Mujahid Yakin Anwar Ada Majoriti Akan Jadi Pm Kerajaan Ph 13 Oktober Ini



(Suara TV) – Naib Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof Rawa mengajak rakyat mendoakan agar langkah Datuk Seri Anwar Ibrahim akan sampai di balai mengadap istana pada 13 Oktober ini.
Dengan yakin, beliau mengingatkan semua pihak, termasuk parti gabungan Pakatan Harapan (PH), jika sampai masanya nanti Anwar berjaya membentuk kerajaan baharu, usah berseronok dan bersorak.
Sebaliknya, kata beliau, mereka harus insaf dan berendah diri kerana bebanan atas bahu Presiden PKR dan dan majoriti Ahli Parlimen yang menyokongnya lebih berat dari apa yang dibayangkan.
“Ini bukan mengenai politik kuasa, tetapi amanah dan taklif menguruskan negara di saat krisis,” katanya menerusi hantaran terbaharunya dalam Facebook beliau, hari ini.
Dr. Mujahid yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar mengakui tarikh 13 Oktober ini adalah tanggal yang mendebarkan semua pihak.
Katanya, apabila Anwar akan mengadap Yang di-Pertuan Agong, di Istana Negara, secara logiknya semua boleh agak tujuan dan hasil pertemuan itu nanti.
Ini menurut beliau, berpandukan sidang akhbar Anwar selaku Pengerusi PH di sebuah hotel di ibu negara pada 22 September lalu.
“Pada sidang media khas itu, Anwar mendakwa dia ada majoriti yang kuat dan meyakinkan dari kalangan Ahli Parlimen yang menyokong beliau untuk membentuk kerajaan.
“Dengan pengumuman itu juga bermakna kerajaan Perikatan Nasional (PN) bawah Tan Sri Muhyiddin Yassin telahpun tumbang.
“Logiknya, Perdana Menteri kesembilan akan dipilih di kalangan yang ada majoriti dan akan dipersembahkan kepada baginda Yang di-Pertuan Agong untuk perkenan dan akan berlaku pelantikan,” katanya.
Kata Dr. Mujahid, itulah yang dijangkakan berlaku Selasa ini dan pasca 13 Oktober nanti serta akhirnya secara logik akan terbentuk sebuah kerajaan baharu di bawah kepimpinan Anwar sebagai Perdana Menteri.
“Saya dihujani pelbagai reaksi sebagai respons kepada tulisan saya selepas pengumuman 22 September itu.
“Ada yang mengkritik soal kewajaran, sama ada sesuai pada masa pandemik mahupun pandangan yang menolak sama sekali pengumuman Anwar atas alasan beliau dan PH main politik saat rakyat menderita kerana Covid-19.
“Ada juga yang menyokong gerakan ‘pause’, kononnya masa sekarang ialah masa ‘gencatan senjata’ dalam soal politik untuk memberi tumpuan kepada masalah negara,” katanya.
Menurutnya, beliau memahami semua respons itu, tetapi intipati langkah Anwar adalah berpandukan kepada beberapa keperluan utama yang sangat mendesak khususnya di waktu Covid-19 ini.
Katanya, Anwar perlu mengembalikan mandat asal yang diamanahkan oleh pengundi kepada PH pada PRU 2018 yang lalu setelah ‘dijatuhkan’ oleh Langkah Sheraton melalui perancangan licik Muhyiddin dan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali ketika Covid-19 sudahpun melanda negara.
“Mandat asal akan mengembalikan kepercayaan rakyat semula kepada kerajaan dan ia sangat diperlukan pada saat krisis.
“Anwar juga perlu membentuk majoriti yang kukuh setelah majoriti kerajaan Muhyiddin terbukti sangat rapuh, sedangkan semasa krisis seperti ini, sebuah kerajaan yang kukuh majoritinya sangat diperlukan dan Anwar ada kekuatan itu untuk menyumbang kepada pengurusan krisis Covid-19 dengan sokongan majoriti lebih padu dan kukuh.
“Mengembalikan semula asal kedudukan kuasa yang diambil secara demokratik oleh PH dahulu selepas kes awalan yang buruk ditunjukkan oleh Langkah Sheraton supaya tindakan sebegitu rupa tidak lagi berulang,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/10/09/mujahid-yakin-anwar-ada-majoriti-akan-jadi-pm-kerajaan-ph-13-oktober-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Serahkan Dokumen Sokongan Majoriti Kepada Agong Dan Anggap Kerajaan Pn Sudah Jatuh

Anwar Serahkan Dokumen Sokongan Majoriti Kepada Agong Dan Anggap Kerajaan Pn Sudah Jatuh

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 240 hits
Anwar Ibrahim mengesahkan telah menyerahkan dokumen sahih sebagai bukti sokongan majoriti sokongan kepadanya Anwar menyatakan dia ada lebih 120 ahli parlimen bersamanya Menurutnya lagi Agong akan memanggil ketua ketua parti selepas ini Anwa...
Dakwa Kerajaan Tsmy Sudah Jatuh Anwar Ibrahim Yakin Terima Sokongan Lebih 120 Ahli Parlimen

Dakwa Kerajaan Tsmy Sudah Jatuh Anwar Ibrahim Yakin Terima Sokongan Lebih 120 Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 277 hits
Hari yang penuh dengan kontroversi buat rakyat Malaysia serta ahli politik apabila Dato Seri Anwar bin Ibrahim selaku ahli politik daripada pihak pembangkang menghadap Yang di Pertuan Agong bagi menunjukkan jumlah serta sokongan ahli parlim...
Mujahid Rasakan Misi Anwar Ibrahim 13 Oktober Memang Patut Diteruskan

Mujahid Rasakan Misi Anwar Ibrahim 13 Oktober Memang Patut Diteruskan

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 180 hits
Nampaknya orang politik tetap terus cuba berebut kuasa dalam memastikan kerajaan milik mereka selepas Presiden PKR Anwar Ibrahim mengumumkan 13 Oktober ini beliau akan menghadap Yang di Pertuan Agong di Istana Negara Sebelum ini Anwar telah...
Anwar Mohon Agong Sahkan Senarai Majoriti Ahli Parlimen

Anwar Mohon Agong Sahkan Senarai Majoriti Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 331 hits
KUALA LUMPUR Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim memohon Yang di Pertuan Agong meneliti senarai lebih 120 ahli Parlimen yang memberi sokongan kepada beliau sebelum memperkenankan permohonan pembentukan kerajaan baharu ba...
Anwar Mengadap Agong Selasa Depan Sedia Persembah Jumlah Majoriti Yang Kukuh Dan Meyakinkan

Anwar Mengadap Agong Selasa Depan Sedia Persembah Jumlah Majoriti Yang Kukuh Dan Meyakinkan

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 287 hits
474 total views 474 views today Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa akan mengadap Yang Di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah pada 13 Oktober ini Dakwanya Seri Paduka Baginda sen...
Anwar Menghadap Agong Hari Selasa 13 Oktober

Anwar Menghadap Agong Hari Selasa 13 Oktober

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 394 hits
Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mengesahkan bahawa dia akan mengadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah pada Selasa depan untuk mempersembahkan butiran bahawa beliau mempunyai sokongan majoriti di D...
Hamzah Zainuddin Anwar Dapat Sokongan Majoriti Hanya Cerita Rekaan Semata Mata

Hamzah Zainuddin Anwar Dapat Sokongan Majoriti Hanya Cerita Rekaan Semata Mata

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 309 hits
KUALA LUMPUR Parti Pribumi Bersatu Malaysia mengesahkan semua ahli Parlimen mereka kekal menyokong Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk terus menerajui negara Setiausaha Agung Bersatu Datuk Seri Hamzah Zainuddin berkata ahli Parli...
Kerajaan Muhyiddin Telah Jatuh Kata Anwar

Kerajaan Muhyiddin Telah Jatuh Kata Anwar

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 213 hits
Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin telah tumbang Anwar berkata demikian melalui satu sidang akhbar khas sebentar tadi bagi memaklumkan mengenai perj...
Jika Muhyiddih Hilang Majoriti Kerajaan Perlu Dilantik Segera Dr Aziz Bari

Jika Muhyiddih Hilang Majoriti Kerajaan Perlu Dilantik Segera Dr Aziz Bari

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 194 hits
Kemelut politik menjelang majlis mengadap Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim bertemu Yang di Pertuan Agong pada 13 Oktober ini bagi mempersembahkan majoriti Ahli ahli Parlimen yang menyokongnya tidak perlu dikecamukkan oleh pandanga...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja