Biarlah Anak Nak Main Lasak Sikit Panjat Sana Sini Bimbang Nanti Anak Jadi Penakut


Anak jadi penakut, tak lasak dan tak mahu buat itu ini sebenarnya bukan disebabkan oleh personaliti anak itu sendiri sebaliknya cara dan penyamapaian mak ayah yang membuatkan anak-anak sejak kecil jadi penakut.
Sejak kecil lagi, mak dan ayah sepatutnya membiasakan anak-anak dengan pelbagai persekitaran yang mencabar sambil dipantau sebaiknya agar anak-anak dapat bereksplorasi malah paling utama dapat menghilangkan rasa takut dan berani mencuba dalam segala hal.
Menurut Teacher Lin, Penasihat Terapi Diri Kanak-Kanak, anak-anak perlu dibiarkan untuk bereksplorasi dengan sebaiknya sejak kecil. Biar anak lasak supaya anak tidak jadi penakut.

ANAK PENAKUT SALAH IBU BAPA?
” Anak aku ni gayat.. hahahah!”
Normal kalau tempat tu tinggi, tapi kalau sekadar 5-6 inci tinggi dari tanah pun dia rasa gayat.. itu macam tak normal je?
Selalu kita rasa lucu kalau tengok anak anak kecil gayat, tapi hati-hati jika beza platform 4-5 inci pun rasa gayat.. ini bahaya!
Ini menunjukkan anak anda mungkin ada masalah dalam mengenalpasti permukaan 3D!
Umur 3-4 tahun anak sudah mula lasak jadi kalau tak berlari memang tak sah! Pada waktu ini terutamanya kalau di kawasan lapang, memamg anak-anak suka berlari. Bila syok sangat berlari, manalah perasan ada batu ke apa..BUM! Terus terjatuh.

Okay, masalah ibu bapa bila tengok anak jatuh atau main bising-bising lompat sana sini mereka terus tarik anak tu dan bermain di dalam rumah saja. Main indoor.
Sebabnya?
Kotorlah..
Taknak anak kena tanah..
Taknak anak peluh-peluh busuk..
Lepastu, jangan komplen ya kalau anak ada masalah sensori!
Pada usia 3-4 tahun ni anak sedang mula belajar tentang konsep 3D dan perbezaan dalam jarak atau area or space estimation. Ini penting bila dah besar untuk memandu, bersukan atau sekadar keluar bersosial.

Anak yang tidak dapat memahami konsep 3D dan space estimation ni disebabkan selalu duduk indoor dan tidak dapat explore sekelilingnya akan mudah rasa takut untuk keluar.
Kerana apa? Kerana dia tak dapat nak agak berapa laju kereta bergerak, berapa jauh burung berterbangan di atas, berapa dalam mandi di pantai.
Semua ni menakutkan mereka! Bila mereka takut, mereka rasa lebih selamat untuk duduk di dalam rumah. Duduk depan komputer. Main games. Akibatnya, anak akan jadi introvert, jadi penakut, tak nak bersosial dan perkembangannya juga akan bermasalah!

Jadi, bagaimana nak bantu anak? Bila anak bermain.. biarkan jatuh. Tapi kena pastikan:
1. Jatuh di kawasan yang tidak berbahaya (tidak tinggi sangat, tiada lubang etc ) atau tiada barang bahaya berdekatan.(kaca, pisau)
2. Pastikan anak okay. Adakah dia cedera? Jatuh kena kepala ke? Dia boleh bangun sendiri tak?
Boleh tanya dia.. ” Adik okay? Ada sakit mana-mana?”
3. Beri galakkan. Apabila anak jatuh dan dia okay, biarkan anak bangun sendiri jika dia boleh. Dan ucapkan, ” Adik kuat…fuyooo! Jom jalan.”
Galakkan ini penting bagi memberi pemahaman kepada anak bahawa, It’s okay untuk jatuh dan bangun saja lepas tu. Anak akan jadi berani pada masa mendatang kerana dia tahu konsep jika lari -lari akan terjatuh.
Dia juga akan tahu bagaimana rasa jatuh atas tanah, jatuh atas lumpur, jatuh atas lantai, apa beza ketinggian 2 inci dan apa beza ketinggian 10 inci.
Pada masa mendatang anak boleh mengagak dan faham konsep ‘dalam’, ‘tinggi’,’panjang’ ,’lebar’ , ‘depan’ , ‘belakang’ dan sebagainya.

Bila anak faham, anak akan berani. Bila berani, dia akan mencuba dan banyak belajar. Bila banyak belajar, perkembangan anak semakin bagus..bila perkembangannya bagus InsyaAllah anak akan membesar dengan cemerlang!
Jadi, jangan risau anak comot or luka sikit ya. Biasalah budak-budak, selagi ia tak berbahaya InsyaAllah semua akan okay.
Lagi satu.

4. Jangan takut-takutkan mereka. Orang kita suka tau takutkan anak. Ehh jangan lari nanti pakcik tu makan, ehh jangan lompat nanti katak tu telan..ehhh macam-macam lahhh. Bila kita tanamkan perasaan takut pada anak, anak akan simpan dalam memorinya dan boleh menyebabkan anak apply rasa takut untuk banyak situasi. Takut jumpa orang..takut mencuba.
Perasaan takut ni boleh menghindarkan anak dari berfikir secara rasional tentang perkara betul dan salah. Hmm..untuk yang ni rasa kena post lain kot. Hehe. Tunggu lah nanti k!
The post Biarlah Anak Nak Main Lasak Sikit, Panjat Sana Sini, Bimbang Nanti Anak Jadi Penakut! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/biarlah-anak-nak-main-lasak-sikit-panjat-sana-sini-bimbang-nanti-anak-jadi-penakut/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video U Turn Sini U Turn Sana Nak Pergi Ke Mana Harga Minyak Bagaimana

Video U Turn Sini U Turn Sana Nak Pergi Ke Mana Harga Minyak Bagaimana

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 269 hits
Mekanisme itu kemudian diganti dengan mekanisme harga tetap RM2 20 seliter bagi RON95 dan RM2 18 seliter bagi diesel bermula 7 Jun 2018 Di bawah mekanisme ini kerajaan memberi subsidi untuk mengekalkan harga itu kepada pengguna Ini bermaksu...
Sikit Sikit Nak Tukar Susu Perlu Ke Kenal Pasti Dulu Masalah Anak

Sikit Sikit Nak Tukar Susu Perlu Ke Kenal Pasti Dulu Masalah Anak

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 297 hits
Ibu bapa mana yang tidak prihatin dan peka dengan permasalahan anaknya Memang wajib namun janganlah disebabkan perkara remeh susu yang sebenarnya sudah serasi dengan anak ditukar sesuka hari Jangan dulu periksa betul betul samada perlu atau...
Hiburan Asyik Menunjuk Sana Sini Hutang Tak Nak Bayar Ruhainies Sindir Golongan Penipu

Hiburan Asyik Menunjuk Sana Sini Hutang Tak Nak Bayar Ruhainies Sindir Golongan Penipu

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 347 hits
Bagi peroleh keberkatan dalam kehidupan pelakon jelita Ruhainies kongsi nasihat kepada umum supaya tidak berhutang dan menghindari diri daripada memilih kerja dalam skim menipu orang ramai Menurut Ruhainies beliau terdetik menyuarakan penda...
Mengamuk Tak Dapat Apa Dia Nak Explain Supaya Anak Faham Takut Sampai Besar Macam Tu

Mengamuk Tak Dapat Apa Dia Nak Explain Supaya Anak Faham Takut Sampai Besar Macam Tu

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 292 hits
Apabila anak anak bermain tiba tiba dia menarik diri dan mula bosan dengan aktiviti yang sedang dilakukan Itu biasa berlaku dalam kalangan kanak kanak yang sedang membesar Ia akan terjadi sekiranya dia tak dapat apa yang dia inginkan Terapi...
Nak Guna Sikit Je Tapi Terpaksa Buka Sekotak Simpan Lebihan Santan Cara Bijak Tak Basi

Nak Guna Sikit Je Tapi Terpaksa Buka Sekotak Simpan Lebihan Santan Cara Bijak Tak Basi

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 316 hits
Waktu memasak kadang kadang kita perlukan santan sebagai bahan masakan tapi mahu guna sedikit sahaja Bila dah dibuka santa kotak yang dibeli tak digunakan semua Bila simpan dalam peti sejuk ia menjadi rosak dan basi Santan yang sudah dibuka...
Anak Tak Pernah Merasa Gelang Emas Duit Moratorium Dah Niat Nak Belikan Sebak Tengok Anak Isteri Bahagia

Anak Tak Pernah Merasa Gelang Emas Duit Moratorium Dah Niat Nak Belikan Sebak Tengok Anak Isteri Bahagia

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 575 hits
Bukan tak mampu untuk meraikan isteri dan anak anak namun komitmen bulanan kadang kadang membuatkan kita tak sempat untuk membelikan anak dan isteri hadiah Ramai yang menarik nafas lega apabila Perdana Menteri mengumumkan Moratorium sewa be...
Belum Rezeki Nak Timang Anak Kembar Kantung Kemek Pecah Nadia Syahera Kongsi Pengalaman Alami Keguguran

Belum Rezeki Nak Timang Anak Kembar Kantung Kemek Pecah Nadia Syahera Kongsi Pengalaman Alami Keguguran

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 314 hits
Sudah pasti setiap berita kehamilan akan membuatkan setiap pasangan gembira menerima perkhabaran tersebut Namun jika sudah tertulis bukan rezeki seperti yang dialami oleh pelakon Nadya Syahera yang baru sahaja mengalami keguguran untuk keha...
Yang Bising Heboh Sana Sini Rupanya Ada 107 Aje

Yang Bising Heboh Sana Sini Rupanya Ada 107 Aje

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 235 hits
Pakatan Harapan dan sekutunya kini mempunyai sokongan 107 anggota parlimen dalam Dewan Rakyat kata Anwar Ibrahim Ketua pembangkang mendedahkan perkara itu semasa sesi siaran langsung di Facebook hari ini yang antaranya menyentuh berkaitan m...
Ke Sana Ke Sini

Ke Sana Ke Sini

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 369 hits
Bismillahhirahmannirrahim As Salam and greetings to dear readers Ke Sana Ke Sini Actually tak tahu nak bagi tajuk apa entry nih ke sana ke sini pun bolehlah kot ngeh ngeh ngeh catchy gitttewww Last Saturday outing bersama Aryssa dan Adik Ar...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir