11 Tempat Menarik Di Penang Wajib Anda Lawati Rugi Kalau Tak Datang Sini


11 Tempat Menarik di Penang Wajib Anda Lawati, Rugi kalau Tak Datang Sini! Pulau Pinang sememangnya salah satu destinasi yang cukup popular dalam kalangan pelancong tidak kira dari luar mahupun di dalam Malaysia. Sering kali dirujuk sebagai syurga makanan, Pulau Pinang mempunyai tarikan tersendiri untuk dilawati bukan sahaja destinasi untuk makan-makan.
BACA: Senarai 10 Tempat-Tempat Menarik Yang Ada Di KL. Bukan Je Dekat, Jimat!
Terdapat banyak tempat menarik di Pulau Pinang yang anda boleh pergi jika ke Pulau Mutiara ini. Berikut kami kongsikan 11 tempat menarik di Pulau Pinang yang masih ramai tidak tahu.
1. Penang Street Art, George Town
Sempena festival Georgetown, beberapa bangunan lama di bandar itu dihiasi dengan lukisan artist jalanan Ernest Zacharevic. Lukisan yang berbagai konsep ini dapat dilihat bukan di beberapa tempat sekitar Bandar Georgetown. Hasil karya beliau unik kerana ia menceritakan kisah hidup harian penghuni pulau tersebut.
2. Bukit Bendera, Air Itam
Salah satu tempat menarik di Pulau Pinang yang paling popular adalah Bukit Bendera atau Penang Hill. Percutian ke Pulau Pinang tidak sah jika tidak ke sini.
Sungguhpun Bukit Bendera adalah tempat tarikan yang telah wujud sejak sekian lama, kini pelbagai penambahan telah dibuat bagi membolehkan lebih banyak aktiviti dapat dilakukan di puncak Bukit Bendera. Naik kereta api ke puncak adalah pengalaman yang cukup menarik. Boleh juga mendaki ke atas melalui Taman Botanikal bagi yang minat aktiviti lasak.
Selain menikmati keindahan Pulau Pinang dari ketinggian 830 meter, Bukit Bendera juga mempunyai banyak spot menarik seperti:
3. Night Market, Batu Ferringhi
Sebuah pasar malam yang menjual pelbagai barangan cenderahati seperti keychain, pakaian, kraftangan dan sebagainya. Terletak di Batu Feringgi dan tidak jauh dari Pantai Tanjung Bungah. Satu tempat menarik di Penang untuk shopping cenderahati sambil-sambil makan malam di sini.
4. Avatar Secret Garden, Tanjung Tokong
Kalau di Avatar Secret Garden anda dapat melihat cahaya lampu magikal pada pokok-pokok, dekat Dark Mansion – 3D Glow In The Dark Museum ini pula anda akan dikelilingi oleh cahaya daripada lukisan-lukisan yang berubah daripada 2D kepada ilusi optik 3D.
Antara dunia 3D Glow yang dapat anda nikmati di sini adalah tema-tema seperti misteri hutan tropika, jambatan bercahaya, berjalan di dalam laluan yang dikelilingi cahaya bintang dan banyak lagi! Jangan lupa untuk penuhkan bateri kamera anda sebelum ke sini!
5. Gurney Drive, George Town
Jika anda mencari tempat makan paling menarik di Pulau Pinang jangan lupa singgah ke Gurney Drive. Tempat ini menjadi meriah pada waktu malam dengan setiap warung menyediakan hidangan yang berbeza anda tidak kurang pilihan makanan untuk dipilih.
Kerana laut hanya beberapa minit sahaja dari tempat ini jika anda pilih untuk kesana pada waktu malam anda boleh makan dalam keadaan rileks sambil menikmati tiupan angin laut yang nyaman. Disebabkan populariti Gurney Drive ini semakin meningkat, terdapat banyak apartment dan hotel baru didirikan di sini dan tempat ini telah menjadikan kawasan perdaganan kedua paling sibuk di pulau tersebut.
6. ESCAPE Theme Park, Teluk Bahang
Kepada mereka yang lebih gemar aktiviti lasak jangan lepaskan peluang untuk ke Escape Theme Park Pulau Pinang. Terletak berhampiran dengan kawasan Batu Ferringhi Ia merupakan tempat dimana anda dapat membuat aktiviti lasak diatas pokok seperti, Monkey Busines (memanjat), Flying Lemur (ZipLining), Atan Leap (Bungie Jumping), dan untuk mereka yang gayat, belajar memanjat pokok kelapa.
7. Upside Down Museum, George Town
Kalau melancong ke Penang bersama anak-anak kecil, destinasi sebegini adalah satu kemestian untuk kita terjah. Masa riang ria bersama keluarga & bergambar bersama dalam suasana persekitaran rumah yang perabutnya semua tunggang terbalik. Memang sangat best kalau datang ke sini dengan anak-anak & yang pasti, rumah terbalik di Penang ini mempunyai tarikannya yang tersendiri yang sudah tentu lain daripada kebanyakan rumah terbalik yang ada di negeri lain seperti di Melaka & Negeri Sembilan.
8. 3D Trick Art Museum, George Town
Mungkin anda sudah melihat gambar 3D Trick Art Musem Pulau Pinang ini di kongsi di media sosial. Didalam rumah 3D ini anda dapat melihat berbagai lukisan yang dapat mengelirukan mata yang memandan. Sesiapa yang suka bergambar pastikan anda singgah ke rumah ini.
9. Wonderfood Museum, George Town
Wonderfood Museum adalah sebuah tarikan yang unik di Penang ni. Macam mana muzium makanan boleh unik pula kan? Sebagai ‘wonder’ food museum, sudah semestinya ada keistimewaan pamerannya.
Terletak di dalam bangunan berekabentuk kolonial 1940-an, muzium ini terbahagi kepada 3 bahagian galeri yang digelar sebagai Info Zone, Wow Zone dan Educational Zone. Di dalam seksyen pertama, dipamerkan 100 jenis street food dan makanan tradisional yang terkenal dalam kalangan komuniti Melayu, India, Cina dan Peranakan yang kesemuanya diletakkan di dalam gelas kaca.
10. Ghost Museum, George Town
Anda jenis yang suka menakutkan diri sendiri? Jom ke Ghost Museum yang terletak di George Town ni! Di dalam muzium ni terdapat banyak bilik-bilik yang telah dijadikan lokasi ‘berhantu’ dengan patung-patung yang nampak sangat real dan dipenuhi dengan darah.
Jangan lupa juga untuk bergambar sewaktu berjumpa dengan hantu-hantu yang terdapat di sini, boleh meremang bulu roma kalau dilihat sekali lagi.
11. The Top Penang, George Town
Buat yang masih tak tahu, The Top, Komtar kini telah pun dibuka sejak Disember 2016. Mungkin pernah sepi dengan pengunjung suatu ketika dulu, tetapi pembukaan The Tops menampakkan inisiatif yang baik untuk mengembalikan era kegemilangannya.
Ada macam-macam tempat menarik di The Top ini yang boleh anda lawati bersama keluarga. Tak rugi datang sini!
Sumber: The Kaki Cuti
The post 11 Tempat Menarik di Penang Wajib Anda Lawati, Rugi kalau Tak Datang Sini! appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/11-tempat-menarik-di-penang-wajib-anda-lawati-rugi-kalau-tak-datang-sini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Tempat Menarik Di Genting Highland Yang Ramai Tak Tahu Rugi Tak Datang

10 Tempat Menarik Di Genting Highland Yang Ramai Tak Tahu Rugi Tak Datang

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 1119 hits
10 Tempat Menarik di Genting Highland Yang Ramai Tak Tahu Rugi Tak Datang Genting Highlands juga anda boleh bercuti berhibur dan berseronok bersama keluarga serta kawan kawan Jika anda tinggal di kawasan KLCC jaraknya hanyalah 56 Kilometer ...
Tempat Best Wajib Anda Pergi Di Perak Ramai Yang Tak Tahu

Tempat Best Wajib Anda Pergi Di Perak Ramai Yang Tak Tahu

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 400 hits
Tempat Best Wajib Pergi Di Perak Ramai Yang Tak Tahu Kelly s Castle Menara Condong Teluk Intan The Lost World of Tambun dan Bukit Merah Laketown adalah sebahagian nama popular pilihan pelancong dan ibu bapa semasa cuti sekolah Namun ada ban...
8 Tempat Wisata Kuliner Di Jogja Yang Melegenda Dan Wajib Dicoba

8 Tempat Wisata Kuliner Di Jogja Yang Melegenda Dan Wajib Dicoba

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 179 hits
Masyarakat kota Jogja yang terkenal ramah dan membumi membuat wisatawan merasa nyaman berada disini ditambah reputasi kota Jogja yang terkenal dengan wisata yang ramah di kantong Jika berjalan jalan ke Jogja jangan lewatkan untuk mencoba be...
Tempat Menarik Di Kars Turki Musim Salji Paling Menarik

Tempat Menarik Di Kars Turki Musim Salji Paling Menarik

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 845 hits
Tempat Menarik Di Kars Turki Musim Salji Paling Menarik Ya ini antara destinasi Musim Sejuk popular di Turki yang jarang orang Malaysia lawat kerana lokasinya yang agak jauh dari Istanbul Mengikut kata mereka yang pernah ke sana Kars boleh ...
Detail Tempat Menarik Di Cameron Highland

Detail Tempat Menarik Di Cameron Highland

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 743 hits
Siapa nak bercuti di Cameron Highlands wajib tahu info ini kerana inilah harga dan detail tempat yang menarik di Cameron Highlands Ladang teh1 Bharat Valley Tea House2 Bharat Valley Tea House 2 3 Ladang Teh Boh Sungai Palas4 Boh Tea Garden ...
Kalau Pergi Sarawak Ini 5 Tempat Menarik Dan Unik Korang Kena Singgah

Kalau Pergi Sarawak Ini 5 Tempat Menarik Dan Unik Korang Kena Singgah

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 588 hits
Kalau Pergi Sarawak Ini 5 Tempat Menarik Dan Unik Korang Kena Singgah Sarawak Bumi Kenyalang adalah negeri terbesar di Malaysia Terletak di pulau Borneo ia adalah lokasi percutian popular bagi pelancong dari dalam dan luar negara Terdapat b...
Senarai Tempat Top Dan Wajib Anda Kunjungi Di Pahang Jom Singgah

Senarai Tempat Top Dan Wajib Anda Kunjungi Di Pahang Jom Singgah

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 399 hits
Senarai Tempat Top Dan Wajib Anda Kunjungi Di Pahang Jom Singgah Kami kongsikan senarai tempat menarik di Pahang yang boleh dikunjungi Pahang merupakan negeri terbesar di Semenanjung Malaysia Ibu Negeri Pahang adalah Kuantan Negeri Pahang t...
Top 10 Tempat Menarik Paling Popular Di Malaysia

Top 10 Tempat Menarik Paling Popular Di Malaysia

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 769 hits
Top 10 Tempat Menarik Paling Popular Di Malaysia Teringin bercuti tetapi tidak mahu pergi terlalu jauh atau berbelanja sakan Hei tiada masalah Malaysia memiliki pelbagai destinasi yang indah dan sesuai untuk percutian hujung minggu anda Dan...
17 Lokasi Yang Wajib Dilawati Jika Pelancong Datang Ke Malaysia

17 Lokasi Yang Wajib Dilawati Jika Pelancong Datang Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 277 hits
Malaysia merupakan sebuah negara yang mempunyai pelbagai keistimewaan yang tersendiri dengan keunikan budaya dan tradisi tersendiri sehingga menjadikan ia tempat yang wajib anda kunjungi Malaysia mempunyai pelbagai industri pelancongan yang...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag

Gejala Cerebral Palsy Pada Kanak Kanak Berumur 5 Tahun Dan Cara Diagnosis Awal