Jangan Pandang Sebelah Mata Belajar Cara Rangsang Anak Autisme Dekati Mereka


Anak autisme kita sememangnya cukup istimewa. Istimewa di sisi Allah dan satu anugerah untuk kita. Maka belajarlah untuk memahami dan berusahalah untuk mendekati mereka sebaiknya.
Bukan saja kita sebagai mak ayah, orang-orang sekeliling juga perlu belajar fahami mereka. Inilah yang cuba dikongsikan oleh OT Siti Aisyah Rozalli mengenai anak autisme.

Saya risau sebenarnya. Bila saya jumpa parents yang ada anak-anak autism, dan ada yang anaknya dah lebih dari usia 6 tahun, tapi tetap tak tahu beberapa terms yang bakal saya senaraikan ini.
Bukan apa. Sebab memahami terms, keadaan dan keperluan anak-anak autism anda adalah sangat-sangat penting supaya anda tidak melakukan keputusan intervensi yang tidak berbaloi.
Berbaloi apa? Berbaloi kepada masa, tenaga, air mata dan wang ringgit yang dikeluarkan. Kalau 10 tahun dulu, saya faham. Sebab informasi memang belum banyak. Tapi, sekarang ni, informasi banyak.

Cuma, mungkin bila informasi terlalu banyak, parents tak tahu nak pilih informasi mana yang paling tepat dan berbaloi untuk perkembangan anak autism anda.
Ini antara term penting yang anda kena cuba untuk faham. Baca, dengar ceramah, bincang dengan terapis. Penting tau:
1. SENSORY
Sensori ni, maksudnya deria. Ini adalah antara kecelaruan paling utama yang biasa kita boleh lihat pada anak-anak autism.
Jadi, parents perlu tahu jenis-jenis sensori : Auditory, Proprioception, Tactile, Visual, Vestibular, Olfactory, Gustatory, Interoception. Dan ini adalah intervensi yang terpaling utama anda kena letak dalam priority anda. Terpaling utama.
2. SOCIAL SKILLS
Social skills ni, bukan hanya bercakap tau. Banyak. Banyak sangat sangat. Eye contact pun, bukan priority utama bila kita sebut pasal social skills.
Banyak lagi perkara penting macam joint attention, 2-way communication, sequence, pause & participation.

3. PRAXIS
Ini ada kaitan dengan kemampuan anak rancang pergerakan. Motor kasar dia, motor halus dia. Ramai anak autism ada masalah praxis ni. Dan praxis ni lah yang buat anak autism kita mudah nak belajar hand skills atau tak.
Yang ni, lebih cepat kita train, lebih bagus. Kalau anak dah lebih 6 tahun, progress dia untuk kuasai praxis ni, lambat sikit. Bukan tak boleh, boleh. Tapi, lambat sikit.
4. INFANTALIZE
Yang ini amat amat lah pentingnya lah pun. Elak “infantalize” anak sampai besar. Maksudnya? Kita buatkan semua untuk anak kita sebab anak kita special. Latih anak urus diri sendiri. Ini penting. Lagi lama kita “baby” kan dia, lagi susah anak kita nak berdikari.

5. UNDER-AROUSAL vs OVER-AROUSAL
Ni ada kaitan dengan cara anak adaptasi dengan maklumat sensori yang dia dapat. Ini penting tau. Kalau anak kita under-arousal. Kita nak kena bagi dia sensory activities yang tinggikan sikit arousal level dia. Begitulah sebaliknya kalau anak kita over-arousal.
6. BEHAVIOR IS A CONSEQUENCE
Fahamkan setiap tingkah laku yang anak buat, ada penyebabnya. Bukan “sebab anak saya autism” atau “autism memanglah macam tu”. Your child needs help. Setiap tingkah laku yang dia buat, adalah indikasi kepada sesuatu yang lebih penting dan lebih foundation, yang kita perlu fokuskan semasa lakukan intervensi untuk anak.

7. CLINICAL THERAPY & EIP ADALAH 2 PERKARA BERBEZA.
Ramai parents rasa yang terapi, maksudnya hantar anak ke special school atau EIP yang setiap hari, dengan nilaian lebih kurang ribuan ringgit. Maka, ramai parents yang rasa, therapy is expensive.
Tapi, sebenarnya clinical therapy adalah waktu anak bersama dengan therapist secara tailored. Maksudnya, anak to 1 on 1 dengan terapis. Di tempat saya, kami cater parents sehingga yang hanya mampu bajet untuk datang setiap 3 bulan.
Maksudnya, lebih kurang dalam RM85 sahaja parents perlu simpan setiap bulan. Kalau tak mampu, bincang. Di tempat kami, ada slot terapi percuma untuk yang tak berkemampuan. Betul-betul kami nak usaha tolong tau.
Setiap 3 bulan yang parents datang, kami akan latih parents macam mana untuk uruskan anak sepanjang sela masa 3 bulan tu. Bincang dengan tempat terapi anda. Cara terbaik untuk anda continue terapi, dengan bajet yang anda ada.

Selebihnya, join je free sharing yang saya dan team buat hampir setiap minggu tu. Yang penting, take your time to learn.
Harapnya perkongsian saya ni buat anda yang ada anak autism jelas ya? Saya sedih setiap kali saya baca sharing parents yang kata, “memang anak autism macam tu”. Walhal, bila kami yang terapis ni baca, sebenarnya anak tu, ada peluang untuk diusahakan bantuan lagi.
Again. Usaha tu kerja manusia. Outcome tu, kerja Allah. Kita buat kerja manusia kita elok-elok ya.
Menarik: Lahir Tarikh Sama Seperti Ibunya, Mira Filzah Selamat Bersalin, Timang Bayi Lelaki!

Jangan abaikan keselamatan si manja ketika berada dalam kereta. Belajar tentang fungsi car seat serta ketahui kecederaan yang akan berlaku kerana impak kemalangan. Ketahui lebih lanjut tentang car seat di E-Workshop Sayangi Nyawa Anak Anak Dalam Kereta, Let’s Buckle Up!
Daftar secara PERCUMA di https://toko.ideaktiv.com/product/sayang-nyawa-anak-dalam-kereta/
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Jangan Pandang Sebelah Mata, Belajar Cara Rangsang Anak Autisme, Dekati Mereka! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-pandang-sebelah-mata-belajar-cara-rangsang-anak-autisme-dekati-mereka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekali Sekala Cuba Buat Ujian Mata Untuk Anak Di Rumah Dengan Cara Ini

Sekali Sekala Cuba Buat Ujian Mata Untuk Anak Di Rumah Dengan Cara Ini

papar berkaitan - pada 13/5/2022 - jumlah : 150 hits
Jika anak mengadu penglihatan kabur sewaktu menonton televisyen anda boleh melakukan ujian mata sendiri di rumah Bagaimana caranya Ketahuinya dalam perkongsian artikel ini Anak mengadu penglihatan kabur Sekiranya si kecil mengadu mereka tid...
Puteri Sarah Nak Dua Anak Teroka Dunia Pasang Niat Hantar Belajar Luar Negara Jangan Malukan Nama Mama Okey

Puteri Sarah Nak Dua Anak Teroka Dunia Pasang Niat Hantar Belajar Luar Negara Jangan Malukan Nama Mama Okey

papar berkaitan - pada 15/5/2022 - jumlah : 224 hits
Umum tahu pelakon Puteri Sarah dan dua anaknya bercuti di Turki selepas dari menunaikan umrah sejak 21 April lalu Rancang masa depanMenerusi Instagram Stories Puteri Sarah memaklumkan kehadiran dia ke sana bukan sekadar untuk melancong Dala...
Bapa Kongsi Cara Betul Simpan Duit Raya Anak Berbaloi Tak Rugi

Bapa Kongsi Cara Betul Simpan Duit Raya Anak Berbaloi Tak Rugi

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 201 hits
Setiap kali Hari Raya Aidilfitri dah sinonim duit raya dengan anak anak Pemberian duit raya ini dianggap sebagai berkongsi rezeki untuk ahli keluarga sanak saudara anak anak rakan atau jiran tetangga Memandangkan anak anak yang menerima dui...
Nak Mudah Jaga Anak Hfmd Ini Panduan Pemakanan Cara Mudah Untuk Mak Ayah Senang

Nak Mudah Jaga Anak Hfmd Ini Panduan Pemakanan Cara Mudah Untuk Mak Ayah Senang

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 169 hits
Kes kenaikan jangkitan Penyakit Kaki Tangan Mulut yang melanda kanak kanak kebelakangan ini dilihat semakin membimbangkan Lebih buruk lagi sambutan hari raya yang baru berlalu tambah menularkan jangkitan Jika anak anak kita terkena jangkita...
Tingkatkan Imuniti Badan Anak Dengan Cara Ni Anak Sihat Tak Mudah Sakit

Tingkatkan Imuniti Badan Anak Dengan Cara Ni Anak Sihat Tak Mudah Sakit

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 127 hits
Dalam fasa kanak kanak nak membesar setahun sakit beberapa kali itu biasa Ini kerana sistem imun anak masih belum matang dan anak lebih mudah terdedah kepada pelbagai jenis jangkitan terutamanya apabila berada dalam persekitaran yang ramai ...
Anak Suka Suap Makanan Sendiri Ibu Jangan Halang Ini Kepentingannya

Anak Suka Suap Makanan Sendiri Ibu Jangan Halang Ini Kepentingannya

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 178 hits
Bayi makan sendiri adalah kemahiran asas yang perlu bermula sejak awal Tetapi apakah kepentingan si manja belajar makan dengan sendiri jika anda ada untuk menyuap mereka Kenapa pentingnya untuk anak belajar menyuap diri mereka sendiri Tujua...
Video Polisi Anak Eks Kapolri Ke Sopir Ambulans Jangan Telepon Sana Sini

Video Polisi Anak Eks Kapolri Ke Sopir Ambulans Jangan Telepon Sana Sini

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 131 hits
Saat diperiksa polisi ternyata ambulans partai itu mengangkut sejumlah wisatawan
Ini 7 Perangai Anak Belajar Dari Tingkah Laku Ibu Bapa Tapi Ramai Tak Perasan

Ini 7 Perangai Anak Belajar Dari Tingkah Laku Ibu Bapa Tapi Ramai Tak Perasan

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 275 hits
Biasanya perangai anak berdasarkan apa yang dilihat melalui ibu bapanya sendiri Ibu bapa adalah orang yang diperhatikan setiap hari oleh anak anak Bukan setakat perhati tapi juga meniru tingkah laku ibu bapa Lebih lebih lagi jika ada anak y...
Hiburan Jangan Kalut Duit Tiba Tiba Hilang Dalam Akaun Bank Ini Cara Anda Dapatkan Wang Anda Semula

Hiburan Jangan Kalut Duit Tiba Tiba Hilang Dalam Akaun Bank Ini Cara Anda Dapatkan Wang Anda Semula

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 158 hits
Sejak kebelakangan ini kita sering diperdengarkan dengan kes kes duit yang tiba tiba hilang dalam akaun bank sekaligus mencetuskan panik buat sesiapa yang mengalaminya Namun begitu perkongsian daripada seorang pengguna Twitter baru baru ini...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp