K Jaan Tersepit Dalam Isu Lynas Kerana Pinjaman Jepun Fuziah


Saya mengikuti perkembangan di tanah air berkenaan permasalahan Lynas berkaitan syarat penyambungan lesen kilang Lynas, yang sedang hebat di perkatakan oleh pimpinan dan dibahas oleh netizen di seluruh negara baik dari Kuantan mahupun dari luar.
Pemerhatian saya dari jauh di Makkah, saya di selubungi dengan perasaan yang amat ralat terhadap perbahasan dan kecaman di media sosial, serta emosi yang di luar kawalan. 
Tidak kurang juga pihak pembangkang yang mengambil kesempatan untuk menangguk di air yang keruh.

Loading… Sedangkan ini persoalan kemaslahatan serta keselamatan rakyat dan tidak sepatutnya di politikkan.
Saya di Makkah menjalankan tugas yang diamanahkan ke atas bahu saya di tanah suci ini sebagai mewakili pimpinan negara untuk menyantuni para Dhuyufur Rahman – rakyat Malaysia yang menjadi tetamu Allah untuk melaksanakan ibadah haji pada tahun ini, 1440 H/ 2019M.
Pengecualian cukai selama 12 tahun
Lebih 10 tahun lalu di bulan Oktober 2008, hanya beberapa bulan setelah saya diangkat menjadi ahli parlimen Kuantan, saya telah membawa perbahasan di Dewan Rakyat buat pertama kalinya berkenaan dengan isu kilang Lynas yang memproses bahan nadir bumi dan mengeluarkan sisa buangan radioaktif hasil dari pemprosesan tersebut.
Pendirian saya dari sejak waktu tersebut sehingga ke hari ini, tidak pernah berganjak. Saya konsisten di dalam ratusan kenyataan media yang telah saya keluarkan dan juga setiap kali saya bangun untuk perbahasan isu Lynas di Dewan Rakyat sepanjang tempoh tersebut.

Pendirian saya bahawa negara kita Malaysia telah terpedaya dan mungkin juga tertipu di dalam keputusan untuk menerima Lynas untuk beroperasi di Malaysia dengan mempercayai bahawa ianya satu industri strategik yang membawa manfaat dan kebaikan kepada negara.
Hakikatnya jauh menyeleweng sekali dari apa yg di nyatakan oleh Lynas di dalam maklumat-maklumat berkaitan operasi mereka yang di keluarkan oleh Lynas sendiri.
Kerajaan Malaysia pada tahun 2007 sewaktu membawa Lynas masuk ke Malaysia telah terpedaya dengan mempercayai bahawa Lynas merupakan satu industri strategik, lantas menganugerahkan Lynas dengan pengiktirafan ‘Strategic Pioneer Status’ yang memberikan Lynas kemudahan bebas cukai selama 12 tahun.
Hakikatnya apa yang sebenarnya berlaku dari awal sehingga kini ialah:
Lynas membawa masuk@mengimport 100 peratus bahan mentah REO ( rare earth oxide) mereka dari Australia.Lynas mengeksport 100 peratus produk terhasil REE (rare earth elements) mereka ke negara Jepun.Lynas Malaysia Sdn Bhd merupakan syarikat milik penuh Australia yang berdaftar di Bursa Saham Australia.Lynas tidak membayar cukai satu sen pun kepada negara Malaysia selama 12 tahun bermula dari 2012. Apakah yang Malaysia dapat sehingga kini dari mula Lynas beroperasi pada tahun 2012?
Lebih satu juta metrik ton sisa terjadual dan 500,000 metrik ton sisa buangan radioaktif yang di simpan di Gebeng di kawasan kilang Lynas sehingga kini diatas tanah gambut di dalam RSF (residue storage facility) yang bukan merupakan struktur penyimpanan kekal.
Sisa radioaktif Lynas mengandungi bahan bernama thorium (bahan radioaktif yang bersifat carcinogenic) yang mempunyai separuh jangka hayat selama 14 billion tahun.

Jumlah Pekerjaan yang dapat di manfaatkan oleh warga tempatan ialah sebanyak lebih kurang 600 pekerjaan sahaja.
Adakah ini satu urusan perniagaan yang berbaloi? 
Tentu sekali tidak kerana negara kita tidak mendapat manfaat atau hasil secara langsung dari kilang Lynas.
Yang kita dapat hanyalah sisa toksik dan radioaktif di mana thorium merupakan bahan penyebab kanser (known carcinogen) dan akan mudah masuk ke dalam ekosistem alam sekitar kita.
Kesan dari radiasi yang bertahap rendah akan tetapi jangka hayat yang begitu panjang tentu sekali akan memberikan kesan buruk kepada kesihatan awam dan juga alam sekitar didalam jangka masa panjang.
Tatkala netizen pada hari ini mengecam kerajaan PH yang di lihat seolah-olah kaku dan tidak berupaya menangani isu ini dengan baik, serta dilihat mungkir janji, di atas janji-janji yang terdahulu, ingin saya tegaskan sekali lagi bahawa saya tetap konsisten di dalam menyatakan bahawa Lynas tidak harus di benarkan untuk:
Menjana lebih banyak sisa buangan radioaktif hasil dari pemrosesan yang berterusan dan juga;sisa terjadual dan sisa radioaktif (WLP- water leach purification) yang sedia ada tidak boleh di benarkan untuk terus di simpan kekal di Gebeng dan mesti di urus dengan cara terbaik. Amalan terbaik ialah menghantar sisa radioaktif tersebut (WLP) balik ke negara asal mereka iaitu Australia.
Namun, syarat ini tidak di letakkan sebagai syarat no1 oleh kerajaan terdahulu sewaktu menganugerahkan lesen beroperasi kepada Lynas. 
Malah kerajaan terdahulu membenarkan Lynas membuat kajian dengan tujuan untuk mengkomersialkan sisa tersebut dan kemudian membolehkan Lynas menabur sisa radioaktif mereka serta membawa keuntungan buat Lynas sambil itu membenarkan rakyat Malaysia menjadi mangsa kesan radiasi berpanjangan darisisa yg di tabur dalam bentuk bahan yang telah di komersialkan oleh Lynas tadi, dimana Lynas lah akan mengaut keuntungan dari pengkomersialan produk sisa tersebut.
Kerajaan terdahulu juga meletakkan syarat kedua kepada Lynas untuk membina tapak pelupusan kekal sekiranya initiatif yang pertama tadi tidak berjaya.
Dan syarat ketiga barulah untuk menghantar sisa tersebut pulang ke Australia sekiranya kedua-dua usaha yang pertama dan kedua gagal.
Malangnya buat Malaysia apabila kerajaan terdahulu tidak meletakkan syarat untuk menghantar pulang sisa tersebut ke Australia sebagai syarat utama atau syarat nombor satu untuk penganugerahan lesen operasi buat Lynas, akan tetapi meletakkannya sebagai syarat ketiga mengikut urutan.
Malang juga buat Malaysia kerana kerajaan terdahulu tidak berunding dengan kerajaan Australia untuk menghantar sisa radioaktif tersebut pulang ke negara asal.
Lebih malang apabila kerajaan terdahulu terpedaya dengan helah Lynas dan terus memberikan taraf ‘Strategic Pioneer Status’ kepada kilang tersebut.
Ramai mengatakan pada hari ini bahawa kini PH sudah jadi kerajaan, maka tidak bolehkah diubah syarat untuk tidak benarkan Lynas beroperasi, tambahan pula pada 2 September 2019 ini merupakan tempoh tamat lesen pengoperasian Lynas.
Kita kini sudah sampai ke persimpangan jalan. Di mana kabinet akan membuat keputusan berkaitan lesen pengoperasian Lynas.
Adakah kerajaan hari ini mampu menamatkan lesen pengoperasian Lynas serta bersedia mengambil risiko tindakan undang-udang dari pihak Lynas?
Saya masih berpendirian bahawa Lynas tidak wajar di benarkan beroperasi dan terus menerus menjana sisa buangan radioaktif yang akan memberi akibat negatif jangka masa panjang.
Namun ada sekelompok ahli kabinet yang tatkala kita menentang Lynas di awal dahulu, mereka masih ketika itu berada bersama BN.
Maka pada hari ini mereka masih terus terpedaya dengan helah Lynas kerana ketika itu mereka bersama dengan kerajaan terdahulu serta mereka memahami isu Lynas dari kaca penilaian kerajaan terdahulu dan gagal memahami isu sebenar tentang Lynas yang diperjuangkan oleh saya dan rakan-rakan.
Mereka menganggap bahawa isu ini isu politik ketika itu dan mereka kekal dalam kefahaman tersebut. Tambahan pula isu Lynas ini agak teknikal yang sukar difahami dan mungkin itu juga sebab mereka gagal memahaminya.
Mereka ini jugalah yang pada hari ini bersungguh-sungguh mempertahankan Lynas untuk terus beroperasi. Walaupun alasan yang mereka kemukakan kadang kala berbunyi tidak munasabah.
Tambahan pula kerajaan terdahulu yang menjadi penyebab kepada hutang negara terlalu tinggi sehingga negara Malaysia terpaksa berhutang dengan negara Jepun dalam bentuk Samurai Bond.
Saya ingin maklumkan di sini bahawa negara Jepun merupakan benefisiari mutlak daripada hasil REE nadir bumi kilang Lynas. 
Dan mungkinkah pelabur-pelabur di Jepun akan berdiam diri sekiranya Lynas tidak dapat meneruskan bekalan REE kepada mereka?
Tentu sekali keadaan ini akan melumpuhkan industri hiliran berpengkalan di Jepun yang melibatkan REE nadir bumi yang di hasilkan dari kilang Lynas.
Bayangkan keadaan tersepit yang kita berada kini.
Bagi rakan-rakan ahli- ahli kabinet yang terus terpedaya dengan Lynas, pesanan saya jangan sekali-kali kita meletakkan keuntungan pelaburan melebihi keselamatan dan kemaslahatan rakyat.
Inikan pula negara tidak menerima cukai satu sen pun dari Lynas. Industri hiliran yang mendapat manfaat pula bukan industri dalam negara. Ianya cukup tidak berbaloi.

Sebaliknya kita terperangkap dengan isu pengurusan sisa buangan radioaktif yang bertimbun seperti gunung dan generasi masa depan serta anak cucu kita akan menyumpah kita kelak di kemudian hari, kerana tidak menjaga keselamatan mereka serta gagal menjaga kelestarian alam.
Saya akhiri dengan doa dari tanah suci semoga negara Malaysia dan rakyat Malaysia sentiasa terpelihara dari keputusan-keputusan yang tidak memihak kepada rakyat serta memudharatkan rakyat.
Saya amat jelas bahawa isu sebenar ialah isu sisa radioaktif yang tidak di uruskan dan dibiarkan di Gebeng malah mahu di komersialkan. Maka isu ini lah yang wajib di berikan tumpuan.
Semoga kabinet di beri petunjuk dan hidayah untuk membuat keputusan terbaik 15 Ogos 2019 nanti.
FUZIAH SALLEH merupakan Ahli Parlimen Kuantan dan juga timbalan menteri hal ehwal agama. Artikel ini diambil daripada warkah terbuka beliau dari Makkah kepada warga Malaysia. Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi kami di Malaysian Update.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/08/kjaan-tersepit-dalam-isu-lynas-kerana-pinjaman-jepun-fuziah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fuziah Isu Lynas Kerajaan Quot Tersepit Quot Kerana Pinjaman Jepun

Fuziah Isu Lynas Kerajaan Quot Tersepit Quot Kerana Pinjaman Jepun

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 254 hits
KUALA LUMPUR Terkesan dengan kritikan negatif rakyat Malaysia Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh menjelaskan situasi sebenar berhubung kilang nadir bumi Lynas Corporation Ltd di Gebeng Beliau berkata kerajaan tersepit berhubung isu Lynas k
Isu Lynas Kalau Tun M Tunduk Dengan Lynas Biar Fuziah Wanita Besi Pahang Berdepan Dengan Mereka

Isu Lynas Kalau Tun M Tunduk Dengan Lynas Biar Fuziah Wanita Besi Pahang Berdepan Dengan Mereka

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 281 hits
ISU LYNAS KALAU TUN M TUNDUK DENGAN LYNAS BIAR FUZIAH WANITA BESI PAHANG BERDEPAN DENGAN MEREKASemalam sekali lagi Tun M bercakap dengan menyatakan sokongan kepada Lynas iaitu satu projek yang diluluskan oleh kerajaan Najib dahulu tanpa cuk...
Mca Gesa Fuziah Minta Guan Eng Mohon Maaf Isu Lynas

Mca Gesa Fuziah Minta Guan Eng Mohon Maaf Isu Lynas

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 338 hits
Presiden MCA Wee Ka Siong menggesa Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh berhenti berpusing pusing berhubung isu Lynas dan sebaliknya meminta Menteri Kewangan Lim Guan Eng memohon maaf kepada rakyat berhubung kenyataan y...
Fuziah Bidas Menteri Ph Bekas Bn Pertahan Lynas

Fuziah Bidas Menteri Ph Bekas Bn Pertahan Lynas

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 316 hits
ULASAN Saya mengikuti perkembangan di tanah air berkenaan permasalahan Lynas berkaitan syarat penyambungan lesen kilang Lynas yang sedang hebat di perkatakan oleh pimpinan dan dibahas oleh netizen di seluruh negara baik dari Kuantan mahupun...
Najib Slams Fuziah S Claim Lynas Licence Renewal Due To Previous Govt S Debt

Najib Slams Fuziah S Claim Lynas Licence Renewal Due To Previous Govt S Debt

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 237 hits
Former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak has dismissed as ridiculous Kuantan MP Fuziah Salleh s assertion that Lynas is allowed to stay due to the previous government being in too much debt Her reason is the Samurai bonds She said t...
Lynas Pemuda Umno Pahang Pelawa Fuziah Bahas Terbuka

Lynas Pemuda Umno Pahang Pelawa Fuziah Bahas Terbuka

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 268 hits
KUANTAN Pergerakan Pemuda UMNO negeri mempelawa Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh untuk berdebat secara terbuka bagi menjelaskan apa yang dimaksudkan dalam surat terbukanya berhubung isu Lynas Corporation Ltd Ketuany...
Penduduk Kuantan Gesa Cukuplah Mempolitikkan Isu Lynas

Penduduk Kuantan Gesa Cukuplah Mempolitikkan Isu Lynas

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 216 hits
KUANTAN Kewujudan Lynas membawa kebaikan sosioekonomi di kawasan berdekatan kata pendudukPenduduk di sekitar kawasan Gebeng memohon supaya isu berkaitan kilang memproses nadir bumi Lynas Malaysia Sdn Bhd ditamatkan dan tidak lagi dijadikan ...
Rafidah K Jaan Jangan Tunduk Pada Kumpulan Guna Isu Kaum Agama

Rafidah K Jaan Jangan Tunduk Pada Kumpulan Guna Isu Kaum Agama

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 211 hits
Anggota Majlis Tindakan Ekonomi Negara Rafidah Aziz menggesa kerajaan agar tidak tunduk kepada golongan yang suka memainkan isu kaum dan agama Menurutnya golongan itu yang berterusan menggunakan isu kaum dan agama hanyalah melibatkan minori...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam