Dap Hilang Sokongan Cina Jika Sokong Kerajaan Melayu Islam Anwar Kata Penganalisis


Fazreen Kamalmalaysianow.com
Oct 10, 2020 8:05 AM
Penganalisis mengatakan Amanah hanya akan mengikut keputusan bakal diambil DAP.

Semua senario berkata Anwar mungkin tidak menjadi Perdana Menteri
Parti terbesar Pakatan Harapan (PH), DAP akan kehilangan sokongan pengundi bukan Melayu sekiranya menyokong kerajaan “Melayu-Islam” Presiden PKR Anwar Ibrahim, kata penganalisis.

Mereka berkata, DAP tidak akan mengambil risiko bersama Anwar dan hilang sokongan daripada pengundi bukan Melayu pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) akibat daripada bekerjasama dengan pemimpin Umno yang sedang berdepan dengan tuduhan rasuah di mahkamah.

Penganalisis Politik Shamsul Amri Baharuddin berkata, DAP sudah semestinya boleh mengagak “impak negatif” yang bakal diterima jika berkomplot dengan Anwar.

Katanya, ini kerana Anwar dikatakan disokong bekas penyokong kuatnya, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi, dan juga beberapa ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang berdepan dengan pertuduhan rasuah di mahkamah.

“DAP kukuh dengan undi orang Cina. Mereka tidak akan menyertai Anwar, tidak mahu mengambil risiko kehilangan sokongan orang Cina,” kata pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia itu kepada MalaysiaNow.

“Mereka memerlukan sokongan Cina yang kuat untuk mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang kini ada di Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Johor,”

MalaysiaNow melaporkan sebelum ini pemimpin DAP “menyatakan dengan jelas” kepada Anwar 42 ahli Parlimen parti itu tidak akan menyertai mana-mana gabungan bersama ahli Parlimen Umno “terutama mereka yang terpalit dengan kes rasuah”.

Zahid kini berdepan dengan 47 pertuduhan membabitkan rasuah, pecah amanah dan pengubahan wang haram, merupakan yang tertinggi dalam kalangan bekas pemimpin kerajaan BN sejak tumbang pada tahun 2018.

Shamsul menambah, jika Anwar membawa orang-orang Umno terpalit rasuah dalam senarai “sokongan kukuh dan meyakinkannya”, akan berlaku perpecahan dalam Pakatan Harapan (PH).

“Bila perpecahan ini berlaku sebelum Anwar jumpa Agong, atau selepas jumpa Agong kalau ada undi tak percaya di Parlimen (kesannya Anwar gagal); dan jika Anwar dan pasukannya menang, Parlimen akan dibubarkan untuk memberi laluan kepada Pilihan PRU15 dan saya lihat Anwar tetap tidak akan jadi perdana Menteri ke-9,” katanya.

Shamsul menambah, Amanah yang masih belum menyatakan pendirian tentang bekerjasama dengan pemimpin Umno terkait rasuah hanya akan mengikut sesiapa sahaja yang menggunakan kuasa “duit”.

“DAP ada duit untuk terus membuatkan Amanah memberikan sokongan penuh kepada mereka.”

Seorang lagi penganalisis politik, Hisommudin Bakar menyifatkan DAP merupakan sebuah parti yang mempunyai prinsip untuk tidak sama sekali bekerjasama dengan mana-mana pimpinan yang terpalit dengan rasuah dan kleptokrat.

Pengarah eksekutif Ilham Centre itu berkata DAP dan Amanah kini berada dalam persimpangan dilema.

“Mengikut prinsip, DAP tidak dapat menerima individu seperti Najib Razak, Zahid Hamidi, Tengku Adnan Tengku Mansor dan lain-lain yang mana kes mereka masih lagi dibicarakan di mahkamah.

“Bagaimanakah DAP ingin menjelaskan kepada pengundi mereka berkenaan pendirian politik mereka demi menyokong langkah Anwar ini?

“Bagi saya, DAP berada di dalam persimpangan dilema sama ada ingin menyokong, berkecuali atau keluar dari koalasi politik PH. Semua ini mempunyai senario berbeza dan akan menjejaskan peluang Anwar untuk membentuk kerajaan,” katanya kepada MalaysiaNow.


Akan tetapi Hisommudin tidak menolak DAP sanggup bekerjasama dengan Anwar disebabkan tidak tahan dengan gangguan politik terhadap pemimpinnya.

“‘Political harrasment’ oleh Perikatan Nasional (PN) terhadap Lim Guan Eng melalui pendakwaan rasuah dan penggubahan wang haram memungkinkan DAP mengambil keputusan perlu berada di dalam kerajaan berbanding menjadi pembangkang sepertimana sekarang.

“Oleh itu, semua ini menjadikan DAP berada di peringkat sukar untuk menentukan pendirian mereka. Semua langkah akan mempunyai implikasi dan tindak balas berbeza kepada penyokong mereka terutama kepada segmen pengundi Cina.

“Pilihan lain ialah, DAP boleh menjadi parti mesra kerajaan tetapi tidak menyertai Kabinet tetapi sukar juga untuk dijelaskan kepada pengundi mereka.”

Sivamurugan Pandian, dari Universiti Sains Malaysia (USM) juga sependapat, DAP dan Umno tidak boleh bekerja sama dan masing-masing akan berhadapan dengan soal legitimasi moral kerana ketaksuban penyokong mereka.

“Tahap kebencian membesar sewaktu PRU-14 dan masih belum berkurangan.

“DAP akan kehilangan sokongan penyokong sendiri yang barangkali akan membuat ‘undi protes’ walaupun bagi Anwar ia penting untuk menubuhkan kerajaan.”

Semalam, Anwar berkata Sultan Abdullah Ahmad Shah berkenan untuk beliau mengadap pada hari Selasa, 13 Oktober, di mana beliau akan mempersembahkan perincian dakwaan memiliki sokongan “kukuh dan meyakinkan” daripada anggota Dewan Rakyat untuk membentuk kerajaan baru.

Kenyataan ini dikeluarkan tiga minggu selepas Anwar mengisytiharkan kerajaan pimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin tumbang dan beliau bakal membentuk sebuah kerajaan “majoriti Melayu”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/10/dap-hilang-sokongan-cina-jika-sokong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bahaya Besar Menanti Dap Amanah Sekiranya Ahli Parlimen Umno Sokong Anwar Kata Penganalisis

Bahaya Besar Menanti Dap Amanah Sekiranya Ahli Parlimen Umno Sokong Anwar Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 365 hits
Robin Augustin Mohd Izani Mohd Zain and Kamarul Zaman Yusoff PETALING JAYA Amanah dan DAP akan terkesan teruk sekiranya Presiden PKR Anwar Ibrahim membentuk kerajaan dengan sokongan ahli Parlimen Umno menurut penganalisis Mohd Izani Mohd Za...
Kerajaan Saya Melayu Islam Anwar Beritahu Wakil Rakyat Pkr

Kerajaan Saya Melayu Islam Anwar Beritahu Wakil Rakyat Pkr

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 351 hits
On Oct 9 2020DAP membuat keputusan untuk tidak bersama rancangan Anwar Presiden PKR Anwar Ibrahim hari ini memberitahu ahli Parlimen dan ahli Dewan Undangan Negeri parti rancangannya untuk menubuhkan kerajaan melalui pembelotan politik di D...
Kerajaan Muhyiddin Telah Jatuh Kata Anwar

Kerajaan Muhyiddin Telah Jatuh Kata Anwar

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 211 hits
Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin telah tumbang Anwar berkata demikian melalui satu sidang akhbar khas sebentar tadi bagi memaklumkan mengenai perj...
Terserah Pada Anwar Untuk Buktikan Sokongan Atau Tidak Kata Loke

Terserah Pada Anwar Untuk Buktikan Sokongan Atau Tidak Kata Loke

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 224 hits
Mesyuarat majlis Presiden Pakatan Harapan semalam menyentuh mengenai rancangan Presiden PKR Anwar Ibrahim untuk mengambil alih kerajaan pusat tetapi tidak banyak perincian yang dinyatakan mengenai perkara itu kata Setiausaha Organisasi keba...
Anwar Serahkan Dokumen Sokongan Majoriti Kepada Agong Dan Anggap Kerajaan Pn Sudah Jatuh

Anwar Serahkan Dokumen Sokongan Majoriti Kepada Agong Dan Anggap Kerajaan Pn Sudah Jatuh

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 237 hits
Anwar Ibrahim mengesahkan telah menyerahkan dokumen sahih sebagai bukti sokongan majoriti sokongan kepadanya Anwar menyatakan dia ada lebih 120 ahli parlimen bersamanya Menurutnya lagi Agong akan memanggil ketua ketua parti selepas ini Anwa...
Dakwa Kerajaan Tsmy Sudah Jatuh Anwar Ibrahim Yakin Terima Sokongan Lebih 120 Ahli Parlimen

Dakwa Kerajaan Tsmy Sudah Jatuh Anwar Ibrahim Yakin Terima Sokongan Lebih 120 Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 272 hits
Hari yang penuh dengan kontroversi buat rakyat Malaysia serta ahli politik apabila Dato Seri Anwar bin Ibrahim selaku ahli politik daripada pihak pembangkang menghadap Yang di Pertuan Agong bagi menunjukkan jumlah serta sokongan ahli parlim...
Terkini Dap Sokong Anwar Tolak Berada Dalam Kabinet

Terkini Dap Sokong Anwar Tolak Berada Dalam Kabinet

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 933 hits
infonegarakini comKerajaan baru yang bakal dibentuk selepas 13 Oktober ini besar kemungkinan tanpa DAP menyertai Kabinet walaupun menyokong usaha yang dibuat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim itu Ini kerana DAP tidak senang untuk bekerjasama de...
Janji Anwar Junjung Islam Melayu Sekadar Manis Di Mulut

Janji Anwar Junjung Islam Melayu Sekadar Manis Di Mulut

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 361 hits
ismaweb netCara fikirnya menjurus pluralisme kata kata penuh liberalismeBANGI 28 Safar 1442H Jumaat Rakyat dinasihat supaya tidak mudah tertipu dan sentiasa berwaspada dengan kata kata orang politik termasuk Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ib...
Spekulasi Kerajaan Anwar Tanpa Dap

Spekulasi Kerajaan Anwar Tanpa Dap

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 347 hits
INI MEMAMG SPEKULASI PUAK UMNO TAPI KITA AKAN LIHAT APA YG TERJADI MEREKA INI MASIH BERCAKAP SOAL PARTI BUKAN INDIVIDU DARI PARTI ITU MANA DIA TAHU YG INDIVIDU2 ITU TIDAK MAHU BEKERJASAMA DGN DAP Kerajaan baru Anwar tanpa pemimpin DAP dalam...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis