Kerajaan 30 Hari Jika Tanpa Mou Tajuddin



Kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berdepan risiko menjadi ‘kerajaan 30 hari’ jika tidak menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Pakatan Harapan (PH),” kata Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman.
(Suara TV) – Memetik Utusan Malaysia, beliau mendakwa, tindakan segera itu dilihat sebagai jaminan kerana bilangan yang menyokong kerajaan sangat tipis dengan jumlah 114 sokongan, sekali gus boleh tumbang bila-bila masa.
“Masing-masing nak gunakan kesempatan ambil peluang ini untuk mengukuhkan parti masing- masing. Untuk apa? Persediaan nak menghadapi pilihan raya umum tidak lama lagi, apa dia kaedah yang diperoleh parti kerajaan? Apa yang dibuat oleh parti pembangkang? MoU lah. Kalau parti pembangkang dapat peruntukan sama dengan kerajaan, bermakna RM3 juta setiap kawasan, mereka nak berkempen habis-habis, habislah kerajaan.
“Tapi nak buat macam mana? Kalau nak, kita kena bersetuju tawaran itu. Kalau tidak, kita akan ada Perdana Menteri dua minggu sahaja lah. Keuntungan bagi pihak kita, tidak diganggu. Maknanya kita stabil sampai Julai tahun depan.
“(Tanpa MoU) hari ini kita nak lalui hari mendatang pun tercungap-cungap,” katanya.
Tajuddin berkata, beliau memahami keadaan Perdana Menteri yang ‘tersepit’ dalam membuat keputusan kerana dalam masa yang sama, Ismail Sabri perlu menjaga kepentingan parti dalam politik.
“Kita sebagai pemimpin memang kena jaga kepentingan parti dan dalam masa yang sama perlu diingat yang kita adalah pemimpin kerajaan. Dia ada dua ‘topi’, satu kerajaan, satu parti. Parti ini ada tatakelola dia sendiri.
“UMNO? Setakat ini okeylah,” ujarnya ringkas.
Terdahulu, ditanya sama ada UMNO mempunyai masalah dengan dasar kerajaan yang diputuskan Ismail Sabri tanpa perbincangan dengan parti.
Mengulas lanjut, katanya, meskipun dilihat keputusan Perdana Menteri membelakangi parti, ia mengambil kira semangat menjunjung titah Yang di-Pertuan Agong supaya mengadakan persefahaman dengan semua pihak termasuk bersama pembangkang.
“Memang nampak mendahului parti, tetapi niat dia baik. Yang di-Pertuan Agong pun dah menasihatkan supaya ada kerjasama dengan pembangkang, jadi dia nak respons pada perkara itu dan dia buat cepat kerana Parlimen dah nak mula bersidang ketika itu.
“Jadi di situ akan wujud satu kestabilan politik yang mengambil konsep ‘menang-menang’ antara kedua-dua pihak,” katanya lagi.
Kerajaan Persekutuan dan PH pada minggu lalu melakar sejarah negara dengan memeterai MoU Transformasi dan Kestabilan Politik yang berlangsung di Parlimen.
Perdana Menteri berkata, MoU tersebut merangkumi enam perkara termasuk Pemerkasaan Pelan Covid-19, Transformasi Pentadbiran serta Pembaharuan Parlimen.
Tiga lagi adalah kebebasan Institusi Kehakiman, Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dan Pembentukan Jawatankuasa Pemandu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/09/20/kerajaan-30-hari-jika-tanpa-mou-tajuddin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Persoalan Yg Berlegar Siapa Yang Kena Check Mate Di Mou Kerajaan Dan Pembangkang

Persoalan Yg Berlegar Siapa Yang Kena Check Mate Di Mou Kerajaan Dan Pembangkang

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 251 hits
Kedua dua pihak telah memberi hujah masing masing dan yang paling bersungguh sungguh mempertahankannya adalah pembangkang Mereka bagai dikejar bayang sendiri dihantui dan takut penyokonng salahkan mereka Kaki ampu cybertrooper pembangkang p...
Mou Kerjasama Kerajaan Pembangkang Menyebelahi Ph

Mou Kerjasama Kerajaan Pembangkang Menyebelahi Ph

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 272 hits
Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik yang ditandatangani petang tadi merupakan satu kemenangan kepada perjuangan rakyat sejak dua dekad lalu Senang dengan kerjasama Kerajaan Perikatan Nasional dan Pakatan Harapan itu ...
Pm Fb Belum Ulas Mou Ph Kerajaan Kerana Terkedu Kemungknan Ke Penjara

Pm Fb Belum Ulas Mou Ph Kerajaan Kerana Terkedu Kemungknan Ke Penjara

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 269 hits
Mengapa Najib belum lagi ulas MoU kerajaan dengan PH Oleh FAZLI RADZI September 14 2021Tidak seperti kelazimannya Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat pantas mengulas isu isu politik semasa dengan ayat yang menarik Namun tidak nampaknya untuk...
10 Tanya Jawab Mou Kerajaan Pn Ph

10 Tanya Jawab Mou Kerajaan Pn Ph

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 449 hits
Oleh Hassan Abdul Karim Soalan 1 Adakah Pakatan Harapan telah menyerah kalah kepada kerajaan Ismail Sabri Yaakob apabila menandatangani Memorandum Persefahaman dengan Kerajaan Jawapan Tidak PH tidak menyerah kalah PH tetap memainkan peranan...
Gempar Ph Bakal Tarik Diri Dari Mou Dengan Kerajaan

Gempar Ph Bakal Tarik Diri Dari Mou Dengan Kerajaan

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 196 hits
September 19 2021 PH bakal tarik diri dari MoU dengan kerajaan Pakatan Harapan akan menarik diri sekiranya kerajaan tidak melaksanakan semua perkara yang dipersetujui dalam Memorandum persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik yang di...
Perjanjian Malaysia 1963 Antara 6 Perkara Dalam Mou Kerajaan Pembangkang

Perjanjian Malaysia 1963 Antara 6 Perkara Dalam Mou Kerajaan Pembangkang

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 183 hits
MALAYSIA NOW Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob berkata memorandum tersebut adalah cara untuk mencari penyelesaian kepada sebarang permasalahan demi mencapai matlamat Malaysia makmur inklusif dan mampan Wakil pemimpin utama kerajaan dan pe...
Mou Kerajaan Ph Bukan Kerajaan Campuran

Mou Kerajaan Ph Bukan Kerajaan Campuran

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 192 hits
Terdapat beberapa kekeliruan penyokong Pakatan Harapan berhubung memorandum persefahaman antara Kerajaan Perikatan Nasional dan PH yang akan ditandatangani pada petang ini Menurut Pengarah Komunikasi PH Fahmi Fadzil tidak banyak berubah dal...
Pihak Kerajaan Silap Ingatkan Dengan Sain Mou Ph Akan Jadi Bisu Hakikatnya Tidak

Pihak Kerajaan Silap Ingatkan Dengan Sain Mou Ph Akan Jadi Bisu Hakikatnya Tidak

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 149 hits
BUKAN MACAM PAK LEBAI DAPAT JAWATAN JADI DIAM MEMBISU HILANG SEMUANYA YANG DULUNYA MENGKRITIK ITU BEZANYA PARTI LEBAI DAN PH KEADAAN INI NYATA DAN RAKYAT MELIHAT Cuma nak tunjuk kepada mereka yang bimbang sangat dengan MoU antara PH dan ker...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024