno Going Solo We Ll Decide Closer To Ge16 Says Tok Mat

papar berkaitan - pada 25/8/2024 - jumlah : 59 hits
It is unfair to evaluate Umno s strength now to decide whether the party should go it alone in the 16th General Election says Umno deputy president Datuk Seri Mohamad Hasan He said the party leadership would look into the matter thoroughly ...
Betul Ke Melayu Perlu Umno Atau Umno Perlu Melayu

Betul Ke Melayu Perlu Umno Atau Umno Perlu Melayu

papar berkaitan - pada 25/8/2024 - jumlah : 66 hits
kosmo com myOleh MOHD RASDAN AHMAD24 Ogos 2024 7 23 pmJohari berucap pada penggulungan Perhimpunan Agung UMNO 2024 di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur di sini hari ini Foto oleh FARIZ RUSADIO KOSMO KUALA LUMPUR Naib Presiden UMNO Datuk Ser...
Cita Cita Umno Era Parti Dominan Sudah Berlalu

Cita Cita Umno Era Parti Dominan Sudah Berlalu

papar berkaitan - pada 25/8/2024 - jumlah : 86 hits
Cita cita Umno Era parti dominan sudah berlalu ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be N ii5V42qJ8 src in org https www youtube com embed N ii5V42qJ8 wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube co...
One Party Dominance A Thing Of The Past Analysts Tell Umno

One Party Dominance A Thing Of The Past Analysts Tell Umno

papar berkaitan - pada 25/8/2024 - jumlah : 98 hits
Oh Ei Sun says if Umno really wants to regain dominance it must go back to championing benefits for the masses rather than a select few A political analyst has dismissed Umno Youth chief Dr Akmal Saleh s call for the party to work towards r...
Mama Journey Komensmen 23 Iab

Ainz Tulpe Leads With Exclusive Tirtir Launch In Malaysia

Jem Teruk Ada Yang Tidur Ditepi Jalan Seorang Meninggal Sesak Nafas

Why Property Maintenance Is Crucial For Preserving The Value Of Your Investment

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord

Tottenham Hotspur Announces Ant International As Global Payment Solutions And Digital Wallet Partner

Doa Susah Tidur Karena Gelisah

Hentian Sebelah Pedas Linggi


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia


Lirik Lagu Lukisan Bella Astillah

16 Finalis Cilik The Chosen One Musim 2 Evolusi Bintang Baharu

May Begegar Segunung Rindu Chord

Mondello G Distrion Sarah De Warren Every Time I Touch You Chord

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs