Ini Top 6 Botol Susu Terbaik Pilihan Ibu Panduan Memilih Botol Susu Yang Terbaik Buat Bayi Anda


Setiap ibu dinasihatkan untuk menyusukan bayinya sehingga cukup membesar. Malangnya, kebanyakan para ibu tidak boleh meninggalkan pekerjaan mereka untuk jangka masa panjang selepas kelahiran, jadi mereka terpaksa beralih kepada penyusuan dengan botol. Lebih sukar lagi bagi para ibu yang menghadapi bayi yang tidak suka botol susu.
Jika bayi anda mengalami masalah yang sama, berikut adalah beberapa tip untuk membuat peralihan lebih mudah untuk anda dan si manja anda:

Jadikan botol susu terasa seperti penyusuan badan
Penyelidik percaya bahawa bayi akan lebih cenderung menerima susu daripada botol jika ia mempunyai persamaan dengan susu daripada payudara ibunya. Sekiranya bayi anda cerewet tentang suhu, anda boleh mengepam dan menyusukan bayi anda dengan serta-merta atau memanaskan botol susu. Jika bayi masih menolak botol, cari botol dengan puting puting yang sama dengan puting payudara anda. Bayi anda mungkin hanya mencari rasa dan suhu yang menyerupai payudara ibunya.
Jauhkan diri
Sesetengah pakar pediatrik mencadangkan anda menjauhkan diri daripada bayi anda, contohnya dengan tidak menyusukannya, sebaliknya tugaskan suami anda atau orang lain. Anda masih boleh berada di rumah yang sama tetapi di dalam bilik yang berbeza.
Panduan Memilih Botol Susu Yang Terbaik Buat Bayi Anda
Jenis Kelajuan Aliran Susu
Salah satu penyebab utama mengapa bayi tersedak susu kerana kelajuan aliran susu daripada botol susu ke dalam mulut bayi. Terdapat 2 jenis botol susu di pasaran,
Slow Flow Nipples (Newborn sehinggalah 6 bulan) Faster Flow Nipples (Bayi 6 bulan ke atas) Sebab itulah, apabila anda mahu beli botol susu pastikan anda melihat label kotak botol susu tersebut tertera umur berapa yang sesuai untuk penggunaannya. Syarikat botol susu telah ‘design’ jenis botol susu di pasaran mengikut kesesuaian umur bayi. Jangan terlepas pandang bab ini kerana ia boleh menyebabkan keburukan kepada bayi anda.

 
Bentuk Puting Botol Susu
Pelbgai jenis bentuk puting botol susu yang ada di pasaran sekarang. Dan terdapat 2 jenis bahan yang sering digunakan untuk pembuatan puting botol susu ini iaiatu latex dan silicone. Pada zaman ini, bahan jenis silicone lebih banyak digunakan oleh syarikat yang mengeluarkan botol susu bayi.
Bagaimana mahu memilih bentuk puting yang sesuai dengan bayi anda? Sebelum itu, anda perlu tahu beberapa jenis bentuk puting botol susu yang ada di pasaran sekarang.
Orthodontic
Mengikut doktor pakar yang mengkaji berkenaan botol susu ini, mereka mengatakan ketika bayi hisap puting susu ibu akan berubah bentuk seperti jenis Orthodontic ini dan disebabkan itulah mereka mencipta bentuk puting tersebut supaya bayi dapat merasai bentuknya seperti menghisap puting susu ibu. Ada beberapa jenama di pasaran menjual puting jenis ini seperti NUK dan SUAVENIX.
Wide Neck Round Teat
Jenis bentuk wide neck round teat ini adalah kebiasaannya dijual dipasaran dan banyak jenama yang terkenal juga menjual jenis bentuk puting botol susu seperti ini. Cuma bezanya adalah kepanjangan dan bentuk hujung puting botol susu tersebut. Ada yang mengecil, ada yang besar dan sebagaiya.
Adakah perlu Pilih Botol Susu Anti-Colic?
Tidak semua bayi boleh menggunakan botol susu biasa kerana ada sesetengah bayi mempunyai colic di mana mereka ini memerlukan botol susu Anti-colic.
Bagaimana nak tahu bayi anda perlukan Botol susu anti-colic atau tidak?
Antara simptom bayi yang mempunyai colic adalah bayi yang baru lahir sehingga umurnya 4 bulan, mereka ini akan menangis lebih 2-3 jam sehari dan keadaan mereka menangis hingga muka merah seperti menahan sakit. Segera bawa ke hospital atau klinik berhampiran untuk dapatkan nasihat doktor. Jika doktor mengesahkan bayi anda ada msalah colic maka, anda perlu membeli botol susu Anti-colic ini.
Saiz Botol Susu
Terdapat 2 hingga 3 saiz botol susu yang sering dijual dipasaran antaranya
4 ounces ( Sesuai utuk newborn sehingga 6 bulan) 8 ounces ( Sesuai untuk 6 bulan sehingga 9 bulan) 12 ounces. ( 12 bulan ke atas kebiasaannya) Ia bergantung kepada kemampuan bayi anda menghisap berapa banyak untuk 1 sesi penyusuan. Ia hanyalah cadangan mengikut umur bayi dan saiz botol susu. Ada sesetengah ibu bapa lebih suka terus beli saiz 8 ounces walaupun bayi yang masih baru dilahirkan sehingga mereka 6 bulan. Ibu bapa ini akan buat separuh daripada botol ketika bayi bawah 6 bulan, dan mereka akan menggunakan botol yang sama apabila bayi tersebut mula menambah umurnya.
Umur bayi yang baru lahir selalunya akan minum susu sehingga 4 ounces sahaja untuk 1 sesi dan apabila umur mereka menambah kepada 3 bulan, 6 bulan dan seterusnya maka berlakuya juga pertambahan isi padu susu tersebut.
Top 6 botol susu terbaik pilihan ibu
Dalam pemilihan botol susu, ibu kena try and error. Ada yang sesuai dengan baby dan ada yang baby taknak. Ini bergantung juga pada ciri-ciri botol tu, ada yang baby selesa ada juga yang baby tak selesa. So i nak share 6 botol susu yang menjadi pilihan ramai ibu-ibu.
1. Philip Avent Natural

2. Pigeon PP wide neck

3. Tommee Tippee

4. Hegen

5. MAM easy start Anti colic

6. ComoTomo Natural feel

Semoga dengan perkongsian tentang panduan memilih botol susu yang terbaik buat bayi anda ini dapat membantu anda membeli botol susu yang bagus dan sesuai untuk bayi.
Sumber: Hello doktor, Khalisha Blogspot, Tanti Mazlina Mahmud

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Ini Top 6 Botol Susu Terbaik Pilihan Ibu & Panduan Memilih Botol Susu Yang Terbaik Buat Bayi Anda appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ini-top-6-botol-susu-terbaik-pilihan-ibu-panduan-memilih-botol-susu-yang-terbaik-buat-bayi-anda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Memilih Perfume Terbaik Dan Sesuai Untuk Diri Anda

Panduan Memilih Perfume Terbaik Dan Sesuai Untuk Diri Anda

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 194 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraAntara perkara yang penting bagi setiap individu selain keperibadian yang baik perangai yang elok adalah bau yang wangi Tahukah anda bau pada diri anda menjadikan seseorang itu lebih yakin juga memudahkan ...
Ibu Ini Kongsi Step By Step Ajar Anak Pandai Membaca Boleh Mula Seawal Usia Bayi 6 Bulan

Ibu Ini Kongsi Step By Step Ajar Anak Pandai Membaca Boleh Mula Seawal Usia Bayi 6 Bulan

papar berkaitan - pada 6/6/2022 - jumlah : 140 hits
Kajian menunjukkan masa paling sesuai untuk ajar anak membaca ialah ketika otak mereka sedang pesat membangun iaitu 25 ketika lahir 50 ketika berumur 6 bulan 85 ketika berumur 3 tahun dan 95 ketika mencapai umur enam tahun Macam mana nak aj...
Ingatkan Mrsm Sheikh Muszaphar Bangga 2 Sekolah Harian Berjaya Raih Top 10 Sekolah Terbaik Dunia

Ingatkan Mrsm Sheikh Muszaphar Bangga 2 Sekolah Harian Berjaya Raih Top 10 Sekolah Terbaik Dunia

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 164 hits
Angkasawan negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor meluahkan rasa bangga apabila dua sekolah biasa di Malaysia tersenarai di dalam sekolah terbaik di dunia Dua sekolah yang berjaya menempatkan diri dalam kategori 10 terbaik itu adalah SMK K...
Ibu Ini Kongsi Manfaat Urut Bayi Secara Konsisten Anak Kurang Meragam Sihat

Ibu Ini Kongsi Manfaat Urut Bayi Secara Konsisten Anak Kurang Meragam Sihat

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 111 hits
Sebenarnya banyak kebaikan mengurut yang memberi manfaat pada bayi dan ibu bapa Rutin ini bukan sahaja mengeratkan hubungan antara ibu dan anak malah memberi banyak kelebihan pada sudut kesihatan fizikal dan mental si bayi Bayi yang sentias...
Tak Campur Susu Ke Jangan Risau Bayi Menyusu Badan Kecil Janji Sihat

Tak Campur Susu Ke Jangan Risau Bayi Menyusu Badan Kecil Janji Sihat

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 296 hits
Ramai ibu mengeluh orang suka banding bandingkan saiz badan bayi mereka Ada yang salahkan susu ibu sebab tak berkualiti dan anak tak tembam Menerusi perkongsian Kaunselor Laktasi Puan Nad Masrom beliau ingatkan ibu ibu jangan terlalu nak ba...
Ikut 4 Cara Sterilkan Botol Susu Ini Barulah Anak Tak Muntah Dan Sakit Perut

Ikut 4 Cara Sterilkan Botol Susu Ini Barulah Anak Tak Muntah Dan Sakit Perut

papar berkaitan - pada 5/6/2022 - jumlah : 110 hits
Walaupun telah dicuci bersih dengan menggunakan sabun namun botol susu bayi masih lagi tidak bersih sepenuhnya jika tidak disteril Bagaimanakah cara mensterilkan botol susu bayi yang betul Kepentingan mengetahui cara mensterilkan botol susu...
Selain Milk Booster Ibu Muda Ini Kongsi 5 Rahsia Banyakkan Susu Badan Yang Kering

Selain Milk Booster Ibu Muda Ini Kongsi 5 Rahsia Banyakkan Susu Badan Yang Kering

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 166 hits
Risau susu badan tak cukup untuk si manja Kami pasti ramai ibu terutama yang baru sahaja pertama kali menimang cahaya mata serta menyusu badan mencari cara banyakkan susu badan yang kering Sebenarnya ia tidak sukar asalkan ibu tahu teknik a...
Ibu Ini Kongsi Tip Pisah Susu 3 Anaknya Dengan Mudah Emosi Anak Pun Ok

Ibu Ini Kongsi Tip Pisah Susu 3 Anaknya Dengan Mudah Emosi Anak Pun Ok

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 189 hits
Ramai sebenarnya ibu yang wean off tapi hati masih belum kuat kerana kasihankan si anak Tapi dalam masa yang sama nak putuskan susu badan Ia bukan mudah dan memang mengambil masa sedikit Ada ibu yang sanggup letakkan kunyit gincu sirap asam...
Ibu Sedih Lihat Anak Oku Tantrum Lepas Emosi Dimarah Bapa Rakan Sebab Botol Air

Ibu Sedih Lihat Anak Oku Tantrum Lepas Emosi Dimarah Bapa Rakan Sebab Botol Air

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 187 hits
Mempunyai anak kelainan upaya merupakan satu anugerah yang tidak terhingga Walaupun pelbagai tanggapan negatif diberikan ia bukanlah satu alasan untuk kita tidak memberikan pendidikan terbaik buat mereka di sekolah supaya sama sama mampu me...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Vivo Y200i Smartphone Specifications And Prices

Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb