Kena Pukul Tengok Benda Ganas Anak Trauma Besar Nanti Mereka Pula Macam Tu


Sokongan serta keprihatinan ibu ayah sangat penting ketika tempoh tumbesaran si anak. Anak yang mendapat perhatian secukupnya dari ibu ayah akan membesar menjadi individu yang cemerlang dan positif. Oleh itu, perhatikan anak-anak ketika mereka membesar. Tunjukkan contoh yang baik supaya anak-anak tidak keliru dengan didikan yang diberikan.
Sesetengah kanak-kanak mungkin membesar sedikit lambat atau tidak seperti yang diharapkan orang tuanya. Sebenarnya, apa yang dilalui anak-anak akan memberi kesan kepada mereka. Pengalaman akan membentuk perwatakan mereka, jika ibu ayah tidak memahami akan mengeruhkan lagi keadaan. Penulis Ilmu Keibubapaan & Psikologi Kanak-Kanak, Ummu Aminah ada berkongsi tentang hal ini.

TRAUMA BERLAKU PADA KANAK-KANAK?
Antara salah satu teknik untuk mengetahui bahawa kanak-kanak telah mencapai tahap mind complex apabila mereka sudah boleh menghasilkan garisan bersambung. Line connect to each other. Seperti; bulatan. Perkara ini boleh dilihat apabila kanak-kanak melakukan scribbles.
Mind complex – minda kompleks terjadi pada kanak-kanak yang mencecah usia 2 tahun. Mengapa 2 tahun? Menurut kajian pendidikan awal kanak-kanak, secara menyeluruh minda mereka telah melalui satu proses unverbal observation. kanak-kanak pada peringkat awal usia memahami sesuatu peristiwa dan tindak balas sekeliling melalui pemerhatian yang tidak bersuara. Mereka hanya melihat dan record. Saved!
Artikel Lain: [Normalkah Jika Anak Berimaginasi Ada Teman Bermain? Ini Pandangan Pakar!]
Sewaktu bayi juga perkara ini berlaku dalam simpanan memori mereka. Simpanan memori kanak-kanak bukan sahaja melalui verbal atau observation yang mereka lalui semata-mata malah sentuhan juga tergolong dalam kompleks ini. Bayi yang dicabul atau kanak- kanak yang dirogol, didera mental dan emosi, dipukul dengan aggresive mempunyai kesan sentuhan keganasan.

Walaupun peristiwa itu seawal usia mereka tetap akan mengalami traumatize dan tidak akan lupa. Pada kelembutan memori kanak-kanak akan terkesan satu goresan calar keganasan. Maka itu akan menjadi bayang atau skrin layar pada minda psiko mereka.
Mind complex adalah tahap kanak-kanak sedang mengalami fasa rumit. Rumit dari sudut emosi, behaviour, cognitive, believe dan etc. Setiap kanak-kanak akan mengalami fasa ini dan ianya merupakan satu kebiasaan. Perbezaannya ialah bagaimana kanak-kanak itu melepasinya secara natural atau tidak. Kanak-kanak yang boleh melepasi fasa ini dikategorikan sebagai natural dan normal. malah kanak-kanak yang tidak mampu melepasi fasa ini memerlukan support dan bantuan luar spt treatment atau assessment child psychology.
Antara kesan kanak-kanak yang tidak dapat melepasi fasa ini mereka akan mengalami gangguan disorders seperti; autism, slow-learner, adhd,hyperactive, ptsd, identity crisis/confusion, dsyphoria/ gender dsyphoria (kanak-kanak mengalami kecelaruan jantina)-kritikal dan berbagai lagi.
Ibu bapa tidak mengetahui punca mengapa perubahan karakter dan tingkah laku anak berlaku. Mungkin seawal umur 1 tahun 7 bulan anak merupakan seorang yang aktif, ceria, boleh mengeluarkan suara, bermain dll. Namun apabila mencecah usia 2 tahun ke atas anak tiba-tiba menjadi tidak mahu @ tidak boleh bercakap, menyendiri, tidak mahu berkawan, tidak aktif, kurang ceria. Sifat yang dihasilkan kanak-kanak pastinya merujuk sejarah lampau yang mereka lalui tanpa pengetahuan ibu bapa. Mungkin juga ibu bapa terlepas pandang. Hal ini yang menjadi sebab utama trauma berlaku kepada kanak-kanak.
Artikel Lain: [Anak Korek Hidung, Keluar Cecair Hitam. Rupanya Ada Bateri Jam Dalam Tu!]
Keadaan bertambah rumit apabila ibu bapa yang kurang arif hal ini akan memarahi, menjerit, menengking dan memukul anak itu kerana anak tidak memberansangkan seperti kanak-kanak normal lain atau kerana faktor emosi yang tertekan melihat perkembangan anak terbantut.

Apabila crisis ini berlaku,ianya akan meninggalkan kesan tembok hitam pada jiwa kanak-kanak itu sehingga mereka mencapai umur adolesents (10-24 tahun). Ibarat seorang kanak-kanak terkurung didalam sangkar yang dikunci oleh ibu bapa mereka sendiri, namun diherdik untuk keluar dari sangkar itu tanpa dibukakan kunci sangkar. Begitulah gambaran jiwa kanak-kanak yang mereka rasai.
Rentetan dari hal ini ianya akan menyumbang trauma yang lebih dahsyat lagi. Apabila trauma kanak-kanak tidak dapat diubati dan dibendung mereka akan mengalami fasa adolescents yang buruk. Seperti; melakukan keganasan, kerosakan, mencuri, merompak, menipu,merogol, mencabul dan akhir sekali membunuh. Simptom kelakuan ini adalah kerana gangguan emosi/mental serta trauma kanak-kanak pada masa lampau yang masih bermain dalam memori.

Oleh itu, ambil pendekatan serius hal ehwal parenting dan juga dunia kanak-kanak. Mereka hari ini adalah cerminan anda di masa akan datang. Selamat berusaha!
The post Kena Pukul & Tengok Benda Ganas Anak Trauma. Besar Nanti, Mereka Pula Macam Tu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kena-pukul-tengok-benda-ganas-anak-trauma-besar-nanti-mereka-pula-macam-tu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Pandang Remeh Selalu Herdik Pukul Anak Buat Mereka Hilang Hormat Membesar Jadi Biadap

Jangan Pandang Remeh Selalu Herdik Pukul Anak Buat Mereka Hilang Hormat Membesar Jadi Biadap

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 559 hits
Setiap ibu ayah pasti menginginkan yang terbaik untuk anak anak Bahkan sanggup berbuat apa saja demi anak anak Dalam proses membesarkan anak anak harus juga diterapkan nilai murni serta disiplin dalam diri mereka Terlalu menginginkan anak m...
Mengamuk Tak Dapat Apa Dia Nak Explain Supaya Anak Faham Takut Sampai Besar Macam Tu

Mengamuk Tak Dapat Apa Dia Nak Explain Supaya Anak Faham Takut Sampai Besar Macam Tu

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 292 hits
Apabila anak anak bermain tiba tiba dia menarik diri dan mula bosan dengan aktiviti yang sedang dilakukan Itu biasa berlaku dalam kalangan kanak kanak yang sedang membesar Ia akan terjadi sekiranya dia tak dapat apa yang dia inginkan Terapi...
Sambutlah Tangan Ibu Ayah Ya Sayang Sakit Bersalin Belum Hilang Anak Pula Dijemput Ilahi

Sambutlah Tangan Ibu Ayah Ya Sayang Sakit Bersalin Belum Hilang Anak Pula Dijemput Ilahi

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 314 hits
Setiap orang ujiannya lain lain Tak kira dalam apa situasi sekalipun hanya Allah yang tahu Ada yang diberi ujian anak sakit kehilangan anak selepas dilahirkan atau macam macam lagi Bagi kita yang masih bernasib baik dan diberikan kesenangan...
Biarlah Anak Nak Main Lasak Sikit Panjat Sana Sini Bimbang Nanti Anak Jadi Penakut

Biarlah Anak Nak Main Lasak Sikit Panjat Sana Sini Bimbang Nanti Anak Jadi Penakut

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 579 hits
Anak jadi penakut tak lasak dan tak mahu buat itu ini sebenarnya bukan disebabkan oleh personaliti anak itu sendiri sebaliknya cara dan penyamapaian mak ayah yang membuatkan anak anak sejak kecil jadi penakut Sejak kecil lagi mak dan ayah s...
Cabar Minat Kemahiran Anak Kita Biarkan Mereka Berkreatif Dengan Kempen Lego

Cabar Minat Kemahiran Anak Kita Biarkan Mereka Berkreatif Dengan Kempen Lego

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 252 hits
Rutin kehidupan anak anak di rumah sepanjang waktu PKPP ini pastinya membuatkan anak anak semakin bosan Selain melalui rutin dan jadual kerja yang diberikan oleh guru apa kata sesekali suntik rasa dan semangat anak anak dengan menghadiah se...
Nak Ajar Anak Biar Dari Kecil Jangan Dah Besar Dia Buat Salah Sibuk Nak Marahkan

Nak Ajar Anak Biar Dari Kecil Jangan Dah Besar Dia Buat Salah Sibuk Nak Marahkan

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 321 hits
Tugas untuk membesarkan serta mendidik anak anak bukan mudah Setiap ibu ayah mempunyai pendekatan yang berbeza untuk membentuk sahsiah serta perwatakan anak Sepanjang tempoh tumbesaran mereka sangat penting untuk ibu ayah berada di sisi mer...
Gara Gara Air Masak Saya Hampir Kehilangan Anak Baru Lahir Hingga Kini Trauma

Gara Gara Air Masak Saya Hampir Kehilangan Anak Baru Lahir Hingga Kini Trauma

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 300 hits
Semua yang berlaku ni ada hikmah Gara gara air masak saya hampir kehilangan anak sendiri Mungkin bagi orang lain bayi diberikan air masak atau makan sebelum cukup 6 bulan tiada masalah tapi kejadian yang berlaku tahun lalu pada anak sulung ...
Anak Najib Berjiwa Besar Beri Laluan Kepada Ajk Pemudanya Bertanding

Anak Najib Berjiwa Besar Beri Laluan Kepada Ajk Pemudanya Bertanding

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 503 hits
Aku sanjung tinggi semangat dan pengorbanan yg ditunjukkan oleh Saudara Mohd Nizar Bin Mohd Najib yg sedia memberi laluan menyokong malah telah berjanji akan bekerja keras bagi memastikan kemenangan besar menjadi milik calon BN di PRK DUN C...
Ibu Trauma Anak Kena Gigit Cakar Dengan Kucing Depan Mata Luka Di Muka Kepala Sampai Kena 5 Jahitan

Ibu Trauma Anak Kena Gigit Cakar Dengan Kucing Depan Mata Luka Di Muka Kepala Sampai Kena 5 Jahitan

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 316 hits
Kucing antara haiwan yang menjadi pilihan masyarakat di Malaysia untuk dipelihara Memang comel dan manja sahaja mereka tapi ada ketikanya kucing juga boleh mengamuk dan mencederakan manusia Seperti yang dikongsikan oleh Puan Nor Hidayah Isa...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau