Jangan Sesekali Lukakan Hati Anak Lelaki Rajuknya Tak Ditunjuk Tapi Diingat Sampai Besar


Bukan satu rahsia anak lelaki sememangnya lantang, aktif, lasak dan sukar dijaga. Sebelum anda naik darah, berikut beberapa tip yang ingin Pa&Ma kongsikan agar anda kekal waras ketika membesarkan mereka.
Artikel Menarik: [Orang Lain Nak Dapat Anak Susah, Kita Anak Depan Mata Selalu Kena Marah]
Sebelum mempunyai anak, kita pastinya mengidamkan anak-anak yang mudah dijaga. Bergelar ibu bapa, kita dengan pantas akan menyedari anak lelaki biasanya bertenaga, agresif dan lebih banyak akalnya berbanding anak perempuan.
PANTAU TAHAP AGRESIF ANAK
Ia perkara normal apabila anak lelaki suka bermain dengan senjata (pistol, pedang dan sebagainya), dan kemudian beraksi seolah-olah mereka membunuh orang jahat. Jika anak lelaki anda pernah bermain begini, ia menujukkan impian mereka untuk menjadi penyelamat dan menegakkan keadilan. Melakonkan watak sebagai polis dan penjahat atau bermain ala-ala situasi berdepan zombi dapat menggalakkan anak anda untuk bertindak mengikut logik (yang mana betul dan salah). Setiap kali mereka bermain begini, anda memainkan peranan penting untuk memantau dan menegur jika ia keterlaluan.

 
Banyak menonton rancangan di televisyen juga boleh menjadi faktor mereka bermain dengan kasar. Oleh itu, anda harus sentiasa peka dengan cara mereka bermain dan pastikan mereka tahu sejauh mana mereka boleh bermain secara kasar dan agresif.
Tidak perlu marah, cukup sekadar menerangkan perkara yang harus mereka tahu supaya mereka faham dan bukannya mengelak daripada melakukannya kerana takut dimarahi anda.
TUNJUKKAN CONTOH YANG BAIK
Anak lelaki biasanya lebih banyak menyimpan memori dan sentiasa ingat apa yang berlaku di persekitaran mereka. Untuk membentuk sahsiah diri yang baik dalam diri mereka, anda harus menjadi contoh terbaik. Bapa terutamanya digalakkan untuk melayan isteri, ibu dan adik-beradi perempuan dengan penuh rasa hormat dan kasih sayang agar anak-anak dapat menjadikan anda contoh.

Salah satu cara yang baik untuk mengajar anak lelaki cara untuk melayan orang lain dengan baik adalah dengan sentiasa bercerita kepada mereka akan kepentingan serta ganjaran menjadi manusia yang sentiasa baik dengan orang lain.
Artikel Menarik: [Lauk Simple Pun, Kalau Ibu Rajin Masak Itulah Rahsia Ikat Kasih Sayang Keluarga]
TEKANKAN CIRI-CIRI KEBAIKAN DAN SENSITIVITI
Untuk mengembangkan sisi sensitif anak lelaki anda, jelaskan kepada mereka kepentingan berkongsi alat mainan dengan rakan atau berbuat baik kepada haiwan. Anda juga boleh mebacakan cerita tentang lelaki dalam sejarah yang memperjuangkan keamanan dan kebaikan. Cari peluang untuk mewujudkan peranan sebagai lelaki yang positif dengan menghabiskan masa berkualiti dengan mereka atau mengalakkan mereka untuk menyertai kerja-kerja amal.
Meraikan anak lelaki dengan kasih sayang dan penghargaan juga boleh menjadikan mereka lebih mudah mendengar kata.
GALAKKAN EKSPRESI EMOSI
Sentiasa galakkan anak-anak anda untuk meluahkan perasaan mereka. Biasanya anak lelaki lebih suka memendam perasaan mereka, tetapi sebagai ibu bapa anda harus peka dan bijak untuk menggalakkan mereka bercerita. Anda boleh bercerita dan minta pendapat mereka tentang sesuatu hal.

Ini memberi mereka satu perasaan dihargai dan menjadikan mereka lebih bersikap terbuka untuk berkongsi sebarang masalah. Jangan menghakimi tetapi galakkan mereka untuk berceritadengan memberi pendapat yang neutral dan tidak menyalahkan mereka.
BERI ANAK RUANG
Anak lelaki suka bermain secara bebas. Mereka tidak selesa dikawal dan dikongkong. Beri ruang kepada mereka untuk bermain dengan menyediakan satu kawasan khas untuk mereka bermain. Di situ, biarkan mereka untuk menjadi diri sendiri tanpa dihalang untuk berbuat apa saja. Sesekali sertai mereka dan sediakan aktiviti yang boleh dibuat bersama.

Jika bermain dengan ayah, banyakkan permainan survival. Ibu pula boleh banyakkan bermain dengan aktiviti skil harian.
Jika diberi peluang dan ditunjukkan cara sebenar untuk membesar menjadi anak yang menyenangkan, ibu bapa harus mengambil inisiatif untuk melatih anak-anak sedari kecil. Elakkan terlalu banyak memarahi mereka kerana ia akan memberi impak kepada emosi serta tumbesaran mereka.
The post Jangan Sesekali Lukakan Hati Anak Lelaki, Rajuknya Tak Ditunjuk Tapi Diingat Sampai Besar appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-sesekali-lukakan-hati-anak-lelaki-rajuknya-tak-ditunjuk-tapi-diingat-sampai-besar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penat Ada Anak Ni Mak Ayah Jangan Sesekali Sebut Nanti Menyesal

Penat Ada Anak Ni Mak Ayah Jangan Sesekali Sebut Nanti Menyesal

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 315 hits
Emm penatnya ada anak ni Dahla anak anak ramai Rasa nak nangis pun ada Sedihnya bila terhilang sabar Bukan sengaja nak sakitkan anak tapi rasa tak mampu nak tahan sabar tu Ungkapan ini kadang terkeluar secara tak sengaja dari mulut ibu bapa...
Anak Jatuh Tandanya Dia Lasak Tapi Hati Hati Ia Boleh Sebabkan Pendarahan Dalam Otak

Anak Jatuh Tandanya Dia Lasak Tapi Hati Hati Ia Boleh Sebabkan Pendarahan Dalam Otak

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 314 hits
Bila bayi anda sudah mula belajar berjalan dan jatuh dia memang berisiko untuk kerap terjatuh Terjatuh tanpa kesan luka atau kecederaan adalah perkara normal sepanjang tempoh tumbesaran seorang anak tetapi jika terlalu kerap terjatuh sehing...
Kita Cakap Anak Tenung Muka Tandanya Dia Faham Besar Mesti Banyak Mulut

Kita Cakap Anak Tenung Muka Tandanya Dia Faham Besar Mesti Banyak Mulut

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 442 hits
Pakar terapi pertuturan baik di dalam mahupun luar negara banyak berkongsi tentang masalah kelewatan pertuturan di kalangan kanak kanak masa kini Ramai daripada kita yang mengaitkan peningkatan masalah ini dengan penggunaan gajet di kalanga...
Mama Boleh Tak Belikan Adik Smiggle Didik Anak Jangan Bermegah Dengan Kemewahan

Mama Boleh Tak Belikan Adik Smiggle Didik Anak Jangan Bermegah Dengan Kemewahan

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 325 hits
Hari ni mama berlumba lumba nak penuhi permintaan anak Belikan beg bekas air bekas pensil dan pelbagai aksesori berjenama Tak salah pun jika berkemampuan namun janganlah didik anak kita untuk bermegah megah dengan orang lain yang tidak mamp...
Anak Masa Kecil Je Penat Nak Jaga Dah Besar Nanti Kita Rindu

Anak Masa Kecil Je Penat Nak Jaga Dah Besar Nanti Kita Rindu

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 269 hits
Menjadi seorang ibu adalah momen terindah Tidak terasa masa berlalu cahaya mata yang dulu masih kecil kini semakin membesar Menjaga dan mendidik anak yang masih kecil memerlukan komitmen tinggi Penat yang dirasakan masa anak masih kecil pas...
Tak Tahu Cerita Jangan Buat Andaian Sendiri Bapa Jawab Kecaman Bawa Anak 4 Bulan Masuk Dusun Sampai Ditimpa Durian

Tak Tahu Cerita Jangan Buat Andaian Sendiri Bapa Jawab Kecaman Bawa Anak 4 Bulan Masuk Dusun Sampai Ditimpa Durian

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 441 hits
Malang tak berbau bayi 4 bulan ditimpa durian sewaktu ibunya Norfarahana Baharuddin sedang bawa anaknya itu bersiar siar Bila diceritakan hal ini ke media sosial ramai warganet yang mengecam ibu bapa bayi ini kerana bawa anak mereka di temp...
Berkongsi Hati Kecil Kita Ke Hati Kecil Si Anak

Berkongsi Hati Kecil Kita Ke Hati Kecil Si Anak

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 526 hits
Suka sarapan pagi ringkas macam ini Sambungan entry lepas selepas dia berjaya urus bukunya mengikut jadual sekolah aku memanggil lembut namanya Aku pegang kedua dua lengannya aku berkata Qaiser walaupun umi dan walid tiada di muka bumi Alla...
Orang Tua Jangan Merasa Aman Ketika Anak Diam Di Rumah Terus

Orang Tua Jangan Merasa Aman Ketika Anak Diam Di Rumah Terus

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 253 hits
Orangtua jangan senang jangan merasa aman kalau anaknya di rumah terus di kamar terus kata Lies Rosdianty Asisten Deputi Pemenuhan Hak Sipil Informasi dan Partisipasi Anak KPPPA
Jangan Sesekali Abaikan 10 Langkah Ini Untuk Elakkan Dari Terkena Panahan Petir

Jangan Sesekali Abaikan 10 Langkah Ini Untuk Elakkan Dari Terkena Panahan Petir

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 653 hits
Jangan Sesekali Abaikan 10 Langkah Ini Untuk Elakkan Dari Terkena Panahan Petir Salam semu baru baru ini terbaca pasal insiden 3 nyawa yang terkorban akibat dipanah petir di Johor Sebut saja petir apa yang terlintas dalam fikiran korang sem...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami