Jangan Sentap Tangan Anak Sentapan Kuat Boleh Menyebabkan Siku Teralih


Ia mungkin tidak banyak berlaku tetapi kecuaian boleh mengundang keadaan ini. Pulled elbow atau sendi siku teralih boleh terjadi tanpa disengajakan.

Pulled elbow kerap terjadi pada kanak-kanak yang berusia lima tahun ke bawah. Ia adalah keadaan berpunca daripada kecederaan pada bahagian tisu lembut pada bahagian sendi siku. Ia juga sering kali berlaku jika kanak-kanak atau bayi diangkat bayi dengan cara menarik tangannya.
 Sentapan kuat
Pulled elbow atau dipanggil sebagai ‘nursemaid’s elbow’ ini kerana kerap juga berlaku ketika kanak-kanak berada dalam jagaan pengasuh. Keadaan ini boleh terjadi tanpa disedari iaitu melalui cara anda mengangkat atau memegang si manja pada tangannya atau menyentap tangan anak secara tiba-tiba. Ini menyebabkan tulang pada sendi siku anak teralih dan terkeluar daripada soket sikunya.
Sentapan atau perbuatan menarik tangan anak secara keras dan tiba-tiba boleh menyebabkan kepala dan pangkal tulang radius terkeluar daripada annular ligament dan menyebabkan tulang itu tertonjol keluar, kesakitan dan pergerakan siku dan tangan jadi terbatas.
Misalnya apabila menarik anak dalam situasi seperti tertinggal di dalam lif, tertinggal di tangga eskalator atau untuk mengelakkan daripada dilanggar kenderaan. Pulled elbow ini dapat dikesan oleh doktor pakar menerusi imbasan X-ray atau pemeriksaan fizikal.
Tanda-tanda pulled elbow
Siku anak tiba-tiba bengkak. Menangis tiba-tiba. Dalam kes teruk, tulang radius boleh kelihatan timbul. Sehingga 10 tahun
Kecederaan ini kerap berlaku pada bayi baru lahir sehingga berusia 10 tahun namun paling kerap terjadi pada kanak-kanak usia satu hingga tujuh tahun. Ini kerana pada lingkungan usia ini, tulang dan ototsi kecil masih belum matang dan memudahkan kecederaan tersebut berlaku.
Kebanyakan kanak-kanak yang mengalami kecederaan ini akan mengadu sakit pada sendi siku, siku mungkin bengkak, tulang tertonjol keluar dan pergerakan sendi siku jadi terbatas. Bagi si manja yang masih belum boleh bercakap, hal ini akan menyebabkan dia menangis dan kelihatan tidak selesa.
Elak urut tradisional
Sekiranya anak anda mengadu sakit pada sikunya segera bawa dia berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut. Rawatan awal mengurangkan risiko kecederaan lebih teruk pada si kecil. Ujian X-ray perlu dilakukan untuk memeriksa keadaan sendi siku anak bagi memastikan adakah ia terkeluar dan ada atau tidak kepatahan tulang berlaku.
Jika anda merujuk anak ke hospital, masalah sendi yang terkeluar akan dimasukkan kembali ke dalam soket secara manual selepas anak diberi bius. Doktor biasanya akan mengulangi ujian X-ray selepas prosedur ini bagi memastikan ia telah kembali ke tempat asal. Anak juga akan dipasang dengan simen atau back slap selama satu hingga dua minggu bagi membolehkan tisu yang koyak pulih.
Sekiranya tidak diberikan rawatan, anak anda akan berisiko kecederaan serius dan berisiko tinggi untuk mengalami keadaan ini.
Kelewatan sendi dimasukkan kembali boleh menyebabkan pergerakan sendi siku jadi terbatas, bentuk siku membengkok dan tulang tertonjol. Sendi ini akan menjadi longgar. Lebih malang lagi sekiranya anak anda mendapat radang sendi siku atau osteoarthritis akibat kelewatan ini. Perulangan kes pulled elbow pada masa akan datang. Diingatkan agar tidak membawa anak mendapatkan rawatan urutan tradisional kerana proses memasukkan sendi yang terkeluar ke dalam soketnya amat menyakitkan. Hal ini boleh menyebabkan trauma yang amat kuat kepada si kecil!
4 perkara perlu elak untuk hindari pulled elbow
Bagi mengelakkan kecederaam ini berlaku atau berulang kembali, ibu bapa perlu bersikap prihatin dan tidak memandang mudah hal ini. Elakkan sama sekali daripada melakukan tiga perkara ini.
Elakkan daripada suka menghayun si kecil dengan memegang pada bahagian pergelangan tangan. Hindari daripada menyentap atau menarik tangan anak anda dengan keras dan kuat terutamanya dalam situasi panik. Untuk mengangkat atau mendukung anak, amalkan mengangkatnya dengan cara memegang badan atau pada bahagian bawah lengan. Elakkan cara mengangkat anak daripada posisi berbaring dengan cara menarik tangannya dengan kuat dan cepat. The post Jangan Sentap Tangan Anak! Sentapan Kuat Boleh Menyebabkan Siku Teralih appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/jangan-sentap-tangan-anak-sentapan-kuat-boleh-menyebabkan-siku-teralih/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isteri Banyak Berdikari Suami Jangan Pula Lepas Tangan Di Kemuncak Depresi Isteri Anak Boleh Jadi Mangsa

Isteri Banyak Berdikari Suami Jangan Pula Lepas Tangan Di Kemuncak Depresi Isteri Anak Boleh Jadi Mangsa

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 1112 hits
Isteri suka berdikari memang tidak dinafikan memudahkan pelbagai urusan rumah tangga Tapi para suami jangan pula ambil kesempatan dan lepas tangan dengan alasan tidak mahu terlalu memanjakan berkongsi ada di kalangan warganet bergelar ibu p...
Tidur Tidak Mencukupi Boleh Jejaskan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Jangan Anggap Remeh

Tidur Tidak Mencukupi Boleh Jejaskan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Jangan Anggap Remeh

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 512 hits
Tidur yang tidak mencukupi boleh menjejaskan perkembangan anak Perkara ini sama sekali tidak boleh dipandang remeh Bayi dan kanak kanak perlukan tidur yang lebih lama daripada orang dewasa dan memerlukan tidur pada sebelah siang hari Sama s...
Urutan Di Dada Belakang Badan Dan Tapak Tangan Boleh Kurangkan Batuk Anak Yang Lama

Urutan Di Dada Belakang Badan Dan Tapak Tangan Boleh Kurangkan Batuk Anak Yang Lama

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 1291 hits
Bila anak batuk non stop ni selalunya selain makan ubat urut atau picit di point tertentu pun boleh legakan batuk Bagi Puan yang juga seorang ibu teknik urutan ketika anaknya batuk antara alternatif yang dibuat selain makan ubat dan kesanny...
Jika Anak Kerap Jatuh Kepala Terhantuk Boleh Menyebabkan Pendarahan Dalam Periksa 8 Perkara Ini

Jika Anak Kerap Jatuh Kepala Terhantuk Boleh Menyebabkan Pendarahan Dalam Periksa 8 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 533 hits
Bila bayi anda sudah mula belajar berjalan dan jatuh dia memang berisiko untuk kerap terjatuh Terjatuh tanpa kesan luka atau kecederaan adalah perkara normal sepanjang tempoh tumbesaran seorang anak tetapi jika terlalu kerap terjatuh sehing...
Tengok Jauh Jauh Nubhan Kongsi Sikap Anak Sulungnya Tak Boleh Terima Adik Baru

Tengok Jauh Jauh Nubhan Kongsi Sikap Anak Sulungnya Tak Boleh Terima Adik Baru

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 572 hits
Kehadiran anak kedua yang juga bayi lelaki kepada penyanyi Nubhan Ahmad dan isterinya Dr Afifah Tawfek pada 19 Januari lalu menjadi pelengkap rumah tangga mereka selepas mempunyai anak perempuan Aafiya Kamilia yang kini berusia dua tahun Ba...
Anak Selalu Kena Demam Selesema Jangan Biarkan Saja Ayuh Mama Buat 5 Cara Ni

Anak Selalu Kena Demam Selesema Jangan Biarkan Saja Ayuh Mama Buat 5 Cara Ni

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 402 hits
Baru saja bulan lepas anak demam dan selesema bulan ni si kecil demam lagi Kali ini lebih teruk lagi bila hingus mula bertukar warna kehijauan ditambah dengan batuk berkahak Orang kata anak demam bila beralih bulan tapi kalau setiap bulan a...
Anak Rasa Bosan Baik Untuk Perkembangan Pemikirannya Masa Ni Jangan Bagi Gajet

Anak Rasa Bosan Baik Untuk Perkembangan Pemikirannya Masa Ni Jangan Bagi Gajet

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 225 hits
Tahukah anda rasa bosan yang dialami oleh kanak kanak adalah baik untuk perkembangan kognitif mereka Untuk mengatasi rasa bosan kanak kanak akan 1 Menggunakan pemikiran kreatif untuk memikirkan idea dan aktiviti yang unik dan di luar dari k...
Jangan Marah Kalau Anak Suka Buka Peti Ais Ketahui Puncanya Sebelum Menghukum

Jangan Marah Kalau Anak Suka Buka Peti Ais Ketahui Puncanya Sebelum Menghukum

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 512 hits
Aina tutup peti ais tu Kenapa asyik bukak je Nanti habis rosak barang dalam tu Anak anda yang kecil ada tak buat tabiat ini Dalam sehari asyik buka peti ais sahaja kerja mereka Papa dan mama tentu naik rimas melihat tingkah laku tersebut Me...
Ada Akta Boleh Mendakwa Ibu Bapa Yang Gagal Mendaftar Anak Masuk Sekolah

Ada Akta Boleh Mendakwa Ibu Bapa Yang Gagal Mendaftar Anak Masuk Sekolah

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 965 hits
Masih hangat di social media pasal seorang retis nasyid yang memilih tak nak hantar anak anak di sekolah pilih buat homeschooling bila dia ada masa terluang untuk ajar anak anak dia Rata rata netizen mengecam tindakan dia yang nampak mement...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams