Kalau Pergi Sarawak Ini 5 Tempat Menarik Dan Unik Korang Kena Singgah


 
Kalau Pergi Sarawak, Ini 5 Tempat Menarik Dan Unik Korang Kena Singgah! Sarawak Bumi Kenyalang adalah negeri terbesar di Malaysia. Terletak di pulau Borneo, ia adalah lokasi percutian popular bagi pelancong dari dalam dan luar negara. Terdapat berbagai jenis pelancongan dan tempat menarik di Sarawak yang unik.
BACA: 5 Senarai Tempat Paling Popular Di Langkawi, Mudah Untuk Korang Rancang Percutian!
Eko-pelancongan merupakan tarikan utama kerana Sarawak mempunyai banyak khazanah semulajadi dan hutan yang belum diterokai. Hutannya istimewa kerana ia merupakan hutan hujan tropika yang tertua yang menyimpan bunga terbesar di dunia. Sarawak juga mempunyai gua terluas di dunia serta rama-rama yang terbesar di dunia.
Penduduk Sarawak pula terdiri dari pelbagai etnik dan agama. Lantaran itu, berbagai kebudayaan, perayaan dan pesta-pesta keramaian disambut sepanjang tahun. Faktor ini turut menjadikan Sarawak sebagai destinasi pelancongan popular.
Ditambah dengan peninggalan kesan sejarah seperti bangunan-bangunan bersejarah serta tempat menarik lain seperti sungai, pantai dan makanan tradisional, percutian ke Sarawak pasti memberikan sesuatu yang baru dan unik buat pengunjung.
Sungai di Sarawak
Sungai mempunyai keistimewaan tersendiri di Sarawak. Ia menjadi salah satu sumber tarikan pelancongan di negeri ini. Sarawak mempunyai sungai yang besar dan panjang. Malah sungai terpanjang di Malaysia iaitu Sungai Rajang terletak di Sarawak.
Selain sungai Rajang, terdapat beberapa sungai lain yang penting di Sarawak. Ini kerana sungai merupakan salah satu pengangkutan utama di Sarawak kerana faktor muka buminya yang bergunung-ganang dan berbukit-bukau menyukarkan proses pembinaan jalanraya.

Penduduk di Sarawak juga ramai yang mencari rezeki dengan menangkap ikan, udang dan lain-lain di sungai. Malah banyak tempat di kawasan pedalaman dimana penduduknya masih bergantung pada sungai untuk aktiviti harian seperti mandi, memasak dan membasuh.
Terdapat 22 batang sungai yang penting termasuk senarai diatas. Kerana pentingnya sungai kepada penduduk Sarawak, maka kebanyakan penempatan dan bandar-bandar utama di negeri ini terletak di tepi sungai. Seperkara lagi yang menarik tentang sungai di Sarawak ialah lagenda Bujang Senang, iaitu kisah buaya gergasi yang mendiami sungai Sarawak.
Muzium dan tempat bersejarah Sarawak mempunyai beberapa muzium yang menyimpan khazanah dan artifek bersejarah negeri. Terdapat juga kesan sejarah seperti bangunan peninggalan penjajah yang masih kekal terpelihara sehingga kini. Jika anda peminat sejarah, berikut ialah antara tempat-tempat menarik di Sarawak yang boleh dilawati:
Muzium Negeri Sarawak
Tidak sah bagi peminat sejarah melancong kemana-mana negeri jika tidak mengunjungi Muzium Negeri. Muzium Negeri Sarawak ini adalah antara muzium yang terbaik di Asia Tenggara. Ia dibina pada tahun 1891 dan diperbesarkan pada tahun 1911. Pelbagai barangan arkeologi, kraftangan, binatang, flora dan fauna serta bermacam-macam lagi dipamerkan disini.
Muzium Warisan Islam
Bangunan asal James Brooke Malay College kini dijadikan Muzium Islam yang mempunyai 7 galeri pameran. Ia memaparkan sejarah Islam di Sarawak, seni rekabentuk, kostum, barangan peribadi, seni hiasan dan lain-lain.
Muzium Sejarah Cina
Muzium ini memaparkan sejarah pelbagai etnik bangsa Cina, kemahiran tradisional, seni kebudayaan dan perkembangan yang telah dicapai. Muzium ini terletak ditebing Sungai Kuching.
Bukit Di Sarawak
Sarawak mempunyai permukaan bumi yang berbukit-bukau. Terdapat berbagai jenis flora dan fauna didalam hutan dan bukit yang belum diteroka.
Taman Negara di Sarawak
Hutan semulajadi yang berusia jutaan tahun menyimpan pelbagai spesis telah diangkat menjadi Taman Negara dan merupakan salah satu tempat menarik di Sarawak. Taman negara merupakan antara tempat pelancongan di Sarawak yang paling utama.

Alam semulajadinya yang kaya dengan pelbagai flora dan fauna serta bentuk mukabumi yang unik terkenal ke seluruh dunia.
Pantai menarik di Sarawak Seterusnya, tempat menarik di Sarawak yang boleh dikunjungi ialah pantai-pantai yang cantik. Terletak di Pulau Borneo, Sarawak mempunyai banyak pantai menarik.

Senarai yang disediakan ini adalah sebahagian dari tarikan pelancong ke Sarawak. Terdapat banyak lagi aktiviti pelancongan dan tempat menarik di Sarawak untuk dilawati. Jika anda mencari destinasi percutian menarik di Malaysia, Sarawak adalah salah satu lokasi yang harus ada dalam senarai anda.
Sumber: The Kaki Cuti
The post Kalau Pergi Sarawak, Ini 5 Tempat Menarik Dan Unik Korang Kena Singgah! appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/kalau-pergi-sarawak-ini-5-tempat-menarik-dan-unik-korang-kena-singgah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
9 Tempat Menarik Percuma Wajib Singgah Bila Rancang Bercuti Ke Cameron Highlands

9 Tempat Menarik Percuma Wajib Singgah Bila Rancang Bercuti Ke Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 770 hits
Cameron Highland terkenal dengan suasana nyaman udara sejuknya yang dingin dan pemandangan yang menakjubkan Nak bawa anak anak dan keluarga bercuti disini pun sesuai sangat sebab Cameron Highlands banyak tempat tempat yang menarik yang sesu...
Cuti Sekolah Sudah Bermula Berikut Adalah 5 Tempat Menarik Yang Patut Korang Kunjungi Sempena Musim Cuti Sekolah Ini

Cuti Sekolah Sudah Bermula Berikut Adalah 5 Tempat Menarik Yang Patut Korang Kunjungi Sempena Musim Cuti Sekolah Ini

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 736 hits
Sumber gambar dari GoogleSesi persekolahan sudah pun melabuhkan tirainya minggu lepas dan diikuti dengan budak budak SPM yang last paper semalam jadi korang yang mak ayah ni dah ada ke tempat ke nak bawa anak anak pergi bercuti memandangkan...
10 Tempat Penginapan Menarik Unik Di Selangor Dekat Je

10 Tempat Penginapan Menarik Unik Di Selangor Dekat Je

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 706 hits
10 Tempat Penginapan Murah Unik Di Selangor Dekat Je Cuti sekolah datang lagi Ibu ayah mesti tak menang tangan nak rangkakan aktiviti untuk anak anak Ada yang bawa balik kampung ada yang rancang percutian bersama keluarga Bagi yang ingin pe...
Senarai Tempat Top Wajib Pergi Di Pahang Yang Boleh Jadi Rujukan Untuk Korang

Senarai Tempat Top Wajib Pergi Di Pahang Yang Boleh Jadi Rujukan Untuk Korang

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 402 hits
Senarai Tempat Top Dan Wajib Anda Kunjungi Di Pahang Yang Boleh Jadi Rujukan Untuk Korang Senanjung Malaysia Ibu Negeri Pahang adalah Kuantan Negeri Pahang terdiri daripada 11 daerah iaitu Cameron Highland Kuala Lipis Jerantut Raub Temerloh...
Tempat Menarik Di Ipoh Untuk Dilawati

Tempat Menarik Di Ipoh Untuk Dilawati

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 666 hits
Tempat Menarik Di Ipoh Untuk Dilawati Hari ni kinah nak share dengan korang tempat menarik di Ipoh Best ke Ipoh Macam tak menarik je Haaa itu korang yang kata Orang Ipoh tak kata macam tu Kalau korang nak tahu sebenarnya banyak juga tempat ...
8 Lokasi Wajib Anda Pergi Di Cameron Highlands Rugi Kalau Tak Singgah

8 Lokasi Wajib Anda Pergi Di Cameron Highlands Rugi Kalau Tak Singgah

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 590 hits
8 Lokasi Wajib Anda Pergi Di Cameron Highlands Rugi Kalau Tak Singgah Cameron Highlands sentiasa menjadi lokasi cuti cuti Malaysia kegemaran ramai Pergilah berapa kali dalam setahun pun tempat dingin ini tak pernah membosankan Cameron Highl...
Senarai Tempat Top Dan Wajib Anda Kunjungi Di Pahang Jom Singgah

Senarai Tempat Top Dan Wajib Anda Kunjungi Di Pahang Jom Singgah

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 398 hits
Senarai Tempat Top Dan Wajib Anda Kunjungi Di Pahang Jom Singgah Kami kongsikan senarai tempat menarik di Pahang yang boleh dikunjungi Pahang merupakan negeri terbesar di Semenanjung Malaysia Ibu Negeri Pahang adalah Kuantan Negeri Pahang t...
Pasar Unik Tempat Mencari Jodoh

Pasar Unik Tempat Mencari Jodoh

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 236 hits
Ribuan Ibu bapa di Shanghai China setiap hujung minggu berkumpul di sebuah dataran bandar untuk menggalakkan anak anak mereka Para ibu bapa itu berkumpul di pinggir kota yang akhirnya digelar pasar perkahwinan untuk mencarikan jodoh bagi an...
11 Tempat Menarik Di Penang Wajib Anda Lawati Rugi Kalau Tak Datang Sini

11 Tempat Menarik Di Penang Wajib Anda Lawati Rugi Kalau Tak Datang Sini

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 825 hits
11 Tempat Menarik di Penang Wajib Anda Lawati Rugi kalau Tak Datang Sini Pulau Pinang sememangnya salah satu destinasi yang cukup popular dalam kalangan pelancong tidak kira dari luar mahupun di dalam Malaysia Sering kali dirujuk sebagai sy...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan