Tempat Menarik Di Ipoh Untuk Dilawati


Tempat Menarik Di Ipoh Untuk Dilawati | Hari ni kinah nak share dengan korang tempat menarik di Ipoh. Best ke Ipoh? Macam tak menarik je. Haaa itu korang yang kata. Orang Ipoh tak kata macam tu. Kalau korang nak tahu sebenarnya banyak juga tempat menarik di Ipoh untuk dilawati yang boleh korang pergi bila ke Ipoh. Nampak je macam tak ada apa-apa. Tapi bila korang explore sebenarnya ada je tempat menarik di Ipoh.


Tempat Menarik Di Ipoh Untuk Dilawati

Kellies Castle
Tempat Menarik Di IpohTak sah kalau ke Ipoh tak singgah ke Kellies Castle. Kellies Castle kalau korang nak tahu terletak di Batu Gajah tak jauh pun dari Ipoh. Semua orang tahu sejarah tempat ni kan. Di bina pada tahun 1909 di kawasan bukit. Rumah agam yang tersergam indah ni dibina oleh buruh daripada India termasuklah pakar seni yang diimport khas dari sana.

Semua orang tahu cerita disebalik Kellies Castle ni. Kellies Castle dikatakan berhantu apabila ada pihak ternampak kelibat Kellies dan anakya berjalan di koridor pada waktu malam. Ala pedulikan je. Itu malam. Korang datang la waktu siang hehe. Cantik tau. Orang yang nak buat photoshoot kahwin pun datang ke sini.

Kalau korang nak datang melawat Kellies Castle bolehlah ke sini. Harga tiket untuk dewasa RM5.00 kanak-kanak pula RM4.00.

Taman  Rekreasi Gunung LangTempat Menarik Di IpohTaman Rekreasi Gunung Lang ni terletak kira-kira lima kilometer daripada Pekan Ipoh. Merupakan destinasi untuk orang ramai berekreasi dan bersantai bersama keluarga terutama pada hujung minggu. Pengunjung berpeluang menikmati percikan air terjun buatan yang tertinggi di Malaysia.

Selain itu, korang juga boleh memberi makan kepada ikan. Ada ikan keli Afrika, ikan koi, talapia dan lampam. Semuanya besar-besar. Cuti hujung minggu nanti bawakla anak ke sini, mesti diorang seronok.

Selain tu, korang juga boleh menaiki bot khas untuk ke seberang tasik. Kat situ ada mini zoo, Rumah Perak dan pelbagai taman ada di situ. Korang yang datang ke Ipoh dan tak tau nak ke mana bolehlah datang ke sini.

LOST WORLD TAMBUN
Tempat Menarik Di IpohYehaaaa siapa yang tak suka taman tema air. Ada satu ha dekat Ipoh nak tahu apa dia? Lost World Of Tambun la. Korang yang tak tahu nak pergi mana bila bercuti nanti moh le ke sini. Ada macam-macam aktiviti yang menarik antaranya Haunted Chambers, Lost World Petting Zoo, Hippo Kingdom dan banyak lagi aktivit menarik yang boleh korang join di sini. Nak tahu lagi apa yang menarik di Lost World Of Tambun ni korang boleh cuci mata di website jomjalan.com ni. Banyak kot aktiviti best di sini.

Bulatan Meru Amanjaya 
Tempat Menarik Di IpohKalau balik ke Ipoh memang ke sini la kitorang. Saja bawak Thahirah main-main dekat sini. Dulu kawasan ni kosong takda apa-apa pun. Bila dah ada pembangunan di kawasan sekitarnya barulah Bulatan Meru Amanjaya ni wujud. 

Paling seronok anak-anak la. Anak dara kinah kalau ke sini dia tuju nak main kereta control. Laju je menonong dia ke tempat tu. Seronok betul dia. Ada juga main basikal, kereta yang berlampu dan macam-macam lagi la. Kiranya tempat ni sesuai untuk beriadah bersama keluarga pada waktu malam. Tak kisah la hujung minggu ke atau hari biasa memang ada je orang. Kinah cerita ni pada waktu malam tau. Waktu siang tak pergi lagi.

Kalau nak tahu kawasan ni dibuka 24 jam dan pasal parking janganlah risau. Semua tu percuma aje. Cuma tandas je dibuka sampai 10.30 malam untuk tujuan keselamatan. Kalau korang ada di sekitar Ipoh bolehlah ke sini. 

Movie Animation Park Studio (MAPS)
Tempat Menarik di IpohMovie Animation Parks Studio Ipoh (MAPS) baru saja dibuka kepada awam pada tahun lepas. Kalau tak silap la. Masa baru dibuka, masih ada lagi stesen yang belum dibuka untuk awam sebab tak siap lagi. Mungkin sekarang ni dah siap sepenuhnya.

MAPS ni merupakan taman tema animasi yang pertama di Asia tau. Ada pelbagai aktiviti yang menarik di sini. Korang mesti teruja ke sini terutamanya anak-anak kita sebabnya watak-watak animasi kegemaran anak kita seperti BoBoiboy, Smurf pun ada di sini. Teringin jugak nak ke sini tapi bila mengenangkan umur Thahirah macam tak sesuai lagi je.

Korang yang nak bawak anak-anak ke sini bolehlah rujuk website <<ini>> untuk maklumat lanjut dan dapatkan harga.

TASIK CERMIN
Tempat Menarik di IpohOk tempat menarik seterusnya ialah Tasik Cermin. Tak semua orang tahu wujudnya tasik ni. Tasik Cermin pernah viral di facebook suatu masa dahulu. Kalau korang nak tahu Tasik Cermin ni terletak di Gunung Rapat Ipoh. Tak jauh pun dari pekan Ipoh. Cuma nak pergi ke Tasik Cermin ni korang kena lalu kawasan kuari dan jalan pun tak rata dan berdebu. Agak bahaya sikit la. 
Tengoklah tasik tu, cantikkan? Kenapa diberi nama Tasik Cermin? Tengoklah kawasan sekitarnya macam cermin kan. Kalau masa panas lagi nampak jelas. Namun begitu, tasik ni belum dikomersialkan lagi. Jadi hati-hati la ye bila korang ke sini.
Gua TempurungTempat Menarik di IpohLokasi seterusnya ialah Gua Tempurung iaitu sebuah gua batu kapur terbesar di Malaysia yang terletak di Gopeng Perak kira-kira 24 kilometer dari Ipoh. Nama Gua Tempurung ni diambil sempena bentuknya seakan-akan seperti tempurung kelapa. 
Kalau korang nak tahu, Gua Tempurung ni terdiri daripada lima kubah besar yang silingnya menyerupai tempurung kelapa dengan setiap kubah mempunyai bentuk stalagmit dan stalaktit yang berbeza. Setiap kubah berbeza suhu, aras air, batu kapur dan marmar. Itu yang menyebabkan Gua Tempurung ni sangat unik

Cukuplah setakat ni ye. Nanti bila ada masa nanti kita kongsi tempat lain pulak



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apekinah.com/2018/05/tempat-menarik-di-ipoh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuti Sekolah Sudah Bermula Berikut Adalah 5 Tempat Menarik Yang Patut Korang Kunjungi Sempena Musim Cuti Sekolah Ini

Cuti Sekolah Sudah Bermula Berikut Adalah 5 Tempat Menarik Yang Patut Korang Kunjungi Sempena Musim Cuti Sekolah Ini

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 738 hits
Sumber gambar dari GoogleSesi persekolahan sudah pun melabuhkan tirainya minggu lepas dan diikuti dengan budak budak SPM yang last paper semalam jadi korang yang mak ayah ni dah ada ke tempat ke nak bawa anak anak pergi bercuti memandangkan...
10 Tempat Makan Menarik Di Kuala Terengganu Jadikan Percutian Lebih Bermakna

10 Tempat Makan Menarik Di Kuala Terengganu Jadikan Percutian Lebih Bermakna

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 929 hits
10 TEMPAT MAKAN MENARIK DI SEKITAR KUALA TERENGGANU PERCUTIAN LEBIH BERMAKNA DAN WAJIB CUBABila sebut mengenai bercuti atau berjalan ke suatu tempat menarik pastinya kita inginkan tempat tinggal yang selesa makanan yang sedap dan permandang...
5 Tempat Menarik Di Kota Kinabalu Sabah

5 Tempat Menarik Di Kota Kinabalu Sabah

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 1425 hits
Baru baru ini akak tempat saya mengajar tuisyen bercerita tentang percutiannya di Kundasang Sabah Boleh dikatakan semasa bercerita dengan orang luar Kundasang pasti menjadi pilihan tempat percutian mereka di Sabah Mungkin kerana Desa Dairy ...
Tempat Menarik Popular Di Langkawi Untuk Percutian 3 Hari 2 Malam

Tempat Menarik Popular Di Langkawi Untuk Percutian 3 Hari 2 Malam

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 720 hits
Tempat Menarik Tipikal Langkawi Langkawi sebenarnya tidak asing lagi dalam radar dan senarai baldi kaki melancong dalam dan luar negara Tempat Menarik yang Selalu Dikunjugi 3H2M LangkawiSebuah pulau yang memiliki pelbagai tempat menarik Nam...
9 Tempat Menarik Percuma Wajib Singgah Bila Rancang Bercuti Ke Cameron Highlands

9 Tempat Menarik Percuma Wajib Singgah Bila Rancang Bercuti Ke Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 771 hits
Cameron Highland terkenal dengan suasana nyaman udara sejuknya yang dingin dan pemandangan yang menakjubkan Nak bawa anak anak dan keluarga bercuti disini pun sesuai sangat sebab Cameron Highlands banyak tempat tempat yang menarik yang sesu...
Top 10 Tempat Menarik Paling Popular Di Malaysia

Top 10 Tempat Menarik Paling Popular Di Malaysia

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 766 hits
Top 10 Tempat Menarik Paling Popular Di Malaysia Teringin bercuti tetapi tidak mahu pergi terlalu jauh atau berbelanja sakan Hei tiada masalah Malaysia memiliki pelbagai destinasi yang indah dan sesuai untuk percutian hujung minggu anda Dan...
6 Tempat Menarik Untuk Bercuti Di Penang

6 Tempat Menarik Untuk Bercuti Di Penang

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 540 hits
Assalamualaikum Nampaknya dah lama juga aku tak share pasal percutian dalam blog ni kan Heheh So dah nak cuti sekolah ni boleh la plan Kalini aku nak plan baik punya untuk bercuti dengan family kecilku Lokasi pilihan kali ini ialah di Penan...
10 Tempat Menarik Di Malaysia Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara

10 Tempat Menarik Di Malaysia Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 1137 hits
10 Tempat Menarik di Malaysia Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara l Assalamualaikum Hi korang Cuti sekolah dah bermula so apa plan cuti hujung tahun korang Ana tahun ni jalan jalan dalam Malaysia je Bajet tak mencukupi nak jalan jalan ke ...
Magical Book 3d Dengan Ilustrasi Warna Warni Bahan Bacaan Menarik Untuk Anak

Magical Book 3d Dengan Ilustrasi Warna Warni Bahan Bacaan Menarik Untuk Anak

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 555 hits
Cuti sekolah ini apa aktiviti menarik papa mama buat untuk anak anak isi masa lapang Kalau tiada apa apa plan nak buat beli buku buku menarik pun boleh buat anak gembira dan tak bosan tau Papa mama tahu tak selain buku cerita atau buku akti...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang