Isu Waris Sultan Sulu Sita Aset Petronas Di Azerbaijan 3 Persoalan Najib Perlu Jawab



Ramai yang minta saya kupas isu waris Sultan Sulu menyita aset Petronas di Azerbaijan. Selalunya kes-kes perundangan ini, saya ambil masa untuk kupas kerana banyak perkara perlu diteliti. Banyak fakta dan dokumen perlu diperhalusi.

Namun, sebelum saya nak mengulas penuh, ada banyak persoalan tersirat yang Najib Razak kena jawab. Bukan apa, sebab datangnya dari Najib saya sedikit skeptikal.

Dia mengaku di mahkamah yang dia kena scam sampai negara rugi berbilion. Kalau kita dok percaya lagi cerita mangsa scam ini berulang-ulang, takut kita pun discam sama. Nauzubillah…

Baik, kita mula.

Najib kata dia hentikan bayaran RM5,300 setahun kepada waris Sultan Sulu kerana mereka menyerang Lahad Datu. Untuk rekod, bayaran ini telah dibuat sejak tahun 1879 sehingga tahun 2013.

Selama 134 tahun, waris Sultan Sulu menerima “sewa tahunan” daripada British North Borneo Company, seterusnya oleh British dan selepas itu oleh Kerajaan Malaysia (1963).

Ini soalan-soalan yang kita perlu tanya kepada Najib:

Soalan Pertama : Kenapa agaknya walaupun sejak tahun 1963 waris Sultan Sulu terima bayaran tahunan daripada Malaysia, pada tahun 2013 mereka memberontak dan merusuh di Lahad Datu?

Adakah ada apa-apa tuntutan yang dibuat? Naikkan bayarankah, atau ada yang janji untuk bagi tanahkah?

Kena ingat ya tuan puan, ini bukan cerita teroris. Ini cerita orang yang buat perjanjian dengan kita. Lepas itu tiba-tiba dia amuk. Takkanlah. Apa cerita di sebaliknya?

Kena ingat juga, kerajaan Najib juga merupakan pengantara dan pendamai antara kerajaan Filipina dan kumpulan separatis Moro, MNLF. Yang ada waris Sultan Sulu di dalamnya.

Apa sebenarnya berlaku di sana? Kenapa tidak boleh kawtim dengan mereka? Adakah kerajaan Najib gagal mengawal mereka sehingga mereka merusuh ke dalam negara?

Perlu juga kita tahu ya, Malaysia adalah negara yang memberikan senjata dan training kepada kumpulan MNLF ni sejak sekian lama. Boleh dengar temuramah Nur Misuari dengan Al-Jazeera. Najib disebut banyak kali di dalamnya.

Makanya, apa logiknya, kita bantu mereka, kita jadi pendamai, tiba-tiba mereka menyerang kita? 

Apa sebenarnya yang tidak diberitahu pada rakyat?

Soalan Kedua : Keputusan Najib dibuat untuk hentikan bayaran tahunan kerana rusuhan itu. Namun, dua soalan yang berkaitan ialah:

A. Adakah dibolehkan dalam perjanjian pemberhentian bayaran tersebut kerana rusuhan Lahad Datu?

Peruntukan mana yang membolehkan sedemikian? Ada analis kata Najib hanya guna “gentleman agreement masa zaman Tunku”. Yang kata boleh dapat bayaran selagi tidak merusuh. Namun, kalau tiada perjanjian bertulis dan saksi berkaitan, mana mungkin mahkamah terima?

Kena ingat ya, masa zaman British, ada waris Sultan Sulu yang menyerang pengkalan British, tapi British masih lagi teruskan bayaran mengikut perjanjian.

Kenapa Najib suka suka tidak mahu bayar? Kalau ya pun nak hukum perusuh, bawa mereka ke muka pengadilan bukannya melanggar terma perjanjian.

B. Bolehkah kita kenal pasti yang merusuh itu merupakan pihak-pihak yang sama yang terikat dalam perjanjian?

Ada kenyataan waris Sultan Sulu yang menerima bayaran bahawa yang merusuh itu bukan waris Sultan yang sebenar. Mereka bertindak atas kemahuan sendiri, bukan mewakili pihak yang menerima bayaran dari Malaysia.

Ada juga artikel yang mengatakan pihak yang merusuh itu menyerang kerana diketepikan haknya untuk berunding dengan Malaysia dan Filipina.

Makanya, kalau dibawa ke mahkamah, adakah pentadbiran Najib ada bukti nyata yang merusuh itu memang orang-orangnya yang kita bayar? Sampai kita perlu hentikan bayaran serta-merta?  


Soalan Ketiga : Selepas ketegaq taknak bayar pampasan tahunan kepada waris Sultan Sulu pada tahun 2013, apa sebenarnya tindakan yang Najib buat ke atas perjanjian itu.

Dia hantar surat, batalkan perjanjian, dia bawa mereka ke mahkamah? Tiada butirannya.

Tiba-tiba waris Sultan Sulu tidak puas hati dan saman kita di Tribunal Antarabangsa. Itupun kerajaan Najib bolayan hingga mereka menuntut sampai RM65 bilion pula. Ini termasuk untung minyak Sabah.

Hanya kerana RM5,300 setahun, kita terdedah kepada tuntutan RM65 bilion. Tak ke bahana? Takkan tiada cara lain untuk hukum perusuh di Lahad Datu, tanpa bawa implikasi kepada negara?

Najib Razak tidak boleh hanya selektif dalam memberitahu fakta mengenai kes ini. Perkara yang betul-betul patut diperhalusi, betulkah tindakan menghentikan bayaran tahunan itu? Apa justifikasi undang-undang mengenainya?

Banyak yang tersirat yang belum keluar. Beliau sebagai Panglima Bugis, gagah perkasa, kena keluarkan semuanya. Jawab soalan di atas dulu. Baru kita boleh tahu.

Pasal Tommy Thomas pun satu hal juga, saya akan kupas dalam posting seterusnya. Sebab pakcik ni pun bukannya selalu buat tindakan tepat untuk negara. Ada juga yang tidak kena.

Kes ini makin pelik sebenarnya. Yang dirampas oleh waris Sultan Sulu pula aset Petronas yang sudah dijual ke Rusia. Dah seperti rampasan itu wayang dan tidak berjaya pula.

Macam banyak hidden hands dan game di situ yang kita tidak tahu. Lebih afdal kita tunggu juga jawapan Jabatan Peguam Negara.

Satu perkara kita kena tahu, politik ini serupa perang. Perang mendapatkan endorsement/ pengesahan majoriti kita. Makanya seperti perang-perang lain, akan banyak propaganda dan taktik yang mereka tidak mahu kita lihat dan sedar.

Saya selalu cakap sebagai pengundi kita ini bukan macam penyokong bola. Kita nak side kita menang saja.

Sepatutnya, pengundi harus bertindak sebagai referee. Sebelum nak beri kemenangan, tengokkan dulu game mereka ni. Apa taktik yang keluar, bila pula nak kena bagi kad merah?

Ini baru tahap satu pihak buat strike, side satu lagi tak mula defend lagi. Entah gol, entah tidak.

So just chill and relax and enjoy the game. When the time comes we assign the winner, ya.

Wallahu a’alam.
 
Malaysiadateline



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2022/07/isu-waris-sultan-sulu-sita-aset.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Waris Kesultanan Sulu Rampas Aset Petronas Bernilai As 2 Bilion

Waris Kesultanan Sulu Rampas Aset Petronas Bernilai As 2 Bilion

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 293 hits
Malaysiakini Waris kesultanan Sulu yang dikatakan menuntut AS 14 92 bilion daripada Malaysia merampas dua anak syarikat gergasi minyak Malaysia Petronas yang diperbadankan di Luxembourg Menurut laporan Financial Times yang berpangkalan di L...
Isu Waris Kesultanan Sulu Peguam Ini Sekolahkan Najib

Isu Waris Kesultanan Sulu Peguam Ini Sekolahkan Najib

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 278 hits
Isu tuntutan waris Kesultanan Sulu peguam ini sekolahkan Najib Tiada siapa yang menafikan bahawa ada pencerobohan Lahad Datu tahun 2013 dahulu Nyawa rakyat Malaysia yang terkorban masih kita kesal sehingga hari ini 2 Namun begitu tindakan m...
Bagaimana Aset Malaysia Bernilai Rm8 Bilion Dirampas Oleh Waris Sultan Sulu

Bagaimana Aset Malaysia Bernilai Rm8 Bilion Dirampas Oleh Waris Sultan Sulu

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 518 hits
Dua aset anak syarikat minyak milik Malaysia Petronas di Luxembourg dilaporkan telah dirampas oleh waris kesultanan Sulu Rampasan ini dilaporkan sebahagian daripada perintah tuntutan yang dikeluarkan oleh penimbang tara Sepanyol Gonzalo Sta...
Aset Petronas Dirampas Kesultanan Sulu Tak Menipu Bukan Najib Bidas Bekas Pegawai Miti Bidas

Aset Petronas Dirampas Kesultanan Sulu Tak Menipu Bukan Najib Bidas Bekas Pegawai Miti Bidas

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 221 hits
Kalau tak menipu bukan Najib namanya dakwa bekas pegawai Kementerian Perdaganga Antarabangsa dan Industri kerana bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mula menyalahkan kerajaan Pakatan Harapan berkenaan isu Sulu Menurut bekas peg...
Siapa Arah Tommy Thomas Tulis Surat Ni Kepada Waris Sultan Sulu

Siapa Arah Tommy Thomas Tulis Surat Ni Kepada Waris Sultan Sulu

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 255 hits
Surat bekas peguam negara Tommy Thomas kepada peguam yang dilantik oleh pihak yang mendakwa sebagai waris sultan Sulu dijadikan sandaran dalam keputusan timbang tara baru baru ini yang kini mengancam untuk merampas aset Malaysia bernilai be...
Najib Cuai Bayar Ufti Ke Sultan Sulu Wajib Disiasat

Najib Cuai Bayar Ufti Ke Sultan Sulu Wajib Disiasat

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 207 hits
Najib cuai bayar ufti ke Sultan Sulu wajib disiasatPosted By on July 20 2022Kegagalan bekas Perdana Menteri Najib Razak membayar ufti tahunan kepada waris Kesultanan Sulu RM5 300 setahun telah menyebabkan Malaysia perlu membayar tuntutan se...
Siaplah Najib Ini Draf Laporan Polis Besar Besaran Esok Kerana Jadi Punca Tuntutan Waris Sulu

Siaplah Najib Ini Draf Laporan Polis Besar Besaran Esok Kerana Jadi Punca Tuntutan Waris Sulu

papar berkaitan - pada 19/7/2022 - jumlah : 219 hits
Minggu lalu saya telah menunjukkan bahawa masalah yang diwarisi oleh tiga Kerajaan Persekutuan berturut turut mengenai tuntutan waris Kesultanan Sulu sebenarnya bermula di zaman pentadbiran Dato Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri ...
Aset Di Azerbaijan Sudah Dilupus Kata Petronas

Aset Di Azerbaijan Sudah Dilupus Kata Petronas

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 129 hits
Aset di Azerbaijan sudah dilupus kata Petronas Dikemas kini 6 jam yang lalu Diterbitkan pada 12 Jul 2022 11 19PM
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Bantuan Kemanusiaan

Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka