Jatuhkan Kerajaan Hanya Melalui Undi Tidak Percaya Di Dewan Rakyat








Oleh: Helmi Mohd Foad





Usaha pembangkang mahu menukar kerajaan melalui pintu belakang sudah gagal melainkan mereka menggunakan sidang Dewan Rakyat pada 28 Februari depan untuk membuat usul Undi Percaya atau tidak percaya terhadap Perdana Menteri.





Pengarah Komunikasi UMNO, Datuk Lokman Noor Adam berkata, sebarang langkah untuk menukar kerajaan secara 'tebuk atap' buat masa ini boleh dianggap suatu perkara 'bodoh' kerana ia pasti tidak berjaya.





"Habis kuat ketika sidang Parlimen buat undi percaya atau tidak percaya. Perdana Menteri adalah seorang yang terbuka, nak buat undi silakan.





"Bila dapat kuasa dia sendiri buat inisiatif buat undi percaya dan dapat sokongan 148 Ahli Parlimen tetapi Dr Mahathir pujuk Syed Saddiq (Ahli Parlimen Muar) tarik sokongan tetapi lima Ahli Parlimen (PN) masuk (beri sokongan kepada PM), katanya ada lapan lagi (yang akan masuk)," katanya dalam program bual bicara Persepsi: Jalan Liku Seribu di saluran YouTube Amir Hijaz Fan pada 3 Januari lalu.





Lokman berkata, wakil rakyat tidak mempunyai halangan untuk memberikan sokongan kepada undi tidak percaya kerana ia dibenarkan oleh Perlembagaan Persekutuan tetapi dianggap melanggar peraturan parti jika memberikan akujanji untuk menyokong Perdana Menteri lain.





Jelasnya gerakan untuk menjatuhkan Perdana Menteri dengan mencuri ahli parlimen Barisan Nasional (BN) atau mana-mana wakil rakyat sehingga mencukupkan jumlah sama ada 112 atau 115 sokongan majoriti juga tidak akan mampu membentuk kerajaan baharu.





"Dia mungkin buat gerakan jatuhkan PM tapi hendak angkat Perdana Menteri baharu apa syaratnya? Boleh turunkan tetapi hendak jadikan PM boleh ke?





"Pertama kerana Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdullah pernah bertitah bahawa dalam pentadbirannya (tempoh menjadi Agong) ada empat PM, harap Anwar yang terakhir, jadi kalau tukar kerajaan takkan Tuanku nak terbalik apa yang baginda titahkan?" katanya.

Jelas beliau, Yang di-Pertuan Agong adalah seorang yang teliti dan sering kali merujuk kepada Majlis Raja-Raja kerana tidak mahu dilihat membuat keputusan sendiri dan pasti akan mengelakkan sebarang langkah yang boleh membuat rakyat bangkit menentang.





Katanya sekarang telah ada Akta Anti Lompat Parti selain semua wakil rakyat BN telah menandatangani aku janji memberikan mandat kepada ketua-ketua parti untuk membuat keputusan.





"Akujanji adalah mereka tidak pernah memberikan sebarang aku janji (SD) kepada mana-mana pihak. Setiap calon memberi mandat kepada ketua parti untuk berunding dan buat keputusan siapa akan diangkat menjadi PM," katanya.





Tambahnya, setiap calon BN membuat akujanji memberikan mandat kepada ketua parti untuk memilih dengan parti mana untuk bergabung membentuk kerajaan.





"Dalam erti kata lain kalau langgar (akujanji), Setiausaha Agung BN hanya perlu hantar notis kepada Speaker Dewan Rakyat memaklumkan kerusi itu kosong dan dapat RM100 juta daripada setiap seorang," ujarnya.

 
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/01/jatuhkan-kerajaan-hanya-melalui-undi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Hanya Undi Tak Percaya Peluang Pn Jatuhkan Kerajaan

Umno Hanya Undi Tak Percaya Peluang Pn Jatuhkan Kerajaan

papar berkaitan - pada 9/1/2024 - jumlah : 86 hits
Malaysiakini nbsp Umno berpendapat ada tiga faktor yang menjadikan cubaan pembangkang menjatuhkan kerajaan di luar pilihan raya umum tidak akan berjaya Bahkan menurut setiausaha agung parti itu Asyraf Wajdi Dusuki dakwaan dibuat pihak di lu...
Langkah Dubai Hanya Khayalan Kalau Benar Cukup Jumlah Di Kedai Mamak Pun Boleh Jatuhkan Kerajaan

Langkah Dubai Hanya Khayalan Kalau Benar Cukup Jumlah Di Kedai Mamak Pun Boleh Jatuhkan Kerajaan

papar berkaitan - pada 31/12/2023 - jumlah : 135 hits
Saya kadang kadang hairan mengapa mereka dalam PH dan kerajaan sendiri ikut teruja dengan gembar gembur tidak benar kononnya ada Langkah Dubai untuk menjatuhkan kerajaan PN yang semakin kehilangan sokongan dan setakat ini sudah lima Ahli Pa...
Kenaikan Tariff Air Sebanyak 20 Sangat Tinggi Kerajaan Pemalas Hanya Tahu Nak Baham Duit Rakyat Sahaja

Kenaikan Tariff Air Sebanyak 20 Sangat Tinggi Kerajaan Pemalas Hanya Tahu Nak Baham Duit Rakyat Sahaja

papar berkaitan - pada 27/12/2023 - jumlah : 125 hits
Ketua Menteri DAP Pulau Pinang umum pagi ini bahawa harga air di negeri itu akan naik mencecah 20 peratus tahun ini Kali ke empat harga naik bagi tempoh 10 tahun selepas DAP memerintah di sana Tak apa Cecah 20 peratus sahaja kali ini Kerana...
Hanya Tiktokers Yang Sibuk Nak Jatuhkan Kerajaan

Hanya Tiktokers Yang Sibuk Nak Jatuhkan Kerajaan

papar berkaitan - pada 25/12/2023 - jumlah : 144 hits
Bagi mereka yang suka atau kerap menengok TikTok pasti sedar tentang gelagat dua tiga orang TikTokers yang hari hari bercakap mengenai kejatuhan kerajaan dan Anwar Ibrahim akan disingkirkan sebagai Perdana Menteri Selain itu mereka juga ker...
Kerajaan Umum Bantuan Banjir Rm1000 Rakyat Kelantan Bagi Satu Keluarga

Kerajaan Umum Bantuan Banjir Rm1000 Rakyat Kelantan Bagi Satu Keluarga

papar berkaitan - pada 29/12/2023 - jumlah : 135 hits
Kerajaan Umum Bantuan Banjir RM1000 Rakyat Kelantan Bagi Satu Keluarga 11 Pengumuman terbaru PM Anwar mengenai bantuan banjir RM1000 rakyat Kelantan Bantuan awal sebanyak RM50 juta diperuntukkan oleh Kerajaan Persekutuan bagi mangsa yang te...
Ganggu Agong Dengan Isu Jatuhkan Kerajaan Di Akhir Tempoh Pemerintahan Suatu Perbuatan Biadap Kepada Raja

Ganggu Agong Dengan Isu Jatuhkan Kerajaan Di Akhir Tempoh Pemerintahan Suatu Perbuatan Biadap Kepada Raja

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 161 hits
Semua rakyat Malaysia bahkan hampir seluruh dunia tahu tempoh pemerintahan Sultan Pahang Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah sebagai Yang Di Pertuan Agong akan tamat pada 30 Januari 2024 Bermula 31 Januari Agong baru iala...
Sst Hanya Untuk Rakyat Marhaen Sahaja Syarikat Besar Tokey Kaya Dikecualikan Harap Maklum

Sst Hanya Untuk Rakyat Marhaen Sahaja Syarikat Besar Tokey Kaya Dikecualikan Harap Maklum

papar berkaitan - pada 27/12/2023 - jumlah : 110 hits
Projek keretapi Gemas Johor Baharu diberi pengecualian membayar cukai SST oleh kerajaan PH untuk kurangkan kos sebanyak 20 Menteri Kewangan boleh confirm Kalau mengikut skrip PH dulu Syarikat syarikat besar tak perlu bayar SST tetapi Rakyat...
Persepsi Tumbang Kerajaan Pn Hentikan Mimpi Rakyat Sudah Muak

Persepsi Tumbang Kerajaan Pn Hentikan Mimpi Rakyat Sudah Muak

papar berkaitan - pada 28/12/2023 - jumlah : 105 hits
Oleh Abdullah ZaidMenjengah setahun pentadbiran Datuk Seri Anwar Ibrahim mengetuai kerajaan ura ura Perdana Menteri baharu akan mengambil alih kuasa masih dimainkan pembangkang biarpun penuh kekaburan Malah apa yang lebih parah lagi tarikh ...
Fail Segera Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Pm Hassan Beritahu Pembangkang

Fail Segera Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Pm Hassan Beritahu Pembangkang

papar berkaitan - pada 11/1/2024 - jumlah : 106 hits
Hassan Karim berkata usul perlu difailkan 14 hari sebelum persidangan bermula 26 Feb depan PETALING JAYA Seorang wakil rakyat kerajaan menggesa pembangkang segera mengemukakan usul tidak percaya terhadap Anwar Ibrahim sebelum Dewan Rakyat m...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apakah Sebaik Baiknya Manusia