Jika Muhyiddih Hilang Majoriti Kerajaan Perlu Dilantik Segera Dr Aziz Bari


 



Kemelut politik menjelang majlis mengadap Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim bertemu Yang di-Pertuan Agong (YDP) pada 13 Oktober ini bagi mempersembahkan majoriti Ahli-ahli Parlimen yang menyokongnya tidak perlu dikecamukkan oleh pandangan-pandangan yang tidak selari dengan Perlembagaan Persekutuan.

 
Pakar undang-undang Perlembagaan, Dr Aziz Bari berpendapat penganalisis politik yang cuba membayangkan beberapa pilihan yang boleh diambil ketika mana Datuk Seri Anwar telah sahih mempunyai majoriti mencukupi adalah tidak relevan di sisi Perlembagaan.
 
Katanya, pilihan yang ada hanyalah Perdana Menteri (PM) Tan Sri Muhyiddin Yassin meletak jawatan atau mencadangkan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen.
 

"Perlembagaan mengatakan sekiranya PM hilang sokongan, (beliau) ada dua pilihan, pertama letak jawatan, kedua memohon Kebawah Duli Yang di-Pertuan Agong bubar dewan (Parlimen) tetapi kalau permintaan itu ditolak PM mesti letak jawatan.

 
"Saya hairan ada (penganalisis politik) yang mengatakan sekarang ini berbeza dengan situasi sebelum ini, apabila PM Dr Mahathir (Mohamad) meletak jawatan. Sekarang (masih) ada PM, iaitu Muhyiddin Yassin.
 
"Itu tidak relevan, sekiranya hari Selasa (13 Oktober) ini Datuk Seri Anwar dapat membuktikan beliau cukup sokongan, kerajaan Muhyiddin jatuh dengan sendirinya dan dia kena letak jawatan," katanya dalam sesi siaran langsung Facebook malam tadi.
 
Mantan profesor kuliah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia itu juga berpendapat sekiranya raja-raja Melayu perlu dirujuk dalam proses melantik Perdana Menteri maka hal itu perlu dilakukan sebelum 13 Oktober bagi membuka jalan kepada beberapa penyelesaian.
 
Mengulas sama ada perlunya sidang khas Parlimen dipanggil bagi melaksanakan 'Undi Percaya' terhadap Datuk Seri Anwar, Dr Aziz berkata perkara tersebut tidak timbul dalam konteks kuasa melantik PM oleh Yang di-Pertuan Agong.
 
"Kemudian disebut (dalam laporan media) pilihan memanggil (sidang khas) Parlimen dan meminta Parlimen menguji atau menentukan majoriti (yang dimiliki Anwar) itu betul atau tidak.
 
"Itu tidak perlu kerana peranan atau kuasa Yang di-Pertuan Agong habis apabila PM dilantik. Parlimen tiada kena mengena (dalam isu perlantikan)
 
"Ada beberapa perkara yang (penganalisis politik) lupa (bahawa) kerajaan dalam konteks wesminister tidak menjawab kepada Istana. Kerajaan menjawab kepada Parlimen.
 
"Mahu tidak mahu, selepas ini Datuk Seri Anwar akan diuji di Parlimen. Tak perlu panggil (sidang khas) Parlimen untuk menguji.
 
"Jika terbukti Akuan Berkanun (SD) tidak palsu dan Yang di-Pertuan Agong yakin dan tidak ragu maka tiada pilihan, (Datuk Seri Anwar) dilantik sebagai PM.
 
"Terpulang kepada Parlimen tentukan Anwar boleh menjalankan kerajaan atau tidak. Itu yang ditulis dalam buku-buku di seluruh dunia yang menghuraikan prinsip kerajaan dalam demokrasi berparlimen," katanya lagi.
 
Dalam pada itu, ADUN Tebing Tinggi itu juga melahirkan kekesalan terhadap laporan sesetengah media massa yang seolah-olah cuba mengelirukan tafsiran Perlembagaan Persekutuan. Sedangkan katanya, Perlembagaan amat jelas dalam hal melantik kerajaan.
 
Beliau menasihatkan media agar mendidik rakyat supaya lebih memahami sistem berkerajaan bukan sebaliknya mengelirukan pendapat umum.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/jika-muhyiddih-hilang-majoriti-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Hilang Majoriti Kembalikan Kerajaan Mandat Rakyat

Muhyiddin Hilang Majoriti Kembalikan Kerajaan Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 233 hits
Ahli ahli Parlimen KEADILAN menyokong agar segera dikembalikan kerajaan yang diberi mandat memerintah oleh rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke 14 lalu Menurut Ketua Whip Parlimen KEADILAN Datuk Johari Abdul Ahli ahli Parlimen yang bermesyuara...
Gerak 98 Pm Yang Hilang Majoriti Mesti Undur Segera

Gerak 98 Pm Yang Hilang Majoriti Mesti Undur Segera

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 182 hits
1 Gerak98 merujuk kenyataan 2 Ahli Parlimen Tg Razaleigh Hamzah dan Dato Seri Najib Tun Razak yang disiarkan dalam media semalam 2 Kenyataan mereka itu jelas merupakan penarikan sokongan mereka terhadap PM Tan Sri Muhyiddin Yassin dan keraj...
Mujahid Yakin Anwar Ada Majoriti Akan Jadi Pm Kerajaan Ph 13 Oktober Ini

Mujahid Yakin Anwar Ada Majoriti Akan Jadi Pm Kerajaan Ph 13 Oktober Ini

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 249 hits
Naib Presiden Parti Amanah Negara Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa mengajak rakyat mendoakan agar langkah Datuk Seri Anwar Ibrahim akan sampai di balai mengadap istana pada 13 Oktober ini Dengan yakin beliau mengingatkan semua pihak termasu...
Lantik Pm Perlembagaan Tidak Sebut Senarai Nama Bilangan Majoriti Dr Aziz

Lantik Pm Perlembagaan Tidak Sebut Senarai Nama Bilangan Majoriti Dr Aziz

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 322 hits
Persoalan berbangkit yang tular di media arus perdana sejak semalam mengenai tiadanya senarai nama atau Akuan Berkanun yang dipersembahkan Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada Yang di Pertuan Agong bukanlah syarat khusus dalam ...
Anwar Serahkan Dokumen Sokongan Majoriti Kepada Agong Dan Anggap Kerajaan Pn Sudah Jatuh

Anwar Serahkan Dokumen Sokongan Majoriti Kepada Agong Dan Anggap Kerajaan Pn Sudah Jatuh

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 240 hits
Anwar Ibrahim mengesahkan telah menyerahkan dokumen sahih sebagai bukti sokongan majoriti sokongan kepadanya Anwar menyatakan dia ada lebih 120 ahli parlimen bersamanya Menurutnya lagi Agong akan memanggil ketua ketua parti selepas ini Anwa...
Jika Anwar Cukup Majoriti Tiada Pilihan Selain Dilantik Pm9

Jika Anwar Cukup Majoriti Tiada Pilihan Selain Dilantik Pm9

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 326 hits
Kemelut politik menjelang majlis mengadap Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim bertemu Yang di Pertuan Agong pada 13 Oktober ini bagi mempersembahkan majoriti Ahli ahli Parlimen yang menyokongnya tidak perlu dikecamukkan oleh pandanga...
Dalil Kerajaan Pn Wajib Ditukar Segera

Dalil Kerajaan Pn Wajib Ditukar Segera

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 141 hits
By Norman RadzuanSaranan KJ Ahli2 Perniagaan bukan kerana AnwarBAHAYA EKONOMI NEGARA JIKA DI BAWAH PNHari ini saya ingin mengulas dalil kenapa kerajaan PN wajib dijatuhkan tanpa menggunakan nas dan hadis kerana hujah tersebut hanya boleh di...
Dap Hilang Sokongan Cina Jika Sokong Kerajaan Melayu Islam Anwar Kata Penganalisis

Dap Hilang Sokongan Cina Jika Sokong Kerajaan Melayu Islam Anwar Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 380 hits
malaysianow comOct 10 2020 8 05 AM Penganalisis mengatakan Amanah hanya akan mengikut keputusan bakal diambil DAP Semua senario berkata Anwar mungkin tidak menjadi Perdana MenteriParti terbesar Pakatan Harapan DAP akan kehilangan sokongan p...
Grs Dakwa Bentuk Kerajaan Sabah Dengan Majoriti Mudah

Grs Dakwa Bentuk Kerajaan Sabah Dengan Majoriti Mudah

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 349 hits
KOTA KINABALU 8 Safar 1442H Sabtu Gabungan Rakyat Sabah mendakwa membentuk kerajaan baharu Sabah setelah memperolehi majoriti mudah kerusi Dewan Undangan Negeri pada Pilihan Raya Negeri Sabah ke 16 hari ini Pengerusi Barisan Nas
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta