Jangan Pandang Remeh Selalu Herdik Pukul Anak Buat Mereka Hilang Hormat Membesar Jadi Biadap


Setiap ibu ayah pasti menginginkan yang terbaik untuk anak-anak. Bahkan sanggup berbuat apa saja demi anak-anak. Dalam proses membesarkan anak-anak, harus juga diterapkan nilai murni serta disiplin dalam diri mereka. Terlalu menginginkan anak mengikut cara didikan kita sehingga mengguris perasaan mereka.
Ummu Aminah berkongsi tentang kesilapan yang sering dilakukan oleh ibu ayah ketika mendidik anak-anak.

PARENTING TERULUNG CARA MENDIDIK ANAK
Herdik. Jerit. Pukul.
Perbuatan ini hanya akan mendatangkan kekecewaan dan perasaan serba salah kepada ibu bapa apabila terkenangkan cara parenting mereka mendidik anak. Malah ada kanak-kanak yang telah menjadi lebih aggressive dan berani untuk melawan dan menengking semula ibu bapa mereka. Hanya kerana kesilapan kecil ibu bapa yang mengikuti kehendak nafsu amarah dan lokek tentang hal-hal memahami dunia kanak-kanak menjadi satu penyesalan seumur hidup. Lebih tragis, apabila kesan di masa hadapan kehidupan anak-anak mereka hancur atas perbuatan “kasih-sayang” ibu bapa sendiri.
Berapa ramai kanak-kanak yang mengalami gangguan emosi dan tekanan mental kerana trauma atas tingkah laku ibu bapa yang merobek rakus jiwa mereka sewaktu kecil. Sedihnya, kerakusan itu sering terlepas pandang oleh ibu bapa sendiri mereka menyangka cara itu adalah yang terbaik untuk mendidik dan mendisplinkan anak. Namun, hakikatnya ia hanya membuka lembaran buruk terhadap kehidupan kanak-kanak tersebut apabila mereka meningkat remaja.
Artikel Lain: [Jangan Suruh Anak Berhenti Waktu Menangis. Dia Pun Nak Luah Perasaan Jadi Biarkan]
Akhirnya, di usia dewasa mereka menonjolkan sifat aneh seperti bipolar disorder, kecelaruan indentiti, kaki pukul, menipu, salah guna dadah, skizofrenia, jenayah mencuri, merompak, mencabul, merogol, membunuh dan berbagai lagi. Hanya kerana kesan memori lampau memori kanak-kanak yang buruk.
Anak menipu, melawan, menengking, menjerit, memberontak adalah kerana refleksi dari ibu bapa sendiri atau itulah karekter yang dimiliki anda sewaktu kecil. Momen itu akan berulang di hadapan mata anda pada hari ini. Secara real!. Kerana Karma itu wujud. Kifarah itu pasti.

Selama saya menetap di bumi Mekah ini, banyak yang Allah telah ilhamkan kepada saya tentang ilmu parenting pastinya itu adalah untuk peringatan dan rujukan diri saya sendiri. Namun, saya mahu mengambil kesempatan ini untuk berkongsi kepada anda semua yang masih tercari-cari teknik paling berkesan bagaimana untuk menjadi ibu bapa sejati dalam membentuk amanah Allah yang akan disoal di akhirat kelak. Setiap benih yang bercambah di dalam rahim, pasti akan di tanya dan di hisab akan perihal bagaimana kerja-kerja menuai dan baja dilakukan.
Bagaimana pula perkembangan pucuk dan bunga. Adakah ia kembang mekar mewarnai kehidupan orang lain. Sehinggalah ia menjadi pohon yang kukuh dan berbuah ranum. Adakah buah itu manis yang boleh dinikmati orang lain. Atau sebaliknya? Paling ditakuti sekali, jika benih yang bercambah di dalam rahim itu akan dituai menjadi pohon berduri serta buah beracun yang akan membunuh setiap yang menyentuh dan yang memakannya. Nauzubillahiminzalikh.
Cara parenting terulung ini akan melengkapi setiap fitrah ibu bapa muslim di atas muka bumi. Antaranya ialah:
1. Jika ibu bapa menginginkan anak yang baik dan taat. Anda terlebih dahulu wajib melakukan ketaatan kepada Allah swt pencipta sekalian alam. Allah lah yang mengurniakan zuriat penyejuk mata ketika anda memohon dan meminta kepada-Nya agar dihadirkan sinar dalam kehidupan anda. Iatu, sinar yang bernama anak. Taatlah kepada Allah dengan menghambakan diri kepada Nya dalam kelazatan ibadah malam. Qiamullail. Seorang Ayah yang sering sujud kepada Allah dan bergantung kepada Nya, pasti akan roboh tembok-tembok ego dan amarah. Seorang ibu yang sujud kepada Allah dengan penuh keikhlasan, pasti Allah mendorong hati dan tangannya dalam mendidik jiwa anak-anak serta damai seisi rumahtangga.

2. Jika mahu anak menghargai anda, ibu bapa harus menghargai sifat kehambaan kepada Allah sedalam-dalamnya. Tunaikanlah solat, perbanyakkan bacaan al-quran, berzikir, dan bersedekah di jalan Allah. Ibu bapa yang menghargai Tuhan-NYA, pasti mendapat balasan setimpal yang lumayan. Allah akan menjadikan anak-anak anda orang yang menghargai kedua ibu bapanya.
3. Jika tidak mahu anak menipu, Ibu bapa jangan menipu kepada Allah. Jangan sesekali menyembunyikan kesalahan berbohong di hadapan Allah. Meski anda tidak dapat melihat Allah, namun Allah sentiasa melihat anda di setiap waktu dan ketika. Jangan menipu dalam urusan mencari rezeki, jangan menipu terhadap hubungan suami isteri kerana sifat ini mengundang kemurkaan Allah. Pasti anda akan dibalas perasaan ditipu yang menyakitkan sekali. Iaitu dibohongi oleh anak sendiri.

4. Jika tidak mahu anak melawan dan derhaka kepada ibu bapa. Anda terlebih dahulu jangan menderhakai Allah dalam urusan dunia. Sedar atau tidak, ibu bapa sering terlepas pandang urusan harian mereka hingga mengundang syirik kepada Allah. Bahaya syirik akan menelan kebahagiaan hidup hingga lumat dan musnah. Apakah syirik yang berlaku dalam isu parenting? Tahyul. Kepercayaan kuno dengan memberi makan tertentu (jampi serapah) kepada anak untuk jadikan anak dengar dan akur perintah ibu bapa. Memberi anak pelindung dan tangkal selain dari Allah kerana rasa kurang yakin dengan pertolongan serta penjagaan Allah. Perbuatan ini masih mekar dalam budaya masyarakat melayu. Yakinlah, bahawa yang memegang hati manusia itu sebenarnya Allah. Jika anda tidak derhaka kepada Allah, pasti anak-anak tidak akan menderhakai anda.
Artikel Lain: [Nak Ajar Anak, Biar Dari Kecil. Jangan Dah Besar, Dia Buat Salah Sibuk Nak Marahkan!]
5. Jika tidak mahu anak memalukan anda dengan kelakuan maksiat maka ibu bapa jangan bermaksiat kepada Allah. Jika zaman muda-mudi dahulu anda telah bermaksiat lalu bertaubatlah bersungguh-sungguh. Tinggalkan perkara yang dibenci Allah. Arak, judi, penipuan, suka bermain perempuan mahupun lelaki, tidak menutup aurat dengan sempurna atau tingkah laku lain yang buruk segeralah berubah dan kembali kepada Allah. Jangan tangguh lagi. Agar hal ini tidak berbalik kepada anak-anak anda. Anak anda hari ini adalah diri anda di masa lampau. Diri anda pada hari ini, adalah gambaran anak anda di masa akan datang.

Sebelum anda mencari dan mengkaji tentang diri anak-anak. Kaji dahulu tentang diri anda sendiri. Allah tidak akan mengubah hidup sesuatu kaum, melainkan mereka sendiri yang mengubahnya. Setelah itu, barulah akan terjawab segala persoalan tentang kerenah anak-anak dan penyelasaian bagi pendekatan yang bersesuaian dengan diri mereka. What goes around, comes around. What you give, you will get back. Share jika ilmu ini bermanfaat.
Nota Parenting Dari Bumi Mekah,
Ummu Aminah.
The post Jangan Pandang Remeh, Selalu Herdik & Pukul Anak Buat Mereka Hilang Hormat. Membesar Jadi Biadap! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-pandang-remeh-selalu-herdik-pukul-anak-buat-mereka-hilang-hormat-membesar-jadi-biadap/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Biar Anak Ralit Tengok Handphone Je Itu Penyebab Dia Membesar Selalu Stres Bahaya

Jangan Biar Anak Ralit Tengok Handphone Je Itu Penyebab Dia Membesar Selalu Stres Bahaya

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 365 hits
Cara anak anak sekarang membesar tidak sama seperti kita dahulu Kalau dahulu kita banyak bermain tanah atau apa saja asalkan boleh dibuat mainan Berbeza dengan anak anak zaman sekarang yang lebih banyak terdedah dengan gajet Itulah yang men...
Kalau Suami Isteri Asyik Bergaduh Depan Anak Anak Akan Hilang Hormat Susah Dengar Kata

Kalau Suami Isteri Asyik Bergaduh Depan Anak Anak Akan Hilang Hormat Susah Dengar Kata

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 315 hits
Susah bila suami isteri tidak sepakat dan dalam masa yang sama nak mendidik anak anak Siapa setuju Apakah diantara kesannya bila keadaan ini berlaku Ikuti perkongsian Ibu Rose Anak anak payah memberi kerjasama dengan ibu bapa Hormat pun tid...
Kena Pukul Tengok Benda Ganas Anak Trauma Besar Nanti Mereka Pula Macam Tu

Kena Pukul Tengok Benda Ganas Anak Trauma Besar Nanti Mereka Pula Macam Tu

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 343 hits
Sokongan serta keprihatinan ibu ayah sangat penting ketika tempoh tumbesaran si anak Anak yang mendapat perhatian secukupnya dari ibu ayah akan membesar menjadi individu yang cemerlang dan positif Oleh itu perhatikan anak anak ketika mereka...
Anak Buat Hal Jangan Terus Marah Sebenarnya Dia Frust Tak Cukup Perhatian Mak Ayah

Anak Buat Hal Jangan Terus Marah Sebenarnya Dia Frust Tak Cukup Perhatian Mak Ayah

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 297 hits
Seawal usia dua tahun anak anak sudah mula faham dengan persekitaran mereka Biasanya pada usia begini mereka banyak ragam dan kerap tantrum jika tidak dikawal Adalah normal untuk anak anak menjerit berkelakuan agresif meniru gaya dan sebaga...
Anak Kalau Dengan Mak Mulalah Dia Buat Perangai Jangan Label Tapi Betulkan Cara Didikan Kita

Anak Kalau Dengan Mak Mulalah Dia Buat Perangai Jangan Label Tapi Betulkan Cara Didikan Kita

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 357 hits
Tak senang duduk jadinya bila anak mula buat perangai berkepit 24 dengan ibu sampai ibu langsung tak boleh uruskan hal lain Belum lagi dikira ibu hal hal lain Anak kita sebenarnya memerlukan masa dalam segala hal Mereka harus memahami menga...
Hilang Kerja Dan Tempat Tinggal Ibu Hidap Barah Tinggal Di Kereta Dengan 6 Anak

Hilang Kerja Dan Tempat Tinggal Ibu Hidap Barah Tinggal Di Kereta Dengan 6 Anak

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 303 hits
Menjalani kehidupan sebagai seorang ibu bukanlah sesuatu perkara yang mudah Cabaran penuh liku telah dihadapi oleh seorang ibu yang tidak mahu namanya didedahkan dalam mencari ikhtiar demi menyara kehidupan dirinya bersama enam anak Ibu itu...
Suami Rendahkan Ego Minta Maaf Bila Buat Salah Isteri Hilang Marah Tambah Hormat

Suami Rendahkan Ego Minta Maaf Bila Buat Salah Isteri Hilang Marah Tambah Hormat

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 267 hits
Sudah menjadi tanggungjawab suami untuk menjaga kebajikan isteri dan anak anak Kebahagiaan sesebuah keluarga terletak kepada pucuk pimpinannya Jika suami dan ayah seorang yang positif baik hati dan sentiasa menyayangi maka cantiklah perjala...
Jangan Letak Tv Kat Bilik Tidur Anak Doktor Ini Kongsikan Kesan Menonton Tv Kepada Anak Anak

Jangan Letak Tv Kat Bilik Tidur Anak Doktor Ini Kongsikan Kesan Menonton Tv Kepada Anak Anak

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 446 hits
Pasti ramai di antara ibu bapa yang akan membuka televisyen dan membiarkan anak anak mereka menontonnya untuk mengalihkan perhatian mereka semasa melakukan kerja kerja rumah Perkara tersebut secara tidak sedar telah dijadikan rutin harian a...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran