Jangan Ambil Mudah Masalah Urat Simpul Semasa Hamil Ini Keadaan Perit Yang Dialami Bakal Ibu


Bengkak kaki adalah antara perkara normal dilalui ibu hamil. Begitu juga dengan masalah urat simpul. Keadaan ini pastinya mendatangkan rasa perit bagi wanita berbadan dua.

Masalah urat simpul
Urat kaki yang sihat mempunyai injap sehala untuk membantu aliran darah kembali ke jantung.
Semasa anda berjalan, otot betis akan mengepam darah ke jantung. Manakala injap berfungsi menghalangnya daripada mengalir ke bawah.
Keadaan urat simpul atau dalam istilah perubatannya, vena varikos (varicose veins) akan terjadi apabila injap sehala ini tidak berfungsi dengan baik.
Situasi tersebut menyebabkan darah berkumpul pada urat, yang akan meregangkan dinding vena dan menyebabkan urat membengkak, berpusing dan timbul.
Sekiranya keadaan bengkak menjadi cukup besar, anda akan dapat melihatnya di bawah kulit.
Urat simpul & ibu hamil
Ibu hamil lebih cenderung untuk mengalami keadaan vena varikos ini kerana 3 sebab utama, iaitu:
-Sepanjang kehamilan, anda menghasilkan lebih banyak darah daripada biasa untuk membantu bayi membesar
-Semasa bayi membesar, rahim akan menekan dan menyekat sebahagian urat yang mengembalikan darah daripada kaki ke jantung
-Hormon kehamilan menjadikan dinding urat anda lebih lembut, yang menyukarkannya untuk berfungsi dengan baik
-Dalam kebanyakan kes, darah cenderung terkumpul pada kaki dan mengakibatkan kaki membengkak dan seterusnya terjadi vena varikos.
Umumnya, masalah urat bersimpul ini cenderung terjadi dan berkembang pada bahagian kaki.
Walau bagaimanapun, ia juga boleh berlaku pada vulva (lubang faraj) atau rektum. Vena varikos pada rektum juga dikenali sebagai buasir.
Kesan masalah vena varikos
Masalah urat simpul yang dialami boleh menyebabkan rasa sakit dan kesakitan pada kaki.
Kaki anda mungkin berasa berat atau lenguh, mengalami rasa berdenyut, sensasi terbakar atau kekejangan.
Bagi sesetengah ibu hamil dengan keadaan ini, ia mungkin tidak memberikan sebarang masalah. Pun begitu, situasi itu bukanlah sesuatu yang selalu terjadi.
Anda mungkin akan mendapati bahawa sebarang simptom yang dialami akan bertambah buruk pada hari tersebut terutamanya setelah berdiri terlalu lama.
Namun, menjelang keesokan pagi, anda biasanya akan berasa lebih baik kerana sudah berbaring dan tekanan pada urat telah berkurang.
7 tip melegakan keperitan kesan urat simpul bagi ibu hamil
Terdapat beberapa cara boleh dicuba untuk membantu mengurangkan vena varikos yang muncul semasa mengandung, atau sekurang-kurangnya memastikannya terkawal.
Darah sentiasa mengalir
Berikan peluang untuk kaki anda berehat dan tinggikan paras kaki ketika duduk. Semasa berdiri, letakkan sebelah kaki pada bangku rendah dan tukar kaki secara bergilir.
Regangkan pergelangan kaki sekerap mungkin dan hindari daripada posisi duduk dengan kaki bersilang.
Bergerak
Senaman adalah kunci untuk mencegah vena varikos.
Jadi banyakkan berjalan setiap hari, atau lakukan beberapa senaman intensiti rendah yang dapat meningkatkan peredaran darah.
Penyelidikan menunjukkan bahawa bergerak di dalam air sangat membantu, jadi anda boleh mencuba tip ini dalam kolam renang.
Kekalkan keselesaan
Pastikan anda memakai pakaian – termasuk seluar dalam – yang sesuai atau tidak terlalu kecil terutama pada bahagian atas kaki.
Jangan memakai tali pinggang atau stoking kaki dengan bahagian atas elastik yang terlalu ketat.
Hindari daripada memakai kasut yang sempit dan bertumit tinggi – untuk mengelakkan anda hilang keseimbangan.
Kekalkan berat badan seimbang
Sebagai ibu hamil, anda disyorkan untuk mengekalkan kenaikan berat badan semasa mengandung mengikut saranan doktor – biasanya antara 11 hingga 15 kilogram.
Pertambahan berat yang berlebihan hanya akan menambah tekanan pada sistem peredaran darah yang sudah banyak ‘bekerja’.
Posisi tidur
Untuk elakkan urat simpul, anda dinasihatkan tidur pada posisi sebelah kiri. Ini membantu mengelakkan tekanan pada saluran darah utama dan memastikan peredaran darah menjadi kuat.
Jangan meneran
Elakkan daripada mengangkat barang berat atau meneran ketika dalam bilik air.
Jika anda mengalami sembelit – salah 1 masalah biasa dialami ibu hamil – ia juga boleh mengakibatkan urat mudah kelihatan.
Ambil vitamin harian
Pengambilan vitamin setiap hari juga membantu mengatasi masalah berkaitan urat ini. Di samping itu, pemakanan yang seimbang ketika hamil juga dapat menjaga kesihatan urat.
Pastikan anda mengambil makanan dengan vitamin C.
Mineral itu akan digunakan oleh tubuh untuk menghasilkan kolagen dan elastin – tisu penghubung yang memperbaiki dan mengekalkan saluran darah.

Mencegah berlakunya vena varikos
Seorang ibu hamil yang mengalami masalah urat simpul, keadaan tersebut mungkin akan hilang tanpa rawatan apabila bayi anda berusia 3 hingga 4 bulan.
Bagi sesetengah wanita, keadaan itu boleh berlanjutan sehingga setahun.
Sementara menunggu keadaan urat pulih, anda boleh mencuba memakai stoking mampatan atau mengangkat kaki apabila berasa urat tidak selesa.
Anda boleh mendapatkan nasihat doktor jika mempunyai kebimbangan tentang keadaan vena varikos ini.
Pastinya mereka dapat memberikan penyelesaian terbaik untuk membantu menghilangkan gejala yang dialami.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

 
The post Jangan Ambil Mudah Masalah Urat Simpul Semasa Hamil! Ini Keadaan PERIT Yang Dialami Bakal Ibu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-ambil-mudah-masalah-urat-simpul-semasa-hamil-ini-keadaan-perit-yang-dialami-bakal-ibu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mudah Banyakkan Susu Badan Selepas Bersalin Ibu Dalam Pantang Wajib Cuba

Cara Mudah Banyakkan Susu Badan Selepas Bersalin Ibu Dalam Pantang Wajib Cuba

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 230 hits
Cara Mudah Banyakkan Susu Badan Selepas Bersalin Ibu Dalam Pantang Wajib Cuba l Assalamualaikum Kejap je dah nak masuk 6 bulan Ana bersalinkan Suraya Amna Rasa macam baru semalam duduk dekat labor room berlawan dengan sakit contraction ya a...
Masalah Rambut Berminyak Cuba Ikut 6 Cara Mudah Ini

Masalah Rambut Berminyak Cuba Ikut 6 Cara Mudah Ini

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 211 hits
Ramai di antara kita yang mengalami masalah rambut berminyak ini Sebenarnya apakah penyebab rambut berminyak Rambut berminyak terjadi kerana kadar minyak rambutnya terkeluar lebih banyak Biasanya rambut berminyak cenderung kelihatan tidak b...
Resipi Ayam Perap Mayo Mudah Sedap Hingga Menjilat Jari Ibu Tengah Kering Idea Boleh Cuba Ni

Resipi Ayam Perap Mayo Mudah Sedap Hingga Menjilat Jari Ibu Tengah Kering Idea Boleh Cuba Ni

papar berkaitan - pada 4/10/2020 - jumlah : 199 hits
Nak masak apa untuk tengah hari nanti ye Ibu ibu dah ada idea belum cuba tengok di dalam peti sejuk ada bahan masak apa Kalau kering idea nak masak apa hari ini jom cuba resipi Ayam Perap Mayo ni Caranya mudah dan bahan pun tak banyak guna ...
Hiburan Betul Ke Wanita Berhijab Confirm Banyak Masalah Rambut Ini Penyelamat Mudah Buat Anda

Hiburan Betul Ke Wanita Berhijab Confirm Banyak Masalah Rambut Ini Penyelamat Mudah Buat Anda

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 115 hits
Memang benar hijab bukanlah penghalang kepada wanita untuk menyerlahkan kemampuan mereka tapi kadang kadang rasa macam nak pecah kepala apabila terpaksa hadap pelbagai masalah rambut dek pemakaian hijab lebih 8 jam sehari Meskipun rambut te...
Hiburan Masalah Demi Masalah Timbul Pada Wajah Dek Rutin Baru Psstt Satu Penyelamat Mudah Buat Anda

Hiburan Masalah Demi Masalah Timbul Pada Wajah Dek Rutin Baru Psstt Satu Penyelamat Mudah Buat Anda

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 134 hits
Ingat tak lagi zaman kita boleh keluar bersuka ria tanpa sebarang peraturan dan halangan Percaya tak semua ini berlaku dalam tahun 2020 dan kita sudah pun mendekati penghujung tahun tapi keadaan nampaknya masih genting Jawabnya kita yang te...
Resipi Kek Lapis Masam Manis Kukus Warisan Arwah Ibu Mertua Sedap Mudah

Resipi Kek Lapis Masam Manis Kukus Warisan Arwah Ibu Mertua Sedap Mudah

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 202 hits
Kek Lapis Masam Manis ni memang jadi kegemaran ramai Menurut saudari Salwa Adam resipi ini dipelajari dari arwah ibu mertuanya yang pernah menetap di Sarawak Resipi yang sangat sedap dan berbeza dari rasa kek yang dibeli Anda suka Jom cuba ...
Gubernur Diy Disiplin Tidak Mudah Aparat Jangan Segan Tertibkan Protokol Kesehatan

Gubernur Diy Disiplin Tidak Mudah Aparat Jangan Segan Tertibkan Protokol Kesehatan

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 129 hits
Menurutnya sikap disiplin harus didasarkan pada kesadaran untuk mengendalikan diri sendiri Jika sikap tersebut tidak dimiliki dapat dipastikan seseorang akan sulit menerapkan sikap disiplin di bidang apapun
Zynakal Akui Bukan Anak Yang Baik Ibu Pernah Cakap Jangan Datang Kubur Dia

Zynakal Akui Bukan Anak Yang Baik Ibu Pernah Cakap Jangan Datang Kubur Dia

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 292 hits
Apabila dah selesai kebumikan arwah dan tengok batu nisan saya terus terdetik aku tanam mak aku sendiri Saya tak pernah jangka benda ini akan terjadi dalam hidup saya demikianlah kata Zynakal menerusi perkongsian IG Live source
Jangan Rosak Anak Orang Orang Sekeliling Punca Anak Tak Hormat Ibu Bapa

Jangan Rosak Anak Orang Orang Sekeliling Punca Anak Tak Hormat Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 306 hits
Setiap ibu bapa pasti inginkan yang terbaik buat anak anak mereka Malah ada ibu bapa yang sudah merancang bagaimana ingin mendidik anak sehinggalah jenis makanan yang bagaimana mereka perlu sediakan Semuanya untuk kebaikan anak anak mereka ...
Fuh Tedia Rambut Mayat Keluar Dari Kubur

Ini Panduan Lengkap Bacaan Tekanan Darah Kanak Kanak Orang Dewasa Beza Bacaan

Keluarga Malaysia Atau Keluarga Saya

8 Cara Merawat Wajah Agar Tidak Kusam Lewat Perawatan Alami

Walaupun Pahit

Lagenda Brazil Masuk Icu Semula

Titan Summit 2021 Belajar Pengalaman Usahawan Pelbagai Industri

Akan Adakah Peniaga Tamak Mengambil Kesempatan Atas Alasan Pandemik Covid 19



7 Perbuatan Yang Menimbulkan Rasa Bersalah Walaupun Tak Salah

8 Band Terkenal Dengan Nama Asal yang Lucu

7 Atlet Yang Sudah Mencapai Taraf Billionaire

Dituduh Menipu dan Langgar SOP di Langkawi Ini Jawapan Balas Aliff Syukri dan Isteri

5 Undang Undang Cerai Kahwin Yang Anda Tak Sangka Diamalkan


Sebenarnya Cik En Sakit

Buat Sendiri Suci Murni Kuih Kacang Hijau Azie

Milo Champions Clinic E Coaching Badminton Minggu Kedua

Lirik Lagu Janji Putih Doddie Latuharhary

Pengotor Pengotor Pengotor Itulah Sikap Sebahagian Rakyat Malaysia

Lirik Pengerindu Ransi Lily Bintang