Tidur Tidak Mencukupi Boleh Jejaskan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Jangan Anggap Remeh


Tidur yang tidak mencukupi boleh menjejaskan perkembangan anak. Perkara ini sama sekali tidak boleh dipandang remeh! Bayi dan kanak-kanak perlukan tidur yang lebih lama daripada  orang dewasa dan memerlukan tidur pada sebelah siang hari.
Sama seperti keperluan nutrien dan aktiviti fizikal, tidur  amat mustahak kepada perkembangan si kecil.Janin dalam kandungan tidur selama 16 hingga 20 jam sehari manakala bayi yang baru lahir akan tidur 16 hingga 17 jam sehari. Kebanyakan mereka tidak akan berada dalam keadaan jaga hanya dua hingga empat jam sehari pada minggu-minggu pertama kehidupan mereka.
Rapid Eye Movement (REM) yang berlaku pada 60% hingga 80% dalam tempoh fasa tidur aktif menyaksikan aktiviti otak. Peratusan REM akan menurun seiring peningkatan usia. Ini menjawab kenapa bayi dan kanak-kanak tidur lama dan apakah kepentingannya kepada perkembangannya.

 
5 KEPENTINGAN TIDUR KEPADA SI MANJA
1.Doktor percaya REM ini akan memberikan peluang kepada otak untuk ‘aktif’ menerima stimulasi dan selain daripada rangsangan melalui aktiviti sensori fizikal.
2.Tidur bagi kanak-kanak amat penting untuk perkembangan neural kerana ketika tidur, bahagian otaknya dirangsang.
3.Pada masa bukan fasa REM, tidur akan memberikan si manja rehat dan salah satu proses menyegarkan kembali tubuh.
4.Kajian yang dilakukan mendapati kanak-kanak yang tidak mendapat tidur yang cukup boleh mengalami kurang mahir skil kognitif , hiperaktif, ADHD dan pembangunan neurologi terjejas.
5.Kanak-kanak yang mendapat tidur yang cukup akan menjadi lebih peka, cukup rehat, ceria dan bersedia untuk menerokai ilmu baru.

BERAPA LAMA ANAK PERLU TIDUR SIANG? Selain tidur malam, tidur siang juga amat diperkukan oleh si manja. Apabila mula dilahirkan, bayi hanya menyusu dan tidur, itu sahaja rutin harian mereka. Bagi bayi yang berusia satu hingga enam bulan, mereka akan tidur siang sebanyak tiga kali dengan tempoh satu hingga dua jam setiap kali tidur.
Bagi si kecil yang sudah mencecah usia setahun, kekerapan tidur berkurangan kepada sekali sehari sahaja. Setelah mencecah usia empat tahun, mereka sudah jarang perlukan tidur siang kecuali kepenatan atau tidak mendapat tidur malam yang cukup.Bagi kanak-kanak 4 tahun ke atas, tidur malam yang berkualiti 10 hingga 12 jam lebih penting.

7 TIP SUPAYA ANAK TIDUR LEBIH BAIK Ada 7 cara boleh anda cuba supaya si manja boleh tidur dengan cara lebih baik.
#1.Biarkan si manja tertidur sendiri.
#2.Pastikan anda konsisten meletakkan bayi ke dalam katilnya pada masa yang sama setiap hari.
#3.Cuba letakkan si manja lebih awal  ke katilnya daripada waktu dia selalunya mengantuk. Apabila dia sudah terlalu penat dan mengantuk, dia sukar untuk tidur dan lebih suka menahan matanya daripada tertidur. Apabila tidur, mereka juga lebih mudah terjaga.
#4.Cipta rutin tidur untuk mereka dan ikutinya 100%. Lebih awal anak dilatih, lebih baik.
#5.Kanak-kanak 3 tahun ke bawah perlukan tidur siang. Ia akan memberikan kesan kepada 24jam berikutnya. Tapi pastikan tidur siang tidak terlalu dekat dengan waktu tidur utama.
#6.Kalau boleh, elakkan susukan bayi dan kanak-kanak sehingga dia tertidur. Sediakan ruang yang selesa, bilik yang gelap dan senyap untuk membantunya tertidur sendiri.
#7.Ada sesetengah ibu membedung bayi mereka kerana mendapati dengan membedungnya, bayi lebih mudah tertidur sendiri.

KESAN BURUK KURANG TIDUR KEPADA SI MANJA Kekurangan tidur yang kronik boleh menjejaskan perkembangan mereka. Ia dikaitkan dengan masalah kekurangan Growth Hormone yang diperlukan untuk tumbesaran yang normal dan juga terhad penghasilan hormon Cortisol dan insulin.
Cortisol adalah hormon dikaitkan dengan tekanan manakala insulin pula mengimbang paras gula dalam badan. Kajian ada menunjukkan kekurangan kedua-dua hormon ini dan boleh mewujudkan masalah diabetes dan obesiti kemudian hari.
Kekurangan tidur yang kronik juga boleh menyebabkan masalah kelakuan atau behaviour problems dan juga perkembangan motor kasar dan halus. Dengan memahami keperluan tidur mengikut peringkat umur dan juga simptom-simptom seperti di atas kita boleh mengenali kanak-kanak yang berisiko untuk mendapat masalah kekurangan tidur.

The post Tidur Tidak Mencukupi Boleh Jejaskan Perkembangan Otak Anak, Ibu Ayah Jangan Anggap Remeh! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/tidur-tidak-mencukupi-boleh-jejaskan-perkembangan-otak-anak-ibu-ayah-jangan-anggap-remeh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Susunan Anak Dalam Keluarga Pengaruhi Perangainya Ibu Ayah Jangan Pelik Kalau Ada Anak Kuat Memberontak

Susunan Anak Dalam Keluarga Pengaruhi Perangainya Ibu Ayah Jangan Pelik Kalau Ada Anak Kuat Memberontak

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 519 hits
Susunan anak dalam keluarga tidak disangka sangka memainkan peranan penting dalam pembentukan dirinya anak Tapi bagaimana ia berlaku Dr Taufiq Razif berkongsi info yang mungkin tidak diberikan perhatian oleh sesetengah ibu bapa Info tentang...
Anak Rasa Bosan Baik Untuk Perkembangan Pemikirannya Masa Ni Jangan Bagi Gajet

Anak Rasa Bosan Baik Untuk Perkembangan Pemikirannya Masa Ni Jangan Bagi Gajet

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 226 hits
Tahukah anda rasa bosan yang dialami oleh kanak kanak adalah baik untuk perkembangan kognitif mereka Untuk mengatasi rasa bosan kanak kanak akan 1 Menggunakan pemikiran kreatif untuk memikirkan idea dan aktiviti yang unik dan di luar dari k...
Kalau Ibu Dan Ayah Sudah Tiada Nanti Selepas Kebumikan Jangan Buru Buru Balik Lagi

Kalau Ibu Dan Ayah Sudah Tiada Nanti Selepas Kebumikan Jangan Buru Buru Balik Lagi

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 278 hits
Dulu orang tua pernah bilang Kalau ibu dan ayah sudah tiada nanti selepas kebumikan jangan buru buru balik lagi Tunggulah 10 15 menit karena di waktu itu malaikat akan datang Jika masih ada anaknya di atas kubur malaikat akan bertanya kepad...
Ada Akta Boleh Mendakwa Ibu Bapa Yang Gagal Mendaftar Anak Masuk Sekolah

Ada Akta Boleh Mendakwa Ibu Bapa Yang Gagal Mendaftar Anak Masuk Sekolah

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 965 hits
Masih hangat di social media pasal seorang retis nasyid yang memilih tak nak hantar anak anak di sekolah pilih buat homeschooling bila dia ada masa terluang untuk ajar anak anak dia Rata rata netizen mengecam tindakan dia yang nampak mement...
Susah Tidur Hantuk Kepala Rupanya Tanda Anak Stres Ibu Kongsi Pengalaman Dalam Pa Ma Tv

Susah Tidur Hantuk Kepala Rupanya Tanda Anak Stres Ibu Kongsi Pengalaman Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 363 hits
Si kecil menunjukkan simptom sukar untuk tidur dan menghantuk kepala ke dinding rupanya tanda tanda si kecil sedang stres Pengalaman ini dikongsikan oleh ibu ini dalam rancangan TV Pa Ma Puan Siti Fairuz berkongsi tentang puterinya Nur Zalf...
Adi Marah Orang Tanam Ummi Dia Suruh Kejutkan Catatan Seorang Ayah Melihat Anak Kehilangan Ibu Sebaknya

Adi Marah Orang Tanam Ummi Dia Suruh Kejutkan Catatan Seorang Ayah Melihat Anak Kehilangan Ibu Sebaknya

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 425 hits
Kehilangan orang yang disayangi memberikan impak besar kepada si kecil Apatah lagi jika pemergiaan seorang ibu Catatan lelaki bergelar ayah ini cukup memilukan Sebaknya Pemergian isteri yang dicintai buat Mohammad Khusyairi dan ibu kepada A...
Jangan Langsung Anggap Anak Berbadan Kecil Sebagai Korban Stunting

Jangan Langsung Anggap Anak Berbadan Kecil Sebagai Korban Stunting

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 288 hits
Anak pendek jangan langsung di judge kalau dia stunting Tapi perawakan pendek bisa disebut stunting jika terjadi karena gangguan kesehatan atau nutrisi yang tidak optimal ujar dokter Spesialis Nutrisi dan Penyakit Metabolik Anak Damayanti R...
Tak Semuanya Betul Check Balance Perlu Dalam Mendidik Anak Ibu Ayah Lakukan 4 Perkara Ini

Tak Semuanya Betul Check Balance Perlu Dalam Mendidik Anak Ibu Ayah Lakukan 4 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 377 hits
Apa yang dilakukan ibu ayah tidak semuanya betul Periksa Check balance dalam mendidik anak ibu ayah lakukan 4 perkara ini Tiada siapa yang dapat lari dari kesilapan Dalam mendidik ibu ayah juga perlu bercermin diri menilik kesalahan yang mu...
Isteri Banyak Berdikari Suami Jangan Pula Lepas Tangan Di Kemuncak Depresi Isteri Anak Boleh Jadi Mangsa

Isteri Banyak Berdikari Suami Jangan Pula Lepas Tangan Di Kemuncak Depresi Isteri Anak Boleh Jadi Mangsa

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 1112 hits
Isteri suka berdikari memang tidak dinafikan memudahkan pelbagai urusan rumah tangga Tapi para suami jangan pula ambil kesempatan dan lepas tangan dengan alasan tidak mahu terlalu memanjakan berkongsi ada di kalangan warganet bergelar ibu p...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16